Proac på Lyric HIFI

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Proac på Lyric HIFI

I dag hadde jeg en selsom telefonopplevelse. Satt i går kveld og jobbet med mitt "høytalerutvelgelses-problem" og snublet over noen JMLab og Audiovector-høytalere de hadde brukt. Skrev opp nummeret og ville ringe dagen etter:

Jeg slo nummeret og kom frem til en svært hyggelig, men veldig pratesyk herremann som "heldigvis kunne fortelle at 826s hadde han hatt stående i 4 måneder :shock: og fikk heldigvis solgt dem i forrige uke...."

"Men dersom du er glad i musikk i stereo, er det bare en høytaler i den prisklassen; Proac Studio 125! Jeg måtte komme innom under messen for en test!!! Disse får du for 12k, og ingen matcher dette...." Jeg kunne også få telefonnummeret til Truls Mørch, Jan Garbarek og flere innenfor Kirkelig Kulturverksted for referanser for hvor godt disse høytalerne spilte..... :wink:

Jeg har aldri før hørt om Proac (eller for den saks skyld Lyric HIFI) og lurer på om noen av dere andre høytaler-guruer har noen erfaringer??
    Er veldig avventende til disse foreløpig, og tror det skal mye til for at disse skal stå på seierspallen sammen med min Arcam 200 til søndag, men allikevel lov å spørre......

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De bør du høre.

Jeg hørte ProAc for første gang for en god del år siden. De hører til blant det aller beste, og bruker elementer hovedsaklig fra Seas, DST og ATC.

Lyden er som oftest veldig flott med en god kombinasjon av rundhet, varme og detaljer. De står nok definitivt på manges ønskeliste og referanseliste.

Ellers vil jeg tro at du kanskje opplever Lyric som en litt annerledes butikk. Mange vil hevde at de du treffer der er mer eller mindre arrogante, men jeg tror det er forskjellig fra dag til dag. Saken er vel kanskje den at de ønsker å selge revolusjoner, og derfor ofte er litt vel negative til konkurrenters utstyr. Ryktet har de nok etablert gjennom de to som har jobbet der lengst, Tor og Kim.

Jeg tror Lyric/TAA import har eksistert mellom 10 og 15 år (om ikke Tor drev TAA import en del år før han startet Lyric).

www.lyrichifi.no

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    De bør du høre.

Jeg hørte ProAc for første gang for en god del år siden. De hører til blant det aller beste, og bruker elementer hovedsaklig fra Seas, DST og ATC.

Lyden er som oftest veldig flott med en god kombinasjon av rundhet, varme og detaljer. De står nok definitivt på manges ønskeliste og referanseliste.
    Ellers vil jeg tro at du kanskje opplever Lyric som en litt annerledes butikk. Mange vil hevde at de du treffer der er mer eller mindre arrogante, men jeg tror det er forskjellig fra dag til dag. Saken er vel kanskje den at de ønsker å selge revolusjoner, og derfor ofte er litt vel negative til konkurrenters utstyr. Ryktet har de nok etablert gjennom de to som har jobbet der lengst, Tor og Kim.

Jeg tror Lyric/TAA import har eksistert mellom 10 og 15 år (om ikke Tor drev TAA import en del år før han startet Lyric).

www.lyrichifi.no
    Ja helt klart

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ProAc må sies å være min ABSOLUTTE REFERANSE (inntil jeg hører noe annet, selvsagt) på små stativhøyttalere. Det er alt for lenge siden jeg hørte dem sist, men så lenge hukommelsen ikke svikter, så vil jeg si at ProAc får utrolig riktig og dyp lyd ut av små bokser. Dette er engelsk høyttalerteknologi på sitt ypperste. Det er heller ingen grunn til at de ikke skulle få enda mer ut av sine gulvstående høyttalere.

Lenke: http://www.proac-loudspeakers.com/

Skal ikke utdype mye på det Snickers sier om Lyric Hifi, men selv om de kan være sære, de som jobber der, så er de definitivt high end entusiaster.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    ProAc må sies å være min ABSOLUTTE REFERANSE (inntil jeg hører noe annet, selvsagt) på små stativhøyttalere.
    Men har du hørt på litt større, gulvstående også (slik som studio 125)??

Hvis Proac er så bra og jeg kan få de til 12k (Audiovector Mi3 får jeg for 11k) så havner det enda et alternativ på lista mi... ops: :wink:

Er det mange på forumet her som har Proac, da :?: :?: :?:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, har ikke hørt større ProAc selv, men de er sikkert ikke dårligere enn stativhøyttalerne. Tror for øvrig ikke at du skal lese så mye ut av at det ikke er så mange som har ProAc. Siden det stort sett er bare en butikk i Norge som har dem, så er de ikke så tilgjengelige som mange andre og da selges det rett og slett mindre av dem...

Du må selvfølgelig høre dem først, før du bestemmer deg.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva koster Studio 125 nye?

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    17-18k trur eg, men det finn du ut ved å sjekke prislisten på sidene deiras

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Hva koster Studio 125 nye?
    Veilledende er 15476 for normal tre-finish (black ash, maple, cherry, mahogny). De har en finish de kaller "yew" som koster 17857... Hva nå det kan være...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk opplyst over telefonen i dag at jeg kunne få et par Studio 125 for ca 12k. Da gjenstår det kanskje å finne ut av hva "ca" hos dem, da :wink: :wink:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel et rom som demonstrerte ProAc på messa i Horten, hvis jeg ikke husker helt feil. Det var ikke lyden som fenget på noen måte.........., men noen "SINNSYKT DØDFETE RÅBRA" kabler til den nette sum av kun etthundreogtretusennorskekroner!!! (kr. 103 000,-) PS ! Tror det var inkl.mva. :? Løp og kjøp ???

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående den messa i Horten, så var det visst vanskelige forhold akustikkmessig, og både Lyric, Audiofreaks og DP fikk ikke spille slik de egentlig skulle gjøre.

Men ta en tur på messa, eller enda bedre, stikk innom sjappa og bruk en liten time alene med din egen musikk.

Nå bruker sikkert Lyric rørforsterkere på ProAc, så da låter det særdeles bra. Dette fordi ProAc blir utviklet sammen med rør. Tror det er Audio Research. Sp det kan jo hende at du blir litt skuffet når du kommer hjem til din egen og sikkert langt rimligere forsterker.

Lyric er også kule på å låne ut utstyr, imotsetning til mange andre sjapper.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her kommer bilder av utstyret på messa i Horten:

Newcomer Claus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Cary V12i har ein kompiss av meg. Låter meget bra. Kjøyrer den på eit par med Avantgarde Acoustic. Sjefen min på Hydro har Proac, so ikveld skal eg opp til han å lytte litt.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk du vært å hørt på Proac Studio 125 eller, Anfield? Ble du overbevist nok til å slå til?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Fikk du vært å hørt på Proac Studio 125 eller, Anfield? Ble du overbevist nok til å slå til?
    Fik desverre ikke tid til dette. Men valgene mine er nå offentliggjort:

http://avforum.no/forum/viewtopic.php?p=6822972#6822972

Tror dette blir greit, jeg. Takk til alle (spes Kenti og Snickers) som har hjulpet.....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •