Super duper ultra hyper fattig manns budsjett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Super duper ultra hyper fattig manns budsjett

Finnes det noe som er brukbart til 500 kroner? Finner verken noe fra USA eller brukten som er "akseptabelt" til 500 kroner.

Kjøper til en kompis spør meg om høyttaler hjelp. Jeg prøvde å overtale han til å kjøpe DALI front HT til 1000 kroner på finn og en god Yamaha receiver til 500 kroner, men 1500 var bare for mye.

Så prøver jeg å fortelle at USA er lønnsomt..

Dayton B652 ($40) og Dayton Amp til $45 tilsvarer underkant av 500 kroner, men frakt kommer i tillegg.. hvor mye koster frakten på Jetcarrier? jeg sa prisen blir til 600-800 kroner men lyden vil være langt over nivået til Logitech, creative osv. Men det var forsatt for mye sier han, da venter han heller til jul.

Prøvde å fortelle at 500 er rett og slett for lite i et marked hvor høyttalere kan faktisk koste mange millioner, det blir som å spørre om nybil til 40 000.. eller brukt bil til 4000.. det skjer bare ikke. Men kanskje dere har noen ideer som jeg har oversett?

Han liker ikke bass, til tross for at han hører bare på dunk dunk, så han verdsetter god lyd over litt dunking (altså Logitech og co er bare helt på trynet) Er ikke lett å bo for seg selv på vår alder, er glad for at jeg bor hjemme 8) 8)

Mye billig DIY der ute men han har ikke lyst å bygge, så det må være ferdigbygget isåfall.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvem liker ikke bass?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    hvem liker ikke bass?
    De som ikke er i besittelse av det:P

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ingen av de der er aktive er de det? Ellers så kommer jo han til å trenge en forsterker av noe slag

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvem liker ikke bass?

Moren min, bestefaren min, bestemoren min, den kompisen jeg snakker om.. de fleste gamle generelt.

Jeg tåler ikke mangel av bass :L

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AKG K420 til 445,- på Soundgarden.
    Regner med at han har MP3/mobil fra før så da er en bra stereoløsning i boks. Deretter er det bare å begynne å spare til anlegg.

Høyttalere på Finn til noen hundrelapper ville jeg nok styrt unna kanskje. Frakt kommer i tillegg og så kan det fort bli trøbbel med de.

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler å ta en tur på loppemarked. Kan komme over mye godsaker for en slikk og ingenting. Intergrert forsterker og et par Tandberghøyttalere e.l fra 70-80-tallet for rundt 200,- er ingen sjeldenhet. Folk på loppemarked aner generelt sett ikke hva gammel hifi kan være verdt:-D
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er man ikke interessert i å bruke mer enn 500 kr på lyd så er man ikke interessert i lyd.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mik92
    Anbefaler å ta en tur på loppemarked. Kan komme over mye godsaker for en slikk og ingenting. Intergrert forsterker og et par Tandberghøyttalere e.l fra 70-80-tallet for rundt 200,- er ingen sjeldenhet. Folk på loppemarked aner generelt sett ikke hva gammel hifi kan være verdt:-D
    Enig. Og sjekk gjerne finn.no også
    Det ligger en del semi-vintage forsterkeri der som jeg vil tro er fullt brukbart.
    Men det er ikke alt som har særlig høy WAF

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rawnd
    Er man ikke interessert i å bruke mer enn 500 kr på lyd så er man ikke interessert i lyd.
    kunne ikke sagt det bedre!

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du finner ett par Fence Audio duo30, så sier jeg bare løp å kjøp.
    Man kan si hva man vil om dette merket, men denne modellen imponerte faktisk heftig i forhold til pris.

Hadde selv ett par inne på soverommet, sammen med en 15år gammel techniks forsterker som jeg betalte 200kr for. Og jeg imponerte mange lydfreaks med det opsettet helt til jeg fortalte hvilke høyttalere det var.

Veldig behagelig dome diskant, og tight og fin bass. Følger også med plugger på disse, slik att man kan kjøre lukket konstruksjon.

Solgte di for 500kr, betalte 700 på netthandelen den tiden di solgte disse.
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Moren min, bestefaren min, bestemoren min, den kompisen jeg snakker om.. de fleste gamle generelt.

Jeg tåler ikke mangel av bass :L

Med strek under GAMLE :-D hehe

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rawnd
    No shit ???? Er vel hele poenget da hanr driter i lyd så mye som det går ann, men han merker forskjell fra å se film hos seg kontra en film hos meg med b&w / KEF anlegget eller på kino. derfor prøver jeg å finne han det beste for pengene. Kanskje det lønner seg å ente til ju l og gjøre et kupp med datoen fra USA

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Med strek under GAMLE :-D hehe
    Sludder og vås, det er mange godt voksne med ganske store subwoofere! (f.eks. SVS PB12+)

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FINN.no - Mulighetenes marked

Receiver med inputs til flere kilder, samt helt ok høyttalere, alt sammen for 400kr. Skal vel godt gjøres å finne noe stort bedre som er billigere.

Om 500kr er budsjettet så kan man glemme alt som heter å kjøpe fra andre siden av verden, bare frakt og fortollingsgebyr (som man uansett ikke slipper unna) kommer fort opp i denne summen alene. Selv med jetcarrier så er vel minstesum 295,-, og med ca 100kr i fortollingsgebyr så har man 100kr å handle for, som skal rekke til høyttalere + forsterker/receiver.

Tenk på det at ved bruk av Jetcarrier, så må man betale frakt 3 ganger. Først fra butikken til Jetcarrier sin sentral i New Jersey, så selve Jetcarrier sin forsendelse fra usa til havna i norge, og så fra havna i norge til hvor enn man bor i landet. I motsetning til om man velger UPS/DHL/Fedex etc, da pakken går direkte fra butikken i utlandet og rett hjem til deg i et enkelt ledd.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haakon O

Om 500kr er budsjettet så kan man glemme alt som heter å kjøpe fra andre siden av verden, bare frakt og fortollingsgebyr (som man uansett ikke slipper unna) kommer fort opp i denne summen alene. Selv med jetcarrier så er vel minstesum 295,-, og med ca 100kr i fortollingsgebyr så har man 100kr å handle for, som skal rekke til høyttalere + forsterker/receiver.

Tenk på det at ved bruk av Jetcarrier, så må man betale frakt 3 ganger. Først fra butikken til Jetcarrier sin sentral i New Jersey, så selve Jetcarrier sin forsendelse fra usa til havna i norge, og så fra havna i norge til hvor enn man bor i landet. I motsetning til om man velger UPS/DHL/Fedex etc, da pakken går direkte fra butikken i utlandet og rett hjem til deg i et enkelt ledd.
    Dersom du velger flyfrakt er det gratis frakt i Norge. Kun sjøfrakt du betaler ekstra for. Legger du til at de fleste tilbyr gratis frakt, så betaler du gjerne ikke mer enn 300-500 for frakten. Og fra USA er det billig.

Så du betaler faktisk bare 2 ganger, men du kan jo se hva UPS/DHL/fedex tar for frakt fra USA, også legge på fortollingsgebyret, noe jetcarrier ikke tar.. Legg så på at du får en vare på under 7 dager, som regel 5 dager gitt at du klarer cutoffen. 8)

Beregnet pris:
    Air and sea freight rates, USA to Scandinavia

Eksempel på varer jeg har bestilt:

Sitat Opprinnelig postet av Jetcarrier faktura (flyfrakt)
    Butikk- $2157
    Momsgrunnlag (varens verdi): 12467.46 Mva : 3116.86
    Toll ex mva: 0 mva på toll: 0
    VEKT:: Fraktvekt: 32.6 - beregnet etter volumvekt. (Reell vekt: 32.5)
    Evt Gebyr: 0 (legges til frakten)

--- SAMMENDRAG ---
    Sum mva: 3116.86
    Sum toll: 0
    Fraktpris: 32.6 kg. antall sendinger: 1
    ------
    Frakt: 1250
    ------
    Sum frakt: 1250
    ------
    Forsikring: 0
    ------

Totalt å betale: 4366.86

EDIT:
    Lagt ved prisforslag på tilsvarende pakke (dog mindre i volum, og 27kg vekt. )
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kjøpte gear4 angrybirds høytaler/forsterker sak på tilbud på obs nå nettopp til 299,- den har aux

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du velger flyfrakt er det gratis frakt i Norge. Kun sjøfrakt du betaler ekstra for. Legger du til at de fleste tilbyr gratis frakt, så betaler du gjerne ikke mer enn 300-500 for frakten. Og fra USA er det billig.
    Klippet ut det mest vesentlige i henhold til det jeg nevnte i budsjettet som er spesifisert oppi tråden.

Det er billig med 300-500kr i frakt fra usa, men om man kun har 500kr å rutte med, så har man kun 0-200kr å handle for, derfor er verken jetcarrier eller andre normale speditører noe å satse på i dette tilfellet/budsjettet

Har man 1000-2000kr derimot, da begynner det å ligne på noe. Men skjønte det slik at det var helt uaktuelt her...

Har selv bestilt endel saker (løse elementer/plugger/småtteri ellers) fra Parts express, og alt i alt har det vært mest hensiktsmessig å bruke det de tilbyr direkte der. De har free shipping innad i usa, men da bare om man bruker $98 eller mer. Som igjen blåser budsjettet her

Tror nok det beste er å følge med på finn.no og lignende, og slå kjapt til når det dukker opp noe bra til rett pris.

Eneste jeg kan skyte inn med utover dette er at jeg engang kjøpte en T-amp på ebay som kostet $11 inkl frakt rett hjem i postkassa, og den klarte å drive et sett Patos Basic 110mkII helt ok. Og disse kjøpte jeg igjen helt nye på komplett.no for 199kr paret (da med 91% rabatt). For de som husker da Komplett virkelig dumpet Patos høyttalere i en kort periode

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høyttaleren og forsterkeren du nevner selges vesentlig rimeligere i pakke: