Ny RK etter innspilling av høyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny RK etter innspilling av høyttalere?

Etter å ha hatt høyttalerne et par måneders tid, så synes jeg de har åpnet seg og faktisk spiller litt høyere enn til å begynne med. Det siste kan dog være innbildning.

Men er det vanlig å kjøre en ny runde med romkorrigering etter at høyttalerne er innspilte?
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er nok lurt.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker det var en som la ut resultater fra RK når høyttalerne var nye, og etter at de hadde spilt rundt hundre timer. Var relativt store utslag ved enkelte frekvenser, så det er ikke dumt å kjøre RK på nytt.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du får større utslag dersom du flytter sofaen 20cm fremover^^ Neida, det er mange gode grunner til å ta romkorreksjon en gang i blandt, men innspilling av høyttalere er nok ikke en av dem (iallefall ikke særlig signifikant). Dersom du kan skrive ned resultater slik at du kan sammenligne med før så får vi jo et svar på det da, vi liker fakta En annen ting som er viktig er jo selvfølgelig at det må være likt møbler og slikt som i forrige korreksjon

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjørte romkorreksjonen på anlegget mitt da jeg kjøpte det, noe som fikset problemet med at jeg får altfor mye buldrebass i rommet mitt. Etter å ha spilt på anlegget i et par-tre uker, merket jeg at deler av den ubehagelige bassen var kommet tilbake. Jeg hadde ikke ommøblert rommet, så jeg antar at det var et resultat av innspillinga av forsterkere og høyttalere. Da jeg kjørte romkorreksjonen på nytt, var bassen bra igjen, og slik har den vært siden.

Jeg har forøvrig Lyngdorf-preamp, og kan dermed se den oppgitte "romkorreksjonsprosenten", som gikk opp fra 44 til 52 fra første til andre korreksjon. Jeg mener dermed at det har noe for seg.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, takker

Skal kjøre ny romkorrigering. Ville bare ha litt innspill på hvorfor man burde det. Når jeg tenker meg om, så har jeg vinklet frontene vesentlig mer mot lytteposisjon enn første gang jeg fortok RK. Det kan også gi seg utslag.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    OK, takker

Skal kjøre ny romkorrigering. Ville bare ha litt innspill på hvorfor man burde det. Når jeg tenker meg om, så har jeg vinklet frontene vesentlig mer mot lytteposisjon enn første gang jeg fortok RK. Det kan også gi seg utslag.
    Sitter også med inntrykk av at dette kan vere lurt ja - og særlig når du har endret vinklingen på HT !

Opplevde også at mine høyttalere (GX 300) ble noe mer "lettspilte" etterhvert !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Sitter også med inntrykk av at dette kan vere lurt ja - og særlig når du har endret vinklingen på HT !

Opplevde også at mine høyttalere (GX 300) ble noe mer "lettspilte" etterhvert !

MCACC var ikke enig med meg i at tonale karakterer var endret. Måledataene ble eksakt de samme som før

Men det er kanskje ikke alt som er målbart, f.eks tilvenning

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilvenning er en viktig faktor her, men det er viktig å nevne at elementene sin mekaniske oppførsel under innspillingsperioden går slik at fs blir litt lavere, gummioppheng blir mykere etc. (Iallefall høyere følsomhet spesiellt på bass). Men det er nyanseforskjeller som lett kan måles, kanskje ikke like godt høres.

Det jeg vil si er at ja, bassen vil bli mer buldrete, men det er marginalt. Kanskje den marginen var på vippepinnen i ditt anlegg og innspilling var det som gjorde at det vippet over? En ting til. Innspilling av høyttalere tar ganske kort tid. Du kan si at om ett basselement får nok effekt inn med en tone rundt FS så vil det være ferdig innspilt på under 10 min.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •