Impedanse: Woofer vs tweeter - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 24 av 24
    Newcomer brille83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Tenk om denne hemmeligheten om å biampe med to rørforsterkere kunne blitt avslørt i post #1.
    Du sier noe der Fallet, hadde jeg visst at det var av betydning, så hadde jeg tatt det med. Er jo ganske ny, så du får ha meg unnskyldt Når det gjelder de 6SN7 rørene vi snakket om. Så har jeg ikke kjøpt selv. Så derfor er det ikke kommet noen i posten til deg.

Newcomer brille83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen

Du må endre din måte å tenke på, du kan IKKE tenke effekt på en rørforsterker som du er vant med fra en transistorsak, det er to helt forskjellige ting. 4 og 8 ohm terminaler har IKKE noe med linear eller triode å gjøre.
    En rørforsterker har samme watt output i enten 4, 8 eller 16 ohm. Det er IKKE som en transistorforsterker der øker effekten ved lavere ohm. Halverer du impedansen på en rørforsterker vil ouput falde drastisk, ikke øke.
    Vitsen med 4, 8 eller 16 ohm høyttaler terminaler på en rørforsterker er å tilpasse forsterkeren til høyttaleren slik den yter optimalt med den belastning den får.
    McIntosh MC275 power amplifier Specifications | Stereophile.com
    Igjen, du kan ikke sammenlikne transistor forsterkere med rørforsterkere.
    Linear mode er som å betrakte som klasse AB, triode er som klasse A. Triode vil produsere bedre lyd, på bekostning av effekt. 30 watt triode lyder kanskje ikke av mye men med den rette høyttaler vil man nekte å tro det bare er 30 watt bak høyttaleren. Men linear til bass og triode til diskant er sikkert en god ide.
    Du kan bruke Music Angel som effektforsterker mener jeg, men om du vil biampe må du jo ha to stykker siden du har fire kanaler der skal forsterkes.
    Ok, Lærte jeg noe nytt i dag og. Er en god match til rørforsterker kun en smaksak, eller er det visse specs på høyttaleren man skal se etter? Har veldig lyst på Martin Logan. Men dette er mest fordi jeg er super fascinert av elektrostat. Har hørt litt på dem hos Budal Radio og det høres pent ut. Tenkte at dersom man går for 4 stk monoblokker fra Music Angel. Noe som ikke er så heise dyrt alikevel, så vil kanskje det være lettere å finne match, ettersom effekten er litt mer og valgte høyttaler ikke blir "underpowered".
    Men er ikke interessert i å drive dem med emotiva forforsterker, og vil tro at en riktig forforsterker er like viktig i et røroppsett.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av brille83
    Du sier noe der Fallet, hadde jeg visst at det var av betydning, så hadde jeg tatt det med. Er jo ganske ny, så du får ha meg unnskyldt Når det gjelder de 6SN7 rørene vi snakket om. Så har jeg ikke kjøpt selv. Så derfor er det ikke kommet noen i posten til deg.
    Hehe, den er grei
    En forforsterker som har fått litt skryt er Music Angel Marantz 7.
    Den kan du lese om på on9mart.com

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av brille83
    Ok, Lærte jeg noe nytt i dag og. Er en god match til rørforsterker kun en smaksak, eller er det visse specs på høyttaleren man skal se etter? Har veldig lyst på Martin Logan. Men dette er mest fordi jeg er super fascinert av elektrostat. Har hørt litt på dem hos Budal Radio og det høres pent ut. Tenkte at dersom man går for 4 stk monoblokker fra Music Angel. Noe som ikke er så heise dyrt alikevel, så vil kanskje det være lettere å finne match, ettersom effekten er litt mer og valgte høyttaler ikke blir "underpowered".
    Men er ikke interessert i å drive dem med emotiva forforsterker, og vil tro at en riktig forforsterker er like viktig i et røroppsett.
    En ting som er sikkert er at elektrostater er forferdlig tungdrevne og vil således ikke passe med de fleste rørforsterkere. Dersom du skal ha en rørforsterker så er det gjerne en fordel med lettdrevne høyttalere. Se feks. Klipsch osv...

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •