Nytt hus, med innebygde høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt hus, med innebygde høyttalere

Heisann!

Jeg har en i familien som bygger seg nytt hus, og har planer om å felle inn høyttalere der det måtte være. Alt fra bad, stue og til kjøkken.

Hva er foreslår dere? Hvilke forsterker/receiver? Hvilke høyttalere?

Og det at det kan deles opp i soner, hadde vært fint.
    Vet veldig lite enda, og har ingen anelse om hvor mye han skal legge i det, men det var kvalitet som var fokus

Active _frost_ sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg er i samme tenkeboks selv, dog er det enda et par år til jeg får mulighet til å kjøpe meg hus. Selv om det kan skje en hel del på to år liker jeg å "planlegge" eventuelle løsninger.

Nå har ikke jeg ønske om innfelte høyttalere i stue, men kjøkken, bad, oppholdsrom, soverom er av interesse.
    Det jeg har kommet frem til pr idag er Sonos Connect:AMP til hver sone.

(SONOS CONNECT:AMP Trådløs forsterker | Hi-Fi Klubben)

Det er en trådløst streamingbox med forsterker så man kan koble høyttalere direkte til den.
    Her er det også mulighet med forskjellige soner, så med en iPad kan du styre musikken din eller spotify / wimp til de forskjellige sonene dine.

Bare et tips, men det finnes sikkert andre gode muligheter der ute

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite som slår Sonos som multiroomsystem/forsterker/streamer.

Høyttalere er det naturligvis mye å velge mellom, avhengig av budsjett, utseende, størrelser..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Lite som slår Sonos som multiroomsystem/forsterker/streamer.

Høyttalere er det naturligvis mye å velge mellom, avhengig av budsjett, utseende, størrelser..
    Tenkte på sonos ja! men hva anbefaler du ved siden av dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiver meg på Sonos her også, er nok den løsningen som er enklest å sette opp samt styre. Ihvertfall om det bare er musikk det er snakk om, og ikke lyd fra TV, DVD og lignende.

Når det gjelder høyttalere er det mye å velge mellom. På et moderat budsjett ville jeg valgt noen enkle, runde tak-monterte høyttalere til mindre rom som bad, soverom og kjøkken f.eks.
    Eksempelvis disse:
    B&W CCM362 takhøyttaler | Hi-Fi Klubben

De gir helt grei lyd til slik bakgrunnsmusikk, og er ganske enkle å montere.
    På våtrom som bad og lignende kan det være en fordel med en tett plastkasse over for dampsperre. Får egne kasser til innbygnings høyttalere, men en rimeligere variant kan være innbygningskasser for spotter, gjerne med noe dempemateriale inni.
    Kan også bruke slike løse spillere fra Sonos som Play3 og Play5 og plassere på f.eks. kjøkken, soverom og lignende. De trenger bare en stikkontakt for å fungere.

Til et hoved anlegg i stuen, gjerne med surround er det litt mere å tenke på med valg av høyttalere og plassering. Der bør man gjerne ha noe litt større, og bruke en Sonos uten forsterker og heller bruke en vanlig forsterker til dette.
    Slike høyttalere kan da være et alternativ om man ønsker litt fyldig lyd:
    B&W CWM LCR 7 In-wall høyttalere | Hi-Fi Klubben

Noe jeg synes kan være et problem med høyttalere i veggen i en stue er plassering. Det er meget mulig man ønsker å møblere om litt etterhvert, og da er det vanskelig med de fastmonterte høyttalerne. Det kan være noe å tenke på, med mindre man har en romløsning som er "fastlåst" med tanke på plassering av møbler.

Finnes selvfølgelig mange andre høyttalere for innbygging, både dyrere og billigere.

Når det gjelder plassering av de ulike forsterkerne f.eks. fra Sonos, kan jo de plasseres i nærheten av høyttalerne om det er plass. En annen mulighet er å samle alt slikt på et teknisk rom om det er tilgjengelig, og så dra kabler ut til alle høyttalerne. Fordelen med det siste er at det er enklere å bytte forsterkere ved feil eller senere oppgradering.
    Og det er gjerne litt fy fy å si, men etter min mening så funker vanlig PN kabel greit til de høyttalerne i tak for bakgrunnsmusikk. Kanskje spandere på noe bedre for hovedanlegget. Er forresten vanskelig å dra 2 stk 2,5mm2 høyttalerkabler i et 16mm rør, så kan anbefale 20mm.

En helt annen ting jeg vil nevne er rør og bokser til annet utstyr. Har man mulighet til det, så dra rør frem til plasser der det kan tenkes at det kommer noe datautstyr, TV/Satelitt samt andre dingser med behov for nettverk (mediastreamer, Blu-ray osv.) Kablet nettverk er så mye bedre enn trådløst etter min mening, og streaming av HD video over trådløst er lotto.
    Jeg trodde vi hadde lagt inn nok rør og bokser da vi bygget hus, men neida....

Edit:
    Om du skal ha mange Sonos enheter, så kan det være en del å hente på å kjøpe fra USA om du har mulighet.....
    Og i stedet for den dedikerte Sonos kontrolleren, så er det like greit å bruke iPod eller ennå bedre iPad til styringen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nettulf
    Hiver meg på Sonos her også, er nok den løsningen som er enklest å sette opp samt styre. Ihvertfall om det bare er musikk det er snakk om, og ikke lyd fra TV, DVD og lignende.

Når det gjelder høyttalere er det mye å velge mellom. På et moderat budsjett ville jeg valgt noen enkle, runde tak-monterte høyttalere til mindre rom som bad, soverom og kjøkken f.eks.
    Eksempelvis disse:
    B&W CCM362 takhøyttaler | Hi-Fi Klubben

De gir helt grei lyd til slik bakgrunnsmusikk, og er ganske enkle å montere.
    På våtrom som bad og lignende kan det være en fordel med en tett plastkasse over for dampsperre. Får egne kasser til innbygnings høyttalere, men en rimeligere variant kan være innbygningskasser for spotter, gjerne med noe dempemateriale inni.
    Kan også bruke slike løse spillere fra Sonos som Play3 og Play5 og plassere på f.eks. kjøkken, soverom og lignende. De trenger bare en stikkontakt for å fungere.

Til et hoved anlegg i stuen, gjerne med surround er det litt mere å tenke på med valg av høyttalere og plassering. Der bør man gjerne ha noe litt større, og bruke en Sonos uten forsterker og heller bruke en vanlig forsterker til dette.
    Slike høyttalere kan da være et alternativ om man ønsker litt fyldig lyd:
    B&W CWM LCR 7 In-wall høyttalere | Hi-Fi Klubben

Noe jeg synes kan være et problem med høyttalere i veggen i en stue er plassering. Det er meget mulig man ønsker å møblere om litt etterhvert, og da er det vanskelig med de fastmonterte høyttalerne. Det kan være noe å tenke på, med mindre man har en romløsning som er "fastlåst" med tanke på plassering av møbler.

Finnes selvfølgelig mange andre høyttalere for innbygging, både dyrere og billigere.

Når det gjelder plassering av de ulike forsterkerne f.eks. fra Sonos, kan jo de plasseres i nærheten av høyttalerne om det er plass. En annen mulighet er å samle alt slikt på et teknisk rom om det er tilgjengelig, og så dra kabler ut til alle høyttalerne. Fordelen med det siste er at det er enklere å bytte forsterkere ved feil eller senere oppgradering.
    Og det er gjerne litt fy fy å si, men etter min mening så funker vanlig PN kabel greit til de høyttalerne i tak for bakgrunnsmusikk. Kanskje spandere på noe bedre for hovedanlegget. Er forresten vanskelig å dra 2 stk 2,5mm2 høyttalerkabler i et 16mm rør, så kan anbefale 20mm.

En helt annen ting jeg vil nevne er rør og bokser til annet utstyr. Har man mulighet til det, så dra rør frem til plasser der det kan tenkes at det kommer noe datautstyr, TV/Satelitt samt andre dingser med behov for nettverk (mediastreamer, Blu-ray osv.) Kablet nettverk er så mye bedre enn trådløst etter min mening, og streaming av HD video over trådløst er lotto.
    Jeg trodde vi hadde lagt inn nok rør og bokser da vi bygget hus, men neida....

Edit:
    Om du skal ha mange Sonos enheter, så kan det være en del å hente på å kjøpe fra USA om du har mulighet.....
    Og i stedet for den dedikerte Sonos kontrolleren, så er det like greit å bruke iPod eller ennå bedre iPad til styringen.
    takk for godt svar, har sjekka litt nærmere på det og det ser jo ganske greit ut bare at det er ganske mye per sonosenhet?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •