Bygg din egen stereo for $70 (400 kroner)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygg din egen stereo for $70 (400 kroner)

... Om bare vi bodde i USA. Er det noen norsk importør av Dayton ?

http://news.cnet.com/8301-13645_3-57439115-47/build-your-own-desktop-stereo-for-under-$70/

Dayton B52 stativ ht for $45

Lepai LP 2020A 20 watt forsterker for $25

Skal man bruke under $200 i USA, må det være Dayton. Man blir slakta om man foreslår andre produkter på amerikanske forum!

Men avforum virker ikke så interessert i audiofil HT til under 500 ? De her har nok dobbelt så bra lydkvalitet som den dritten du finner på elkjøp til en lapp eller to!

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter din mening 100%.

Men bruker somregel å anbefale eldre varer fra brukthandel eller lignende i denne prisklassen.

Noen fine gamle høyttalere fra Radionette eller lignende=)

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Støtter din mening 100%.

Men bruker somregel å anbefale eldre varer fra brukthandel eller lignende i denne prisklassen.

Noen fine gamle høyttalere fra Radionette eller lignende=)

Jeg også! Har funnet utrolig mange gode ht fra bl.a. Dali til under tusen lappen på brukten.

Men ikke alle vil ha brukt og det er vanskelig å foreslå ettersom brukt markedet varierer

Jeg syns vi kan bli kvitt alle disse Logitech, Creative, Altec-lansing og dell høyttalere fra skrivebordet og hive inn noe satt opp fra parts express:
    Parts Express: the #1 source for audio, video & speaker building components

f.eks Dayton/Lepai stereo til $70. Vet ikke om noen steder i Norge man får det. I verste fall blir det $70 x 1.25 + litt frakt = ~ underkant av 1000 kroner?

Steven Guttenberg: The ($70) Dayton/Lepai/FiiO's sound will handily beat most $300 iPod speakers, and fill a room better than a $600 Bowers & Wilkins Zeppelin Air.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis jeg kjøper elementer delefilter osv på partsexpress til 1000nok hvor mye kommer frakta+tolla på da?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Registrer deg på PE og legg det du skal ha i handlekurven. Start bestillingsprosessen. Ett av punktene er hva frakten vil bli. Om du ikke vil ha det likevel avslutter du bare. Norsk moms på 25% tilkommer på hele summen (varer+frakt) om varen koster over 200NOK. Momsen kommer på egen regning etter en uke eller to.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    UltimaNoctis: Har du en link til noen som har testet det oppsettet du viser til? Det begynte å friste til å ha som anlegg nr 2.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    UltimaNoctis: Har du en link til noen som har testet det oppsettet du viser til? Det begynte å friste til å ha som anlegg nr 2.

http://news.cnet.com/8301-13645_3-57439115-47/build-your-own-desktop-stereo-for-under-$70/

Skrevet av Steve Guttenberg. Mer info trenger du ikke!

Han har skrevet for Stereophile, HomeTheater, CNET, The Audiophiliac (bloggen) og kanskje flere. Dette er en mann som har hørt alt som er verdt å høre. Han er IKKE en "vanlig" CNET ansatt, men en "freelancer" som har vurdert hi-fi siden 70 tallet.

Dette er ikke første gang jeg har lest et slikt oppsett før, de blir postet hele tiden i amerikanske forum jeg besøker. Bedre anlegg til under 1000 kroner ny finner du bare ikke.

Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    hvis jeg kjøper elementer delefilter osv på partsexpress til 1000nok hvor mye kommer frakta+tolla på da?

Skal ikke se bort ifra at prisen havner på drøyt 1500 kroner etter toll og frakt.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortjener nesten egen tråd, men dette er "standard oppsettet" for spille-forum som har en A/V avdeling (altså, ikke dedikerte hi-fi steder som headfi,HT,avforums osv) Er som Klipsch og SVS for avforum hehe.

Dayton DTA-1 amp $34:

Dayton Audio DTA-1 Class T Digital AC/DC Amplifier 15 Watts Per Channel - Parts Express 300-380

Dayon Sub1000 100 watt 10" $100

Dayton Audio SUB-1000 10" 100 Watt Powered Subwoofer 300-628

Dayton D652 bookshelf speakers $30

Dayton Audio B652 6-1/2" 2-Way Bookshelf Speaker Pair 300-652

Sluttsum: $170 med ht kabel. Full 2.1 "audiofil" stereo anlegg. ordentlig ht kabel, ordentlig stativ høyttalere, ordentlig 10" bass til drøyt 1000 norske kroner.

Regner med over 1.5x pris etter toll og avgift, uten at jeg har sjekket.

Finn bedre verdi det en det a!

------------------------------------------------------------

Vil også nevne at Parts express har mye rart som passer alle som har budsjett fra 40 dollar til over 400 dollar. 8" 80 watt SUB 800 til $80, 12" 120 watt SUB1200 til $120!

Kvalitets Pioneer HT til $100 (som fikk meget god kritikk i 5.1 form av CNET), Cerwin Vega til $100-150 og en haug av forsterkere til under $100 som DTA-1 til kun $34.

Dayton Audio SUB-1200 12" 120 Watt Powered Subwoofer 300-629

BIC Venturi V1220 12" Powered Subwoofer 200W 303-432

Dayton Audio SUB-800 8" 80 Watt Powered Subwoofer 300-627

Lepai Tripath TA2020 Class-T Hi-Fi Audio Amp w/Power Supply 310-300

Lepai 4x45W Mini Amplifier with Remote USB MP3 SD FM 310-304

Rett og slett for mye bra til å poste alt!

Perfekt for studenter.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser høyttalerene er satt ned til $30. Frakten "ødelegger" litt for den fine prisen, og høyttalere og amp kommer på ca 1400,-NOK.

Anlegget med sub kommer på ca 3200,-NOK.

Jeg har Dayton DTA-1 selv. Artig å teste inConcert Miles på denne. Spilte helt fint.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avhengig av hvor god tid man har, størrelse og vekt, så kan det fort lønne seg å ikke bruke fraktmetoden de selv tilbyr, men heller sjøfrakt via jetcarrier. Det valgte iallefall jeg å gjøre.

Dayton har utrolige mange fine elementer, og DIY-prosjekt ligger klare med handlelister hos partsexpress. Meget flott side.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    frakt fra partsexpress er dyrt. de bruker bare fedex express. to diskanter til $99 kostet $90 i frakt, med gebyrer og moms på frakten endte jeg opp med å betale for nesten tre par.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    frakt fra partsexpress er dyrt. de bruker bare fedex express. to diskanter til $99 kostet $90 i frakt, med gebyrer og moms på frakten endte jeg opp med å betale for nesten tre par.

Men sikkert bedre enn å kjøpe noe i Norge?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns denne tråden hadde en fin "ånd" over seg, og i regi av det så har jeg øagt av helgen til å prøve å anskaffe meg en stereo under 700kr, og helst mye mindre.

Det skal brukes som datahøyttalere/anlegg, og det er stort fokus på vintage! Har trålt finn.no og litt på ebay. får se iløpet av de neste dagene om det er mulig å skaffe seg en brukbar stereo til tofupris=)

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kunne vært spennende å hatt på tvn i stua bare for å løfte lyden litt fra den elendige tv standarden
    Og for 1400,- får man ikke all verden på brukten heller så vidt jeg har klart å se.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PC anlegget mitt kostet meg 300,-
    en Nad 310 til 200,- + et sett Sony bokhyllehøyttalere til 100,-

Har også et backup anlegg, med en "Indeed" TA2020 T-amp til $22 , samt etpar Boston A40 høyttalere (gratis) , men lurer på å bruke T-Ampen til å lage etellerannet bærbart

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da falt jeg faktisk for å kjøpe en T-amp. Ble en Lepai LP-2020A+

2011 New Version Lepai Class Tripath TA2020 Amp 20WX2 B | eBay

og denne strømforsyningen for å drive den(den 5A utgaven med EU plug):
    AC100-240V DC12V 1 2 3 5A 60W Power Supply Adapter Charger EU US Cord Balancer | eBay

Hele sulamitten ble på 194kr ink frakt=)
    Som høyttalere skal jeg bruke noen Klipsch RSX-5 som jeg har liggende å støve ned, men skal se hva jeg finner i lokalmiljøet's brukthandel/finn.no etterhvert.

Er det noen som kan tipse meg om noen phonokabler som ser skikkelig high-end ut men som helst koster under 100kr? Må være over 1,3meter.

@ivara: hvis du har en Lepai LP-2020, kan du si noe om hvilken 12v plug det er bak på den? Jeg tok sjangsen og bestilte en strømforsyning som har 2,5mm x 5,5mm plug med positiv tip, håper den blir å passe uten modifikasjoner.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min er ikke en Lepai men en Indeed
    sikkert "same,same, but diffelent"
    Vet ikke målene på powerpluggen, men fant fullt av plugger på jobb som passa. Tror den jeg brukte sist er fra et Fujitsu-Siemens pc-adapter

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ivara
    min er ikke en Lepai men en Indeed
    sikkert "same,same, but diffelent"
    Vet ikke målene på powerpluggen, men fant fullt av plugger på jobb som passa. Tror den jeg brukte sist er fra et Fujitsu-Siemens pc-adapter
    Takk for inspill! Det viser seg at "Indeed" bruker 2.5x5.5 mens "Lepai" bruker 2.1x5.5. Da har jeg altså bestilt feil strømforsyning. MEN FRYKT EI!

2.5x5.5mm DC Power Jack to 2.1x5.5mm DC Plug CCTV Connector Adapter for laptop | eBay

Dagen er reddet!

Det ble en regning på hele 11.81,- Da er den samlede summen på 206,- sålangt.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valget av signalkabel ble som følger:

FUJICABLES 2-RCA Male to Male Connection Audio Cable - Brown (150cm) - Worldwide Free Shipping - DX

De ser meget pene ut på bildene hvertfall, får se om det holder mål når dem kommer i posten.

Til den nette sum av 103kr. Det må da varme de fleste kabelnissers hjerte at jeg har lagt 33% av anleggets totale sum i kabler=)

Sum sålangt: 309,-

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •