Forsterker til B&W CM9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker til B&W CM9

Jeg har et par CM9 som jeg ønsker en ny forsterker til. Som et utgangspunkt tenker jeg å bruke max 15000 på denne. Har sett litt på bruktmarkedet, og det ser ut til å være en del å velge i.

Jeg er klar over at det er øret som hører og at mye kommer an på hva man liker. Men er det noen anbefalinger på hva som kan være en god match, evt. om det er spesielle hensyn jeg må tenke på i forhold til desse høyttalerne?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du kan legge så mye penger i det er NAD M3 og Hegel H200 noen alternativer jeg definitivt ville tittet på. Dette er to ganske forskjellige forsterkere så man må velge litt etter hva man liker.

For all del, det er mye annet snacks man kan sette på CM9 også, men foreslår de to overnevnte fordi jeg har hørt de.

Hvilken forsterker har du i dag, og hva ønsker du å forbedre?

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ganilsen: Bare fordi jeg er nysgjerrig her: Hvordan vil du beskrive forskjellene på de 2 forsterkerene du nevner, siden de er ganske forskjellige? Jeg har H200 selv, men lurer på å bytte denne ut med Primare....eller evt andre.

Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Om du kan legge så mye penger i det er NAD M3 og Hegel H200 noen alternativer jeg definitivt ville tittet på. Dette er to ganske forskjellige forsterkere så man må velge litt etter hva man liker.

For all del, det er mye annet snacks man kan sette på CM9 også, men foreslår de to overnevnte fordi jeg har hørt de.

Geir Arne
    Primare SPA 23 - SA Explorer Master - XTZ 12.16

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pelzi80
    ganilsen: Bare fordi jeg er nysgjerrig her: Hvordan vil du beskrive forskjellene på de 2 forsterkerene du nevner, siden de er ganske forskjellige? Jeg har H200 selv, men lurer på å bytte denne ut med Primare....eller evt andre.
    H200 har en stram og god kontroll hele veien og en god mellomtone, men ganske "kald" mellomtone. Misstenker at det er litt slankt grunntoneområde. Det er litt avhengig av høyttalere om det passer eller ikke. Det fungerte veldig bra på noen høyttalere hos meg, og mindre bra på andre.

M3 er nesten helt motsatt. Den har en varm og nærmest "magisk" mellomtone og en nydelig diskant. Men her sliker man litt med basskontrollen syntes jeg.

Primare har jo mye forskjellig nå, så det avhenger litt av modell. Men jeg brukte jo også SP32 og A307 når jeg hadde CM9. Og det fungerte bra det også, men jeg ville nok valgt Hegel om jeg skulle beholdt CM9 i stereo.

Det er kanskje greit å nevne at jeg personlig ikke er fornøyd med bassen slik den er i CM9. Så mine spillte ofteste med sub også på musikk. Med det i bakhodet er det lurt å vurdere en forsterker med aktivt delefilter. En brukt Lyngdorf eller ny NAD 390DD har disse funksjonene. Men da må man også kjøpe sub i tillegg, og helst to.

Jeg ville uansett tenkt meg godt om før jeg hadde byttet ut H200 om jeg var deg. Men jeg vet godt hvordan det er når byttetrangen slår inn.

Edit: Ser nå du har Explorer Master. Da stiller ting seg litt annerledes med tanke på hva du trenger å prioritere. Den har en god mellomtone, akkurat som CM9. Men den regelett knuser CM9 i bass- og diskantområdet etter min mening. Explorer er en av mine absolutte favoritter under 50k.

Geir Arne

Active
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Electrocompaniet AW250R effektforsterker sammen med Nad c165bee forforsterker på mine CM9 og dette låter kjempe bra sammen! Electrocompaniet forsterkeren koster nesten 50000kr ny! Jeg fikk tak i en som var ca 3 år gammel til 14000!!! Så sjekk bruktmarkedet!! Har også hørt at Hegel skal være god match til B&W! Som du sikkert vet så liker CM9 seg med en strømsterk forsterker. Lykke til i jakten på golyden
    B&W CM9
    B&W CMC senter
    SVS SB13-Ultra
    Marantz SR6010
    Electrocompaniet AW250R
    PS3
    Samsung 51" plasma 8000 Serie
    B&W P3

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stigln
    Jeg bruker Electrocompaniet AW250R effektforsterker sammen med Nad c165bee forforsterker på mine CM9 og dette låter kjempe bra sammen! Electrocompaniet forsterkeren koster nesten 50000kr ny! Jeg fikk tak i en som var ca 3 år gammel til 14000!!! Så sjekk bruktmarkedet!! Har også hørt at Hegel skal være god match til B&W! Som du sikkert vet så liker CM9 seg med en strømsterk forsterker. Lykke til i jakten på golyden
    Jeg hørte CM9 med 390DD på HFK i Bodø etter en tur til tannlegen (hele dagen ryker pga båtforbindelsen) og det låt ganske greit. Jeg er heller ikke av den sorten som mener bassen holder helt mål. Jeg ville heller kjøpt CM8 og en sub, men det er meg.

Det ligger et Advantage-sett på Hifisentralen som jeg virkelig ville vurdert til CM9. Burde passe CM9 som hånd i hanske, men det blir da to bokser også. Advantage er kanskje bedre kjent under navnet Bladelius..

Det ligger også en integrert sak fra Perreaux som også kan være en match. Denne kjenner ganilsen bedre enn meg, men jeg vurderte selv Perreaux til 803Dia en gang i tiden.

(Stigln - mulig jeg setter griller i hodet på deg, men du bør teste en bedre (og balansert) forforsterker (og balansert dac av god kvalitet) til anlegget. AW250R fortjener en bedre forforsterker. I beste mening.)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen

Geir Arne

Jeg har en Hegel H1 og har i den forbindelse også tenkt meg H200 som et alternativ. Jeg er i utgangspunktet fornøyd, men min er kanskje i minste laget for å full utbytte av CM9'ene?

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=tore_v1]Jeg hørte CM9 med 390DD på HFK i Bodø etter en tur til tannlegen (hele dagen ryker pga båtforbindelsen) og det låt ganske greit. Jeg er heller ikke av den sorten som mener bassen holder helt mål. Jeg ville heller kjøpt CM8 og en sub, men det er meg.QUOTE]

Cambridge og B&W er generelt en godt match. Vile sjekket ut den nye Azur 851a til CM9.
    CAMBRIDGE Azur 851A Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben

Etter min mening er det få, knapt noen fronthøyttalere som gjengir bass tilfredsstillende på musikk. Iallefall når jeg har fått opp øynene for hva en musikalsk sub kan tilføre. Mange HT leverer store mengder mid-bass, men evner ikke å gjengi dypbass - som mye musikk er innspilt med.

Hvis man synes det er fint med enorme kasser i stua (uten særlig dypbass), så værsågod. Jeg prioriterer i alle fall anerledes nå, og er strålende fornøyd. Hvorvidt det kun er bass som skiller CM8 eller CM9 er jeg usikker på. Kan også være musikalske kvaliteter. Lyttetest må til.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Sitat Opprinnelig postet av tore_v1
    Jeg hørte CM9 med 390DD på HFK i Bodø etter en tur til tannlegen (hele dagen ryker pga båtforbindelsen) og det låt ganske greit. Jeg er heller ikke av den sorten som mener bassen holder helt mål. Jeg ville heller kjøpt CM8 og en sub, men det er meg.QUOTE]

Cambridge og B&W er generelt en godt match. Vile sjekket ut den nye Azur 851a til CM9.
    CAMBRIDGE Azur 851A Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben

Etter min mening er det få, knapt noen fronthøyttalere som gjengir bass tilfredsstillende på musikk. Iallefall når jeg har fått opp øynene for hva en musikalsk sub kan tilføre. Mange HT leverer store mengder mid-bass, men evner ikke å gjengi dypbass - som mye musikk er innspilt med.

Hvis man synes det er fint med enorme kasser i stua (uten særlig dypbass), så værsågod. Jeg prioriterer i alle fall anerledes nå, og er strålende fornøyd. Hvorvidt det kun er bass som skiller CM8 eller CM9 er jeg usikker på. Kan også være musikalske kvaliteter. Lyttetest må til.
    Jeg synes CM8 er litt friskere i fremstillingen og har kjappere mellombass. Sleng på en skikkelig sub eller to så har du en knallkombo. Sleng på sub på CM9 så skjer i grunn det samme.

Det er veldig synd at Cambridge ikke lager et 851-effekttrinn. Jeg likte godt 840-effekttrinnet, selv om varmeutviklingen var hinsides.

Active
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hørte CM9 med 390DD på HFK i Bodø etter en tur til tannlegen (hele dagen ryker pga båtforbindelsen) og det låt ganske greit. Jeg er heller ikke av den sorten som mener bassen holder helt mål. Jeg ville heller kjøpt CM8 og en sub, men det er meg.

Det ligger et Advantage-sett på Hifisentralen som jeg virkelig ville vurdert til CM9. Burde passe CM9 som hånd i hanske, men det blir da to bokser også. Advantage er kanskje bedre kjent under navnet Bladelius..

Det ligger også en integrert sak fra Perreaux som også kan være en match. Denne kjenner ganilsen bedre enn meg, men jeg vurderte selv Perreaux til 803Dia en gang i tiden.

(Stigln - mulig jeg setter griller i hodet på deg, men du bør teste en bedre (og balansert) forforsterker (og balansert dac av god kvalitet) til anlegget. AW250R fortjener en bedre forforsterker. I beste mening.)
    Har prøvd en EC 4.7 pre og en parasound et eller annet og naden låt faktisk best hos meg! Har også hørt EC 4.8 og den er veldig bra! Drømmen min å kjøpe en sånn! Men nu tillater ikke økonomien det desverre! Naden ble en nødløsning som funker meget bra til jeg får råd til EC 4.8 eller et monster av en reciever
    B&W CM9
    B&W CMC senter
    SVS SB13-Ultra
    Marantz SR6010
    Electrocompaniet AW250R
    PS3
    B&W P3

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av madshaa
    Jeg har en Hegel H1 og har i den forbindelse også tenkt meg H200 som et alternativ. Jeg er i utgangspunktet fornøyd, men min er kanskje i minste laget for å full utbytte av CM9'ene?
    H1 er nok i svakeste laget. H100 eller H200 er nok bedre.

Skal du ikke spille veldig høyt fungerer H100 meget godt på CM9.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes CM8 er litt friskere i fremstillingen og har kjappere mellombass. Sleng på en skikkelig sub eller to så har du en knallkombo. Sleng på sub på CM9 så skjer i grunn det samme.

Det er veldig synd at Cambridge ikke lager et 851-effekttrinn. Jeg likte godt 840-effekttrinnet, selv om varmeutviklingen var hinsides.
    Var på HFKlubben sist lørdag og da sa innhaver at en arvtaker til 840W var på vei men var ikke 100% bekreftet.
    Ang. CM8 så synes jeg de er utrolig vanskelige og plassere mht bass.
    Jeg må ha de ca 1,20 ut fra bakvegg for og ikke få ullen og treg bass.
    Men til gjengjeld høres de meget bra ut da.
    Jeg kombinerer med sub bare kalibrert med øret:-D
    Delefrekvens på 70hz og gain nedskrudd sånn at jeg såvidt kan ense at den er på.
    Det blir i mine ører bra med god mellom bass fra CM8 og dyp soundstage fra sub.

Men nå var det CM9 det var snakk om.

Kanskje forforsterker Rotel RC1550 og effekt Rotel RB 1582 hadde vert noe.
    Opplever mitt system som i min signatur som varm i bassen og diskant men nøytral til lys i mellomtonen.
    Kan oppleves skarpt på spesielt el guitar men bra på det meste.
    Pris messig blir det 16 500 akkurat litt over.
    Men nå er jo CM serien matchet med Rotel`s nye serie som søster konserner de er.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående 1550 pre og 1582 effekt så haren kamerat denne matchen til CM9.
    Veldig behagelig lydsignatur for lange lyttestunder, men synes kanskje at det blir litt kjedelig til tider. Mangler liksom litt sprut over det.
    Denne pre-en har jeg testet selv og den hadde sine styrker og svakheter. Mye tilskudd i bassen som heller ikke er av den strammeste sorten. Husker jeg ikke feil så hadde den et bredt lydbilde som var gøy å spille rock med.

H200 har jeg hatt selv. Dette ble helt feil på Monitor Audio, den gangen GS60. Slik jeg oppfattet H200 så var den svært stram i bassen, men manglet litt bunndrag. God oppløsning, men ble altfor lys/frempå i toppen til en høyttaler som allerede har dette fra før.
    Sånn som jeg kjenner Rotel på CM9 så tror jeg H200 hadde passet inn mye bedre på CM9.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd en EC 4.7 pre og en parasound et eller annet og naden låt faktisk best hos meg! Har også hørt EC 4.8 og den er veldig bra! Drømmen min å kjøpe en sånn! Men nu tillater ikke økonomien det desverre! Naden ble en nødløsning som funker meget bra til jeg får råd til EC 4.8 eller et monster av en reciever
    Var det Parasound NC2100? Har aldri helt skjønt hypen om denne forforsterkeren. Blir veldig frempå og rocka. Dessuten var potmeteret på volum helt feil slik at det bare var lyd i den ene høyttaleren på lavt. Måtte opp til 60 db før det ble likt.

Active
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Var det Parasound NC2100? Har aldri helt skjønt hypen om denne forforsterkeren. Blir veldig frempå og rocka. Dessuten var potmeteret på volum helt feil slik at det bare var lyd i den ene høyttaleren på lavt. Måtte opp til 60 db før det ble likt.
    Mulig det er den ja! Ligner ivertfall! Imponerte meg ikke! Kansje Halo P3 er bedre!?
    B&W CM9
    B&W CMC senter
    SVS SB13-Ultra
    Marantz SR6010
    Electrocompaniet AW250R
    PS3
    B&W P3

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det er den ja! Ligner ivertfall! Imponerte meg ikke! Kansje Halo P3 er bedre!?
    Ja, den er nok noen hakk bedre. Har en Parasound Halo C2 prosessor og det er en helt annen lyd og klang i denne kontra NC2100. Dog til en helt annen pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Angående 1550 pre og 1582 effekt så haren kamerat denne matchen til CM9.
    Veldig behagelig lydsignatur for lange lyttestunder, men synes kanskje at det blir litt kjedelig til tider. Mangler liksom litt sprut over det.
    Denne pre-en har jeg testet selv og den hadde sine styrker og svakheter. Mye tilskudd i bassen som heller ikke er av den strammeste sorten. Husker jeg ikke feil så hadde den et bredt lydbilde som var gøy å spille rock med.

H200 har jeg hatt selv. Dette ble helt feil på Monitor Audio, den gangen GS60. Slik jeg oppfattet H200 så var den svært stram i bassen, men manglet litt bunndrag. God oppløsning, men ble altfor lys/frempå i toppen til en høyttaler som allerede har dette fra før.
    Sånn som jeg kjenner Rotel på CM9 så tror jeg H200 hadde passet inn mye bedre på CM9.
    Er enig med deg der Sven pre`en til Rotel er nok ikke den beste men jeg tror effekten er bra.
    Har nå byttet til Kudos C2 og de er super raske i bassen og kan nok merke at pre`en til Rotel holder litt igjen.
    Men behagelig er det.
    Kanskje RC 1580 er strammere, vet ikke jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ludoman
    Er enig med deg der Sven pre`en til Rotel er nok ikke den beste men jeg tror effekten er bra.
    Har nå byttet til Kudos C2 og de er super raske i bassen og kan nok merke at pre`en til Rotel holder litt igjen.
    Men behagelig er det.
    Kanskje RC 1580 er strammere, vet ikke jeg.
    Prøvde denne Rotel pre-en sammen med Parasound NC2250 på mine nåværende PL200. Bassen fra denne pre-en var så voldsom at jeg tok av dekselene med en gang for å se om det var voldsomt med vandring i bassene. Det var det heldigvis ikke.
    Den slo hvertfall Parasound NC2100. Vil ikke virke useriøs, men synes totaltsett at Yamaha 3067 som pre kom best ut av disse 3.
    Når det skal spilles litt eldre rock kunne jeg godt tenkt meg å ha en slik Rotel stående, var flott på det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •