Utvidelse av stereo?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Utvidelse av stereo?

Jeg har per i dag B&W CM9 som fronter og elektronikk fra Denon.

Har fått ny jobb og lønnsøkning, så jeg ser en mulighet til utvidelse. Spørsmålet er om jeg bør velge senter først, også bygge videre til bakhøyttalere?

B&W Center 2 Senterhøyttaler | Hi-Fi Klubben

B&W CM5 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

Tenkte meg en oppgradering av elektronikken også etter hvert, da jeg ser mange som anbefaler Hegel til B&W. Gjorde kanskje en tabbe da jeg kjøpte NAD, men nå har jeg i hvertfall blokk til CW-ene mine :twisted:

Active
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd en del forsterkere på mine CM9 og endte opp med Electrocompaniet AW250R effekt og Nad c165bee forforsterker! Dette er en knall kombo!! Anbefales på det sterkeste! Kan gjøre et kupp på en brukt AW250R som jeg gjorde Ellers så har jeg hørt at Hegel skal også skal være bra!
    B&W CM9
    B&W CMC senter
    SVS SB13-Ultra
    Marantz SR6010
    Electrocompaniet AW250R
    PS3
    Samsung 51" plasma 8000 Serie
    B&W P3

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stigln
    Jeg har prøvd en del forsterkere på mine CM9 og endte opp med Electrocompaniet AW250R effekt og Nad c165bee forforsterker! Dette er en knall kombo!! Anbefales på det sterkeste! Kan gjøre et kupp på en brukt AW250R som jeg gjorde Ellers så har jeg hørt at Hegel skal også skal være bra!
    Om jeg skal være helt ærlig her så mener jeg at den NAD-preen er et godt kjøp til 4.000 kroner ny, men ingen halleluja-forforsterker. Jeg kjenner den godt fra tiden jeg jobbet på HFK. Du har en balansert effektforsterker (den er jeg med på halleluja-stemningen på) og du burde teste en balansert forforsterker.

Til trådstarter:

Jeg er litt i samme situasjon som deg. Jeg har gode fronter og skal utvide fordi jeg ser at film er ganske viktig for meg. Derfor har jeg valgt begynne jakten på et fint sett bakhøyttalere. Jeg ville gått for en senter som neste ledd etter det, eventuelt to subwoofere.

Til CM9 ville jeg skippet CM5 som bakhøyttalere. Det er den dårligste høyttaleren i CM-serien i min mening, selv om kvaliteten på bakhøyttalere ikke er fullstendig avgjørende (jeg snakker til film her - ikke flerkanals musikk).

Jeg startet en liten tråd selv for å se hva folk sier. Foreløpig heller jeg mot Monitor Audio Apex 40 som bakhøyttalere fordi de er snertne, spiller høyt og har litt pondus i mellombassen. MA låter noe varmt og er ikke spesielt langt unna CM9 i lydideal. Du kan gjerne se i tråden min Bakhøyttalere med snert.

Elektronikk: Kjøp et godt effekttrinn til frontene dine. Det vil gjøre at recieveren kan puste lettet ut.

Merker jeg synes er verdt å ta med i en slik jakt: Hegel, Cambridge, Advantage/Bladelius, Audionet, Krell, med mange, mange fler.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis målet er surround først og fremst ville jeg kjøpt bakhøytalere, og så senter hvis du ikke kan cashe begge samtidig. Finner mye fint brukt og noe rimeligere også..

Ang effekt ville jeg helt klart vurdert kl-D.
    Har B&W, ikke samme som dine riktignok, og har prøvd en god del forsterkere og jeg ser ingen grunn til å bruke flere titalls tusen på en diger varmeovn med mindre muskler.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om trådstarter ikke er redd for å tenke litt annerledes så bør Hypex nCore være på shortlisten.

Disse skrur du fort sammen. De forrige Hypex-modulene er også fine, testet disse på 803Dia med suksess. Full kontroll.

Active
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tore_v1
    Om jeg skal være helt ærlig her så mener jeg at den NAD-preen er et godt kjøp til 4.000 kroner ny, men ingen halleluja-forforsterker. Jeg kjenner den godt fra tiden jeg jobbet på HFK. Du har en balansert effektforsterker (den er jeg med på halleluja-stemningen på) og du burde teste en balansert forforsterker.

Til trådstarter:

Jeg er litt i samme situasjon som deg. Jeg har gode fronter og skal utvide fordi jeg ser at film er ganske viktig for meg. Derfor har jeg valgt begynne jakten på et fint sett bakhøyttalere. Jeg ville gått for en senter som neste ledd etter det, eventuelt to subwoofere.

Til CM9 ville jeg skippet CM5 som bakhøyttalere. Det er den dårligste høyttaleren i CM-serien i min mening, selv om kvaliteten på bakhøyttalere ikke er fullstendig avgjørende (jeg snakker til film her - ikke flerkanals musikk).

Jeg startet en liten tråd selv for å se hva folk sier. Foreløpig heller jeg mot Monitor Audio Apex 40 som bakhøyttalere fordi de er snertne, spiller høyt og har litt pondus i mellombassen. MA låter noe varmt og er ikke spesielt langt unna CM9 i lydideal. Du kan gjerne se i tråden min Bakhøyttalere med snert.

Elektronikk: Kjøp et godt effekttrinn til frontene dine. Det vil gjøre at recieveren kan puste lettet ut.

Merker jeg synes er verdt å ta med i en slik jakt: Hegel, Cambridge, Advantage/Bladelius, Audionet, Krell, med mange, mange fler.
    Jeg har prøvd 2stk forforsterkere+naden! En EC 4.7 og en parasound ett eller annet! De var begge balansert! Av de tre så låt naden best hos meg! Hadde jeg hatt råd så hadde jeg kjøpt EC 4.8! Men det jeg egentlig ville frem til er at EC AW250R er knall på cm9!Men ut fra det TS skriver så er det jo surround han er ute etter og da er kansje Pioneer eller Yamaha noe å satse på pluss en effektforsterker.
    B&W CM9
    B&W CMC senter
    SVS SB13-Ultra
    Marantz SR6010
    Electrocompaniet AW250R
    PS3
    B&W P3

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stigln
    Jeg har prøvd 2stk forforsterkere+naden! En EC 4.7 og en parasound ett eller annet! De var begge balansert! Av de tre så låt naden best hos meg! Hadde jeg hatt råd så hadde jeg kjøpt EC 4.8! Men det jeg egentlig ville frem til er at EC AW250R er knall på cm9!Men ut fra det TS skriver så er det jo surround han er ute etter og da er kansje Pioneer eller Yamaha noe å satse på pluss en effektforsterker.
    (Bare for å ha sagt det, Stig, så håper jeg du ikke tok det som noe annet enn konstruktivt. Selv pre-amp-biten i NAD M3 er ikke spesielt bra. Nad er rett og slett mye flinkere på effekt enn på pre, og det er en ærlig sak. Det fine med audio er at smak og behag i stor grad rår, og det er kanskje det som både gjør det interessant - og frustrerende?)

Trådstarter har en meget bra reciever fra Denon, fra 100 års-serien deres. Det er en oppgradert Denon AVR-4310 (eller var det 11?).

Denon AVR-A100 100th Anniversary Receiver First Look — Reviews and News from Audioholics

Den holder fint - inntil trådstarter blir helt bitt av basillen..

EC på B&W er knall om man liker litt varm og romantisk lyd.

Sherbourn har et interessant flerkanals effekttrinn som kan brukes videre til resten av et surroundsystem, bi-ampe CM9, og vil fungere om trådstarter putter inn en heftig prosessor. Kan være noe å tenke på.

Strengt tatt vil jeg anbefale trådstarter å låne et par forskjellige effekttrinn før han kjøper noe. Gjerne med litt forskjellig lydsignatur for å finne ut hva slags lyd han ønsker ut av sine CM9. Personlig ville jeg valgt noe som farget lyden i mindre grad enn EC.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har per i dag cm9 fronter, Denon AVR A-100 surroundreceiver og nadblokk til frontene. ( C-275 )
    Sub er en Dali Sub Ikon MkII.

Jeg tenkte på å kjøpe Hegel Dac og effekttrinn (bytte ut nadblokken) til å kjøre stereo, også bygge videre på hjemmekino også drive surround med Denon-receiveren.

Har skjønt at om jeg kjøper Hegel Dac og effektforsterker kan jeg bypasse receiveren og spille stereo med CM9 og Ikon-subben?

Men i første omgang vil jeg bygge ut surround, altså senter og bakhøyttalere. Spørsmålet er hva jeg bør ta først? Senter eller surround?
    Og hvilke bakhøyttalere bør jeg gå for? Hvis CM-5 ikke er et godt alternativ?

Active
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tore_v1
    (Bare for å ha sagt det, Stig, så håper jeg du ikke tok det som noe annet enn konstruktivt. Selv pre-amp-biten i NAD M3 er ikke spesielt bra. Nad er rett og slett mye flinkere på effekt enn på pre, og det er en ærlig sak. Det fine med audio er at smak og behag i stor grad rår, og det er kanskje det som både gjør det interessant - og frustrerende?)

Trådstarter har en meget bra reciever fra Denon, fra 100 års-serien deres. Det er en oppgradert Denon AVR-4310 (eller var det 11?).

Denon AVR-A100 100th Anniversary Receiver First Look — Reviews and News from Audioholics

Den holder fint - inntil trådstarter blir helt bitt av basillen..

EC på B&W er knall om man liker litt varm og romantisk lyd.

Sherbourn har et interessant flerkanals effekttrinn som kan brukes videre til resten av et surroundsystem, bi-ampe CM9, og vil fungere om trådstarter putter inn en heftig prosessor. Kan være noe å tenke på.

Strengt tatt vil jeg anbefale trådstarter å låne et par forskjellige effekttrinn før han kjøper noe. Gjerne med litt forskjellig lydsignatur for å finne ut hva slags lyd han ønsker ut av sine CM9. Personlig ville jeg valgt noe som farget lyden i mindre grad enn EC.
    Så lenge han ikke kjøper Nad 218 Thx , det er det værste jeg har hørt på CM9!
    B&W CM9
    B&W CMC senter
    SVS SB13-Ultra
    Marantz SR6010
    Electrocompaniet AW250R
    PS3
    B&W P3

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp det med farging av lyd jeg ikke vil ha. Har ikke hørt EC i kombo med CM9, men har hørt både Hegel og EC på System Audio sine Mantra 60, og JBL ES100. Mulig ES100 er en billig JBL, men jeg synes mellomtonen druknet av subbene, både med rock, klassisk og akustisk musikk. Hegel klarte å "dempe" bassen litt slik at musikken ble mer detaljert, men blir jo sikkert noe helt annet på CM9ene.

Ja A-100 er en knallforsterker. Har ikke hatt tid til å satt meg inn funksjonene enda, men gleder meg til den dagen kommer =)
    Veldig fornøyd så langt.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slendrian

Har fått ny jobb og lønnsøkning, så jeg ser en mulighet til utvidelse. Spørsmålet er om jeg bør velge senter først, også bygge videre til bakhøyttalere?

B&W CM5 Høyttalere | Hi-Fi Klubben
    Film og høytalere

Bygger du fronter + center først får du bare stereo fra dvd/blu ray
    (+ stereo sporet blir slått sammen til mono til center)(ingen LFE fra dyp bass spor dvd/blu ray)

Bygger du fronter + surround høytalere får du ekte surround fra dvd/blu ray(du vil få LFE fra dyp bass spor dvd/blu ray)
    (center lyd blir sendt til fronter)
    (med center får den egen lyd fra centerspor på dvd/blu ray)

Se plasseringsmuligheter for bakhøytalere i 5.1
    (surround i 5.1 er sidehøytaler)

Din plasseringsmulighet av surround side bør vli valget for type høytaler ut fra rom/sweetspot
    (spredningsmønster) (monopole , bipole , dipole , omni , wdst osv)
    Det hjelper lite med anbefalinger av type høytalere når ingen vet hvor du skal plassere dem i forhold til sweetspot eller vet ditt ønske om opplevd lyd.
    (lydopplevelsen kan bli ubehagelig / begrenset ved valg av feil høytalertyper...spredningsmønster de har)

Anbefaler å plassere høytalere ut fra anbefalinger fra Dolby eller DTS
    (eller thx om du ønsker deres anbefalinger)
    Det vil si at feks stativ til CM-5 som HFK anbefaler B&W CM stand | Hi-Fi Klubben ikke er forenlig med god kino opplevelse til surround side høytalere med mindre du plasserer dem meget langt ut til sidene (høyde stativ er vel bare 595mm )
    (hva min mening er om meget langt ut til sidene ved så lave stativ......minst 2 meter ut fra ytterste lytteplass)

A Guide to Bipolar, Dipolar, & Direct-Radiating Monopole Surround Speakers (PART I) - Blu-ray Forum

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Film og høytalere

Bygger du fronter + center først får du bare stereo fra dvd/blu ray
    (+ stereo sporet blir slått sammen til mono til center)(ingen LFE fra dyp bass spor dvd/blu ray)

Bygger du fronter + surround høytalere får du ekte surround fra dvd/blu ray(du vil få LFE fra dyp bass spor dvd/blu ray)
    (center lyd blir sendt til fronter)
    (med center får den egen lyd fra centerspor på dvd/blu ray)

Se plasseringsmuligheter for bakhøytalere i 5.1
    (surround i 5.1 er sidehøytaler)

Din plasseringsmulighet av surround side bør vli valget for type høytaler ut fra rom/sweetspot
    (spredningsmønster) (monopole , bipole , dipole , omni , wdst osv)
    Det hjelper lite med anbefalinger av type høytalere når ingen vet hvor du skal plassere dem i forhold til sweetspot eller vet ditt ønske om opplevd lyd.
    (lydopplevelsen kan bli ubehagelig / begrenset ved valg av feil høytalertyper...spredningsmønster de har)

Anbefaler å plassere høytalere ut fra anbefalinger fra Dolby eller DTS
    (eller thx om du ønsker deres anbefalinger)
    Det vil si at feks stativ til CM-5 som HFK anbefaler B&W CM stand | Hi-Fi Klubben ikke er forenlig med god kino opplevelse til surround side høytalere med mindre du plasserer dem meget langt ut til sidene (høyde stativ er vel bare 595mm )
    (hva min mening er om meget langt ut til sidene ved så lave stativ......minst 2 meter ut fra ytterste lytteplass)

A Guide to Bipolar, Dipolar, & Direct-Radiating Monopole Surround Speakers (PART I) - Blu-ray Forum
    Amen!
    Takk for svar hygen.

Jeg skal studere siden nærmere når jeg får tid =)

Slik som utforminga av stua er per dags dato (og kommer til å være en stund til) må jeg bygge sidestilte surroundhøyttalere. Stua er såpass lita at bakhøyttalere kommer til å være rett over hodet på lytteren siden sofaen står helt inntil veggen.

Hvis ikke kan jeg sette en stol opp framfor stuebordet, og da kan jeg ha en lenestol i en slags sweetspot. Hvor det kan funke med bakstilte surroundhøyttalere.

Om man skal bygge ut til 7.1 etter hvert, blir det vel et sett bakhøyttalere og et par sidestilte surroundhøyttalere? :P

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hovedpoeng med posten min var å fortelle om spredningsmønster. (surround høytalere...side/bak)
    (feks en monopole (direkte) høytaler som surround plassert nære kan bli veldig ubehagelig å man kan få veldig rettningsbestemt lyd som ikke er så bra surround opplevelse)

En dipole høytaler kan for mange bli vel diffuse til bruk til discrete kanaler (ekte surround) men mange ønsker så diffuse lyd

Det hele beror selvsagt på ønsket opplevd lyd.

Valg man har om direkte strålte høytalere (monopole...mest direkte lyd + litt refleksjonslyd) ikke er kanskje beste valg er de som har anderledes spredningsmønster.
    Alt fra de som ikke er identifiserbar til hvor de sitter til de som har en blanding av endel direkte lyd men mest refleksjoner.

Selvsagt er direkte strålte surround høytalere bra men man bør ha god avstand fra sweetspot.

Det er fordeler/ulemper uansett spredningsmønster (for mye/for lite/for diffuse/for lite diffuse/for lite trøkk/for mye trøkk osv)...som er forklart i A Guide to Bipolar, Dipolar, & Direct-Radiating Monopole Surround Speakers jeg lenket til.

Mange som anbefaler surround høytalere anbefaler en fabrikant og benevnelse ............
    De viktigste ting etter min mening med surroundhøytaler til film er
    plassering
    spredingstype
    ut fra lytterom

Hva de heter bør være det minst prioriterte da en annerkjent bra høytaler til x rom og plassering kan være ypperlig men helt elendig i et annet oppsett

Hva du ønsker å liker av opplevd lyd er mest viktig å man har valg
    monopole
    dipole
    bipole
    omnipolar
    wdst
    tripole
    quadpole
    osv
    å selvsagt høytalere der man ved bryter kan endre spredningsmønster
    (med bryter kan man mere tilpasse lydopplevelse ved musikk/film , en lytter / flere lyttere)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •