Bi-polare høyttalere eller ORB?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi-polare høyttalere eller ORB?

Holder på med en renovering av kinorommet, og har vært i kontakt med Gik Acoustics for råd om lydabsorbenter. De anbefalte meg bi-polare høyttalere bak, siden en av lytteposisjonene er inntil en sidevegg. Sitter ca 1,1 m fra bakveggen, mens verste lytteposisjon er 0,6m fra venstre sidevegg, og beste posisjon er 1,2 m fra venstre vegg. Rommet er 4,5m langt og 3,7m bredt. Oppsettet er 5.1.

Et alternativ er Orb høyttalere bak (pga kona), men vet ikke hvordan disse vil passe sammen med gulvstående Proson-høyttalere foran. Vurderer også komplett ORB-oppsett (som et komprosis med kona, pga alle Gik-panelene), men er egentlig litt skeptisk til små høyttalere, siden jeg hører en del på metal.

Så, Orb eller bi-polare bakhøyttalere????

PS: kona er egentlig ikke helt umedgjørlig, bare jeg er bestemt nok, men her er jeg veldig i tvil!!!

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor hadde du tenkt å plassere høytalerene

Tegn rommet + sitteplasser å sett på noen mål om du ønsker

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plantegning og bilder av rommet

I taket har jeg laget en absorbent, som består av 10cm Glava, med perforerte gipsplater under. Alle strekene på plantegningen er førsterefleksjoner fra senter- og front-høyttalerne, for å finne optimal plassering av Gik-panelene. 1 og 2 er de mest brukte lytteposisjonene. Høyttalerne som står der i dag er Proson Twin 5.10. Det som setter en del begrensinger er døra mellom høyre fronthøyttaler og lerretet, men det har jeg ikke så lyst å gjøre noe med i denne omgang. Mellom døra og høyre vegg er det ca 30 cm.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om du ikke har tenkt å gjøre noe med plassering (begrensinger er døra) vil jeg alikevel nevne at endesnur du kinoen din vil

lerret plassert midt på også kunne gjøre at sitteplasser blir midt på
    Da vil også fronter kunne plasseres riktig ut fra lerret
    Det blir lettere å plassere surround side høytalere på vegg da du slipper vinduet på siden som i dag.
    Døra blir uproblematisk (også senere om du skulle gå for 7.1)

Du bruker frontrekke som er monopole (direkte høytalere)
    Dette er både riktig og anbefalt av både DTS/Dolby og THX men du burde vinkle fronter mot sweetspot.
    En monopole høytaler er ca 70% direkte å 30% spredning.
    Vinklet mot sweetspot er anbefalt av Dolby/DTS og THX.
    Man bør ikke sette dem rett frem uten vinkling (det basser bedre til musikk men ikke film)
    Når man ser hvor kort avstand du har ut til sidevegger fra sitteplass mener jeg at monopole høytalere ikke passer som surround side for valg av fremtidige høytalere heller.(samme hvem type monopole)(direkte lyd blir for nær ørene)
    En surround side høytaler bør plasseres 90-110 grader (litt avhengig av type spredning på dem)
    ...over hodehøyde når du sitter ca 150-170 cm vel (thx anbefaler 2 meter til dipole pga type lyd de ønsker)
    Direkte høytalere er ellers meget bra til surround side men man må ha plass/avstand

Direkte (monopole)

_________
    Valg du har er feks
    Bipolar

WDST (hybrid som er både direkte og dipole)

Felles for de alle er at de produserer mere/mindre diffuse lyd
    Man vil også med diffuse lyd miste noe av trøkk i lyden
    De produserer lyd ved å bruke refleksjoner i rommet.
    Den mest diffuse er Dipole

Les om forskjeller
    A Guide to Bipolar, Dipolar, & Direct-Radiating Monopole Surround Speakers (PART I) - Blu-ray Forum

google oversatt Google Oversetter

Omnipolar er det vel bare Mirage som produserer.
    360 graders lyd ...gir 30% direkte lyd ..70% refleksjoner
    Demper man førsterefleksjonen vil det også påvirke nr 2 ...3 ...4 osv
    (dreper man en diffuse høytaler som er avhengig av flater å reflektere på kan man jo få sterkt redusert opplevelse)

Skal jeg anbefale
    Bruk Klipsch rs som surround side (WDST)

eller
    en Bipolar høytaler

eller en Mirage Omnipolar

........flytt dine eksisterende surround side bak å bruk dem som 7.1 for du har bra plass til dem bak sweetspot.
    Gjerne på stativene de står i dag.......ut i ca 60 grader vinkel bak sweetspot som Dolby anbefaler ved 7.1
    Home Theater Surround Sound Speaker Placement and Setup Guide
    __________________________________________________ _____

Når alt kommer til alt så er det hvor mye/lite diffuse lyd man ønsker som bør avgjøre valget.(+refleksjon/mangel på refleksjon i rommet)
    Selv er jeg tilhenger av de ekte lydformatene (som feks DTS HD MA/Dolby ThrueHD) å er ikke for at den ekte surroundlyden viskes ut å erstattes av simmulert surround å tap av opplevelser fra den ekte lyden med for mye diffuse lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med disse?

Takker for utfyllende svar, det virker som du har rimelig god kontroll...

Ser hva du mener med å snu 180 grader, prosjektorveggen er fylt helt til randen og døra ødelegger. Men det som du ikke kunne se av bildene er at bak lerretet så er det en hylleseksjon bygd inn i veggen hvor tv-en står. Og det får jeg ikke til på andre siden siden det er en yttervegg. Men jeg kan låse igjen døra, la lerretet dekke deler av døra, og flytte fronthøyttalerne litt ut fra hjørnene. Da kan jeg trekke sofaen litt lenger ut mot midten. Får høre litt med kona...

Ellers har jeg kommet over disse på Finn: Jamo bakhøytalere selges - FINN Torget
    og disse:
    Jamo D590 Selges - FINN Torget

I tillegg fant jeg en B&W HTM62 på AV-Torget.

Hadde det vært en grei oppgradering i forhold til det jeg har i dag? Kan evt. beholde bakhøyttalerne til 7.1 som du foreslår, men da må jeg også ha ny forsterker.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jamo surroundhøytaler.........Midrange fase Diffusjon (MPD) ?

Veldig diffuse lyd på samme måte som dipole.

Målet er å føle seg omsluttet av lyden å " ideelt plassert " ikke være i stand til å identifisere hvor surround høyttalere er plassert i høytaleroppsett.

Det man må være obs på er at dette ødelegger endel av discrete lyd ment til å kunne høres fra en bestemt kanal .

Det er opp til en lytter hva man ønsker av lyd (ut fra muligheter med sitt lytterom)
    Jeg prøver bare å forklare forskjell med type høytalere.
    Tror du at type lyd passer deg så er det langt fra uvanlig eller feil ved å velge en dipole type surround sidehøytaler.

finner en slik brukt til ok pris noen ganger også
    B&W DS3 Bakhøyttalere | Hi-Fi Klubben
    den er både dipole og monopole (med bryter)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •