XTZ W12.16 avgir ikke lyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

XTZ W12.16 avgir ikke lyd

Hei

Jeg hentet den nye XTZ W12.16 i går ettermiddag, og opp til i kveld har det ikke akkurat vært en nytelse. Jeg får rett og slett ikke lyd ut av den. Den er koblet opp med en phono kabel fra receiver (en Yamaha RX-V3900) til en y split som igjen går til inngangene på suben, og jeg er ganske sikker på at jeg traff det riktige hullet, det det står subwoofer på baksiden av receiveren under. Jeg har kjørt en reset på receiveren, kjørt en ny runde optimizing og stilt litt her og der inne på menyene etter diverse tips på andre forum men det er ikke noe som gir avkastning.

Håper derfor noen kan komme med noe fornuftig som får disse apparatene til å samkjøres. Og bare for ordens skyld har jeg skikkelig AV kreft og er dritdårlig på alt dette.

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ken chan
    Hei

Jeg hentet den nye XTZ W12.16 i går ettermiddag, og opp til i kveld har det ikke akkurat vært en nytelse. Jeg får rett og slett ikke lyd ut av den. Den er koblet opp med en phono kabel fra receiver (en Yamaha RX-V3900) til en y split som igjen går til inngangene på suben, og jeg er ganske sikker på at jeg traff det riktige hullet, det det står subwoofer på baksiden av receiveren under. Jeg har kjørt en reset på receiveren, kjørt en ny runde optimizing og stilt litt her og der inne på menyene etter diverse tips på andre forum men det er ikke noe som gir avkastning.

Håper derfor noen kan komme med noe fornuftig som får disse apparatene til å samkjøres. Og bare for ordens skyld har jeg skikkelig AV kreft og er dritdårlig på alt dette.

Hei. antar at du har koblet den på pre out sub på yamahaen og ikke på multichanel input sub ?
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Du har aktivert sub i menyen til Yamaha? Hvis du kjører full range på frontene så prøv å sett sub til double bass i menyen, hvis denne receiveren har mulighet til det.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst, takk for en rask respons. Second, jeg vet ikke hva de to alternativene vil si Jan Frode. Og sist, jeg vet ikke om suben er aktivert eller ei i den forstand du måtte mene. Det med full range kan jeg heller virkelig ikke svare på. suben avgir littegranne lyd når jeg setter test lyd på i menyen på receiveren. Og littegranne under optimaliseringen men ellers er den død.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aktivert sub i menyen på reciver også ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt meg bekjent har jeg ikke individuelt aktivert sub på receiveren. Receiveren er satt til 7 ch stereo dersom det måtte besvare noe som helst.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rtfm!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Informativt. Har det gjerne slått deg at mennesker som ikke har dedikert mengder med tid til det gjeldende temaet eller er i besittelse av nødvendig kunnskap og terminologi kanskje ikke kommer helt i mål ved bruk av manualen selv om de har brukt den flittig, og tro det eller ei, også setter pris på litt ok lyd for det om. Jeg har også hatt besøk av en kompis som er over gjennomsnittlig interessert i dette men som heller ikke forsto problemet.

Du må virkelig være dette forumets store tilskudd.

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Rtfm!

Stått opp på feil fot Tronic ?.
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Skru på bass

2. lær deg receiver, les instruks og finn ut hvordan du aktiverer sub fra receivermeny.

3. Ta en Signal/phonokabel fra Sub til Receiver Out-put; Sub

4. skru opp volum på sub til den gir lyd, gir den ikke lyd er det enten kabel eller annet bug.

Burde være bra forklart

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og det kan være du må inn å skru opp bass-volum, det måtte jeg på min RX-1067.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassen er på og den står og durer og venter på og motta/avgi signal dersom jeg tar ut lednignen. Når jeg setter i kabelen der den skal så forsvinner duringen fullstendig. Jeg kan skru suben på always on slik at den ikke venter på signal fra receiveren før den spiller av og da kan jeg høre at den er aktiv dersom jeg stikker hodet inntil og skrur opp volumet. Men den spiller ikke. Og jeg kan garantere at den lyden som kommer er langt og enda lengre under det nivået denne kassen burde avgi.

Jeg har lest online og i manualen. Jeg prøvde å spille av via pc'en og USB stick direkte til receiveren. Dersom jeg husker rett har jeg gjort et forsøk på adjust speaker level, bass out sub Front + SWFR, bare SWFR, justert LFE level (som allerede sto på 0db som er maks), skifta front til small som et annet forum foreslo og prøve, endret hz på front som også var et forslag (hvorfor har jeg ingen ide om), økte de 6 tilgjengelige db på bass control både på 120, 350 og 400 hz men ingenting har virket.

Jeg finner virkelig ikke noe som går dedikert på og aktivere sub på receiveren.

Kabelen kjøpte jeg på Expert i og med at folk rundt omkring konstaterte at sub kabler o.l. virkelig ikke var nødvendig. Da fikk jeg en phono og en y split. En inngang i receiver til y split og inn i begge inngangene på sub. Svart og hvit var det samme ble jeg fortalt så på kablene gikk rød til rød og svart til hvit/ visa versa og inn i inngangene med samme farge på suben. Når du skriver out-put sub er jeg noe usikker hva du mener. Receiveren har en egen inngang innrammet hvor det står subwoofer.

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er sikker på et sub'en er koblet til receiveren i sub-utgangen for "pre-out" og ikke sub-inngangen for "multi ch input"?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassen er på og den står og durer og venter på og motta/avgi signal dersom jeg tar ut lednignen. Når jeg setter i kabelen der den skal så forsvinner duringen fullstendig. Jeg kan skru suben på always on slik at den ikke venter på signal fra receiveren før den spiller av og da kan jeg høre at den er aktiv dersom jeg stikker hodet inntil og skrur opp volumet. Men den spiller ikke. Og jeg kan garantere at den lyden som kommer er langt og enda lengre under det nivået denne kassen burde avgi.

Jeg har lest online og i manualen. Jeg prøvde å spille av via pc'en og USB stick direkte til receiveren. Dersom jeg husker rett har jeg gjort et forsøk på adjust speaker level, bass out sub Front + SWFR, bare SWFR, justert LFE level (som allerede sto på 0db som er maks), skifta front til small som et annet forum foreslo og prøve, endret hz på front som også var et forslag (hvorfor har jeg ingen ide om), økte de 6 tilgjengelige db på bass control både på 120, 350 og 400 hz men ingenting har virket.

Jeg finner virkelig ikke noe som går dedikert på og aktivere sub på receiveren.

Kabelen kjøpte jeg på Expert i og med at folk rundt omkring konstaterte at sub kabler o.l. virkelig ikke var nødvendig. Da fikk jeg en phono og en y split. En inngang i receiver til y split og inn i begge inngangene på sub. Svart og hvit var det samme ble jeg fortalt så på kablene gikk rød til rød og svart til hvit/ visa versa og inn i inngangene med samme farge på suben. Når du skriver out-put sub er jeg noe usikker hva du mener. Receiveren har en egen inngang innrammet hvor det står subwoofer.
    Min reciver staar det subwoofer 1 og 2 nede paa hoyre side av reciveren. Og da er det en egen plass paa reciveren min i all fall ca midt paa reciveren nederst hvor det er en plass hvor det staar subwoofer og den funker ikke paa min i all fall

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var ganske sikker på at det kun var en sub inngang på receiveren min da jeg har kravlet bak der flere ganger og kun sett en. Men det ser ut til at det finnes minst to når jeg ser på bilder nå. Ville satset pengene mine på at kabelen er plugget i pre out seksjonen men jeg har tatt feil før tydeligvis.

Jeg får sjekke dette når jeg kommer hjem. Dersom noen enn så lenge har andre gode tips så for all del, da kan jeg kjøre igjennom det som måtte være av forslag når jeg har anledning.

Hyggelig med responsen med visse unntak.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan Frode
    Stått opp på feil fot Tronic ?.
    Nei, og jeg mener TS har fått flere gode råd nå, inkludert mitt. Et grundig studium av manualen kan som regel gi svar på de fleste oppsettsproblemer. Ville spesielt sett i manualen hvordan man aktiverer sub på receiveren. Og sjekke at ikke kabelen er blitt feilkoblet med y-leddet til høynivåinngangene på suben.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Nei, og jeg mener TS har fått flere gode råd nå, inkludert mitt. Et grundig studium av manualen kan som regel gi svar på de fleste oppsettsproblemer. Ville spesielt sett i manualen hvordan man aktiverer sub på receiveren. Og sjekke at ikke kabelen er blitt feilkoblet med y-leddet til høynivåinngangene på suben.

Største forskjellen på en som har lest manualen og ikke er ca 900-1000 kr timen.

Selv laster jeg ned og leser manualer fra support sidene til samtlig reciever jeg vurderer og kjøpe og er det ord/utrykk man ikke skjønner så anbefaler jeg og google de.

For tråd starter sørge for at subben er koblet på sub pre ut konsulter manualen og koblings diagrammer. Jeg gør dette selv med mindre jeg er 166% sikker.

sett sub gain til ca 50% ( mest sannsynlig vil du dempe den ned under kalibrering)
    Sørg så for at oppsett i reciever er sat så subben skal spille med på det du vil allways on/plus/enhanced bass eller hva de kaller den (virker som samtlige produsenter kaller dette for noe eget)

Da krysser vi fingerne og håper du er klar til og spille noe musikk med god bass worst case kan du sikkert finne noe på youtube (dubstep dunkedunk electronica etc)

Eller du kan laste ned REW analyse progrannet og koble opp en pc og sende et spesifikt frekvens rett til anlegget (noe og vurdere for feilsøking kanskje).

Om du da får liv i den så anbefaler jeg og søke etter sub kalibrerings tråden her inne masse finurlige greier der.

Men RTFM er en hard sannhet du har jo brukt mange kroner på annlegget så hvorfor ikke lære seg og bruke det?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som mange andre her tror så tror jeg du har koblet feil en plass. Hva med og ta ett bilde av reciever og sub hvor du har plassert kablene? Så eliminerer du hvertfall det med en gang.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er absolut ikke av typen som kaster bruksanvisninger. Tvert imot, jeg benytter meg gjerne av manualer for å gjøre ting skikkelig. Den ble selvfølgelig benyttet under oppkobling av høyttalerne og de funker fint.

Gjorde et søk på sub gain i håp om og være på samme bølgelengde når det gjelder forståelse for begrepet men fant ikke så mye utennom en fyr som skrev rene avhandlingen hvor mye av poenget var at gain og volum ikke var det samme eller noe. DEt var i hvert fall langt over mitt nivå. Uansett så har jeg prøv med begge EQ på og av, lite volum og mye volum, always on og auto men alt med samme resultat.

Porblematikken virrker rett og slett som om det ikke sendes noe signal til suben.

Uansett så legger jeg ved noen bilder som forhåpentligvis viser hvordan ting ligger an.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    7ch Stereo?

På sub: prøv å sett always on til on, ikke auto.
    Så sett på en BD eller noe annen signalkilde som har DTS/DD 5.1 spor eller lignende.
    Hvis du bruker HDMI eller Optisk kabel som lydkilde fra BD-spiller eller lignende så sett receiver i Straight modus.

Sett alle høyttalere til small og sett crossover til 80hz, på Bass Out menyen velg SWFR.

Sjekk manualen her hvis du er usikker på hvor du gjør dette: http://www.fullcompass.com/common/fi...0%20manual.pdf
    Side 88.

Sjekk hva level på subwoofer er i meny på receiver, side 47 i manualen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •