Jeg skal etterhvert ha et par bakhøyttalere til mitt oppsett. Jeg ser en del film, men primærfokuset mitt er musikk, i alle fall når det gjelder hva jeg er mest kresen på.

Oppsettet mitt er som følger (profilen på minHifi er i bakleksa her, men jeg skal revitalisere etter flytting om to-tre uker når ting er på plass.):

Prosessor: Meridian G61 (ubalansert ut til bakhøyttalere og subwoofer)

Fronthøyttalere: Meridian DSP 7200 (tre-veis med DSP, to 8" i hver, relativt varm lyd)

Bakhøyttalerne må plasseres godt oppunder taket i den nye stuen, og vil bli plassert noe bak lytteposisjon som er omtrent midt i rommet. De nøyaktige målene er ikke relevante enn så lenge. Jeg tenkte å kjøpe noe relativt rimelig i første omgang, og jeg trenger enten aktive bakhøyttalere eller en effektforsterker og passive bakhøyttalere. Kan hende det blir byttet ut med DSP-høyttalere fra Meridian på sikt, men ikke i dette budsjettåret (eller neste).

Jeg har tenkt litt på følgende muligheter:

1. Monitor Audio Apex 40 i hvit

2. Dali Mentor LCR - jeg har også tenkt på Ikon OW, som er meget dynamisk, men mangler litt snert i mellombassen.

WAF-kriterier:
1. De må være hvite
2. De skal helst være slanke
3. De skal monteres helt under taket

Audio-kriterier
1. Det bør være litt snert i de - helst bør det være en viss grad av output ned til 50 hz.
2. De bør kunne vinkles mot lytteposisjon i en viss grad. Rommet er 3,7 m bredt og de skal som nevnt monteres høyt (det er dører på hver side)

Til disse løsningene har jeg tenkt på følgende effekttrinn (men så lenge det er et dynamisk effekttrinn med nok krefter spiller dette mindre rolle. Hadde budsjettet tillatt det ville jeg gått for nCore). Jeg har tenkt på Meridian 556, NAD C275, og det meste annet i prisklassen.

Har dere noen tanker om dette? Jeg heller mot MA Apex 40, men er åpen for det meste av forslag.