Finnes det høytalere som kan matche B&W 804 Diamond? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 49 av 49
    Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    etpar av de hornkonstruksjonene der får meg til å tenke på denne:

edit: fant beskrivelsen på hornet med det passende navnet "Kleinhorn" her: http://www.passdiy.com/pdf/KleinHorn.pdf

sto om en tidligere konstruksjon:
    "No matter where we pointed it , cops showed up every time!"

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner flere som driver med DIY. Fellesnevneren er at de gikk inn i prosjektene med tanker om at de skulle få bedre lyd enn ferdige konstruksjoner til 3-5 ganger prisen.

Resultatet (etter min erfaring) er gjerne er tidkrevende prosjekter, finish som ser halvferdig ut, gjerne latterlig lav bruktverdi (om de hele tatt kan selges) og ofte en lyd som ble et godt stykke unna den nirvana som de trodde de kom til å få med "markedets beste elementer". Etter en stund så er det et nytt prosjekt beskrevet med superlativer fordi man egentlig aldri ble 100% fornøyd og har lært nye ting som resulterer i at andre konstruksprinsipper frister mer. Og hver gang dukker det opp spørsmål som "hvorfor har ikke kjente konstruktører funnet på dette før - er de helt idioter?". Enkelte jeg har vært hos har brukt 10-tusenvis av kroner på ulike (gjerne sære) konstruksjoner, 100-vis av timer i bygging og på forum for likesinnende, og er fortsatt ikke i mål. Det skjer jo selvsagt blant andre entusiaster også, selv om de kjøper seg gjennom byttene i steden for å bygge de.

Det beste jeg har hørt (og sett) av DIY, er resultatet av svært tidkrevende prosjekter, der det er lagt inn mye tid i opparbeidelse av kunnskap og mange $$$ lagt i snekker arbeid. Og den gangen man skal finne senter høyttaler eller bakhøyttalere med lik lydsignatur finnes det kanskje ikke noe underlag på det i det hele tatt. Eller det er umulig å bygge fordi de 4m store hornhøyttalerene eller 3m lange line source front høyttalerene ikke på noen enkel måte kan konstrueres i mindre format uten at lydmessig høres ut som en tinnboks.

Det sagt, man kan selvfølgelig bygge mye som gir en del for pengene, men det er viktig å vite hva man går inn i. For meg er DIY nærmest en egen hobby.

Dyre høyttalere det her refereres til, er gjennomtestet, kan demonstreres før kjøp, har en påkostet finish, høy bruktverdi og har gjerne et bra utvalg av tilhørende senterhøyttalere etc. Det må tas med i betrakning - og det betaler man selvsagt for...

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tvil om at det er mange som driver med DIY som prøver og feiler mye. Framfor å tråkke oppmarked sti, så prøver man ting som ikke fungerer p.g.a. manglende kunnskap og erfaring.

For enkelte er DIY vel så my hobby som å lytte også. Derfor er ikke det alltid å komme i mål det ønskelige, men veien blir målet. Og en del prøver å perfeksjonere noe de allerede er fornøyd med.

Velger man de riktige løsningene, gjerne med bistand fra mer efarne folk, så er det ingen tvil om at man får langt mer for pengene. Og ofte er det ikke mulig å strekke strikken helt ut ved ferdige produkter p.g.a. hensyn til frakt, vekt, pris o.l. Dette trenger man ikke å ta hensyn til når man bygger selv. Eksemplifisert i bilde under med basstårn som man trolig aldri vil finne på det kommersielle markedet.

Annenhåndsverdien får nok som du påpeker et større knekk, men så koster jo også ting i utgangspunket mye mindre også. Og gode deler er alltid etterspurt.

Og sannelig er det mange som kjøper ferdige produkter som også aldri kommer i mål og som stadig bytter!

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Kjenner flere som driver med DIY. Fellesnevneren er at de gikk inn i prosjektene med tanker om at de skulle få bedre lyd enn ferdige konstruksjoner til 3-5 ganger prisen.

Resultatet (etter min erfaring) er gjerne er tidkrevende prosjekter, finish som ser halvferdig ut, gjerne latterlig lav bruktverdi (om de hele tatt kan selges) og ofte en lyd som ble et godt stykke unna den nirvana som de trodde de kom til å få med "markedets beste elementer". Etter en stund så er det et nytt prosjekt beskrevet med superlativer fordi man egentlig aldri ble 100% fornøyd og har lært nye ting som resulterer i at andre konstruksprinsipper frister mer. Og hver gang dukker det opp spørsmål som "hvorfor har ikke kjente konstruktører funnet på dette før - er de helt idioter?". Enkelte jeg har vært hos har brukt 10-tusenvis av kroner på ulike (gjerne sære) konstruksjoner, 100-vis av timer i bygging og på forum for likesinnende, og er fortsatt ikke i mål. Det skjer jo selvsagt blant andre entusiaster også, selv om de kjøper seg gjennom byttene i steden for å bygge de.

Det beste jeg har hørt (og sett) av DIY, er resultatet av svært tidkrevende prosjekter, der det er lagt inn mye tid i opparbeidelse av kunnskap og mange $$$ lagt i snekker arbeid. Og den gangen man skal finne senter høyttaler eller bakhøyttalere med lik lydsignatur finnes det kanskje ikke noe underlag på det i det hele tatt. Eller det er umulig å bygge fordi de 4m store hornhøyttalerene eller 3m lange line source front høyttalerene ikke på noen enkel måte kan konstrueres i mindre format uten at lydmessig høres ut som en tinnboks.

Det sagt, man kan selvfølgelig bygge mye som gir en del for pengene, men det er viktig å vite hva man går inn i. For meg er DIY nærmest en egen hobby.

Dyre høyttalere det her refereres til, er gjennomtestet, kan demonstreres før kjøp, har en påkostet finish, høy bruktverdi og har gjerne et bra utvalg av tilhørende senterhøyttalere etc. Det må tas med i betrakning - og det betaler man selvsagt for...
    Det er derfor man bygger vellutprøvde konstruksjoner.

Da er det ingen tvil om att ferdigkjøpte høytallere blir overkjørt i samme prisklasse.

Finishen kommer ann på hvor nøye og flink man er selv, så blir litt feil att resultatet blir som du sier.

Man bygger ikke hus selv hvis man ikke vet hva man driver med.
    Kan ingenting, gjør alt!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seigmann
    Det er derfor man bygger vellutprøvde konstruksjoner.

Da er det ingen tvil om att ferdigkjøpte høytallere blir overkjørt i samme prisklasse.
    Til en viss grad enig med deg. Enkelte konstruksjoner finnes det godt med dokumentasjon på, og er velprøvd. Da er det et tryggere valg, men ofte vanskelig med demo. Jeg har tidligere lest om konstruksjoner jeg syntes er spennende, og opplevd å bli skuffet. Ikke fordi høyttaleren er dårlig, men fordi den rett og slett ikke passet mine preferanser. Det er ikke like kult å finne ut det etter man har lagt ned tusenvis av kroner og 100(?) timers arbeid/research.

Litt høyere opp i prisklasse begynner det også å bli vanskelig å konkurrere med de mer kompliserte kabinettene som tilbys av de større produsentene. Dyktige konstruktører vil jo gjerne få betalt for jobben sin også, fremfor å legge "livsverket" gratis ut på nett. Enkelte elementer er ikke en gang tilgjengelig for hvermansen. Det må ikke tolkes som at DIY er "dritt", men snarere at jeg mener bildet ofte er litt mer nyansert enn det gjerne legges frem som.

Sitat Opprinnelig postet av Seigmann
    Finishen kommer ann på hvor nøye og flink man er selv, så blir litt feil att resultatet blir som du sier.
    Å masseprodusere en vare på fabrikk tillater helt andre og mer avanserte produksjonsmetoder enn det man gjerne har tilgang på i garasjen, selv om det finnes nok av eksempler på bra resultater. Jeg har likevel sett min del av MDF-naturell/sort-spray finish på DIY forum til å innse at det gjelder unntakene.

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superlink
    Jeg har også 805 diamond + 2 sub Det spiller veldig bra med Dirac romkorreksjon. Jeg savner litt mere bass i området over subnivå, så jeg tror at en gulvstående modell med flere bass elementer hadde gjordt seg. Men jeg syns også det blir drøyt å punge ut 60000,- for litt bedre bass...og jeg vet jo ikke om forsterkeren min kan dra de engang..Jeg bruker bare en Onkyo TXNR3008 på B&W 805.

der er jeg jo forsåvidt enig med deg8)
    men jeg står fast på at oppsettet i dag yter bedre enn 804, så da er jo neste steg 802/3 med sub

kjører korr.gjennom lyngdorfen og mener den gjør en god jobb med integreringen. mener det er viktig å fokusere på bra sub i lukket konstruksjon til musikk, der fikk iværtfall jeg klart best resultat.
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Du vil så absolutt få mere effekt med brokobling....
    Men, vil sikkert irritere noen nå:
    Skal du ha såpass bra høyttalere, så bør du tenke på mere "hifi" forsterkere.
    En surroundreceiver vil aldri kunne yte slike ht rettferdighet.
    ...sorry mac...

Og det kan denna karen skrive under på.......
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Til en viss grad enig med deg. Enkelte konstruksjoner finnes det godt med dokumentasjon på, og er velprøvd. Da er det et tryggere valg, men ofte vanskelig med demo. Jeg har tidligere lest om konstruksjoner jeg syntes er spennende, og opplevd å bli skuffet. Ikke fordi høyttaleren er dårlig, men fordi den rett og slett ikke passet mine preferanser. Det er ikke like kult å finne ut det etter man har lagt ned tusenvis av kroner og 100(?) timers arbeid/research.

Litt høyere opp i prisklasse begynner det også å bli vanskelig å konkurrere med de mer kompliserte kabinettene som tilbys av de større produsentene. Dyktige konstruktører vil jo gjerne få betalt for jobben sin også, fremfor å legge "livsverket" gratis ut på nett. Enkelte elementer er ikke en gang tilgjengelig for hvermansen. Det må ikke tolkes som at DIY er "dritt", men snarere at jeg mener bildet ofte er litt mer nyansert enn det gjerne legges frem som.

Å masseprodusere en vare på fabrikk tillater helt andre og mer avanserte produksjonsmetoder enn det man gjerne har tilgang på i garasjen, selv om det finnes nok av eksempler på bra resultater. Jeg har likevel sett min del av MDF-naturell/sort-spray finish på DIY forum til å innse at det gjelder unntakene.
    Høres for meg ut som du er flink til og finne problemer.

Med riktig utstyr er det ikke noe problem og lage ett fancy kabinett

Hvis man har 10 tommeltotter så blir jo resultatet deretter.

Det som er greia med diy er att man kan få akkuratt det man ønsker uten att det trenger og koste en formue.
    Men man bør som sagt ikke hive seg på kompliserte løsninger hvis man ikke har utstyr eller ferdigheter til det.

Ett hiend diy annlegg er overlegen på lydkvalitet, ingen tvil.
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her et DIY bygg jeg tror lett.. kan konkurrere både på finish/lyd/pris.

-pent-jpg

http://avforum.no/minhifi/show.php/chieng

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •