Nye stativhøyttalere (eller annen WAF) - hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Nye stativhøyttalere (eller annen WAF) - hjelp!

Hei!

Jeg tenker å bytte ut mine nåværende høyttalere med noen stativhøyttalere (samboeren min liker ikke mine nåværende gitt...). Håper at noen her kan komme med noen tips til hva jeg burde sjekke ut, siden jeg ikke har fulgt med på høyttaler-fronten de siste årene...

I dag har jeg en Cayin 252 B forsterker, og Dynaudio Audience 62 høyttalere. Signalkilde? Tja.. går via pc og spotify foreløpig (ups...), og vurderer sterkt innkjøp av DAC også.

Jeg har i grunn aldri blitt god venn med Dynaudioene. Synes de låter litt kjedelig lett og slett, og synes hverken de er spesielt oppløste eller har noe særlig bunn (det kan man kanskje ikke forvente heller...). Har prøvd de med andre lydkilder enn spotify også, uten at jeg synes det hjalp noe.

Da gjenstår det vel to store spørsmål:
    1. Budsjett?
    2. Lydsmak hva gjelder høyttalere?

For å begynne med det siste først (og også det vanskeligste å beskrive), så er jeg nok glad i høyttalere som er oppløste, har en fin øvre klang og har en stram og fyldig bass. Dette er nok svært dårlig beskrevet... Men jeg liker Patos Lyric-serien veldig godt, f eks 302. Synes de har en veldig fin lyd, og balanserer lydbildet godt.

Budsjett ja.. Jeg tenker meg en ramme på ca 7.000. Det innebærer at jeg gjerne også kan kjøpe noen brukte.

Er det noen som klarer å gi meg noen anbefalinger på hva jeg bør sjekke ut av stativhøyttalere basert på dette mon tro? :-) Det er jo en jungel av potensielle kjøp der ute, men vanskelig å lytte til alle før man bestemmer seg... :-)

På forhånd takk for alle tips og svar! :-)

-Morten-

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse er godt innenfor kriteriene dine, og et kupp til denne prisen. Anbefales
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...=91396&cat=all
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Disse er godt innenfor kriteriene dine, og et kupp til denne prisen. Anbefales
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...=91396&cat=all
    Takk for tips! Aldri hørt noen høyttalere av Polk egentlig. Hva er det karakteristiske for disse? Ser forholdsvis WAF ut også. :-)

Morten

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde et par av disse for noen år siden. Oppløst behagelig ringradiator diskant, bra mellomtone og overaskende god basskontroll. Sleng på at de også er lettplasserte da de har en spredningsdisk bak bassporten så har du et veldig bra kjøp her.

-lsirg-jpg

-lsirgb-jpg
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo lovende ut! :-)

Har blitt tipset om å sjekke ut Linn Majic 109 også. Har du noen erfaring med disse, siden det virker som om du har litt snøring? :-)

Morten

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig ville jeg nok valgt Polk over Linn da jeg finner Linn i overkant analytiske. Altså ikke dynamiske nok i lydbildet de leverer

Her er forøvrig en test på Polk Lsi9
    SoundStage! Equipment Review - Polk Audio LSi9 Louspeakers
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kontaktet selger, men ser visst ut som om Polk-høyttalerne er solgt (dealer med en annen). :-(

Andre tips? :-)

Morten

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse er heller ikke så dumme, og burde spille innenfor kriteriene dine
    Sonus Faber Consertino - Torget

-3eeb80aabff58b6e42d2f44af4e8d376-jpg
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Klipsch....i love it
    Å linke til de forrige høyttalerne mine til noen som ønsker detaljer og oppløsning blir rimelig feil, disse besitter ingen av disse egenskapene hvertfall.

Har trådstarter forresten prøvd en kvalitetsdac i oppsettet sitt ? Kan godt forstå det kan låte litt ullent om en ikke har det. Å tror nok dine dynaudioer leverer mer enn du aner bare du får andre ting i oppsettet riktig. Verdt å prøve med en dac hvertfall før du begynner å bytte på andre ting.

Dynaudio har også noen av de beste stativhøyttalerne der ute. Desverre et merke som ikke er så mye representert her inne, ganske synd igrunn.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Å linke til de forrige høyttalerne mine til noen som ønsker detaljer og oppløsning blir rimelig feil, disse besitter ingen av disse egenskapene hvertfall.
    Har aldri hørt disse selv men har hørt f.eks. rf-63, rf-25 å har nå b3 selv å syns alle spiller ganske så detaljert. Har hørt noen andre høyttalere på demoer her å der å syns ikke disse spiller mer detaljert ihvertfall (finnes jo selvsagt høyttalere som spiller mye mer "korrekt" men disse kan da til gjengjeld bli kjedelige eller være veldig dyre). Selvsagt får man mye bedre høyttalere men til prisen tror jeg ikke han blir skuffet over Klipsch. Han skriver jo at Dynaudio spiller "kjedelig" å da mener jeg Klipsch er i motsatt ende av scalaen da disse spiller veldig "morsomt". Samtidig som de i mine øyne har bra med detaljer i toppen samt ett bra bassfundament, kan jo være verdt å prøve for trådstarter? kan hende de spiller nok detaljert til at han godtar de når de i tillegg har såpass mye andre gode egenskaper som han kanskje liker siden han vil ha høyttalere med litt mer "liv" :-D

For all del, finnes mye bra der ute i jungelen men kjøper du noen brukte Klipsch å ikke blir fornøyd, så er de ikke vanskelig å få solgt igjen til samme prisen vil jeg tro.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen!

Har ikke prøvd noen DAC i oppsettet nei, men har tidligere prøvd det blant annet sammen med Cayin CD252. Det ble bedre, men ikke godt nok synes jeg. Har også lånt andre høyttalere for å teste om det er noen andre svakheter i oppsettet, men det synes jeg har funket bra!

Hører mange som skryter veldig av Dynaudio, så jeg tror rett og slett ikke ørene mine er skrudd sammen som alle andres. :-) Oppfattelsen av hva som låter bra er rett og slett veldig subjektiv... :-) For min del, foretrekker jeg nok lyd slik jeg prøvde å beskrive det i første innlegg (selv om det ikke er så lett) - kort sagt "varm" lyd.

Har uansett også tenkt til å gå til anskaffelse av DAC for å forbedre lydkilden noe i alle fall (Spotify blir vel aldri optimalt...).

Har lest meg opp på Sonus Faber Consertino, og synes det virker lovende. Spørs om jeg må få til en testlytting på de. :-)

Morten

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bloodmaker
    Hei!

Men jeg liker Patos Lyric-serien veldig godt, f eks 302. Synes de har en veldig fin lyd, og balanserer lydbildet godt.

-Morten-
    Hei

Har du sett disse?

PATOS 102 LYRIC - Torget

Ellers kan du jo vurdere MonoPulse Model C?
    MonoPulse Hi-Fi Loudspeakers: The most realistic hi-fi speakers
    http://monopulse.co.uk/pdf/norway.pdf

Så kan samboeren bestemme fargen på trekket og metallet

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Hei

Har du sett disse?

PATOS 102 LYRIC - Torget

Ellers kan du jo vurdere MonoPulse Model C?
    MonoPulse Hi-Fi Loudspeakers: The most realistic hi-fi speakers
    http://monopulse.co.uk/pdf/norway.pdf

Så kan samboeren bestemme fargen på trekket og metallet
    He he! Ja, da blir hun nok fornøyd! :-) Så de Patosene tidligere, men tenkte at jeg skulle prøve noe annet siden jeg kjenner Patos ganske godt etterhvert. Må si at MonoPulse virket veldig spennende! Tror til og med at jeg kunne solgt inn Model S til samboeren min der - selv om budsjettet mitt sprekker...

Har du selv kjøpt MonoPulse? :-)

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se den siste linken jeg la ved "...norway.pdf"
    It is I

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mulig forslaget er helt på jordet, men hiver de inn allikavel:
    Gainphile: S15 - Econowave DSP

morsomme høyttalere som bygges lett for 4k.
    har hatt klipsch og dynaudio som deg tidligere.. mye mer gøy enn dynaudio og mer forfinet enn klipsch, uten tegn til hardhet overhode.
    trøkker som en gulvstående, og går dypere enn det meste pga. EQ i filteret.

no har jeg riktignok bare brukt de i et par dager, fortsatt i testfasen så har ikke fått klarert svakhetene ennå...

bakdelen er at de krever 4 forsterkere.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spotify er ikke det verste her. Men at du ikke bruker en god DAC er en stor flaskehals. Dynaudio er hverken det ene eller andre føler jeg, de er nøytrale og passer til det meste. Ikke glem at en høyttaler kan oppføre seg ganske så forskjellig etter hvilken kilde og forsterker du bruker på dem. Klipsch KAN kanskje være noe å teste/høre. For da har du hvertfall hørt det som er villest, morsomste og med mest punch der ute (i din prisklasse vel og merke), men da må du gi slipp på en del luftighet og detaljer desverre oppmot andre merker.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut Castle Knight 2 ifra Castle. Meget fornøyd selv med disse til en latterlig pris. får dem på Hordaland hifi

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange nyttige tips her! :-)

Supertramp:
    Må si at jeg ble ganske fasinert av MonoPulse, og kanskje spesielt modell S (og litt av C). Tror begge har nok WAF-faktor til å bli godkjent i dette hjemmet. :-) Leste anmeldelsen din, Supertramp - well done! Hvis du skulle peke på noen opplagte styrker og svakheter på disse - hva ville det vært? Kan ikke si at jeg klarte å lese meg helt til det i anmeldelsen din (...ikke umulig at jeg har oversett det riktignok...). :-) Modell S sprekker budsjettet mitt riktignok, men det gjør det vel alltid når man skal handle HiFi? :-)

Einis:
    Har dessverre ikke anledning til å bygge høyttalere selv. Bor i leilighet, så plass er begrenset til slike snekkeraktiviteter. :-) Tviler litt på om snekkerarbeidet hadde blitt godkjent av min overordnede også. :-D

Quisten:
    En god DAC står også på handlelisten, så jeg må lese meg litt opp på det temaet. Har prøvd Dynaudioene på andre stereoanlegg også, men hjalp ikke noe i mine ører det heller.

Yuri555:
    Ser at Castle Night 2 får mye ros ja! Hva vil du si kjennetegner lyden i de? :-)

Begynner å peke seg ut noen klare kandidater her nå - gleder meg til å få nye høyttalere i hus, uansett hva jeg skulle ende opp med. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg først er i ferd med å skape det glade kaos av alternativer for meg selv her...

Har noen her erfaring med PSB Imagine B? Hvordan passer de i forhold til min beskrivelse i første post? :-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •