Høyttalere til Marantz SR7005?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere til Marantz SR7005?

Heisann, jeg er ny her på forumet. Jeg håper jeg kan få noen tipps og råd! Etter at jeg nå nylig har flyttet for meg selv, er tiden inne for å modernisere lydanlegget. Fra tidligere har jeg en NAD 7400 reciever og et par Cervin Vega DC 12. Siden jeg har planer om å kjøpe ny TV, ønsker jeg mulighet for surround, og dermed har jeg startet med ny reciever. For et par uker siden kjøpte jeg en Yamaha 810 reciever på impuls, men det var en kraftig skuffelse! Jeg oppdaget raskt at den ikke var i nærheten av så strømsterk som min gamle NAD (NAD'en trekker 390VA fra nettet og oppgitt til 2x100W, Yamahaen 330W fra nettet og oppgitt til 7x160W). Dermed byttet jeg Yamahaen inn i en Marantz SR 7005. Denne har i alle fall på papiret noe i nærheten av de samme musklene som NAD'en har i stereo. Inntrykket så langt er bra! Samtidig fikk jeg bekreftet at impulskjøp sjelden er smart...:-|

Så kommer spørsmålet: Jeg ønsker nye høyttalere! I første omgang nye fronthøyttalere til bruk i stereo, og så supplere etter hvert, til et 5.1-system. DC 12 kan ikke kalles diskre... Hva kan anbefales? Dette er retningsgivende, og har betydning for meg:
    - Jeg hører på metal og rock, i tillegg må høyttaleren fungere på TV/film
    - Utseende må være pent
    - Minimum impedans 6 ohm (står så i brukerhåndboka til 7005'en)
    - Stua er ca 30 kvm, og avstand fra fronthøyttaler til lytteposisjon er ca 4 meter
    - Pris opp til ca 20.000 pr par
    - Jeg er forberedt på å supplere med en sub

Dette har jeg hørt på til nå:
    - Cervin Vega - Detter igjennom på utseende! Ikke spesielt detaljert og pen lyd (generelt for CV)
    - Klipsch - Liker lyden, men også denne detter igjennom på utseende (generelt for Klipsch)
    - B&W CM9 - Pent utseende, men usikker på om jeg egentlig liker B&W-lyden. Etter min smak litt mye og skarp diskant/øvre mellomtone. Jeg tror også denne høyttaleren er relativt tungdrevet (hørte den med en NAD 777, som effektmessig er i samme liga som 7005'en min). Ikke hørt med min type musikk.
    - Dali Ikon 6 Mk2 og Mentor 6 - Imponerende lydgjengivelse, der Mentor 6 naturlig nok var hakket over Ikon 6. OK utseende. Ikke hørt med min type musikk.

Jeg håper det er flere "metalheads" her, som har noe de kan anbefale! :-D

Mvh
    Bimmer

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KEF R-serien kunne vært fin ?

får kjempetest i siste nummer av WATT og anbefalt løsning i Home Theater Magazine

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL LS80 kanskje ? De kan val prutes ned til 20, ellers er LS60 et alternativ.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipps så langt!
    Jeg har kjøpt siste nr av WATT, og sett omtalen av KEF. Absolutt noe å dra og høre på!
    JBL er i grunn en gammel favoritt! Jeg husker jeg en gang leste av ca 60% av verdens lydstudioer benyttet JBL. Om det var/er sant aner jeg ikke...

Hva med Focal? Jeg liker utseende til de, og jeg vet at Focal-høyttalere til bil er anerkjent. Jeg har aldri hørt stue-utgavene...

Som jeg sa i starten så er det såkalt "rocka" høyttalere jeg ønsker (hva nå det er....).

Enda et spørsmål: I et 5.1-system, hvordan er det å ha ett høyttalermerke foran, et annet i senter, og et tredje bak?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    By the way....Sitter her nå etter en slitsom arbeidsuke, med en grønn en, og streamer Black label society på Marantzen og CV DC12'erne. Jizzz....NICE!!! (Jeg SA jo at jeg fornyer anlegget, og streaming er noe nytt for meg...Men, dette er GØY!!)

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å nevne, du kunne godt brukt NAD'en som effektforsterker, da hadde du klart deg fint med Yamahaen. Også på Marantzen kan det være verd å prøve den som for å drive høyttalerne.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er morsomme i lyden. De spiller høyt. Særdeles pene. Burde være perfekt til Marantz klangmessig.

GS60 | Gold GS | Monitor Audio

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    By the way. Lurer litt på hva du har hørt CM9 på av forsterkeri osv. Du sier de var litt skarpe. Skjønner ingenting av den begrunnelsen. De er jo veldig mørke og behagelige i klangen.

JBL LS som er nevnt over er tungdrevne tror jeg, men gud så moro det var å spille hardrock på de.

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Går for det meste i metal her hos meg også. Gikk fra Dali Ikon til Focal JMlab Electra 926 som jeg har nå pga at jeg synes Ikon ble for skrikete på metal. Er veldig fornøyd med hvordan Focal spiller metal. Er ikke ofte jeg synes det blir for masete

Har også hørt at Chorus serien til Focal skal være litt mer basstunge enn Electra serien som jeg har, noe som passer bra til metal og rock. Men har ikke hørt dem selv, så kan ikke si det helt sikkert.

Disse kan kanskje være noe?

Focal Chorus 836 V - Bass Brothers AS
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    De er morsomme i lyden. De spiller høyt. Særdeles pene. Burde være perfekt til Marantz klangmessig.

Hei Sven! Er det Focal du sikter til her?

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bimmernorge
    Hei Sven! Er det Focal du sikter til her?
    Monitor Audio er en egen høyttalerprodusent, hvis det var det du lurte på? ;-)
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må jo nesten være verdt å teste - prisen er jo meget hyggelig

JBL ES90 Gulvstående høyttaler - Bøk

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    By the way. Lurer litt på hva du har hørt CM9 på av forsterkeri osv. Du sier de var litt skarpe. Skjønner ingenting av den begrunnelsen. De er jo veldig mørke og behagelige i klangen.

JBL LS som er nevnt over er tungdrevne tror jeg, men gud så moro det var å spille hardrock på de.
    CM9 jeg hørte ble drevet av NAD T777 reciever. Dette var demo på hifi-klubben. I følge katalogen gir denne 2x100W i stereo, 8ohm, 20-20kHz/0,05% THD. Marantzen min skal i følge brosjyren gi 2x125W under samme forhold. Musikken som ble spilt var Opeth, jeg husker ikke navnet på plata. Så vidt jeg vet er Opeth et symfonisk eller goth-metal band, men den plata som ble spilt var ikke i denne sjangeren. Plata var bra på den måten at høyttalerne ble satt på en prøve, det var store og raske variasjoner i lydbildet, men det var ikke mye basstromme. Jeg syntes ikke musikken var spesielt bra, det har nok helt sikkert påvirket mitt inntrykk av CM9.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisHesby
    Hei. Går for det meste i metal her hos meg også. Gikk fra Dali Ikon til Focal JMlab Electra 926 som jeg har nå pga at jeg synes Ikon ble for skrikete på metal. Er veldig fornøyd med hvordan Focal spiller metal. Er ikke ofte jeg synes det blir for masete

Har også hørt at Chorus serien til Focal skal være litt mer basstunge enn Electra serien som jeg har, noe som passer bra til metal og rock. Men har ikke hørt dem selv, så kan ikke si det helt sikkert.

Disse kan kanskje være noe?

Focal Chorus 836 V - Bass Brothers AS
    Chris: Tusen takk for tipps og link!! :-D Disse ser spennende ut! Skulle gjerne ha HØRT på Focal... Vet at Stereofil i Oslo har det, men tror ikke de har så stort utvalg. Selv bor jeg på Hamar.
    Hva slags metal hører du på (band)?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Monitor Audio er en egen høyttalerprodusent, hvis det var det du lurte på? ;-)
    Sven, beklager! Så ikke linken du sendte med!! :-? Takk skal du ha!

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    By the way....Sitter her nå etter en slitsom arbeidsuke, med en grønn en, og streamer Black label society på Marantzen og CV DC12'erne. Jizzz....NICE!!! (Jeg SA jo at jeg fornyer anlegget, og streaming er noe nytt for meg...Men, dette er GØY!!)

jizz=nice?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvor selges disse høyttalerne? Noen som har en link og pris?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av YeOlde
    jizz=nice?
    Korrekt.

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som noen andre, anbefaler jeg deg å høre på Kef R500. En vanvittig morsom høyttaler som ikke trenger så mye forsterkerkraft. Den kan spille sinnsykt høyt med utrolig trykk i basstromma, samtidig som den spiller veldig oppløst og "hifi". :P

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Chris: Tusen takk for tipps og link!! :-D Disse ser spennende ut! Skulle gjerne ha HØRT på Focal... Vet at Stereofil i Oslo har det, men tror ikke de har så stort utvalg. Selv bor jeg på Hamar.
    Hva slags metal hører du på (band)?
    Hører på masse forskjellig egentlig, blant annet:

In Flames, Soilwork, Before The Dawn, Agalloch, Amon Amarth, Amorphis, Billy Talent, Bullet For My Valentine, Crematory, Killswitch Engage, Manowar, Mercenary, Metallica, Nightwish, Rammstein, Raunchy, Sabaton, Scar Symmetry, Sonata Arctica, Sonic Syndicate, System Of A Down, Turisas, Within Temptation og mye mer.

Kunne sikkert sittet her å trykt Copy - Past i lange tider :P hehe

Men hører på det meste av andre sjangere også, men er metal som er nærmest hjertet
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •