B&W 640 basselementer...?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&W 640 basselementer...?

Har fått tak i et par B&W 640, men det viser seg at to av basselementene i den ene høytaleren begge skraper litt i spolen (Kalles kansje for sprengt?). Så med andre ord skurrer de....

Der er to 8ohms 8" basser i disse kassene som er koblet til 4ohm totalt. (Serie eller paralell...Husker ikke hvordan dette er). Det jeg lurer på er om det er verdt å kjøpe to "nye" elementer til disse? Høytalerne er gammle, ca 1996, og tipper elementene bør være helt like skal dette funke bra? Kansje kjøpe 4 nye basser?

Hva anbefales å gjøre i dette tilfellet? Hvor kan man få elementer som er bra til denne sammenhengen? Betalte 750kr for høyttalerne og en Rotel forsterker fra samme tid, så litt kan jeg kansje koste på de?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville først hørt direkte med Hi-Fi klubben, hvor mye det koster å skaffe originale elementer. Det passer best i forhold til delefilter, om du forsøker med noen andre merker kan lyden bli mindre bra.
    Jeg byttet basselement på et par Celestion høyttalere for en god del år siden, og elementene der var omtrent i samme prisklasse som mange andre standard løse elementer.
    Vær dog obs på at om produsenten sender de direkte til deg kan du få moms og gebyr på de når de skal gjennom tollen, det gjorde jeg..... :cry:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nettulf
    Ville først hørt direkte med Hi-Fi klubben, hvor mye det koster å skaffe originale elementer. Det passer best i forhold til delefilter, om du forsøker med noen andre merker kan lyden bli mindre bra.
    Jeg byttet basselement på et par Celestion høyttalere for en god del år siden, og elementene der var omtrent i samme prisklasse som mange andre standard løse elementer.
    Vær dog obs på at om produsenten sender de direkte til deg kan du få moms og gebyr på de når de skal gjennom tollen, det gjorde jeg..... :cry:
    Jeg har vert i kontakt med HiFi klubben, men desverre er disse elementene for gammle og utav produksjon. Så dette er vel alternativene slik jeg ser det:

Nr1: Lime fast center på bassen til magneten slik de ikke beveger seg i takt med den som fungerer (2 basser i hvert kabinett). Da blir det 8ohm og ikke 4ohm som de var koblet opp som.

Nr2: Få tak i en som kan dette som kansje kan justere conen i center om den bare går skjevt og ikke har fått seg en skade/smell i enden...Men hvem driver med slikt i dag? Hadde en på Ålgård i Rogaland som gjorde slikt før...???

Nr3: Kjøpe 4 stk nye basser med liknende spec. Minuset er at dette ikke vil se fint ut da de orginale har noen fine gummilister for å skjule skruer osv... "gitterne" er ikke så pene, men kunne fikset ny duk på disse og bare skjult det under.

Disse høytalerne var testet og konklusjonen er litt varierende. En "fix" mangen mente var nødvendig var å fikse på delefilteret for å få mindre bass. Noen mente i tester at der var lite bass og at de ikke gikk dypt. Så kansje nye elementer kunne forbedret lyden litt også om man bare visst hvilke elementer man skulle gå for? Pris blir jo også en faktor før eller senere :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om elementene finnes på denne listen.
    Men du kan jo kikke igjennom den. Kanskje du finner info som du kan bruke.
    Feks om samme elementer er brukt i andre høytalere med samme merke bare nyere.
    B&W Group North America Service & Support - B&W Parts Retail Price List

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ludoman
    Vet ikke om elementene finnes på denne listen.
    Men du kan jo kikke igjennom den. Kanskje du finner info som du kan bruke.
    Feks om samme elementer er brukt i andre høytalere med samme merke bare nyere.
    B&W Group North America Service & Support - B&W Parts Retail Price List
    Takker for tipset, men har vert gjennom denne listen. Desverre er nok elementet ikke brukt i nyere høyttalere og utgått. Så med mindre noen sitter på et overskudd en plass sliter jeg med å få nytt. Reconing er heller ikke tilgjengelig. Så rep eller liming er vel eneste utvei...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •