B&W CM9 vs. System Audio Explorer "Basic" - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av CrZyWiz
    Haha, du er ikke sann! Du ble jo så ettertrykkelig satt på plass i din B&W CM tråd tidligere. Der det ble avkreftet gang på gang at de ikke er "referansen inntil 20k" lengre.

Satt på plass? Hva fabler du om?

Ja, det er kommet ut noe gode høyttalere (selvsagt) siden CM9 kom på markedet, som jo begynner bli en liten stund siden. Det forandrer ikke på noe av hva jeg har argumentert med i denne tråden.

Det er ingen høyttalere meg bekjent de siste årene som har fått en så unison mottagelse, vanvittig gode anmeldelser og gjentatte referansestatus som CM9. Andre høyttalere kan få enkeltstående svært gode tester, men ikke den gjennomgående kvaliteten som CM9.

Se forøvrig mitt forrige innlegg angående forskjellen i verdi og tyngde mellom enkeltstående tester, og en lang rekke tester med noenlunde samme konklusjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til trådstarter.

Kan anbefale deg til å lytte på aktuelle høyttalere i demorom først for å danne deg ditt eget bilde.
    Om mulighet, så er det beste å få lånt med deg et par hjem for test.

Hva andre mener om de forskjellige høyttalerene bør du ta med en klype salt -eller en kilo.

Det er deg som som vet hva du liker og ikke liker.
    Vi er alle forskjellige.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    "Ofte på brukten" kan diskuteres. Men at det er en del sier nok mer om salgstall enn noe annet. De som selges har i tillegg nesten "for høye" bruktpriser i forhold til en rekke endre "velrenomerte" høyttalere - som synker som franske biler i bruktpris. Dette borger også for at de er ettertraktede og lett omsettelige. Slett ikke dumt, det har jeg selv erfart.

Synes heller ikke karakteristikker som "direkte dårlig" om et produkt med svært godt omdømme objektivt sett er særlig meningsfullt, når noen ber om råd.

Jeg er helt på linje med deg når det gjelder påstandene om "ofte på brukten". Som mange andre følger jeg bruktmarkedet både her og på sentralen med nysgjerrighet, og høyttalere fra CM serien (spesielt CM8/9) er da alldeles ikke "ofte" til salgs. Kan for eks ikke huske sist jeg så en av de to største gulvmodellene til salgs, så her aner det meg at en myte er på gang.

Skal man nevne høyttalere som finnes ofte på brukten så kan man nevne budsjettmodeller fra Klipsch og også lavere modellesegment fra Dali som for eks Lektor/Ikon.

Konklusjon: Påstandene om at CM serien ofte er på brukten, for på den måten forsøke fremstille det som mange ikke er fornøyde med disse er i beste fall tendensiøst, i verste fall propagandalignende forsøk på å manipulere virkeligheten.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    CM9 synes jeg er direkte dårlige. De har lite nivå i presensområdet (noe man ser tydelig på målinger) og så reiser diskanten seg igjen. Resultatet er en høyttaler som forsåvidt låter behagelig til det meste, men detaljer gror igjen og diskanten svever der oppe.
    Må spør deg om noe, orso. Hva definerer du som "presensområdet"?
    Er ikke det øvre mellomtone>nedre diskant?
    Dvs. der hvor mesteparten av det naturlige toneleie ligger?

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jeg er helt på linje med deg når det gjelder påstandene om "ofte på brukten". Som mange andre følger jeg bruktmarkedet både her og på sentralen med nysgjerrighet, og høyttalere fra CM serien (spesielt CM8/9) er da alldeles ikke "ofte" til salgs. Kan for eks ikke huske sist jeg så en av de to største gulvmodellene til salgs, så her aner det meg at en myte er på gang.

Skal man nevne høyttalere som finnes ofte på brukten så kan man nevne budsjettmodeller fra Klipsch og også lavere modellesegment fra Dali som for eks Lektor/Ikon.

Konklusjon: Påstandene om at CM serien ofte er på brukten, for på den måten forsøke fremstille det som mange ikke er fornøyde med disse er i beste fall tendensiøst, i verste fall propagandalignende forsøk på å manipulere virkeligheten.
    Du burde bli politiker :-)

On topic så synes jeg CM9 er en meget god høyttaler nettopp fordi den ikke er så "skarp/skjærende" i mellomtonen/nedre diskant. Det er en stor fordel for denne høyttaleren og gjør at den passer meget bra i f. eks en vanligdags stue. Selvfølgelig går det utover "kvalitet" og åpenhet, men det betyr jo ikke at den nødvendigvis blir kjedelig av den grunn?

Trådstarter kan jo se seg rundt etter et par B&W 804/803N.. Dette er jo MEGET bra høyttalere som kan være mulig og få tak i i denne prisklassen.. Da får du i pose og sekk - en engasjerende samt en "korrekt" høyttaler :lol:

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Må spør deg om noe, orso. Hva definerer du som "presensområdet"?
    Er ikke det øvre mellomtone>nedre diskant?
    Dvs. der hvor mesteparten av det naturlige toneleie ligger?
    Det er hvor ører er ekstra sensitivt og det ligger sånn omtrent i 1khz-6khz området. Noen kaller det øvre mellomtone og noen kaller det nedre diskant, men etter boken mener jeg alt over 1 khz egentlig tilhører diskant gjengivelsen.

Fordi øret er ekstra sensitivt på disse frekvensene, så blir f.eks for mye nivå her veldig fort slitsomt å lytte til. Og det kan fort skje hvis man f.eks får for lite nedre mellomtone og mellombass eller selvsagt peaker i presensområdet. Og senke nivået betraktelig slik som det gjort med CM serien gjør at man selvsagt unngår den potensielle problemstillingen mer for hard lyd, men man mister også noe. Balanse er selvsagt mye mer optimalt. Da får man i pose og sekk.

Dyrere B&W høyttalere som f.eks 802 eller 800 diamond har derimot en peak i presensområdet. Spredningen oppover er såpass smal at problemet reduseres nok i litt større rom og som er godt dempet, men spesielt optimalt kan det ikke sies å være. Slike høyttalere kan bli slitsomme å lytte på i lengden og gi en falsk følelse av oppløsning.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bjornlien det er synd du bor langt unna, hadde du holdt til i nærheten så skulle du fått en demo på cm9:-) som du sikkert ser er det ikke mye og ta med seg her i tråden!

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er hvor ører er ekstra sensitivt og det ligger sånn omtrent i 1khz-6khz området. Noen kaller det øvre mellomtone og noen kaller det nedre diskant, men etter boken mener jeg alt over 1 khz egentlig tilhører diskant gjengivelsen.

Fordi øret er ekstra sensitivt på disse frekvensene, så blir f.eks for mye nivå her veldig fort slitsomt å lytte til. Og det kan fort skje hvis man f.eks får for lite nedre mellomtone og mellombass eller selvsagt peaker i presensområdet. Og senke nivået betraktelig slik som det gjort med CM serien gjør at man selvsagt unngår den potensielle problemstillingen mer for hard lyd, men man mister også noe. Balanse er selvsagt mye mer optimalt. Da får man i pose og sekk.

Dyrere B&W høyttalere som f.eks 802 eller 800 diamond har derimot en peak i presensområdet. Spredningen oppover er såpass smal at problemet reduseres nok i litt større rom og som er godt dempet, men spesielt optimalt kan det ikke sies å være. Slike høyttalere kan bli slitsomme å lytte på i lengden og gi en falsk følelse av oppløsning.
    Flott, takk. Da var jeg ikke på villspor.

Active
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av erfaring her på forumet så har jeg funnet ut at det beste er å ta seg en lytterunde! Folk har forskjellige meninger om hva som er best og hva som låter ditt og datt! Noen liker varm fyldig lyd og noen liker kald "skrikende" lyd osv....
    Som jeg også har sett i denne tråden og andre så er det ALTID noen som må skrive noe negativt om B&W CM9,som jeg synes er veldig trist da dette i mine ører er en veldig god høyttaler til prisen! Jeg har CM9 selv og vil ikke skryte og forsvare mitt kjøp her på forumet i frykt for å høre alt det negative alle B&W haterne her på forumet har å si! Jeg tok meg en lytterunde og likte best lyden i B&W CM9. Jeg lyttet også på noen av de som er nevnt her i tråden,men i frykt for å bli "angrepet"så vil jeg ikke fortelle hvilken! Du finner fort ut hva DU liker best! Smaken er som baken!! Ta deg en lytterunde og lykke til i jakten på DIN lyd:-)
    B&W CM9
    B&W CMC senter
    SVS SB13-Ultra
    Marantz SR6010
    Electrocompaniet AW250R
    PS3
    Samsung 51" plasma 8000 Serie
    B&W P3

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Du burde bli politiker :-)

On topic så synes jeg CM9 er en meget god høyttaler nettopp fordi den ikke er så "skarp/skjærende" i mellomtonen/nedre diskant. Det er en stor fordel for denne høyttaleren og gjør at den passer meget bra i f. eks en vanligdags stue. Selvfølgelig går det utover "kvalitet" og åpenhet, men det betyr jo ikke at den nødvendigvis blir kjedelig av den grunn?

Trådstarter kan jo se seg rundt etter et par B&W 804/803N.. Dette er jo MEGET bra høyttalere som kan være mulig og få tak i i denne prisklassen.. Da får du i pose og sekk - en engasjerende samt en "korrekt" høyttaler :lol:

Takk, jeg velger å ta utsagnet ditt om å bli politiker som et kompliment

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til dere som mener lytterunder i butikker er så vikitg. Hvordan klarer dere å skille høyttalerne og rommene? Man vet at nøyaktig samme høyttaler kan endre seg drastisk fra rom til rom.

Hjemlån er en bedre løsning IMO.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til dere som mener lytterunder i butikker er så vikitg. Hvordan klarer dere å skille høyttalerne og rommene? Man vet at nøyaktig samme høyttaler kan endre seg drastisk fra rom til rom.

Hjemlån er en bedre løsning IMO.
    Enig der, derfor skriver jeg at det er bedre å låne med hjem.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Her tror jeg du treffer med en god beskrivelse! Orso peker jo på det samme, men kommer likevel til en annen konklusjon. Om lyden er kjedelig eller behagelig blir altså et spørsmål om preferanser. Jeg er uansett enig i at CM9 er en høyttaler man bør lytte til om en skal ha en god all-round høyttaler i denne prisklassen. Jeg syns CM er fantastisk på gjengivelse av stemmer. Et "trygt" kjøp i klassen, men jeg har ikke hørt nok høyttalere til å kunne påstå om den er den beste...

Jeg har ikke hørt SA Explorer. Kun Ranger (som er en god høyttaler) fra SA. Har derfor ikke tenkt å si hva du bør velge.

Men jeg merker meg at det er andre som er veldig ivirge i debatten, og jeg savner fra dem flere innspill på hva det er som faktisk skiller SA og CM fra hverandre lydmessig... Virker som tråden er i ferd med å bli en ny for/mot B&W-tråd, og det er relativt uinteressant!!!

PSB (f.eks Synchrony og Imagine) som ble nevnt tidligere her, passer bra til Hegel, er fantastiske på bass og sammenheng i lydbildet, men ikke like gode på detaljer som de nevnte kandidatene. Dynaudio er også et merke som ofte nevnes i sammenheng med Hegel, pga en litt tilbakelent og behagelig lydsignatur. Jeg har selv funnet lykken i den kombinasjonen

PS: handler du brukt til 20 000, kan du finne vesentlig bedre høyttalere!

Lykke til i jakten!

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv CM9, er godt fornøyd, Det avdempede presensområdet passer meg bra siden jeg blir fort lyttetrett med litt mer pågående høyttalere. Men det fins jo mer dynamiske høyttalere enn disse 8)

Siden trådstarter skal innom hifi klubben så vil det jo også være nærliggende å få hørt på Dali Mentor 6 i samme slengen, den er jo i samme prisklasse som CM9. Ikke hørt den selv men ser jo at den har mange fornøyde eiere her på forumet, og den har en annen lydsignatur enn CM9, så får man se hva man foretrekker.

Se deg heller ikke blind på eventuell rabatt du får - det er jo ikke den du skal høre på..

Også enig i at det er mye spennende å finne brukt for 20 lapper. "Heldigvis" bor jeg litt usentralt, så da slipper jeg å spekulere alt for mye på alt som ser fristende ut

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ivara
    Har selv CM9, er godt fornøyd, Det avdempede presensområdet passer meg bra siden jeg blir fort lyttetrett med litt mer pågående høyttalere. Men det fins jo mer dynamiske høyttalere enn disse 8)

Siden trådstarter skal innom hifi klubben så vil det jo også være nærliggende å få hørt på Dali Mentor 6 i samme slengen, den er jo i samme prisklasse som CM9. Ikke hørt den selv men ser jo at den har mange fornøyde eiere her på forumet, og den har en annen lydsignatur enn CM9, så får man se hva man foretrekker.

Se deg heller ikke blind på eventuell rabatt du får - det er jo ikke den du skal høre på..

Også enig i at det er mye spennende å finne brukt for 20 lapper. "Heldigvis" bor jeg litt usentralt, så da slipper jeg å spekulere alt for mye på alt som ser fristende ut

Dette stiller jeg meg bak, og er noe jeg er veldig fornøyd med når det gjelder mine egne CM7 også: lyttetretthet eksisterer nærmest ikke sammenlignet med hva jeg har erfart før med blant annet Dali.

Utrolig flott å kunne høre lange lyttesesjoner på forholdsvis høyt volum, med kun nyte musikken uten å bli sliten.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Dette stiller jeg meg bak, og er noe jeg er veldig fornøyd med når det gjelder mine egne CM7 også: lyttetretthet eksisterer nærmest ikke sammenlignet med hva jeg har erfart før med blant annet Dali.

Utrolig flott å kunne høre lange lyttesesjoner på forholdsvis høyt volum, med kun nyte musikken uten å bli sliten.
    Nettopp, pga CM9 er dempet.

Active bjorlien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for flere gode og saklige tilbakemeldinger. Noen av innleggene gikk litt utenfor trådens mening men det følger vel med på et forum, kjekt med aktivitet på trådene ihvertfall 8-)

Jeg tok spesielt noen av tipsene deres til meg, det er selvfølgelig at jeg må reise rundt å lytte. Siden jeg hadde bestemt meg for en Hegel H300 gjaldt det å finne en fin høyttaler som matcher denne forsterkeren.

CM9 kjenner jeg jo GODT til, har vært stolt eier av denne høyttaleren i 6 måneder sammen med Arcam A32+P32 elektronikk!

Jeg har aldri før vært eier av Hegel, kun for 1 dag da jeg lånte en H200 med hjem på demo... Men idag, idag kan jeg kalle meg en STOLT eier av Hegel H300!

Jeg har også valgt høyttalere! Natt til idag fikk jeg ikke sove, jeg lå lys våken i timesvis og kjente på følelser og inntrykk jeg har dannet meg etter de forskjellige demoene jeg har fått! Det var spesielt en kombinasjon jeg ikke klarte gi slipp på..... Hegel H300 + SA Explorer... :roll:

Så idag etter jobb tok jeg turen innom Soundgarden for en siste demo, jeg spilte min type musikk.. Lars Winnerback, Rammstein, Dire Straits og Pearl Jam... OG nå er jeg en kjempe fornøyd System Audio Explorer eier! Har ikke fått høyttalerne i hus, de blir levert i neste uke, hvite...

Krysser fingrene på ikke å bli skjelt ut av B&W fans, jeg er fortsatt kjempe fan av CM9, men trengte noe "nytt" :-)

Følg gjerne bygge tråden min HER !!

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer! Jeg tror du har gjort et godt valg

Kom med noen oppdateringer etter hvert! I og med at du kjenner CM9 fra før, så kan det bli interessant å høre hvilke erfaringer du gjør deg nå...

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjorlien
    Krysser fingrene på ikke å bli skjelt ut av B&W fans, jeg er fortsatt kjempe fan av CM9, men trengte noe "nytt" :-)
    Hei

Fy skam deg !

Neida, gratulerer så mye med nydelige høyttalere og en kjempeforsterker !

Tipper du kommer til å kose deg med dette settet, nå gjør det ingenting at høsten og vinteren kommer, blir mange fine lyttestunder nå, gratulerer.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konge bjorlien! Jeg var selv veldig nær ved å kjøpe Explorer/Hegel H4A for en del år siden. Tror Rammstein kommer til å gjøre seg veldig godt på den komboen du endte opp med. Gratulerer!

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •