Focal vs B&W

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Focal vs B&W

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Focal vs B&W

Noen som kjenner til det ene, det andre eller kanskje begge merker og hvis valget sto mellom B&W 800 Diamond eller Focal Scala Utopia, er det noen som har noen meninger om hva de ville valgt og hvorfor?

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Snell THX

Sitat Opprinnelig postet av qrush
    Noen som kjenner til det ene, det andre eller kanskje begge merker og hvis valget sto mellom B&W 800 Diamond eller Focal Scala Utopia, er det noen som har noen meninger om hva de ville valgt og hvorfor?
    Om du virkelig er på utkikk etter en av disse to høyttalerne burde du høre de selv og kjøpe den du mener selv er best. Dette blir jo drømme høyttaler vs drømme høyttaler.. begge er så high-end som det går ann å bli. Hadde det vært mine penger (nå har ikke jeg testet disse her head 2 head da) så vil jeg antagligvis gått for B&W Diamond 800. Penger og realitet lagt bort så er den eneste høyttaleren jeg hadde valgt ovenfor den er Snell THX Reference høyttaleren fra 1998 brukt i bl.a KSS og Skywalker Theater

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Om du virkelig er på utkikk etter en av disse to høyttalerne burde du høre de selv og kjøpe den du mener selv er best. Dette blir jo drømme høyttaler vs drømme høyttaler.. begge er så high-end som det går ann å bli. Hadde det vært mine penger (nå har ikke jeg testet disse her head 2 head da) så vil jeg antagligvis gått for B&W Diamond 800. Penger og realitet lagt bort så er den eneste høyttaleren jeg hadde valgt ovenfor den er Snell THX Reference høyttaleren fra 1998 brukt i bl.a KSS og Skywalker Theater

Men du har hørt alle tre i relevante oppsett?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W 800 Diamond Høyttalere | Hi-Fi Klubben
    Focal, Scala Utopia Black Gulvstående høyttaler, beryllium, stk - Mono AS

Focal-en blir jo enda dyrere og er den billigste gulvstående de har i den serien.
    Tror den Focal serien er såpass ekstrem at jeg ville satt kortene på at den tok det lengste strået. Disse Focal høyttalerene er så dyre å produsere at de går i tap med å produsere disse. De får statlig støtte av Frankrike og bruker "handikappede" mennesker til mye av produksjonen slik at staten vil være med å støtte.

Husker den gamle 7 BE serien (1027,1037) vs D serien (ikke Diamond) så var i følge mange den minste 1027 BE som kostet ca 50.000 sammenlignbar mot 803D til 80.000. Den større 1037BE som kostet ca 80.000 overkjørte visst 803D på alle måter og var egentlig ikke sammenlignbar utenom på pris og bestykning.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er klar over at Focal er 30000kr dyrere enn B&W, men de trenger jo nødvendigvis ikke være bedre av den grunn. Er også klarover at det er et spørsmål og smak og behag, men siden jeg ennå ikke har tatt steget ut for å testhøre dem begge ville jeg bare sjekke om folk hadde noen meninger rundt det først. Tenkte også at siden begge er gode high end høytalere så vil man jo antagelig ikke risikere å ende opp med en "dårlig" høytaler uansett. Skal selvflølgelig teste begge først før jeg eventuelt skal handle.

Jeg prøver å lage meg et lydanlegg som kan spille tilfredstillende bra både stereo som flerkanal, siden jeg hører musikk og ser film omtrent like mye. Så først skal elektronikken på plass. Jeg har primært handla på hifi-klubben, siden de er i nærheten og har en upåklagelig bra service. Tenkte å bruke Classè SSP-800 og Classè CA5300.
    Liker spesielt designet på Focal, selv om jeg er klar over at man ikke skal bedømme ut i fra utseende. Siden jeg skal ha flerkanal ser jeg jo også at når det gjelder center høytaler er focal sin center over dobbelt så dyr som b&w samme gjelder bak. I og med at jeg skal ha 5 kanals system vil det prismessig sett virke som for meg at man muligens får mer for pengene med B&W enn Focal uten at jeg har testhørt dem.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Adam Tensor? Så slipper du å tanke på forsterker?

Gamma Mk2 - Description | ADAM Audio GmbH

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Men du har hørt alle tre i relevante oppsett?

B&W på Hifiklubben i marcus thranes ja. Ikke hørt noe Focal, så jeg kan egentlig ikke reflektere noen meninger selv, bare det jeg har lest. Har aldri vært keen på en Focal så har aldri lett etter et sted å høre de. Så om jeg hadde hatt pengene hadde jeg sikkert aldri kjøpt noe fra Focal. (sier ikke at de ikke er noe bra, kan jo bli positivt overrasket, men interessen er ikke der) Snell THX Reference opplevde jeg i Dubai, og ja, det beste jeg har hørt!

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hørt siste generasjon av Focal sine Utopia-serie. Jeg har hatt 1007Be, B&W 803D og Dia, og hørt flere av Focal sine modeller i kjente omgivelser (1027Be, Diva, Nova og et par til av de rimeligere modellene) samt at jeg har hørt hele linjen til 800-serien da jeg jobbet på HFK (en stund siden jeg sluttet).

Mine tanker om ditt valg:

1. Focal har tøffere mellombass enn B&W, B&W har tøffere dypbass. Focal går litt mer i brystkassen på deg med snerten, mens B&W i større grad evner å sette resten av rommet i bevegelse. Begge høyttalere er i særklasse.

2. Focal er noe mer direkte i sin presentasjon av musikken, mens B&W er litt varmere.

Om du realistisk vurderer høyttalere i denne prisklassen så skyter du deg i begge føttene om du ikke bruker litt tid og penger på reise litt for å høre på de forskjellige høyttalerne. En ting å ta med er at Hifihuset har en del Focal på lager av forrige generasjon som du kan få ganske billig. Sist jeg var innom så hadde de både Nova og Diva stående. Dette kan være en mulighet for deg om du vil spare noen kroner eller gå en størrelse opp (til Nova).

Begge merker har sine kvaliteter, begge har sine særpreg, og sine begrensninger. Det jeg vil, ganske kategorisk, si med én gang er at CA5300 blir en litt rar effektforsterker til en stereo forforsterker når Focal ikke kan bi-ampes. Kjøp heller monoblokkene eller CA2300 om du skal ha Classe.

Da jeg handlet hos André på Hifi Huset leverte jeg inn et par monoblokker i innbytte, Audionet Amp II Max. Disse vil drive både Focal og B&W bedre enn CA2300 (det meste fra Classe, om du ikke kjøper deg CAM600..). Focal låter bedre med Classe enn B&W, forøvrig. Classe er litt farget og blir for meg for varm for B&W. Det blir rett og slett litt kjedelig.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av qrush
    Er klar over at Focal er 30000kr dyrere enn B&W, men de trenger jo nødvendigvis ikke være bedre av den grunn. Er også klarover at det er et spørsmål og smak og behag, men siden jeg ennå ikke har tatt steget ut for å testhøre dem begge ville jeg bare sjekke om folk hadde noen meninger rundt det først. Tenkte også at siden begge er gode high end høytalere så vil man jo antagelig ikke risikere å ende opp med en "dårlig" høytaler uansett. Skal selvflølgelig teste begge først før jeg eventuelt skal handle.

Jeg prøver å lage meg et lydanlegg som kan spille tilfredstillende bra både stereo som flerkanal, siden jeg hører musikk og ser film omtrent like mye. Så først skal elektronikken på plass. Jeg har primært handla på hifi-klubben, siden de er i nærheten og har en upåklagelig bra service. Tenkte å bruke Classè SSP-800 og Classè CA5300.
    Liker spesielt designet på Focal, selv om jeg er klar over at man ikke skal bedømme ut i fra utseende. Siden jeg skal ha flerkanal ser jeg jo også at når det gjelder center høytaler er focal sin center over dobbelt så dyr som b&w samme gjelder bak. I og med at jeg skal ha 5 kanals system vil det prismessig sett virke som for meg at man muligens får mer for pengene med B&W enn Focal uten at jeg har testhørt dem.
    Som du selv sier er dette produkter i toppklasse. Du blir neppe skuffet uansett med mindre du har noe aldeles sykt allerede.

Når det gjelder pris er det jo som du er inne på vesentlig dyrere med et 5-kanals system fra Focal. Med B&W ville jeg kanskje også anbefalt å gå ned til 802 og heller legge mellomlegget i 2stk DB1.

Av det lille jeg har hørt av Focal støtter jeg tore_v1 sin beskrivelse(B&W har jeg hørt en del på).

Ellers er Classé SSP-800 og CA-5300 tilsynelatende en god pakke. Jeg har selv CP-800 og syntes den leverer god lyd. Her har man også justeringer som kan være fornuftige for å sette prikken over i'en.

Men en sak som er greit å nevne. Hvor mye skal dette brukes til musikk, og hvor mye til film?

Og når musikk, hvilken sjanger går det mest i?

Geir Arne

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Som du selv sier er dette produkter i toppklasse. Du blir neppe skuffet uansett med mindre du har noe aldeles sykt allerede.

Når det gjelder pris er det jo som du er inne på vesentlig dyrere med et 5-kanals system fra Focal. Med B&W ville jeg kanskje også anbefalt å gå ned til 802 og heller legge mellomlegget i 2stk DB1.

Av det lille jeg har hørt av Focal støtter jeg tore_v1 sin beskrivelse(B&W har jeg hørt en del på).

Ellers er Classé SSP-800 og CA-5300 tilsynelatende en god pakke. Jeg har selv CP-800 og syntes den leverer god lyd. Her har man også justeringer som kan være fornuftige for å sette prikken over i'en.

Men en sak som er greit å nevne. Hvor mye skal dette brukes til musikk, og hvor mye til film?

Og når musikk, hvilken sjanger går det mest i?

Geir Arne

Snakk om å lese feil - jeg tenkte ganske øyeblikkelig på CP-800 - ikke SSP-800. Da blir vurderingene rundt forsterkerkraft et potensielt bomskudd..

(Selv om jeg fremdeles mener at B&W helst kan drives av noe annet enn Classé. SSP-800 derimot vil helt sikkert gjøre en strålende jobb. I den klassen er det smak og behag. Krell ville jeg også tatt fremfor Classé som effekttrinn.)

Jeg er i grunn også enig i Ganilsen når det gjelder 800 vs 802 og to DB1, til film og flerkanalsbruk vil dette være en veldig spenstig kombinasjon!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det mye interessant å lesa. Jeg har ikke noe voldsomt dyre høytalere fra før. Jeg har Klipsch RF83 som front RC64 som center og RS52 bak. Som forsterker er det NAD M15HD og NAD M25 som driver dette. For meg er dette bra når det kommer til Film, men når det gjelder musikk syns jeg det blir noe flatt og kjedelig. Har en annen forsterker jeg bruker til stereo, en Xindak V30 rørforsterker. Den gir vesentlig bedre lyd enn fra NAD systemet på musikk.
    Jeg liker klarhet og detaljer i musikken og håper på å kunne lage et system som kan spille både stereo og flerkanal i tilfredstillende lik kvalitet. Har lest mye om Classè systemet og syns det høres lovende ut. Venter på at utlåns settet skal bli ledig slik at jeg kan teste det.

Når jeg hører om beskrivelsene til tore_v1 på B&W og Focal, virker det nesten ut som om Focal har mest av det jeg er ute etter. Men som sagt, skal jeg testhøre dem først. Håper at Classè og Klipsch ikke blir dårlig combo, siden det er det jeg har per nå, men det vil jeg jo fort finne ut. Det blir jo også nevnt at Classè og B&W blir litt tamt sammen, så da heller også det mot Focal.

Når det kommer til bruken av dette går det litt opp og ned, men jeg vil vel si at det er tilnærmet 50/50 musikk/film bruk. Typer musikk kan være alt mulig egentlig, men det går endel i Rock, type Queen, Motley Crue, ZZ-Top o.l. Men som sagt, det kan spenne seg over det meste. Når det gjelder sub så føler jeg at det er i grunn nok trøkk som det er og at behovet for sub ikke er nødvendig.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde Focal Electra 946 i mange år. Hadde også 1027be en ukes tid. 1027be måtte leveres tilbake av div grunner. B&W 803 N var innom et år etter disse.

946 kunne hvertfall spille j..... høyt når man ønsket det og hadde en svær varmeovn til å drive de. 946 kom inn etter Klipsch KSP-400 og parkerte hvertfall de på alt. 946 tålte enormt mye forsterkerkraft og virket egentlig utømmelige. De var likevel med sine 2x10" og med tanke på hvor store de var ganske bassfattige. Litt slanke i bassen rett og slett i forhold til mellomtone og diskant. Brukte så og si alltid sub til disse.
    Det skal sies at det gikk rykter om at Focal etterjusterte ting i delefilteret på disse og andre kan ha en annen oppfatting av bassen siden denne visstnok ble bedre etter justeringa.

1027be med sine 2x6,5" synes jeg helt ærlig ikke var noe dårligere i bassen, snarere mer artig og punchy. Dette er dyre høyttalere. 1027be har jeg sett til 18.000 i det siste. Billig...Vet ikke hvor dyrt du har tenkt å handle, men ville absolutt ha vurdert en demo av disse hvis muligheten byr seg.

Kunne egentlig ha anbefalt Monitor Audio også siden dette er svært morsomme høyttalere, men kan bli en tanke masete på en del rock.

B&W-ene blir egentlig et kapittel for seg selv. En ganske kilen høyttaler å få til. Nyere modeller har en annen klang.

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke dessverre ikke hørt noen av de nevnte høyttalerene. Men har hatt Focal JMlab Electra 926 i noen år nå og er veldig fornøyd med dem Synes det er en akkurat passe balanse mellom diskant, mellomtone og bass
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •