Seriekobling av takhøyttalere? + valg av forsterker.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Seriekobling av takhøyttalere? + valg av forsterker.

Har lagt opp til høyttaler i taket i garasjen jeg bygger.
    De er bestillt men ikke montert pr. dags dato.
    Dette er ikke noe supre høytalere, men får være bra nok til garasjen.
    (Sparer heller litt penger til kinorommet som skal bygges på loftet )

Etter jeg hadde lagt opp til disse høyttalerene og skulle gå til innkjøp av forsterker, var det flere som nevnte at det blir feil med tanke på ohm når jeg seriekobler som jeg har gjort.

Har lagt opp trekkerør og kasser til høyttalerene, så kan trekke på nytt, men vil helst slippe.

Spm:

1. Er dette en ok måte og gjør det på?

2. Forslag til forsterker til å drive dette?
    (Må ha utgang til aktiv sub. & skal spille trådløst, så Aiplay hadde vært et stort + men ikke er must da jeg kan kjøpe Apple TV eller Airport express utenom)

Høyttalere som er bestillt er Jamo 6.5CS-T.
    De er lagt opp til 4 høytaler i sone A og 6 høyttalere i sone B.
    Men vil kun montere 4 stk i sone B i begynnelsen, for å teste om dette er nok lyd. Kan droppe de 2 siste om dette blir vanskelig med tanke på ohm.

Link høyttaler: Jamo : Installation Speakers : 6.5CST

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen??

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løfter denne litt i håp om noen tips :-D

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at du mener parallell koble høytallerene, altså + til +, og - til -. Og ikke + til -

Nå skal jeg prøve å huske hvordan det var med motstand fra skolen som er noen år siden.

Når man kjører motstand i parallell så blir styrken det samme over dem, mens i serie så blir det delt på antall motstander.

Vil tro det skal gå bra. Eneste måten å sjekke på er å teste. Og spille litt over normale lyttenivåer. For så å sjekke forsterkerens varme. Blir den veldig varm, så er det fare for at den tar kvelden. Men enkelte forsterkere blir jo meget varme.

En høytaller er jo bare elementer, altså motstander. Og høytallere består jo av alt fra 1 til hauger av elementer koblet i parallell (normalt med ett delefilter). Men det skal gå så lenge du ikke stresser de for mye vil jeg tro.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Regner med at du mener parallell koble høytallerene, altså + til +, og - til -. Og ikke + til -

Nå skal jeg prøve å huske hvordan det var med motstand fra skolen som er noen år siden.

Når man kjører motstand i parallell så blir styrken det samme over dem, mens i serie så blir det delt på antall motstander.

Vil tro det skal gå bra. Eneste måten å sjekke på er å teste. Og spille litt over normale lyttenivåer. For så å sjekke forsterkerens varme. Blir den veldig varm, så er det fare for at den tar kvelden. Men enkelte forsterkere blir jo meget varme.

En høytaller er jo bare elementer, altså motstander. Og høytallere består jo av alt fra 1 til hauger av elementer koblet i parallell (normalt med ett delefilter). Men det skal gå så lenge du ikke stresser de for mye vil jeg tro.
    Hei, takk for input :-D

Godt mulig det er parallell kobling jeg mener ja, hehe...
    Legger ved en tegning. Får bare montere høytallerene i taket og prøve da.
    Satser på jeg finner en forsterker som klarer det.

Har også tenkt og har noe slik airplay / trådløs musikk avspilling.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tegning viser parallell kobling, men det er jo så enkelt å kalle det serie

Hvis du ikke har store problemer med å legge kabel til alle høytallerene, så kan du bruke de aller fleste billige surroundreceivere. Bare si at man ikke har senter, sub og surroundback. Så stille den på multichanell musikk, kan hete 5 ch/7ch music også. Eller hvis den har bi-amp mulighet, da får man samme signal i 2 og 2 høytallere.

Da slipper man trøbbel hvis en forsterker ikke skulle takle dette.
    Receivere som dette finner man billig, bare les manualen at de har en av mulighetene nevnt over.

Active lunnarn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ut fra det jeg kunne se i spec`n til elementene så er de på 8 ohm.

vis vi da sier at du har 2 stk elementer per kanal (4 stk per rom/ A/B utgang)
    så skal det ikke være noe fare i å parallell koble dem, da lasten som forsterkeren vil "se" da vil ende på 4ohm.

vis du derimot henger på 3 per kanal, vil lasten ende på 2,66 ohm og det er en last som ikke alle forsterkere er så alt for glad i lengre?
    slakt meg vis det er slik at forsterkere ikke har noe problemer med laster rundt dette området.

Lunnarn

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Tegning viser parallell kobling, men det er jo så enkelt å kalle det serie

Hvis du ikke har store problemer med å legge kabel til alle høytallerene, så kan du bruke de aller fleste billige surroundreceivere. Bare si at man ikke har senter, sub og surroundback. Så stille den på multichanell musikk, kan hete 5 ch/7ch music også. Eller hvis den har bi-amp mulighet, da får man samme signal i 2 og 2 høytallere.

Da slipper man trøbbel hvis en forsterker ikke skulle takle dette.
    Receivere som dette finner man billig, bare les manualen at de har en av mulighetene nevnt over.

Det kan være en mulighet ja... Får leite etter forsterker, se hva jeg finner
    Takk for input..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lunnarn
    ut fra det jeg kunne se i spec`n til elementene så er de på 8 ohm.

vis vi da sier at du har 2 stk elementer per kanal (4 stk per rom/ A/B utgang)
    så skal det ikke være noe fare i å parallell koble dem, da lasten som forsterkeren vil "se" da vil ende på 4ohm.

vis du derimot henger på 3 per kanal, vil lasten ende på 2,66 ohm og det er en last som ikke alle forsterkere er så alt for glad i lengre?
    slakt meg vis det er slik at forsterkere ikke har noe problemer med laster rundt dette området.

Lunnarn
    Jeg tror jeg lar være og sette i de 2 "ekstra" høytalerene, slik at det blir kun 2 pr utgang. Totalt 4 pr sone.
    Var denne infoen jeg var ute etter.... Høytallerene har en bryter man kan stille mellom 4 og 8 ohm. Så da kan jeg bare sette dem på 8 ohm og koble sammen.
    Kan prøve med en forsterker jeg har stående og se hvordan det går, takker... :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •