Klipsch eller Mirage

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klipsch eller Mirage

Til både film og musikk. Rommet er 5x6 meter.

Klipsch RF-7 II
    Mirage OMD-28

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvgi

Klipsch RF-7
    Mirage OMD-28
    Jeg har ikke hørt nevnte Mirage, så kan ikke uttale meg bombastisk her.
    MEN; RF-7 er kanon på film, men personlig ikke en favoritt til musikk.
    Da hadde jeg innen Klipsch heller ville anbefalt RF-63/RF-83 som er mer musikalske, eller kanskje også (til en dyrere pris)
    RF-7 II, disse har fått lånt teknologi fra Palladium serien, og er langt mer detaljerte i diskant, samt større sammenheng (hifi) enn hva gamle RF-7 var.

Siden jeg ikke har hørt Mirage, kan jeg ikke gi noe tips om hvilken du bør velge ut av disse..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv omd 28 og kan anbefalle de på det varmeste. Helt konge til både film og musikk.
    Krever litt strøm, men spiller til gjengjeld både klart, rent og går meget dypt.
    Kjenner ikke til RF 7.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har trådstarter noen mulighet å utdype hva han er på jakt etter i lyden, hva musikk og kriterier som bør ligge til grunn?

Og mulighet til å teste begge før Evt kjøp?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    Har trådstarter noen mulighet å utdype hva han er på jakt etter i lyden, hva musikk og kriterier som bør ligge til grunn?

Og mulighet til å teste begge før Evt kjøp?
    Beethoven -> Techno -> ACDC
    DVS jeg har sansen for det meste (-death/black metal greier).

Rommet er i tillegg litt kinkig:

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, men forumpolitiet ønsker ikke at man skal anbefale Klipsch her, ettersom det andre alternativet ditt er en dyrere høytaler, da ble jeg anbefalt om at du heller bør vurdere noe annet enn RF-7, og gjerne noe som er tilsvarende pris som nevnte Mirage du nevner.

Det har blitt fy og anbefale Klipsch fortiden, selv om du som trådstarter selv ber om hjelp om dette.

Jeg kan altså ikke anbefale Klipsch siden den er mye billigere enn Mirage.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg svarte på PM'en du sendte meg, at du "garderer" deg med å skrive at du ikke har vært borti nevnte Mirage-høyttaler, forsvarer ikke prisgapet mellom RF-63/83 og OMD-28.
    Uansett hvor mye "Reference"-serie Klipsch enn kaller det.

Dette er klippet fra en veldig aktiv tråd for tiden.
    Og siden RF-83 er lik i pris som RF-7 så er det feil å anbefale siden de er for "billig" i dette tilfellet..

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klipsch RF-7
    Mirage OMD-28
    Mirage krever et stort rom da de kan bli veldig boomete i bassen,lager et stort lydbilde. Klipsch har nok litt bedre dynamikk og trykk i midtbassen. Til film er det nok ikke tvil men til musikk blir det en smaksak. Tror uansett at klipsch vil passe din musikk smak best. Disse Miragene krever stooore strømreserver for og spille opp mot sitt beste. Men at Miragene er gode høytalere er det ingen tvil om...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er to veldig forskjellig høytalere! Har OMD28 selv og de ble valgt pga sin spesielle spreding av lyden. Klipsch blir mere retnings bestemt. Med Mirage så vil alle i sofan ha ca like god lyd men klipsch vil de ikke ha det. Jeg har hørdt litt på RF(62??) serien til klipsch-mulig jeg hørdte feil oppsett og rom men i mine ører ble lyden for inntens og skarp men så liker jeg også "mørk" lyd.. Har ikke hørdt RF7. OMD28 har konge dyp bass ned til ca 25HZ og under... men ræva følsomhet-du trenger MYE strøm hvis du vil spillle høyt(100dB+). Anbefaler deg STERKT å høre på mange alternativer med din musikk smak. Det er bra dynamikk i OMD28 også når de får power og de flytter LUFT Lykke til.

Newcomer Fade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte rykter om at en ikke får nevne Klipsch her inne for tiden...men jeg kan fortelle deg hva jeg synes om de jeg har... Jeg har et sett med RF-82 II som jeg er kjempefornøyd med, det jeg synes er det beste er at de gir en utrolig klar lyd.
    Selv med lavt volum så får du med deg alle detaljer, RF-83 er vel enda en god del bedre så... Eneste jeg savna var den skikkelig dype bassen så jeg gikk til innkjøp av en aktiv sub i tillegg.

Quote:
    RF-83 er flaggskipet i Reference-serien og en av de morsomste høyttalerene vi vet om.

På tross av den gunstige prisen er dette en høyttaler som leverer varene på alle områder. Hvis du er ute etter krefter og rent lydtrykk kan du knapt finne noe bedre uansett pris, men høyttaleren applerer kanskje mest til de som ønsker en ultraoppløst musikkgjenngiver med dynamikk og detaljering i verdensklasse.

RF-83 er i likhet med sin lillebror, RF-63, bestykket med Klipschs beste bass-/diskantelementer og har en høyere finish og byggekvalitet enn resten av serien.

Anbefales på det varmeste!

Når det gjelder høyttalere er det vel som det meste, smak og behag.
    Det er vel de færreste her inne som har full oversikt over hvordan alle de forskjellige merkene og modellene spiller så vi får bare gi de erfaringene vi kjenner til Lykke til med kjøp uansett hva du ender på

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    Jeg har ikke hørt nevnte Mirage, så kan ikke uttale meg bombastisk her.
    MEN; RF-7 er kanon på film, men personlig ikke en favoritt til musikk.
    Da hadde jeg innen Klipsch heller ville anbefalt RF-63/RF-83 som er mer musikalske, eller kanskje også (til en dyrere pris)
    RF-7 II, disse har fått lånt teknologi fra Palladium serien, og er langt mer detaljerte i diskant, samt større sammenheng (hifi) enn hva gamle RF-7 var.

Siden jeg ikke har hørt Mirage, kan jeg ikke gi noe tips om hvilken du bør velge ut av disse..
    Det var RF-7 II jeg tenkte på ja, ikke RF-7 som det sto i den første posten.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var RF-7 II jeg tenkte på ja, ikke RF-7 som det sto i den første posten.
    Delte meninger om det men RF7mkll er etter min erfaring det beste høytaleren i RF serien og langt bedre enn tidligere versjon, men som sagt det er min mening

Newcomer Stereo Light sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er stor fan av Mirage selv, har dessverre ikke hørt de aktuelle høyttalerne fra Klipch, men de får jo gjevnt over mye skryt her på forumet.

Går selv å drømmer om å kjøpe meg et par omd-28. Får se om drømmen går i i oppfyllelse i slutten av året, begynnelsen av neste.

Lykke til uansett hva du lander på.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Matt
    Har selv omd 28 og kan anbefalle de på det varmeste. Helt konge til både film og musikk.
    Krever litt strøm, men spiller til gjengjeld både klart, rent og går meget dypt.
    Kjenner ikke til RF 7.

+1...

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stereo Light
    Er stor fan av Mirage selv, har dessverre ikke hørt de aktuelle høyttalerne fra Klipch, men de får jo gjevnt over mye skryt her på forumet.

Går selv å drømmer om å kjøpe meg et par omd-28. Får se om drømmen går i i oppfyllelse i slutten av året, begynnelsen av neste.

Lykke til uansett hva du lander på.

Ligger et par OMD-28 på Finn.no nå

Mirage OMD-28 og Rotel RB-1582 - FINN Torget
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fryktelige priser på OMD-28 her i Norge

Må da være billig å kjøpe dem fra feks usa.....pris høytalere + frakt + Norsk moms
    MIRAGE OMD-28 OMD28 FLOOR STANDING TOWER SPEAKERS BLACK 629303139899 | eBay

Klipsch og Mirage er helt ulike høytalere ang spredning av lyd

OMD står for Omnipolar Design

Klipsch RF er Monopole (direktestrålte ) høytalere

En OMD høytaler gir 360 graders lyd (nå er vel kanskje ikke alle elementene OMD på 28 )
    men 360 graders lyd er noe som fyller rommet (30% direkte og 70% refleksjoner)

Klipsch RF er direkte høytaler (30% refleksjoner og 70% direkte) som vil si at den banker lyden rett i deg

Til surroundoppsett er fronter anbefalt som direkte høytalere

Til stereo forundrer det meg ikke at OMD er fantastiske å lytte til

Har selv Omnipolar surroundhøytalere jeg testet som fronter i stereo for moro skyld .......å fantastisk lyd å lytte til der lyden fylte hele rommet (mirage fronter burde bli enda mere spektakulært )

Monopole fronter i stereo blir rent trist å høre på som sammenligning med omni

Mirage : Philosophy

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •