Forskjell på 2.1 og 3.1?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjell på 2.1 og 3.1?

Hei.

Jeg har prøvd å lese meg opp på dette, siden jeg vurderer nye høyttalere. Jeg har per idag 3.1, og har hatt 5.1. Nå når jeg har 3.1 føler jeg det er litt tilfeldig om lyden blir bra eller ikke. Sjekket lyden her om dagen, på en divx, og da hørtes det ut som all lyd kom fra senterhøyttaleren mens høyre og venstre gav en ekstrem lav lydgjengivelse samt en del susing. Er det sånn at konfigurasjonen blir helt feil når man har 3.1?

Nå vurderer jeg nye gulvhøyttalere, SA Saxo30 og lurer på om jeg også skal gå for senter eller om jeg skal la den være? Og om jeg burde kjøpe modellen som er hakket over, da det faktisk er denne som gjør en stor jobb i 3.1-oppsett??

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ønsker du 3.1 og ikke kjøre rent 2.1? Innbiller meg det er lite materiell som er kodet for 3.1.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Senteren tar seg vel av tale i filmer, og er den viktigste høyttaleren i ett 5.1 oppsett, sa Hifi klubben til meg. Vet ikke hvordan det er med 3.1, er vel ikke så mye som er kodet for det som han over her skrev... I mitt 5.1 oppsett så spiller senteren en stor rolle! Prøvde å koble den ut en gang under en film (kjørte 5.1), da hørte jeg nesten ikke noe tale, for det meste bare lydeffekter.

Newcomer samiboy sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3.1 er vel kansje bedre hvis du ser film med flere, slik at tale kommer midt på skjermen, men om du ser film alene så sitter du i sweetspot å legger ikke så mye merke til om du har senter eller ikke. Er iallefall slik jeg har oppfattet det.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 7ens
    Senteren tar seg vel av tale i filmer, og er den viktigste høyttaleren i ett 5.1 oppsett, sa Hifi klubben til meg.
    Feil! Senterhøyttaleren er den MINST VIKTIGE høyttaleren men den MEST VIKTIGE kanalen. Hvis man ikke har senterhøyttaler er det bare å stille inn receiveren på nettopp det, og da blir all informasjonen i senterkanalen fordelt på fronthøyttalerene. Hvis du mangler bak/side/surroundhøytalere er det en annen historie. Den informasjonen går tapt hvis du ikke har noen høyttalere bak. Det store minuset ved å kjøre 3.0/3.1 er at lydbildet blir dradd inn mot senter, slik at stereoperspektivet krymper.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samiboy
    3.1 er vel kansje bedre hvis du ser film med flere, slik at tale kommer midt på skjermen, men om du ser film alene så sitter du i sweetspot å legger ikke så mye merke til om du har senter eller ikke. Er iallefall slik jeg har oppfattet det.
    Kjøper den. Er man flere som skal se på samtidig vil talen bli riktig i forhold til bildet.

Mulig jeg tar feil men skal man få 3.1 må man egentlig ha et 5.1 signal som kjøres kun i 3 av 5 kanaler. Da vil man miste noe av informasjonen som ligger i lydsporet.

Kjører man derimot et 5.1 signal til 2.1 har man fortsatt all informasjonen i 2 kanaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om jeg ble så mye klokere... men akkurat nå er det sånn at jeg ikke kan ha bakhøyttalere. Jeg kan ha i fronten. Det er kun meg og kona som bruker dette. Hver for oss, og sammen. Er det da sånn at det er bedre for oss å kjøre 2.1 enn 3.1?

Kildene vi bruker er for det meste: get hd box, streaming via apple tv. Streaming er for det meste divx. Da har jeg vel i utgangspunktet ikke 5.1 uansett på det sistnevnte, og for lydens skyld vil det være bedre å kjøre stereo enn å oppskalere til 3.1? Eller er divx 5.1?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ekte surround (de ulike Dolby/DTS codec) og 3.1 høytaleroppsett
    Front høyre
    Front venster
    (som til sammen er stereo ...2.0)
    +
    denne stereo ...2.0 satt sammen til mono som blir center lyd i 3.0

0.1 (subwoofer) man får ikke LFE (dypbass sporet i ekte surround (dd/dts)
    men kan sette delefrekvens i reciver for å sende noe av den laveste Hz av stereo lyden til subwoofer (feks 80 Hz)

I tillegg vil effektlyder fra surroundkanalene bli redusert
    (kraftige lydopplevelser dempes) da kanalene blir downmixed til stereo pga DRC i decoder automatisk (uansett innstillinger) vil tre i kraft

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Ekte surround (de ulike Dolby/DTS codec) og 3.1 høytaleroppsett
    Front høyre
    Front venster
    (som til sammen er stereo ...2.0)
    +
    denne stereo ...2.0 satt sammen til mono som blir center lyd i 3.0

0.1 (subwoofer) man får ikke LFE (dypbass sporet i ekte surround (dd/dts)
    men kan sette delefrekvens i reciver for å sende noe av den laveste Hz av stereo lyden til subwoofer (feks 80 Hz)

I tillegg vil effektlyder fra surroundkanalene bli redusert
    (kraftige lydopplevelser dempes) da kanalene blir downmixed til stereo pga DRC i decoder automatisk (uansett innstillinger) vil tre i kraft

Bra forklaring.

Uansett, tilbake til spørsmålet ditt. Jeg har ikke hørt SA Saxo30 men min personlige erfaring med litt rimeligere høytalere er at tilhørende senterhøytalere ofte er en nedtur. Var jeg deg hadde jeg heller tatt det senterkanalen til SA Saxo30 koster og lagt litt mer i to skikkelige fronthøytalere. Altså droppet 3.1 og heller kjørt 2.1 (stereo). Min mening altså :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg får Saxo 30 til 3.500,-, og budsjettet er vel på rundt 4K. Er vel ikke så mange andre brukte jeg kan få til den prisen som er bedre enn Saxo 30?

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner som sagt ikke Saxo 30 men det finnes alltids mye spennende på brukten. De var ganske lekre å se på samt at de har jo gjort det godt i test ser jeg.

Ser det ligger et par XTZ 99.26 på finn, disse har jeg iallefall god erfaring med.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er helt like som mine XTZ 99WMT. Usikker på hva som er forskjellen mellom disse og mine... Noen som vet det?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet spørsmål som dukket opp samtidig: vil jeg kunne få med lyden fra bak-kanalene også ved å bi-ampe frontene? sånn at jeg har 3 høyttalere og en sub, men at det spilles av 5.1? Eller er det kun ekstra strøm for frontene?

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av noman
    De er helt like som mine XTZ 99WMT. Usikker på hva som er forskjellen mellom disse og mine... Noen som vet det?
    Dine er noen modeller eldre, og dei blei erstattet av 93.23/93WMT. I forhold til 93.26 er dine kabinettene litt forskjellige og tror ikkje dei er skjermet. Elementene er også forskjellige. 93.26 har bånddiskant.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •