Høyttalere til Marantz SR7005? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av bimmernorge
    Hvor selges disse høyttalerne? Noen som har en link og pris?
    Disse har gått ut og kostet 28-31.000. Hifi huset er forhandler. Kanskje han har flere igjen. Sett de på brukten noen få ganger til ca 14.000. Har hatt disse selv.
    Har også hatt 2 modeller fra Focal. Electra 946 og 1027 be.

Focal 1027 be kostet 55.000 tror jeg. Noen ganger selges de i Slate Grey også som kostet 15 % ekstra. Disse har jeg sett helt nede i 18.000 på brukten.
    Er du i tillegg opptatt av design så er dette en vanvittig pen høyttaler. Fronten er buet med 11 lag Porche lakk. Sort glass på toppen.
    Høy følsomhet gjør at du tjener litt lydtrykk der, men de kan ha en vanskelig impedans.

1027 be er svært gode høyttalere, men som de fleste andre høyttalere som er nevnt så trenger de helst mer enn en receiver.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisHesby
    Hører på masse forskjellig egentlig, blant annet:

In Flames, Soilwork, Before The Dawn, Agalloch, Amon Amarth, Amorphis, Billy Talent, Bullet For My Valentine, Crematory, Killswitch Engage, Manowar, Mercenary, Metallica, Nightwish, Rammstein, Raunchy, Sabaton, Scar Symmetry, Sonata Arctica, Sonic Syndicate, System Of A Down, Turisas, Within Temptation og mye mer.
    Ser vi deler musikksmak! :wink: Har du testet mange forskjellige høyttalere før du landet på Focal?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Disse har gått ut og kostet 28-31.000. Hifi huset er forhandler. Kanskje han har flere igjen. Sett de på brukten noen få ganger til ca 14.000. Har hatt disse selv.
    Har også hatt 2 modeller fra Focal. Electra 946 og 1027 be.

Focal 1027 be kostet 55.000 tror jeg. Noen ganger selges de i Slate Grey også som kostet 15 % ekstra. Disse har jeg sett helt nede i 18.000 på brukten.
    Er du i tillegg opptatt av design så er dette en vanvittig pen høyttaler. Fronten er buet med 11 lag Porche lakk. Sort glass på toppen.
    Høy følsomhet gjør at du tjener litt lydtrykk der, men de kan ha en vanskelig impedans.

1027 be er svært gode høyttalere, men som de fleste andre høyttalere som er nevnt så trenger de helst mer enn en receiver.
    Takker Sven! Hører du også på metal/rock?
    Ser at Focal Electra 1028Be har pris på 55.000 hos Bassbrothers. Regner med dette er en nyere utgave enn 1027? Uansett, det står "nominell impedans 8ohm", og "minimum impedans 3,5 Ohm". For min reciever står det angitt 6-8 ohm impedans for front A. Vil dette kunne bli et problem? Impedansen i en høyttaler er uansett ikke statisk?

Finner jeg et par brukte til den prisen du angir her, så....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du et par i Slate Grey finish.
    Focal Electra 1027 Be - Torget

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Sven! Hører du også på metal/rock?
    Ser at Focal Electra 1028Be har pris på 55.000 hos Bassbrothers. Regner med dette er en nyere utgave enn 1027? Uansett, det står "nominell impedans 8ohm", og "minimum impedans 3,5 Ohm". For min reciever står det angitt 6-8 ohm impedans for front A. Vil dette kunne bli et problem? Impedansen i en høyttaler er uansett ikke statisk?

Finner jeg et par brukte til den prisen du angir her, så....
    Jeg hører på metal og rock ja, men det er ikke min hovedmusikksmak. Hører mest på Dire Straits, Pink Floyd og ellers en del rolig musikk.

Marantzen din måler i watt (som ikke betyr allverdens da strøm blir viktigere)
    2x121,5 watt i 8 ohm og 2x200,1 watt i 4 ohm.
    Det viser at den har greit med strøm siden den klarer å gi ganske mye i 4 ohm kontra 8 ohm.
    Så jeg tror ikke at det blir noe problem å drive disse. Men de tåler mye effekt og trenger en del effekt for å låte på sitt beste. En slik receiver vil ikke bli optimalt.

1027 be er veldig gode allround høyttalere med en god smekk i mellombassen og det mangler ikke akkurat på detaljer og oppløsning for å si det sånn.

Ved en demo av 3 forskjellige høyttalere på Hegel H200 ble jeg svært imponert over JBL LS60. Da gikk det mye i Disturbed som er hardrock. De låt mye dårligere enn konkurrentene på Dire Straits, men de hadde en rå lyd på rock.
    De gav en skikkelig slam i midbassen og lyden var mot det mørke, behagelige og gav en live følelse. Litt som å stå foran en rockescene. Hvis jeg ikke husker feil nå, så er det den mest morsomme høyttaleren jeg har hørt rock på.
    Det ligger et par LS80 til 12.500 på forumet nå. Legger du i mellom en skikkelig kraftig effektforsterker tror jeg helt ærlig at det er en slik høyttaler du ser etter.

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er mange fine forslag her.
    Er usikker på om forsterker er kraftig nok, men jbl TL-260 er gode kandidater til metal/Rock. (har disse selv, men er pga. lyd kvalitetene de blir anbefalt)
    Hører ikke veldig mye på denne sjangeren, men en gang i blant.
    Fant ikke disse på brukten nå.

Men kom over et par fra Ls 80 :JBL LS80 (Innbytte?) - FINN Torget

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører på metal og rock ja, men det er ikke min hovedmusikksmak. Hører mest på Dire Straits, Pink Floyd og ellers en del rolig musikk.

Marantzen din måler i watt (som ikke betyr allverdens da strøm blir viktigere)
    2x121,5 watt i 8 ohm og 2x200,1 watt i 4 ohm.
    Det viser at den har greit med strøm siden den klarer å gi ganske mye i 4 ohm kontra 8 ohm.
    Så jeg tror ikke at det blir noe problem å drive disse. Men de tåler mye effekt og trenger en del effekt for å låte på sitt beste. En slik receiver vil ikke bli optimalt.

1027 be er veldig gode allround høyttalere med en god smekk i mellombassen og det mangler ikke akkurat på detaljer og oppløsning for å si det sånn.

Ved en demo av 3 forskjellige høyttalere på Hegel H200 ble jeg svært imponert over JBL LS60. Da gikk det mye i Disturbed som er hardrock. De låt mye dårligere enn konkurrentene på Dire Straits, men de hadde en rå lyd på rock.
    De gav en skikkelig slam i midbassen og lyden var mot det mørke, behagelige og gav en live følelse. Litt som å stå foran en rockescene. Hvis jeg ikke husker feil nå, så er det den mest morsomme høyttaleren jeg har hørt rock på.
    Det ligger et par LS80 til 12.500 på forumet nå. Legger du i mellom en skikkelig kraftig effektforsterker tror jeg helt ærlig at det er en slik høyttaler du ser etter.
    Takker Sven! Hvor fant du tekniske data på Marantzen (siden du refererer til effekt i 4 ohm)?
    Jeg skal dra innom Soundgarden neste gang jeg er i Oslo og høre på JBL. Men, rent utseendemessig må jeg si Focal henger høyt nå!
    Har du tipps om en OK effektforsterker jeg kan parre Marantzen med? Jeg er på tynn is nå, men dersom jeg bruker en stereo effektforsterker, så kan vel recieveren forsyne senter og bakhøyttalere? En Marantz MM7025, ville det vært tilstrekkelig?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Er mange fine forslag her.
    Er usikker på om forsterker er kraftig nok, men jbl TL-260 er gode kandidater til metal/Rock. (har disse selv, men er pga. lyd kvalitetene de blir anbefalt)
    Hører ikke veldig mye på denne sjangeren, men en gang i blant.
    Fant ikke disse på brukten nå.

Men kom over et par fra Ls 80 :JBL LS80 (Innbytte?) - FINN Torget
    Takk for tipps bUlk!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Sven! Hvor fant du tekniske data på Marantzen (siden du refererer til effekt i 4 ohm)?
    Jeg skal dra innom Soundgarden neste gang jeg er i Oslo og høre på JBL. Men, rent utseendemessig må jeg si Focal henger høyt nå!
    Har du tipps om en OK effektforsterker jeg kan parre Marantzen med? Jeg er på tynn is nå, men dersom jeg bruker en stereo effektforsterker, så kan vel recieveren forsyne senter og bakhøyttalere? En Marantz MM7025, ville det vært tilstrekkelig?
    Kjenner en som har 1027be og han brukte Chapter Presice som er en integrert forsterker på 2x150w. Tror denne koster ca 65.000 kr.
    Jeg brukte selv en Chapter Two+ på 2x300w på 1027be. Mest sannsynlig noe galt med den Chapter-en jeg hadde, så vil ikke uttale meg for mye om hvor god eller dårlig den egentlig er.

Han med Chapter Presice gikk over til Parasound NC5250 og ble MYE mer fornøyd da.
    Jeg har selv hatt Parasound NC2250 på Monitor Audio GS60 og nåværende PL200.
    Denne har haugevis med krefter og låter litt rocka og har ikke den såkalte nøytrale klangen som mange omtaler produkter som, eller ønsket.
    Den har en heftig, dyp bass og toppen er litt dempa som gjør at den blir moro og behagelig å lytte til. Nypris veil er 14.000. Finnes på brukten en gang i blant og burde koste 7.000. Et virkelig Value For The Money produkt.

Vil du legge enda mer i det, så er jo Parasound Halo A21 til nesten 25.000/ca 12-15-000 på brukten enda bedre med en vanvittig basskontroll og enda mer finkornet og oppløst.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målingene til Marantz-en din er oppgitt med 0,1% forvrenging. Andre receivere, effektforsterkere, høyttalere osv er å finne der.

Home Page | Home Theater

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner en som har 1027be og han brukte Chapter Presice som er en integrert forsterker på 2x150w. Tror denne koster ca 65.000 kr.
    Jeg brukte selv en Chapter Two+ på 2x300w på 1027be. Mest sannsynlig noe galt med den Chapter-en jeg hadde, så vil ikke uttale meg for mye om hvor god eller dårlig den egentlig er.

Han med Chapter Presice gikk over til Parasound NC5250 og ble MYE mer fornøyd da.
    Jeg har selv hatt Parasound NC2250 på Monitor Audio GS60 og nåværende PL200.
    Denne har haugevis med krefter og låter litt rocka og har ikke den såkalte nøytrale klangen som mange omtaler produkter som, eller ønsket.
    Den har en heftig, dyp bass og toppen er litt dempa som gjør at den blir moro og behagelig å lytte til. Nypris veil er 14.000. Finnes på brukten en gang i blant og burde koste 7.000. Et virkelig Value For The Money produkt.

Vil du legge enda mer i det, så er jo Parasound Halo A21 til nesten 25.000/ca 12-15-000 på brukten enda bedre med en vanvittig basskontroll og enda mer finkornet og oppløst.
    Igjen, tusen takk for tipps Sven! Slik du beskriver lyden fra en Parasound kan det virke som det er noe slikt jeg ønsker ja! Kan du si noe om hvordan Parasound er ift NAD?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått gjort litt med anlegget mitt. Planen var å høre på Focal 1028 Be, og jeg reiste til en som skulle selge disse. Det viste seg at det var 1027 Be han hadde, og fargen var ikke heeeelt OK. Men, jeg fikk da hørt dem..... Oj oj... DET var lyd ja! Men jeg valgte å ha is i magen, og vente litt til, i håp om å finne "riktig" farge. Noen som har meninger om forskjellen på 1027 og 1028 forresten? Har fått med meg at 1028 har en ekstra bassport på baksiden, noe som gjør at den går enda litt dypere i bassen. Er det det hele?
    Vel, noen 1027/28 ble det ikke på meg nå, men jeg fikk med meg en Focal Chorus CC 800V senter, og et par Chorus SR 800V surround høyttalere. Alt sammen brukt. Nå får jeg i alle fall spilt 5.0. Har nå nettopp fått koblet dette opp, midlertidig. Får ikke spilt så høyt her nå, junior på 4 ligger og sover. Men...Det VIRKER bra i alle fall! :-D

Har fått et tilbud på Canton Reference 5. Er dette et reelt alternativ til Focal 1027/28?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen med erfaring med Canton Reference 5 som kan si noe om de? Er de et reelt alternativ til focal 1027/1028?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bumper denne. Ingen som mener noe om Canton Reference 5? Så langt jeg har klart å finne ut i tester, virker det som dette er en "finere" høyttaler, med mer vekt på mellomtone og diskant enn Focal? Altså mindre "rocka"?

I dag fikk jeg forøvrig Marantz UD7006 blu-ray spiller! Kjøpt brukt av en her på forumet. Virker som bare det! Nå må jeg bare få tak i TV også...:neutral:

En tur innom HFK ble det også tid til i dag, og kom hjem med 5 meter van den Hul The Magnum Hybrid-kabel, terminert med Argon bananplugger, alt sammen til en hyggelig pris (kabelen var blitt brukt i butikken) :wink: . Dermed forsvant 2x4 mm2 dali kablene ned i kjelleren. Det ble 2 stk HDMI-kabler også, fra Argon, 5104H heter den. Jammen er det fort gjort å bruke kroner på denne interessen...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kom en brukt Emotiva XPA-3 i hus! :-D Skal si de blåste liv i de gamle CV ja! Jeg hører dypere bass, klarere diskant, og en kontroll over elementene jeg ikke har hørt i de tidligere. Musikken er blitt mye mer detaljert. Emotiva'n jeg kjøpte har svarte kantlister (ikke crome), og ser veldig bra ut synes jeg.

TV har jeg bestilt også... Det ble Sharp LC-60LE841S. Den kommer om en uke.8) Gleder meg vilt!! Sharp har gjort det godt i endel tester har jeg sett.
    Da er det i grunn bare CV som skal byttes, og det skal anskaffes en sub.
    Marantz SR7005|Marantz UD7006|Emotiva XPA-3|Monitor Audio PL200|Monitor Audio GXC350|Focal Chorus SR800|SVS PCi 25-31|Apple TV|Bluesound Vault

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sist helg ble stereobenken (eller multimediabenken) på 205 cm forsterket med 4 ekstra bein, så nå har den 10 bein å stå på. Den er også bearbeidet litt, med ekstra hull mellom de ulike seksjonene, den tette huntonittplata på baksiden er sagd vekk bak reciever og forsterker, og endelig er den ene skuffen (av totalt 2) fjernet for å gi plass til Emotiva'n.
    På tirsdag kom TV'n også, Sharp LC-60LE841S, faktisk FØR tiden (veldig bra Lefdal!! ). Den ble satt opp i full fart, på medfølgende fot. Jeg fikk kalibrert høyttalerne med mic'en som fulgte med recieveren, og så satte jeg på Avengers på BD. Ojojoj....Aldri har jeg hatt et SÅ velspillende anlegg før! Med CV-høyttalerne skjønner jeg nesten ikke at det skal være behov for noen sub i det hele tatt! Sprengninger og helikopterdur ble spilt så det ristet i stua!
    På onsdag ble TV'n hengt opp på veggen, og kabler til TV'n skjult bak en alu-kanal. Det ser veldig bra ut!

Nå som jeg har en 3-kanals effektforsterker på 3x200W, og som gir godt med strøm, regner jeg med jeg kan drive ganske mye av fronthøyttalere. Jeg må si det er Focal 1027/1028 som er absolutt mest fristende....
    Marantz SR7005|Marantz UD7006|Emotiva XPA-3|Monitor Audio PL200|Monitor Audio GXC350|Focal Chorus SR800|SVS PCi 25-31|Apple TV|Bluesound Vault

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pussig hvordan ting utvikler seg... Opprinnelig plan var å kjøpe nye fronthøyttalere og TV, for deretter å kunne supplere med flere høyttalere til et 5.1 anlegg. Nå er mine gode gamle CV DC12 solgt, og i helgen kjøpte jeg en pent brukt SVS PCi 25-31. Nå er da bakhøyttalerne flyttet frem midlertidig, og den "beskjedne" SVS'en plassert der venstre CV sto tidligere.
    Jeg så på Kung Fu Panda med sønnen i går, og kampscenene i slutten av denne filmen ble noe ganske annet med SVS'en i virksomhet enn tidligere... Jeg har en minimalistisk (!!!) møblert stue, men jeg tror jammen skapdørene på kjøkkenet vibrerte! :-D Dette er morsomt! Jeg føler meg trygg på at denne ene SVS'en trykker til en hel del mer enn CV DC12! Med det mener jeg både lavere i frekvens, og også "fastere" og mer kontant.

Jeg blir vel nødt til å vente på desemberlønna før jeg kan handle julegave til meg selv i form av nytt frontsett...:-?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå sist fredag kom endelig nye fronter på plass, i form av Monitor Audio PL 200. :-D Aldeles fenomenal finish, og en super lyd! Jeg synes det er helt utrolig at 2x6,5" basser spiller MER bass enn de gamle 12" i CV DC12 jeg hadde! Og detaljene som kommer frem.... Hvor tydelig og luftig alt låter. Helt utrolig bra, og jeg er fornøyd! Da har jeg brukt 6 mnd på å sette sammen et helt anlegg med TV her i stua, og rekkefølgen dette er blitt gjort på er sterkt avvikende fra opprinnelig plan. Kostnadene tør jeg ikke tenke på, men det har i alle fall blitt mye dyrere enn det jeg hadde tenkt. Uansett er lyden nå over all forventning!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På fredag ble min Focal Chorus CC800 senter byttet. Nå er jeg den fornøyde eier av en Monitor Audio GXC350! Helt tydelig en oppgradering! Dialog i filmer er nå blitt vesentlig tydeligere! GXC'en er ikke akkurat liten... Men finish er lekker, i svart høyglans, og den passer godt sammen med PL200.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •