Valgets kvaler - nye høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valgets kvaler - nye høyttalere

Hei,
    jeg skal kjøpe nytt anlegg til ny bolig. Har vært på HiFi-klubben i dag og hørt på disse to:
    Dali:
    DALI IKON 6 MK2 Høyttalere | Hi-Fi Klubben
    B&W:
    B&W CM8 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

B&W kom seirende ut etter noen timer med lytting. Jeg synes de ser penest ut i tillegg. De virker litt renere i musikk med vokal, mens Daliene derimot var livligere opp mer lettspilt.
    Jeg testet disse sammen med receiveren som jeg har tenkt å kjøpe:
    Denon:
    DENON AVR-3313 Hjemmekinoreceiver | Hi-Fi Klubben

Budsjettet på fronthøyttalere er allerede strukket med B&W CM8, jeg vil ikke gå noe høyere. Skal ha et SONOS-opplegg og når hver sone må ha en egen amp til 4098,- blir det fort penger av det. Jeg liker Denon-receiveren fordi den kan styres med iOS, alt av produkter skal inn i et skap i et annet rom, ledninger er trekt i vegg. Frontledningene kommer ut ca 110cm opp på veggen, så høyttalerene i front bør gjerne være så høye (ellers blir det kjeft å få fra dama...)

Jeg vil gjerne bli tryggere før jeg går for B&W. Hvilke alternativ har jeg i denne prisklassen? Vil bruke høyttalerne først og fremst til musikk i stereo, men og til film og tv (i et 5.0 oppsett), har ikke tenkt å ha sub i første omgang (og har også glemt å strekke skjult kabel til sub )

Har sett på disse, noen som har erfaringer med de? Hvilke butikker fører de, jeg vil gjerne dra og lytte på min musikk før jeg kjøper, føles litt ekkelt å handle uhørte høyttalere fra komplett.no.
    Audio Pro Blue V.3:
    Komplett.no - Audio Pro Blue Diamond V3
    Ser de også kommer som pakke, noen erfaringer?:
    Komplett.no - Audio Pro Blue Diamond pakke

Ønsker råd fra dere opplyste audio-mennesker!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i denne prisklassen er det veldig mye å velge mellom, det beste du kan gjøre er å ta litt tid til å besøke forskjellige forhandlere og se hva de kan tilby. Er det slik at du skal utvide til surround siden du kjøper en slik forsterker? isåfall vil de jo være vesentlig at du kjøper noe som du kan utvide med i samme serie etterhvert. Det samme at forsterkeren har nok pulver til å drive høyttalerne.

Om du er litt nevenyttig kan kanskje noe slikt også være et alternativ?

2.5S kit med kabinetter - sort høyglans, 1 par (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok ikke ha kjøpt CM8 hvis høyttalerbudsjettet er 14K. Synes det er en litt kjedelig og bassfattig høyttaler, du trenger en sub i tillegg da.
    Hadde nok heller gått for XTZ 99.38 MKII som også koster 14K. Ikke high-end, men en touch av high-end.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du klarer å strekke deg en tusenlapp til, så er System Audio Mantra 60 fra Soundgarden absolutt noe å vurdere...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om dette oppfyller dine krav, men jeg er veldig fornøyd med Tannoy. Anbefaler deg å ta en titt!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver å sikler på Tannoy Revolution Signature DC6T/DC4T, har så lyst men må igjen finne frem kronasjer til et fint drivverk

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    i denne prisklassen er det veldig mye å velge mellom, det beste du kan gjøre er å ta litt tid til å besøke forskjellige forhandlere og se hva de kan tilby. Er det slik at du skal utvide til surround siden du kjøper en slik forsterker? isåfall vil de jo være vesentlig at du kjøper noe som du kan utvide med i samme serie etterhvert. Det samme at forsterkeren har nok pulver til å drive høyttalerne.

Om du er litt nevenyttig kan kanskje noe slikt også være et alternativ?

2.5S kit med kabinetter - sort høyglans, 1 par (Produktdetaljer) [dynaBel AS]
    Takk for svar! Er ikke lysten til å begynne å montere selv, ser de ferdige ligger på 17.5K i pris så det blir for mye. Ja tanken er å utvide med senter og bakhøyttalere, derfor den receiveren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for tips

Synes både System Audio SA Mantra 60 og XTZ`en ser spennende ut. System Audioene kan vel høres på i Oslo, men hva med XTZ`ene? Trenger de kun normal høyttalertilkobling, eller trenger de egen "sub" ledning fra forsterker?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stue-størrelse

Sånn er rom-oppsettet med mål. Det er ikke all verden av areal som skal fylles med lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Vet ikke om dette oppfyller dine krav, men jeg er veldig fornøyd med Tannoy. Anbefaler deg å ta en titt!
    Takk for svar. Får ta meg en tur innom Grensen og høre når jeg er i byen

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du allikevel er innom Stereofil kan du prøve å få hørt på PSB Imagine T også, synes det er en meget godt høyttaler ift pris.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monitor Audio Rx8 kunne kanskje være et godt valg, er hos hifihuset rett ved ikea slependen.

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha hørt audio pro, men av hva jeg har lest av erfaringer er nok B&W cm serien en rimelig mye bedre høyttaler. Du tråkker ihvertfall ikke galt med cm8, om du har hørt på den og liker lyden. Jeg synes lyden bare blir enda bedre når man kommer hjem og hører den under "normale" forhold også. Den har en veldig stram fremtoning, så om du liker svulstig feit bass så bør du nok velge noe annet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gode forslag

Takker for gode forslag. Jeg liker jo lyden i CM8, men synes det er greit å orientere seg litt når man skal legge en del penger i det.
    Så langt har jeg tenkt å lytte på:
    - System Audio SA Mantra 60
    - PSB Imagine T
    - Monitor Audio Rx8
    - Tannoy Revolution Signature DC6T

En annen sak er at høyttalerne bør være i hvit (waf). Det er vel bare SA av disse som kommer i den fargen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Ville nok ikke ha kjøpt CM8 hvis høyttalerbudsjettet er 14K. Synes det er en litt kjedelig og bassfattig høyttaler, du trenger en sub i tillegg da.
    Hadde nok heller gått for XTZ 99.38 MKII som også koster 14K. Ikke high-end, men en touch av high-end.
    Er det noe sted man kan prøvelytte XTZ-høyttalere på østlandet?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Hvis du klarer å strekke deg en tusenlapp til, så er System Audio Mantra 60 fra Soundgarden absolutt noe å vurdere...
    +1
    Denne hørte jeg på i går, Soundgarden i Oslo. Den var koblet opp mot en Hegel 2x200W forsterker (H200?). Jeg ble imponert! Utrolig at de små elementene kan gjengi bass på en såpass god måte. Raske elementer, kontante bassimpulser (er kanskje det som heter attakk?). Jeg fikk demonstrert Ramstein og litt annen rock (min genre).

TS: Du bør kanskje si litt om hva slags musikk du hører på? Dersom du liker jazz, klasisk, og akkustisk musikk, gjerne med mye vokal, er jeg sikker på at B&W er et godt valg. Om du derimot hører på rock, metal eller elektronica, er jeg ganske sikker på at det finnes bedre alternativer. B&W er dessuten ganske tungdrevne, så med CM8 vil jeg tro du uansett vil få mye mer og bedre lyd med en ekstern effektforsterker.
    Marantz SR7005|Marantz UD7006|Emotiva XPA-3|Monitor Audio PL200|Monitor Audio GXC350|Focal Chorus SR800|SVS PCi 25-31|Apple TV|Bluesound Vault

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bovrebo
    Takker for gode forslag. Jeg liker jo lyden i CM8, men synes det er greit å orientere seg litt når man skal legge en del penger i det.
    - PSB Imagine T
    - Monitor Audio Rx8

En annen sak er at høyttalerne bør være i hvit (waf). Det er vel bare SA av disse som kommer i den fargen.
    CM8 kan også fås i hvit , i følge katalogen fra HFK. :smile:
    Marantz SR7005|Marantz UD7006|Emotiva XPA-3|Monitor Audio PL200|Monitor Audio GXC350|Focal Chorus SR800|SVS PCi 25-31|Apple TV|Bluesound Vault

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - PSB Imagine T
    - Monitor Audio Rx8

kanskje dette kan være noe(fås i hvit):
    Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Audio Physic Yara 2 Superior

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

En annen sak er at høyttalerne bør være i hvit (waf). .
    En vaskemaskin kan være hvit, men en høyttaler skal være svart, har jeg overbevist min W om. Pluss at hvite høyttalere er omtrent umulig å få solgt igjen! Det gjelder å stå opp mot kvinnemakten og ikke bli en tøffel!

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også stusset på denne trenden med at det må være hvitt for å ha WAF...
    hva skjer da når interiørbladene finner ut at "Nei, nå er hvitt bare såååå 2010 altsåå" ? :twisted:

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •