Velodyne EQ-Max 12 eller JBL ES250P

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Velodyne EQ-Max 12 eller JBL ES250P

Jeg lurer litt på hvem som ville fungert best sammen med mine ES80 og ES25C (resten etterhvert).
    På soundgarden nå så ligger Velodyne på tilbud til 5995,- så er ikke så mye som skiller i pris(5490,- for JBL).

En stemme i hodet mitt sier jeg burde gå for JBL pga lydsignatur osv, mens en annen stemme sier jeg burde gå for Velodyne fordi den 1. er dyrere i utgangspunktet, og 2. har romkorreksjon.

Tenkte og dra og høre i løpet av uka, men har dere noen tanker og komme med før jeg begir meg ut på noe?

Ser forresten mest på film

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velodyne er nok det beste valget. Dersom du ønsker å gå for JBL vil jeg anbefale deg å finne den en annen plass. Der var den overpriset.

Eksempelvis HER. Dette er også den dyrere modellen med mulightet for trådløshet, men den har fremdeles linjeinnganger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, ja har vel litt følelsen av okei, man skal ikk bare se på pris, men det gir jo en.jo hvertfall en liten ide!

Ja, der var den faktisk veldig mye billigere! Har du (eller noen andre da) noe erfaring med noen av disse?

Takk for svar!

Active
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    405
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt den jbl suben.
    Og har i dag velodyne cht12q i dag.

Mye bedre sub en jbl.
    Spiller på en mye bedre og overbevisende måte.

Anbefaler deg velodyne av de 2.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, tusen takk. Da heller det nok mer mot velodyne ja! Gleder meg.. skal høre på begge på fredag før jeg tar en endelig avgjørelse, men så.langt leder velodyne i mitt hodet!

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jaffa92
    Okei, ja har vel litt følelsen av okei, man skal ikk bare se på pris, men det gir jo en.jo hvertfall en liten ide!

Ja, der var den faktisk veldig mye billigere! Har du (eller noen andre da) noe erfaring med noen av disse?

Takk for svar!

Ikke denne nye EQ-max, men en kompis av meg har forgjengeren (CHT-12Q) som er en svært god sub. Selv hadde jeg forgjengeren ffør den igjen CHT-12R og likte den svært godt, og dette var før romkorreksjon kom inkludert i subben.

JBL-en er også en fin sub, men i en annen klasse. Derfor uheldig at den er priset likt hos Soundgarden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, ja, må innrømme at det virker litt uheldig da ja! Men soundgarden er vel ikke akkurat kjent for og legge prisene lavt

Da blir det nok velodyne skal du se 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller burde jeg kanskje vurdere SVS SB12-NSD.. noen tanker?

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det avhenger av størrelsen på rommet, den kan fort bli for liten pga lukket konstruksjon.

Jeg har ikke hørt Velodynen, men hadde en JBL et eller annet 250 for mange år siden, og da den ble byttet ut med en SVS PB12+ (gamle typen med nedover rettet element) så var det ikke litt sammenlignbart i grunnen, så mye bedre var PB12+. ES250 er sikker bedre enn den 250 jeg hadde, men spiller vel fortsatt ikke så dypt at det gjør noe.

Måtte selge PB12+ da jeg flyttet til leilighet pga plassmangel, og den var enormt savnet hver gang jeg så film inntil jeg fikk en SB12-NSD på plass. Den går selvsagt ikke like dypt, men spiller minst like bra, og dypt nok (er bra nok respons på 20Hz) til at jeg er svært fornøyd. Men rommet er bare 11m2 og hadde det vært særlig mye større tror jeg det fort kunne blitt knapt...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei! Ja, stuen min er ca 35m2, med åpen kjøkkenløsning, så er vel kanskje smart med en sub med bassport da? takk skal du ha!

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ca samme størrelse som mine stue, også jeg med åpen kjøkkenløsning. Den gamle-gamle Veloen fylte den godt, uten hjelp av romkorreksjon. Kompisen min har forrige gen, med romkorreksjon, i et mindre rom (12kvm). Den er stilt ned kraftig i volum, da receiver ikke fikk jusert den nok ned alene.

Godt med trykk fra den

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til såpass stort rom, og hvis du har plass, så hadde jeg ikke vært i tvil om å velge SVS PB12-NSD DSP eller tårn varianten.

SVS spiller såpass mye dypere enn både JBL og Velodynen at til filmbruk vil svs etter min mening være overlegen på morrofaktor (har en først opplevd å se film med trykk ned under 20Hz, så blir ikke film det samme igjen uten)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode behjelpelige svar og beklager at jeg ikke har svart selv før nå(datter på 6måneder, begrenset med tid!).

Men ja okei, både veldyne og svs er nå plutselig veldig aktuelle, spessielt tårn versjonen av svs, ante ikke at den fantes i den prisklassen! Kan tenke meg at lyd ubder 20hz gir en rimelig drøy morrofaktor ja har bare hat cv ve12f tisligere og jeg syns bare det ga morrofaktor jeg!
    Men nå har det seg dessverre sånn(etter og ha gått litt inn i meg selv), at denne leiligheten ikke egner seg for noen sub, både vanskelig og plassere den overhoder, og får aldri utnyttet den... MEN vi er på utkikk etter noe mer gunstig.akkurat nå, så skal beholde alle forslag i tenkeboksen, så skal dere nok ikke se bort i fra at dere hører fra meg når vi har funnet ett mer gunstig sted å bo!(forhåpentligvis ikke veldig lenge til!!) Savner dybde i lyden... mine es80 kan akkurat sammenlignes med cv eller en god sub.. så.det
    (Og urroundhøytalere) er absolutt først på tapetet!

Igjen takk for hjelpsomheten

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se etter en brukt XTZ W12.16 (W10.16 blir nok for liten for et så stort rom) som vel bør gi mye morro for pengene

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ W12.16 er ikke like god som Velodyne og SVS-alternativene vurdert i tråden.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han skrev han ville ha noe mer gunstig, og da er W12.16 et bra alternativ etter min mening...

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, så ikke det i innlegget.

Om penger holder igjen, er det bruktmarkedet som gjelder ja.

CHT-12q på brukten.

10", eller mindre, kan jo bli alternativet dersom du har plassmangel, men samtlige nevnte er store subber, selv i 10". MicroVee er jo liten og råhissig, men går ikke kjellerdypt. Impact-10 går dypere, og har fått svært gode omtaler, men den er i en annen klasse og vil nok ikke gi samme 'innlevelse' som MicroVee.

Når det gjelder små subber er de enten svake, eller gir seg tidlig i frekvens, i de rimeligste prisklasser. Går man litt opp, blir det mye bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal for alvor begynne og se meg om når jeg får flyttet ut herfra, blir nok ikke så altfor lenge til! Og har vel egentlig mest lyst på en 12", men spørs også litt med tanke på WAF'en av en 12", blir der uaktuelt så får jeg se meg om etter en god 10", en av de du nevnte f.eks! Dedikert rom blir det nok ikke før om noen år dessverre.. men at det kommer, det er helt sikkert! Og der blir det jeg som avgjør hva som ser best ut!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •