XTZ W12.16 avgir ikke lyd - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Trenger ikke bruke Y-ledd på XTZ.

Slå av EQ1 og EQ2 under innspillingsperioden.

Koble til suben til en av frontkanalene og sett reciver til Pure Direct.

Spill noe musikk med bass i, det for og sjekke om det er problem med kabel eller sub.
    Koble fra høytalerkabler på terminalene til fronthøytalerne når du tester dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Jeg prøvde litt av dette med straight mode men fikk ikke det så bra til. Den crossover biten derimot den gjorde tilsynelatende utslag! Nå spiller den faktisk. Det var da inderlig godt!

Men det er fremdeles et par småting som gjenstår. Saken er nemlig den at det er ikke det jeg vil kalle ekstrem effekt. Nå er jo ikke dette noe high end kino bass som skal snu bygget opp ned på noen måte. Men jeg må skru volumet på fullt, sette på begge EQ, booste bass controll opp til maks (+6db på 125Hz), LFE level står fremdeles på 0 db (som er maks, går ned til -20 db), speaker level seksjonen er satt til +10db på sub seksjonen (som er maks) men det er ikke sånn at rommet akkurat pumpes fullt av luft for det om. Nå sier jeg ikke at jeg vil bruke hele headroom'et til masse brumming ifra bassen men jeg føler meg temmelig sikker på at den burde avgi en god del mer effekt enn dette. Flåsete uttalelse egentlig det jeg kommer med nå men jeg baserer dette på blant annet når vi ser film hos en i vennekretsen som har en billigere 8" som på ingen måte skal kunne avgi like mye effekt som denne.

Vil det være feil å sette crossover'en høyere? Den står på 80hz som ble nevnt her men innenfor musikk produksjon feks. er jo det fremdeles 20 under hva som kan kategoriseres som sub-bass og hele 170hz ifra punktet hvor man når hi-bass.

Noen formeninger om hvorfor det spilles så lavt og eventuel om crossoveren bør justeres?

Takker uansett dere som har kommet med gode innspill så langt.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    X-over kan settes i området 60 - 120 hz, alt ette som hvor store høytalerne ellers er.
    De fleste bruker 80hz som også er THX standaren.

Plassering av suben, plassering av suben og plassering av suben er 3 ting som vil heve ytelsen fra suben.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjørneplassering mot yttervegg fungerer ofte bra. Deretter er det viktig å sjekke om sub er i fase med frontene. Så kan det være greit å lese seg opp på kalibrering, evt. skaffe SPL-måler. Hvis suben er forbundet med en billig RCA kabel kan det også uansett lønne seg å skifte til en dedikert subkabel som er bedre skjermet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ken chan
    Vil det være feil å sette crossover'en høyere? Den står på 80hz som ble nevnt her men innenfor musikk produksjon feks. er jo det fremdeles 20 under hva som kan kategoriseres som sub-bass og hele 170hz ifra punktet hvor man når hi-bass.
    Spørsmålet er vel heller hvor godt frontene dine spiller frekvenser under 80hz. Vi snakker uansett om en gradvis avrulling, det er ikke sånn at frontene ikke spiller noe under 80hz om det er der du setter crossover.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ken chan
    Jeg er absolut ikke av typen som kaster bruksanvisninger. Tvert imot, jeg benytter meg gjerne av manualer for å gjøre ting skikkelig. Den ble selvfølgelig benyttet under oppkobling av høyttalerne og de funker fint.

Gjorde et søk på sub gain i håp om og være på samme bølgelengde når det gjelder forståelse for begrepet men fant ikke så mye utennom en fyr som skrev rene avhandlingen hvor mye av poenget var at gain og volum ikke var det samme eller noe. DEt var i hvert fall langt over mitt nivå. Uansett så har jeg prøv med begge EQ på og av, lite volum og mye volum, always on og auto men alt med samme resultat.

Porblematikken virrker rett og slett som om det ikke sendes noe signal til suben.

Uansett så legger jeg ved noen bilder som forhåpentligvis viser hvordan ting ligger an.
    Ser på et av bildene dine at du har satt frekvens knappen på suben på ca kl 10-11 .
    Den bør stå på max når du bruker en receiver,da den har delefilter innebygd,ellers kan du få et hull i frekvensgangen din siden det blir to filter i systemet ditt !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •