B&W CM9 vs. System Audio Explorer "Basic"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Active bjorlien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&W CM9 vs. System Audio Explorer "Basic"

Hei.

Var innom Soundgarden idag for å kikke på den nye Hegel H300. Jeg fikk en liten demo av forsterkeren på SA Explorer Master til kr 44.995,- Synes egentlig det var en veldig fin kombinasjon, kanskje litt "tamt" ?? Men i utgangspunktet stram fin bass og et bredt og detaljrikt lydbilde!

Selgeren henviste meg til annonseavisa deres for denne uken, der har de en SA Explorer modell til 19.995,- (tidligere pris 32.995,-) forskjellen på denne og Master var kun delefilteret. Fikk beskjed om at det var samme kasse og elementer ellers! Men jeg finner ikke denne "Basic" modellen på nettsiden til Soundgarden, kun Master!

SÅ spørsmålet mitt er, hva ville dere valgt av SA Explorer (basic) vs. B&W CM9 ? Hva er de lydmessige største forskjellene på disse to høyttalerne?

Stereo forsterker: Hegel H300!

Skal også brukes i et hjemmekinosystem! Men hovedfokus på musikk..!

Musikksjanger: Akustisk, Pop og Rock. (Vamp, Bjørn Eidsvåg, Neil Young, Pearl Jam, The Killers, Five Fingers Death Punch, Kiss, Springsteen, Dire Straits etc...)

Imøteser deres tips snarest :-)

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som en person som er stor tilhenger og relativt god kjennskap til CM serien til B&W, så lar jeg ikke denne gyldne muligheten gå fra meg til å skryte CM9 opp i skyene

Neida, fra spøk til Halvor Med en forsterker som Hegel H300 i arsenalet, så får jeg frysninger bare jeg tenker på hvor god lyd denne forsterkeren ville puste inn i CM9.

Jeg kunne nevnte en drøss med gode grunner for å velge CM9. Som at den er og har vært klar referanse hos de aller fleste i 20K klassen siden den kom for salg, som at den har et utseende og design som gjør meg klam i hakket, eller at den greier å gi lyd med high end feeling på et prisnivå vi aldri før har sett dette gjort.

Men: jeg skal heller gi deg mitt tyngste argument for CM9-Og det er dens magiske mellomtone. FST mellomtonelementene til B&W er jo legendariske, de fleste kjenner til dem. Måten disse høyttalerne gjengir stemmer på, akustisk musikk og for eks gode innspillinger med akustisk gitar er intet mindre enn enormt imponerende i denne prisklassen. Når jeg ser musikksmaken din så er den mye lik min egen, hvilket er moro. Men aller viktigst er det at etter min mening er din musikksmak som skapt for denne høyttaleren!

Edit: Angående vokalgjengivelse, spesielt kvinnevokal, så er dette noe som har gitt besøk hos meg hakeslepp flere ganger på mine egne CM7 (som også har FST mellomtone elementet).

En låt og innspilling som denne låter ubeskrivelig på CM serien.

Sarah McLachlan - Answer (lyrics) - YouTube

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akustisk er veldig bra på SA. Hadde det vært mitt valg ville jeg kjøpt Explorer. Har hatt 1250, 1750 som gjorde en god jobb ift pris. Hadde et par SA2K på hjemlån, men valgte til slutt Dynaudio. Har også hatt noen B&W modeller, blant annet N803. Opplever SA som mere livlig, men ikke så detaljert som B&W.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du får ta en tur innom hifiklubben også og sjekke ut CM9.

Ikke hørt noe av SA, men mener å ha lest her at SA Mantra er litt friskere i frasparket, Explorer mer "hifi korrekt" , så kanskje en ide å sjekke ut den også?

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Vil bare si at Hegel H300 vil få fram det beste i den høyttaleren du velger, om det skulle være CM9, SA Mantra eller SA Master.

Jeg er også av den oppfatningen av at SA Mantra og Master spiller noe mindre detaljert enn CM9, men begge er alikavel meget behagelige og gode høyttalere.

Men jeg deler ikke synet på at SA har en bedre bass/mer bass en CM9 slik man stadig kan lese fra andre her på forumet, det er ihvertfall ikke min erfaring.

Er man ute etter bass er det andre og bedre alternativer, og etter mitt syn hjelper det heller ikke å gå fra CM9 til Mantra 60, Ranger eller Master.

Hva man liker best av disse høyttalerne er nok smak og behag, jeg valgte å beholde mine CM9, da jeg ikke så noen hensikt i å bytte dem ut med Mantra 60, Ranger eller Master. Mantra blir ofte trukket fram som den med mest bass av disse System Audio høyttalerne.

Opplevde som sagt at Mantra 60 ikke ville kunne gi meg mer av den bassen jeg kansje følte at manglet med CM9, også ville jeg som andre nevner miste litt/noe detaljer.

H200 og HD10 Dacen min er nå solgt og H300 påvei inn, H200 settet er helt klart det beste jeg har hørt på mine CM9, H300 er enda litt bedre.

Hvis du har bestemt deg for H300, ville jeg kjøpt denne og tatt den med til din lokale HFK og bedt dem koble dem opp med CM9 og fått en demo, og gjort det samme hos Soundgarden, så får du hørt selv.

Det beste er jo å ordne med et hjemlån av høyttalerne du vurderer, men det er jo litt mer tiltak, ved en demo i butikken vil jo du uansett få høre hvordan det låter og høyttalerne matcher, og det vil gi deg en pekepinn på hvordan det låter.

Forskjellen fra butikk og hjemme er ikke så stor som enkelte skal ha det til, selv om det selvfølgelig er best og teste hjemme i kjente omgivelser.

Uansett hva du velger her av CM9, System Audio Mantra, Ranger, Master eller Explorer vil det sammen med Hegel H300 låte knall ! Lykke til med valget !

Hva med Hegel H300, B&W CM9 og B&W PV1D subwoofer ? , eller vente på System Audio Mantra 70 ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt hegel h300, bare Hegel H200 og H100. Personlig synes jeg ikke matchen hegel/system audio er spesielt god. Synes det jeg har hørt har vært litt "spett" og "tynt" for å si det sånn. Byttet litt frem og tilbake med SA explorer og Dynaudio focus 220 mk2 på hegel h200. I mine ører låt sistevnte kombo langt mer naturlig.
    Ville i hvertfall hørt begge alternativer før kjøp.

Fidelity skrøt jo uhemmet av komboen hegel h100/b&w cm9 i den grad det betyr noe. Men det er jo dine ører og preferanser som bestemmer.

Newcomer LimaFoxtrot sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom soundgarden å hørte på SA ranger master
    for etter det til HFK å hørte CM9

Personlig ville jeg valgt CM9

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LimaFoxtrot
    Var innom soundgarden å hørte på SA ranger master
    for etter det til HFK å hørte CM9

Personlig ville jeg valgt CM9

Helt enig.Det mener også majoriteten av anmeldere, testpersoner og grundige tester gjort av CM9 . Referanse i 20 k klassen i Fidelity og høyttaler i årets anlegg der ifjor- iblant en drøss andre magasiner.Bare for å ta et konkret eksempel.

Syns forslaget til Purolatino var bra også: har TS bestemt seg for H300 på forsterkersiden, så ta den med på klubben og få hørt den grundig på CM9. (Skulle gjerne hørt den komboen selv, vil tro det låter himmelsk).

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjorlien
    Synes egentlig det var en veldig fin kombinasjon, kanskje litt "tamt" ?? Men i utgangspunktet stram fin bass og et bredt og detaljrikt lydbilde!

Skal også brukes i et hjemmekinosystem! Men hovedfokus på musikk..!

Musikksjanger: Akustisk, Pop og Rock. (Vamp, Bjørn Eidsvåg, Neil Young, Pearl Jam, The Killers, Five Fingers Death Punch, Kiss, Springsteen, Dire Straits etc...)
    Ville tatt meg en lytt til Audiovector Si3 Super og Dynaudio Excite X36 dersom du synes SA-en ble for tam. CM9 er ikke noe mer livlig enn SA-en. Avhengig av hvor du bor i Rogaland burde jo en lytterunde på Si3 Super være fullt mulig, den spiller svært overbevisende

Sitat Opprinnelig postet av bjorlien
    Selgeren henviste meg til annonseavisa deres for denne uken, der har de en SA Explorer modell til 19.995,- (tidligere pris 32.995,-) forskjellen på denne og Master var kun delefilteret. Fikk beskjed om at det var samme kasse og elementer ellers! Men jeg finner ikke denne "Basic" modellen på nettsiden til Soundgarden, kun Master!
    Her er forresten link til Explorer (ikke master).

Stemmer forsåvidt at de har samme kassestørrelse, elementer og vekt. Hvorvidt den indre dempingen også er ulik i tillegg til ulikt delefilter fant jeg ikke noe info om. Lik vekt indikerer like oppbygning og tykkelse, så særdeles lite som skiller to nokså ulikt prisede modeller. Likt frekvensspekter også.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Men jeg deler ikke synet på at SA har en bedre bass/mer bass en CM9 slik man stadig kan lese fra andre her på forumet, det er ihvertfall ikke min erfaring.

Er man ute etter bass er det andre og bedre alternativer, og etter mitt syn hjelper det heller ikke å gå fra CM9 til Mantra 60, Ranger eller Master.

Hva man liker best av disse høyttalerne er nok smak og behag, jeg valgte å beholde mine CM9, da jeg ikke så noen hensikt i å bytte dem ut med Mantra 60, Ranger eller Master. Mantra blir ofte trukket fram som den med mest bass av disse System Audio høyttalerne.

Opplevde som sagt at Mantra 60 ikke ville kunne gi meg mer av den bassen jeg kansje følte at manglet med CM9, også ville jeg som andre nevner miste litt/noe detaljer.
    Har selv hatt CM9 i nesten 3 år. Det er ikke uten grunn at den har fått svært gode omtaler og høythengende priser i sin klasse. Selv om de ikke lengre er i mitt eie, så er det ingen andre gulvstående HT jeg ville valgt i denne klassen pr. i dag.

Når det gjelder bass, så leverer CM9 mye og stram fin bass, forutsatt at man har en god (og kraftig) forsterker. Rommet har nok også mye å si, men det gjelder alle høyttalere.

Jeg ser det er enkelte som skriver nedsettende om CM9 - at de låter "lukket og lite detaljerte". Dette henger ikke på greip i det hele tatt. Det er den overveldende majoritet brukere og uavhengige testere enige om. De som skriver dette, har antagelig sin egen agenda for sin subjektive omtale.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SA Explorer Basic har jeg ikke hørt, men har alltid opplevd SA som relativt slanke i gjengivelsen. Ikke så rart kanskje med de små elementene. Aldri et merke som har imponert meg nevneverdig. Låter veldig på det jevne og er kanskje mer en WAF høyttaler enn noe annet?

CM9 synes jeg er direkte dårlige. De har lite nivå i presensområdet (noe man ser tydelig på målinger) og så reiser diskanten seg igjen. Resultatet er en høyttaler som forsåvidt låter behagelig til det meste, men detaljer gror igjen og diskanten svever der oppe. Disse og andre fra CM serien dukker stadig opp på brukten og det skjønner jeg godt. En slik signatur tror jeg man blir lei i lengden.

Ville ha vurdert noe annet. Tannoy og PSB er bedre kanditater IMO hvis ikke DIY eller kjøpe direkte fra en som bygger høyttalere er aktuelt. Sistnevnte vil gi langt mer for pengene, men er en litt mer krokete vei å velge.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    SA Explorer Basic har jeg ikke hørt, men har alltid opplevd SA som relativt slanke i gjengivelsen. Ikke så rart kanskje med de små elementene. Aldri et merke som har imponert meg nevneverdig. Låter veldig på det jevne og er kanskje mer en WAF høyttaler enn noe annet?

CM9 synes jeg er direkte dårlige. De har lite nivå i presensområdet (noe man ser tydelig på målinger) og så reiser diskanten seg igjen. Resultatet er en høyttaler som forsåvidt låter behagelig til det meste, men detaljer gror igjen og diskanten svever der oppe. Disse og andre fra CM serien dukker stadig opp på brukten og det skjønner jeg godt. En slik signatur tror jeg man blir lei i lengden.

Ville ha vurdert noe annet. Tannoy og PSB er bedre kanditater IMO hvis ikke DIY eller kjøpe direkte fra en som bygger høyttalere er aktuelt. Sistnevnte vil gi langt mer for pengene, men er en litt mer krokete vei å velge.
    Som Ultima korrekt påpeker er deres _styrker_ tvert imot at de blant annet har en enorm oppløsning og detaljrikdom i sin lydsignatur. For ikke å snakke om hvor virkelighetstro og detaljert/naturtro den gjengir vokal, et punkt jeg mener ingen andre høyttalere er i nærheten engang.

Moderator EDIT: Moderert vekk personangrep

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Som Ultima korrekt påpeker er deres _styrker_ tvert imot at de blant annet har en enorm oppløsning og detaljrikdom i sin lydsignatur. For ikke å snakke om hvor virkelighetstro og detaljert/naturtro den gjengir vokal, et punkt jeg mener ingen andre høyttalere er i nærheten engang.
    Målinger av høyttalerne bekrefter det jeg sier med tydelighet. Det er også nevnt av flere anmeldere og av erfarne lyttere. Og komme da med kommentarer om "tror du virkelig på dette selv" og at det er komisk og bordeline sier jo litt om mangelen på seriøsitet og ikke minst kunnskap fra deg. Å diskuterer produkter som du eier Gilmour anser jeg som helt borkastet. Viktigste for deg ser ut til å kun skulle forsvare dine egne investering. Og andre meninger tolererer du ikke.

Moderator EDIT: Moderert Quote

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målinger av høyttalerne bekrefter det jeg sier med tydelighet. Det er også nevnt av flere anmeldere og av erfarne lyttere. Og komme da med kommentarer om "tror du virkelig på dette selv" og at det er komisk og bordeline sier jo litt om mangelen på seriøsitet og ikke minst kunnskap fra deg. Å diskuterer produkter som du eier Gilmour anser jeg som helt borkastet. Viktigste for deg ser ut til å kun skulle forsvare dine egne investering. Og andre meninger tålerer du ikke.

1) For det første så eier ikke jeg CM9, men CM7-bare for å ha klargjort det med en gang. TS skrev selv i åpningsinnlegget at CM9 ble vurdert, og jeg har argumentert for hvorfor jeg mener det er et særdeles godt valg.

2) For det andre, så er det ikke mitt eget eierskap til produkter som gjør at jeg forsvarer dem. Jeg har også forsvart og argumentert for de produktene jeg nå eier, før jeg selv anskaffet dem. Jeg gjorde selv ganske så grundig research før jeg kjøpte både CM7, Marantz PM15S1 og og Cambridge 751 spilleren. Nettopp for å gi meg selv best mulig betingelser for å gjøre et så godt valg som mulig. Derfor er det også svært enkelt å "forsvare" mine egne kjøp, rett og slett fordi alt tilsier at de _er_ gode kjøp. Det er med denne tilnærmingen jeg også gir tips til andre, ikke fordi jeg selv eier et produkt i CM serien.

3) Du må gjerne forsøke grunngi hvordan du mener utsagn som "direkte dårlig" har noen som helst forankring i virkeligheten på en enestående referansehøyttaler som CM9. Men Orso vet kanskje bedre enn all verdens testere, lyttere og anmeldere? Orso vet bedre enn utallige fornøyde brukere verden over som har kjøpt CM9? Orso vet sikkert også mye bedre enn EISA juryen hva som er en god høyttaler? Knut Vadseth i Fidelity har sikkert motatt penger under bordet for å skryte CM9 opp i skyene og utnevne den som høyttaler i årets anlegg?

Det du bedriver er subjektiv useriøs biaspreget propagandaspredning med ukjent agenda, uten rot i virkeligheten,hverken mer eller mindre.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Under kan man se måling av CM9. De diper mellom 1,5khz og 9khz (se dalen på lilla kurv). Dette er meget hørbart og betyr regel rett at høyttaleren vil ha mindre nivå i dette området som selvsagt går utover de instrumentene og vokalen som befinner seg i dette frekvensområdet.

At enkelte anmeldere har latt seg imponere (flere har det ikke) kan skyldes at denne dalen gjør at høyttalerne låter veldig mykt. Det kan være besnærende spesielt til å begynne med og kan dekke over dårlig rom akustikk. Men man vil som sagt få mindre nivå her som igjen går utover åpenhet og detaljer. I lengden tror jeg mange vil oppleve høyttalerne som kjedelige og noe innelukket og man vil savne noe. Det er nå min mening.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) For det første så eier ikke jeg CM9, men CM7-bare for å ha klargjort det med en gang.

Orso vet bedre enn utallige fornøyde brukere verden over som har kjøpt CM9? Orso vet sikkert også mye bedre enn EISA juryen hva som er en god høyttaler? Knut Vadseth i Fidelity har sikkert motatt penger under bordet for å skryte CM9 opp i skyene og utnevne den som høyttaler i årets anlegg?

Det du bedriver er subjektiv useriøs biaspreget propagandaspredning med ukjent agenda, uten rot i virkeligheten,hverken mer eller mindre.

Vi vet alle at du ikke har CM9, men at du drømmer om den pga tester du har lest. Du kan ikke basere alt på hva subjektive testere sier. De har like mye sine egne meninger og preferanser de som jeg både jeg, du og orso har. Ingen av de behøver å være lik TS sine. Derfor må andre kunne foreslå andre muligheter for TS til å vurdere. Vi ahr allerede fått vite at TS opplevde SA Explorer som tam, CM9 blir da ikke et bedre valg da den ikke er noe mer livlig. CM9 er tam ift størrelse, en forventer mer bass og dybde enn hva man faktisk får. I SA, dersom riktig plassert, får man mer enn hva man forventer av trykk, men er likefullt ikke mine favoritter.

Hvert år blir nye høyttalere tatt in, best i test, årest høyttaler og årets hjemmekino osv. AudioPro, Dynavoice og Eltax har alle hatt høyttalere som har vært årets høyttaler i Lyd og Bilde. Noen må få den tittelen hvert år, slik er det bare.

Om vi bryter ned CM9 finner vi følgende:
    Den er helt firkantet, noe vi vet ikke er praktisk og fører med seg mange utfordringer som oftest møtes med mye avstivning og/eller tykke og tunge yttervegger, noe vi ikke finner i CM9. Den har heller ingen dempeplater/avstivning hverken i front, bak eller sider (sider inkludert siden den er helt firkantet) for å redusere kasseresonans og vibrasjoner. Ei heller har den fått noen imponerende sokkel, kun gummiføtter.

Mellomtoneelementer virker å være mer tungdrevent enn resten, noe som heldigvis kan korrigeres av romkorreksjon, dersom man har det. Noe som ikke er så voldsomt utbredt enda i rene stereooppsett. Last ned mot 3 ohm i denne prisklassen er heller ingen fordel. De fleste andre høyttalere vil være mer lettdrevene og spille bedre på samme forsterkeri.

Så Bjorlien, ta en lytterunde på det du har mulighet til. Min favoritt er Audiovector sine Si3 Super, som også kan oppgraderes (helt til Avantgare Arreté) uten behov for salg osv ved fremtidige oppgraderingsønsker. Dynaudio sine er fine og livlige og PSB ble også nevnt. Kanskje Imagine-serien det ble siktet til? Svært gode høyttalere.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Vi vet alle at du ikke har CM9, men at du drømmer om den pga tester du har lest. Du kan ikke basere alt på hva subjektive testere sier. De har like mye sine egne meninger og preferanser de som jeg både jeg, du og orso har. Ingen av de behøver å være lik TS sine. Derfor må andre kunne foreslå andre muligheter for TS til å vurdere. Vi ahr allerede fått vite at TS opplevde SA Explorer som tam, CM9 blir da ikke et bedre valg da den ikke er noe mer livlig. CM9 er tam ift størrelse, en forventer mer bass og dybde enn hva man faktisk får. I SA, dersom riktig plassert, får man mer enn hva man forventer av trykk, men er likefullt ikke mine favoritter.

Du (og en drøss andre) tar feil på ett særdels viktig punkt etter hva jeg kan se: og det er at jeg ikke baserer mine kjøp, fremtidsønsker, drømmer eller whatever på _enkeltestående_ subjektive testere opplever. Derimot baserer jeg meg relativt tungt på hva en lang rekke, altså en stor _mengde_ anmeldere, testere og brukere opplever.Når man ser samme erfaringer,oppfatninger og lytteinntrykk bli gjentatt en rekke ganger så skjer det noe i prosessen. Da blir erfaringene redefinert fra en ren subjektiv enkeltstående opplevelse, til noe mer etterprøvbart, fordi man ser erfaringene bli gjentatt hos andre: om og om igjen.

Det er forøvrig med disse prinsippene man bygger opp forskning og empirisk materiale. En enkeltstående rapport, kunnskapserfaring o.l bør ikke fortelle en sannhet,fordi en rekke utenstående faktorer kan spille inn på funnene. Derimot om 99 av 100 rapporter viser den samme trenden så vokser troverdigheten og hvor stor vekt man kan tillegge funnene. Avvik elimineres i større og større grad parallelt med at antall funn av samma art oppdages. Man står igjen med et vektig gjennomsnitt, de store linjene som forteller noe.

Edit: Jeg reagerer heller ikke på at andre forslag lanseres (noe du vil se om du leser hva jeg skriver), derimot reagerer jeg på hva jeg mener er totalt useriøse påstander om CM9 som ikke har rot i virkeligheten.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"Ofte på brukten" kan diskuteres. Men at det er en del sier nok mer om salgstall enn noe annet. De som selges har i tillegg nesten "for høye" bruktpriser i forhold til en rekke endre "velrenomerte" høyttalere - som synker som franske biler i bruktpris. Dette borger også for at de er ettertraktede og lett omsettelige. Slett ikke dumt, det har jeg selv erfart.

Synes heller ikke karakteristikker som "direkte dårlig" om et produkt med svært godt omdømme objektivt sett er særlig meningsfullt, når noen ber om råd.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, du er ikke sann! Du ble jo så ettertrykkelig satt på plass i din B&W CM tråd tidligere. Der det ble avkreftet gang på gang at de ikke er "referansen inntil 20k" lengre.

Moerator EDIT: moderert quote

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •