2 x pb10 + 1 x PB12 eller pb12/plus 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2 x pb10 + 1 x PB12 eller pb12/plus 2

Har drevet og eksperimentert litt med Subwoofer og plassering. Falt for en tid tilbake for den "lille" PB10. Denne ble plassert bak sofa og alt var egentlig greit, men så bare måtte jeg ha en til. De ble da plassert på hver sin side foran, men da følte jeg att trykket forsvant..... Heldigvis dukket det lokalt opp en PB12NSD like etter som jeg fikk røsket tak i. Plasserte denne bar og de 2 PB10 foran. Ble fremdeles ikke optimalt..... Idag kom jeg på å prøve å plassere alle bak (stacking). DA ble det trykk og fres. Konklusjonen er altså att bak sofaen er det som gjelder for subplassering i mitt rom....
    Det funker bra nå, men ser litt ekstremt ut. Spesielt med tanke på att rommet er en ca 11 kvadrat :-)

Spørmålet som nå har meldt seg. Hadde det vært bedre å kjøpe en stk. STØRRE Sub (f.eks PB12/plus 2) istedenfor de jeg nå har stablet bak sofaen, eller..........

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo hende at det er optimalt med en plassering bak hos deg, men veldig tamt burde det ikke være med to PB10 foran og en PB12 bak.
    Har du kjørt noen kalibrering på disse for å få dem til å spille i fase, både med de andre høyttaerne og med hverandre? Hvis ikke kan det være nøkkelen til suksess, hvis de begynner å spillemot hverandre vil lyden bli faset ut, og det blir veldig tamt.

Hva slags utstyr har du ellers, og hvilke innstillinger har du? Er de andre høyttalerne small/large f.eks?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg kjørte Denon's romkorreksjon med en sub tilkoblet, så koblet jeg til en til og sjekket att dB nivået økte og det samme med den siste.

Alt annet står på small og blir delt ved 80 Hz

Systemet består av:
    Denon AVR2311
    Denon BDP1611
    Lyngdorf effekttrinn til frontene.
    System Audio Mantra Center
    Recession Buster Reference fronter
    System Audio (husker ikke modell) bak.

Ble ikke direkte tamt med 2 foran, men ble likevel bedre med alle bak.. Derfor lurer jeg på om jeg har mer igjen for (lydmessig) å bytte alle 3 ut med en stk pb12/plus f. eks.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at du kunne fått til noe fornuftig ved å justere volum/fase på PB10 foran før du kjørt romkorreksjon. Da uten PB12 bak.
    For å få dette til er det strengt tatt nødvendig med en ldtrykksmåler, og det kan være lurt å følge denne guiden http://avforum.no/forum/910109-post564.html
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen :-)

Brukte Radioshack når jeg kalibrerte Subb'ene men kom som sagt frem til att bak var den desidert beste plassen. Muligens pga att der er eneste "ytterveggen" som er i rommet, alle de andre veggene grenser til andre rom.

Men som nevnt tidligere - Vil jeg få mer igjen for å bytte de 3 jeg nå bruker i en Plus 2 ?

Vil ihvertfall se litt bedre ut enn det "tower of power" som står der nå, men er det ingen gevinst å hente så får de heller stå som de står :-)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg var deg så ville jeg nok gått for f.eks. en Plus2 evt. en PC13 Ultra når situasjonen er slik du beskriver. Spørsmålet er om du greier å oppdrive en Plus 2, det er ikke ofte det ligger noen til salgs.

Har selv hatt en PC20-39 rett bak/ved siuden av sofa, og synes bassen var mindre retningsbestemt da enn med sub hvor elementet ikke slår nedover.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Vil tro at du kunne fått til noe fornuftig ved å justere volum/fase på PB10 foran før du kjørt romkorreksjon. Da uten PB12 bak.
    For å få dette til er det strengt tatt nødvendig med en ldtrykksmåler, og det kan være lurt å følge denne guiden http://avforum.no/forum/910109-post564.html
    Jeg bruker også denne guiden når jeg kalibrerer.
    Har selv brukt to Pb-10 en kort periode i min gamle leilighet.
    Har også brukt Pb-10 sammen med Sb-12,dette spilte egentlig bedre sammen syns jeg.
    Ingen rom er like,så du må prøve flere plasseringer for å få best resultat.
    Som nevnt over må du nesten bruke en DB måler for å få Fase/volum korrekt.

Titt gjerne innom min tråd:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ost-423-a.html
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amiga
    Spørmålet som nå har meldt seg. Hadde det vært bedre å kjøpe en stk. STØRRE Sub (f.eks PB12/plus 2) istedenfor de jeg nå har stablet bak sofaen, eller..........
    PB12-Plus/2 er en jevnt over bedre SUB enn det de "små" du har er. Du vil nok merke at lydkvaliteten øker litt. Den går også dypere hvis du porter den slik, og er ganske sikker på den også har mer output enn alle de 3 du har til sammen. Dette er nå ihvertfall min mening ut fra det jeg husker som en tidligere eier av 2xPB10, 2xPB12, og også PB12-Plus/2......

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    PB12-Plus/2 er en jevnt over bedre SUB enn det de "små" du har er. Du vil nok merke at lydkvaliteten øker litt. Den går også dypere hvis du porter den slik, og er ganske sikker på den også har mer output enn alle de 3 du har til sammen. Dette er nå ihvertfall min mening ut fra det jeg husker som en tidligere eier av 2xPB10, 2xPB12, og også PB12-Plus/2......
    Takk for info. Da blir det nok å spane etter en Plus/2 fremover :-)

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er endel arbeid å få flere sub'er tl å spille godt i lag, så har du prøvd med PB12 alene? I et rom på 11kvm burde det holde ville jeg tro... Jeg hadde for endel år siden den gamle typen PB12+ med elementet nedover, og plassert ved siden av sofa, var den plenty for min del i rom på 15-16kvm...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plus/2 tar en del golvplass i et rom på 11m2. ( egenerfaring )

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på størrelsen på rommet ditt hadde jeg jobbet skikkelig med å teste plasseringer å ordentlig kalibrering. Hadde en stund 2 stk PB10 i en ca 40kvm stor stue, og jeg ble overrasket over hva disse var i stand til. Men som nevnt over. Å få de til å samspille er viktig, å derfor er også en skikkelig kalibrering veldig viktig, hvis ikke man bare har flaks da. Noen rom bare funker det jo knallbra i uten noen form for stress..... :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •