Hjelp til kjøp av lydplanke

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til kjøp av lydplanke

Hei! Jeg har en liten leilighet på 25kvm og tenkte å kjøpe et lydsystem. Jeg ville gjerne ha noe lite og enkelt, som ikke tar mye plass, ikke er veldig synlig og har lite ledninger. Det skal brukes til en del TV-titting ("40 Sony-TV) og film, samt litt musikk og xboxspilling. Siden rommet er lite vil jeg ikke trenge noe monster, kan en lydplanke være bra til mitt behov? Jeg har lest at lydplanker helst skal plasseres under TVen, hvor viktig er dette? Jeg har TVen på en TV-benk er tror ikke det er plass til den foran TVen.

Jeg tenkte i utgangspunktet å bruke 2-3000, finnes det gode lydplanker til denne prisen? Absolutt max er 4000, hvis det er en markant oppgradering av kvalitet for mitt behov.

Takk for all hjelp!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arvani Ergosound 2.1 lydplanke TA2012 - Lefdal

Jeg fant denne, mange som skriver godt om den og har fått god kritikk i tester. MEN, er den blitt utdatert i forhold til det nyeste som finnes nå? Grei pris, men den er jo 2 år gammel virker det som?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du ikkje kan ha lydplanken under/foran tv, må du vel ha den over?

Dersom du har plass på sidene av tven, ville eg heller plassert nokon små høgtalarar der.

Arvanien har forresten alt du treng for tv/xbox og litt musikk. Men den manglar vel HDMI.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Dersom du ikkje kan ha lydplanken under/foran tv, må du vel ha den over?

Dersom du har plass på sidene av tven, ville eg heller plassert nokon små høgtalarar der.
    TV-benken er ganske liten, og jeg vil helst slippe å ha løse høyttalere stående ved siden av TVen. Det hadde vel kanskje vært plass til noen minihøyttalere...

For tiden bruker jeg noen gamle logitech pc-høyttalere som står på en lav hylle inntil veggen (TV-benken står ut fra veggen). Så lyden kommer fra siden, i forhold til hvor jeg sitter. Sikkert noen som synes det ikke høres bra ut, men plager ikke meg. Det er uansett der jeg hadde tenkt å sette lydplanken hvis det ikke ble plass på TV-benken.

----TV-benk--V
    ---------------E
    ------------H-G
    S---------- T-G
    SOFA

Se min fantastiske illustrasjon hvis forklaringen ikke var god

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle jeg hatt høyttalere, måtte det være noe smått. Hadde det gått an å bruke pc-høyttalere?

Hva med disse, i så fall?

Bose Computer MusicMonitor | Bose

Som sagt, liten stue, så ikke all verdens behov for å spille høyt. Men er det noen som har andre forslag til hva jeg kunne gjort?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pc høgtalarar funker fint. Trur eg ville sett etter eit par aktive høgtalarar viss eg var deg. Det finst mykje bra av dei på markedet, men kva som er bra kan eg desverre lite om.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Pc høgtalarar funker fint. Trur eg ville sett etter eit par aktive høgtalarar viss eg var deg. Det finst mykje bra av dei på markedet, men kva som er bra kan eg desverre lite om.
    Ok, takk for svar. Jeg er bare litt usikker på om jeg får noe særlig gode mini-høytalere for 2000. Jeg har ikke peiling selv! Noen som har noen gode forslag? Er det en spesiell grunn til at du ikke anbefaler lydplanke? Vil det være et problem med lyden hvis jeg plasserer planka til siden og ikke forfra i forhold til hvor jeg sitter?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For 2 000kr trur eg nok det er lite av aktive høgtalarar der ute, dersom ikkje noko dukkar opp på brukten.

Det er klart det alltid er betre å ha lyden så nær bildet som mogleg. Sjølv hadde eg krepert av å ha tv/filmlyden kun frå eine sida. Men dersom det ikkje plagar deg, er det det einaste som teller, og då er det ingen problem!

Når det gjeld Arvani, så veit eg at den har fått gode omtalar rundt om. Det same har Harman Kardon SB15, som kan vera verdt å sjekka ut. Eg har ikkje peiling, men vurderte ei stund lydplanke, og då stod det mellom desse to...

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for 1500kr får du jo de aktive pc høytallerne til cerwin vega.. om du har hifiklubben i nærheten kan du jo høre på de. for 1500 tror jeg du kan bli fornøyd med dem.. de spiller ikke voldsomt høyt, men lydkvaliteten kontra et satelitt anlegg du bruker nå kommer nok til å være markant.

CERWIN-VEGA XD3 aktiv høyttaler | Hi-Fi Klubben
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Incitatus
    Hei! Jeg har en liten leilighet på 25kvm og tenkte å kjøpe et lydsystem. Jeg ville gjerne ha noe lite og enkelt, som ikke tar mye plass, ikke er veldig synlig og har lite ledninger. Det skal brukes til en del TV-titting ("40 Sony-TV) og film, samt litt musikk og xboxspilling. Siden rommet er lite vil jeg ikke trenge noe monster, kan en lydplanke være bra til mitt behov? Jeg har lest at lydplanker helst skal plasseres under TVen, hvor viktig er dette? Jeg har TVen på en TV-benk er tror ikke det er plass til den foran TVen.

Jeg tenkte i utgangspunktet å bruke 2-3000, finnes det gode lydplanker til denne prisen? Absolutt max er 4000, hvis det er en markant oppgradering av kvalitet for mitt behov.

Takk for all hjelp!

Jeg er mot lydplanker. For 4000 ville jeg heller valgt å gå for brukt hjemmekino av godt merke som har HDMI og er HDlyd ready. Samt to små høytalere. Behøver ikke være dyrt. Feks Dynavoice, Proson, Cerwin Vega etc

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor innen gåavstand fra HiFi-klubben, så kommer til å ta en tur innom der. Er i grunnen enig i det dere sier om plassering av høyttalere og er enda ikke helt overbevist når det gjelder lydplanker. Men får ta en titt innom og høre litt selv! Det er fint å vite litt mer om hva jeg kunne tenkt meg, ideelt sett vil jeg prøve å finne noen små pc-høyttalere som får plass ved siden av Tven. Takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert mange som kommer til å rive hodet av meg for denne linken, men jeg hadde forgjengeren til dette anlegget, og det var helt genialt til små rom.

Trykker som ****, og med rette lydkilden var kvaliteten på lyden akseptabelt god.

Speaker System Z906 - Logitech NO

Mitt het z-5500. Du finner det brukt på finn til ca 1000-1500 kr.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slendrian
    Det er sikkert mange som kommer til å rive hodet av meg for denne linken, men jeg hadde forgjengeren til dette anlegget, og det var helt genialt til små rom.

Trykker som ****, og med rette lydkilden var kvaliteten på lyden akseptabelt god.

Speaker System Z906 - Logitech NO

Mitt het z-5500. Du finner det brukt på finn til ca 1000-1500 kr.
    Helt greit til databruk, tror ikke jeg ville brukt det til annet... Kanskje med unntak av hytta...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Helt greit til databruk, tror ikke jeg ville brukt det til annet... Kanskje med unntak av hytta...
    Det er klart. Men til ei lita stue er det i hvertfall trykk nok. Hva som angår lydkvalitet kan man vel ikke forvente mer hvis man har et budsjett på 4 lapper?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart. Men til ei lita stue er det i hvertfall trykk nok. Hva som angår lydkvalitet kan man vel ikke forvente mer hvis man har et budsjett på 4 lapper?
    Hmm Jeg vil påstå at man kan, om man kan klare seg med to høytalere i første omgang...... og siden kjøpe mer når man har råd.

Sånn gjorde jeg, og jeg har full hjemmekino som resultat, har sef oppgradert noen ganger. Men første oppsettet var absolutt mange ganger bedre enn pc høytalere. Min første høytalere het Dynavoice M65. De ble kjøpt for 900 på en nettauksjon nye. Den første forsterkeren var en NAD hjemmekinoforsterker, også den kjøpt på salg. Det er lov å gjøre et kupp....

Har hatt pc høytalere også, fra Creative.. De står igjen på gamle arbeidsplassen. Greit nok, men ikke noe i forhold til annet..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Hmm Jeg vil påstå at man kan, om man kan klare seg med to høytalere i første omgang...... og siden kjøpe mer når man har råd.

Sånn gjorde jeg, og jeg har full hjemmekino som resultat, har sef oppgradert noen ganger. Men første oppsettet var absolutt mange ganger bedre enn pc høytalere. Min første høytalere het Dynavoice M65. De ble kjøpt for 900 på en nettauksjon nye. Den første forsterkeren var en NAD hjemmekinoforsterker, også den kjøpt på salg. Det er lov å gjøre et kupp....

Har hatt pc høytalere også, fra Creative.. De står igjen på gamle arbeidsplassen. Greit nok, men ikke noe i forhold til annet..
    Helt klart den beste måten å gjøre det på. Men for å gjøre seg kupp i butikk er kanskje Soundgarden et godt alternativ? De kjører jo alltid en kampanje på høyttalerpakker.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart den beste måten å gjøre det på. Men for å gjøre seg kupp i butikk er kanskje Soundgarden et godt alternativ? De kjører jo alltid en kampanje på høyttalerpakker.
    Soundgarden er dyrt. Kjøp der om du har råd...

Men klart Soundgarden har bra produkter, har man bare 4000 så besøk en auksjon eller kjøp varer FRA soundgarden brukt her på AVtorget.

Bare styr unna annonsene på http://avforum.no/forum/generell-chi...inn-no-82.html Så går det nok greit.

Bare for å nevne det, det er en Yamaha RXV1900 til salgs for 4000 akkurat nå. Det er et ganske greit kjøp. Men du kan finne billigere også selvsagt. Dersom man får høytalerne billig så hadde det jo vært en perfekt start på en veldig bra hjemmekino.......

Edit: Kanskje litt for mye å foreslå bruk av 4000 for forsterker. Du får grei Denon hjemmekino ny for 2000kr, du kan få brukt for billigere. Høytalere kan du finne nye for ca 2000. Skal du ha små pga stua di så kan du nok få enda billigere også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •