Anlegget må ut pga plassmangel - er lydplanke veien videre?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 57
    Newcomer Lars_N sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anlegget må ut pga plassmangel - er lydplanke veien videre?

Flytter til nytt hus og ikke lenger plass til høyttalere ved siden av TV-seksjon .
    Brukes nå uansett mest til film/TV og lite til musikk grunnet småbarn. Vurderer å selge alt og sette hifi-hobbyen på pause noen år, men fortsatt viktig med god lyd til film/TV og musikk en gang i blant.

Kan jeg bli fornøyd med en lydplanke?
    Vurderer da først og fremst B&W Panorama eller Yamaha YSP-5100
    Kan supplere disse med XTZ 10.16 subben jeg har i dag.
    Andre forslag til planker jeg evt. bør vurdere?

Også takknemelig for tips til andre løsninger, f.eks. tips til gode små veggmonterte høyttalere over bokhylle - hvis dette kan gi bedre lyd enn de nevnte lydplankene?
    Surround er ikke viktig og jeg vil helst slippe for mye ledninger rundt i rommet.

Newcomer Mr.dØrtie sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bose har nå et satelitt system som ikke tar noe plass i det heletatt... små høytalere du henger rett opp på veggen, (over, under, eller ved siden av tven?)

skal være veldig god lyd i disse systemene også selv om dem koster littegrann...
    Bose Lifestyle – elegant hjemmekinosystem fra Bose

der har du noen eksempel... er sikkert flere her inne som kan fortelle mer om dette...

lydplanke derrimot har jeg lite erfaring med... :P

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips. Har vært litt skeptisk til Bose, men skal kaste det fra meg og vurdere det sikkelig. Ser prisklassen stort sett er litt over der jeg hadde tenkt å legge meg, men hvis de har et godt 2.1 anlegg, kan det hende det er mer i min gate

Noen som vet hvordan Bose står seg i forhold til f.eks. B&W Panorama som musikkformidler? Mest akustisk-, vokal-, instrumentalmusikk.

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en integrert forsterker og vegg-høyttalere?

Hifiklubben har et knippe flate høyttalere.
    Flate høytalere, en stilig løsning med fin lyd | Hi-Fi Klubben

Evt så finnes det mange små høyttalere. Focal dome, Anthony Gallo etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler B&W Zeppelin Air. Den har AirPlay, om du har bruk for det? Samt at den kan brukes som senter under tv. Skal muligens gå for denne løsningen selv da Surround prosjektet ska legges på hylla en stund.

B&W Zeppelin Air iPod trådløs høyttaler | Hi-Fi Klubben

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du alt har sub, og lydplanker fra bla.a. Harman/Kardon og Bose allerede inkluderer sub, burde du heller se etter gode veggmonterte høyttalere. Ville genereltl sett valgt en slik løsning fremfor en enkelt lydplanke så langt det lar seg gjøre.

Definitve Technology sin Mythos-serie har mye bra i ulike prisklasser.

Eventuelt så er Definitive Technology sin Mythos SSA-50 er vel av de beste lydplankene, men ville heller.

Mener på Lsound.no er forhandler. Internetten her går via England, og da funker lsound sine sider svært dårlig.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller denne "lydplanken" som også har WAF:

LIBRATONE Lounge Standard, Slate Grey, Trådløs streaming med AirPlay / MULTICOM

Libratone - Wireless AirPlay speaker for your iPad, iPhone, iPod and Computer

HFK oppsummerer det ganske bra (de selger den også)

Libratone Lounge – spesielle fordeler
    + lekkert design som passer i innredningen din
    + trådløs musikkavspilling med AirPlay
    + 150 watts digital forsterker
    + stereo i hele stuen fra én høyttaler
    + innebygd 8” subwoofer
    + kashmir-trekket fås i flere farger

Libratone Lounge – spesielle begrensninger
    – ingen Android-app
    – ingen fysisk volumkontroll
    – kun én tilkoblingsmulighet
    – ikke så presist stereobilde som i separate høyttalere

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innstalerte et lifestyle anlegg (20k klassen), for en kompis. Det imponerte ikke akkurat. Lyden var helt ok. Ikke verdt pengene. Lite innganger: 4 innganger, 2 med hdmi. Ingen rom korreksjon. Dårlig meny og veldig fastlåst til innstillinger. Anbefales ikke.

Reciver med 5 mindre stativhøyttalere + en XTZ vil være et mye bedre alternativ. Både lydmessig, og mulighetsmessig. Flere innganger, romkorreksjon. Flere HDMI, mer fleksibel på HDMI og lyd innganger.

Eller evt. en zeppelin.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt meg bekjent fungerer en lydplanke slik som illustrasjonen viser. Det er jo da veldig avhengig i at rommet er firkantet slik at de nødvendige refleksjonene blir laget fra veggene og tilbake lytteren.

Rett meg om jeg tar feil, har ikke spesielt mye peiling på akkurat dette.

Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer nok det Vebbis. Usikker på hvor 'galt' dette kan gå i et ikke-perfekt kvadratisk/rektangulært rom hvor man ikke har en meter eller to til bakveggen, men heller ikke direkte overbevist over hvordan det skal fungere i et slikt rom da man tross alt vil høre lyden fra planken før refleksjonen uansett. I verste fall vil jo det uansett være bedre enn når enn TV gjengir lyden fra alle kanalene

Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Internetten her går via England, og da funker lsound sine sider svært dårlig.
    Da er jeg tilbake på norsk linje, så her er lydplanken Definitive Technology Mythos SSA-50

Denne pluss en budsjettreceiver burde holde i lange baner. Da får jo du også HD-lyd, noe du ikke gjør med B&W, og langt flere tilkoblingsmuligheter forøvrig. Her er Yamaha-planken mer praktisk enn B&W, pga HDMI-innganger, men faller gjennom på resten.

Skjønte ikke helt det med muligheten for bokhylleplassering, men her er noen som både kan festes ved siden av TV, eller for den del legges to stk på bordet ved siden av hverandre. Definitive Technology Mythos Nine

Siden det er TV/film som gjelder mest for deg, blir det kanskje best med lydplanke likevel

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ryback
    Hva med en integrert forsterker og vegg-høyttalere?

Hifiklubben har et knippe flate høyttalere.
    Flate høytalere, en stilig løsning med fin lyd | Hi-Fi Klubben

Evt så finnes det mange små høyttalere. Focal dome, Anthony Gallo etc.
    Takk for tips. Mange fine alternativer der, problemet er at jeg har svært lite veggplass så må enten stå inne i en hylleseksjon bak TV (med 10-15 cm klaring på hver side av denne), eller over en ganske høy bokhylle - mao klemt opp mot taket. Må tenke litt kreativt og kanskje jeg klarer å klemme inn én av disse små flate

Newcomer vegardxf sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    svogeren min har en pioneer planke (husker ikke navnet men den har bra omtale), men der er ikke ett snev av surround. hadde muligens vært mye bedre om han hadde hatt sidevegg på begge sider, nå er ene sida åpen til kjøkkenet så ingen refleksjon der. mye bedre lyd bare med ett par gode hyllehøytalere
    LG 70UH700. KenKreisel x5. Velodyne EQ-Max12. Denon 3311. ATI AT1807. Rega Planar 3. PS4. HTPC. Sony BDP-S3700.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ropheim
    Anbefaler B&W Zeppelin Air. Den har AirPlay, om du har bruk for det? Samt at den kan brukes som senter under tv. Skal muligens gå for denne løsningen selv da Surround prosjektet ska legges på hylla en stund.

B&W Zeppelin Air iPod trådløs høyttaler | Hi-Fi Klubben
    Takk for godt forslag. Har vurdert denne, men føler ikke noe behov for iPhone dock (de skifter vel snart plugg uansett) og AirPlay har jeg via ATV. Da tror jeg Panorama har enda bedre lyd samt mulighet for sub, men skal lese litt mer om Zeppelin så får vi se. Prisen er jo absolutt et pluss og solide anmeldelser all over!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Innstalerte et lifestyle anlegg (20k klassen), for en kompis. Det imponerte ikke akkurat. Lyden var helt ok. Ikke verdt pengene. Lite innganger: 4 innganger, 2 med hdmi. Ingen rom korreksjon. Dårlig meny og veldig fastlåst til innstillinger. Anbefales ikke.

Reciver med 5 mindre stativhøyttalere + en XTZ vil være et mye bedre alternativ. Både lydmessig, og mulighetsmessig. Flere innganger, romkorreksjon. Flere HDMI, mer fleksibel på HDMI og lyd innganger.

Eller evt. en zeppelin.
    Også hørt litt blandede tilbakemeldinger når det gjelder Bose tidligere.
    5.1 med små stativhøyttalere hadde vært supert, men det er det med plass og plassering igjen. Grunnen til at det jeg trolig må gå planken, er at det rett og slett ikke er plass til høyttalere på siden foran.

HDMI hadde sikkert vært nice, men kjører bare alt via TV med optisk og Panorama gir i tillegg én ekstra optisk som jeg kan kjøre fra ATV og én coax som jeg kan kjøre fra blu-ray, slik at jeg slipper å ha på TV for å høre musikk. Samme oppsett via V6.0 dac i dag og det fungerer egentlig veldig bra

Romkorreksjon hadde derimot vært noe å ha. Rommet er lukket ut mot veranda på ene siden av TV, mens det er åpent ut mot sprinkler til trapp og spisestue på andre siden, så ikke veldig symmetrisk og ikke det beste utgangspunktet.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Eller denne "lydplanken" som også har WAF:

LIBRATONE Lounge Standard, Slate Grey, Trådløs streaming med AirPlay / MULTICOM

Libratone - Wireless AirPlay speaker for your iPad, iPhone, iPod and Computer

HFK oppsummerer det ganske bra (de selger den også)

Libratone Lounge – spesielle fordeler
    + lekkert design som passer i innredningen din
    + trådløs musikkavspilling med AirPlay
    + 150 watts digital forsterker
    + stereo i hele stuen fra én høyttaler
    + innebygd 8” subwoofer
    + kashmir-trekket fås i flere farger

Libratone Lounge – spesielle begrensninger
    – ingen Android-app
    – ingen fysisk volumkontroll
    – kun én tilkoblingsmulighet
    – ikke så presist stereobilde som i separate høyttalere
    Har faktisk sett på denne også, og konefaktoren er skyhøy - noe samboeren bekreftet umiddelbart. Hvordan gjør den seg lydmessig kontra Panorama?

Litt skeptisk til at en må justere lyd fra TV via analog inngang, eventuelt at en må bruke iPhone app for å justere ved digitalinngang. Orker ikke dra fram telefonen og åpne en app hver gang jeg skal skru opp eller ned.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vebbis
    Så vidt meg bekjent fungerer en lydplanke slik som illustrasjonen viser. Det er jo da veldig avhengig i at rommet er firkantet slik at de nødvendige refleksjonene blir laget fra veggene og tilbake lytteren.

Rett meg om jeg tar feil, har ikke spesielt mye peiling på akkurat dette.

Da tror jeg jeg får store problemer med å få til surround lyd, men det hadde jeg heller ikke sett for meg å få til. God gammel stereo fungerer helt fint i mine ører enda, sikkert fordi jeg ikke har tatt skrittet over til surround og blitt bortskjemt Vet at Panorama i det minste har en stereomodus!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer nok det Vebbis. Usikker på hvor 'galt' dette kan gå i et ikke-perfekt kvadratisk/rektangulært rom hvor man ikke har en meter eller to til bakveggen, men heller ikke direkte overbevist over hvordan det skal fungere i et slikt rom da man tross alt vil høre lyden fra planken før refleksjonen uansett. I verste fall vil jo det uansett være bedre enn når enn TV gjengir lyden fra alle kanalene

Da er jeg tilbake på norsk linje, så her er lydplanken Definitive Technology Mythos SSA-50

Denne pluss en budsjettreceiver burde holde i lange baner. Da får jo du også HD-lyd, noe du ikke gjør med B&W, og langt flere tilkoblingsmuligheter forøvrig. Her er Yamaha-planken mer praktisk enn B&W, pga HDMI-innganger, men faller gjennom på resten.

Skjønte ikke helt det med muligheten for bokhylleplassering, men her er noen som både kan festes ved siden av TV, eller for den del legges to stk på bordet ved siden av hverandre. Definitive Technology Mythos Nine

Siden det er TV/film som gjelder mest for deg, blir det kanskje best med lydplanke likevel
    Takker for spennende tips. Mythos så veldig interessant ut, men som du sikkert har skjønt på andre svar er det trolig planken som blir mest interessant ja. Skal prøve å lese meg opp på hvordan den står seg kontra Panorama. Prisen var i det minste et stort pluss Kanskje jeg kan få til noe brukbart head-fi som en stereoerstatter i tillegg...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars_N
    Takker for spennende tips. Mythos så veldig interessant ut, men som du sikkert har skjønt på andre svar er det trolig planken som blir mest interessant ja. Skal prøve å lese meg opp på hvordan den står seg kontra Panorama. Prisen var i det minste et stort pluss Kanskje jeg kan få til noe brukbart head-fi som en stereoerstatter i tillegg...
    Men siden du ikke har noen plan om å gå for surround vil jeg absolutt tro at stereo-innfellingshøyttalere vil gi en mye bedre lyd enn en lydplanke.

Jeg er ikke i tvil om hva jeg hadde gjort i hvert fall.
    Du finner Definitive technology innbyggningshøyttalere som er ganske smale og høye som du kan ha på hver side av tv'en, det vil jeg tro vil se elegang ut :-D

De her for eksempel:
    Definitive Technology UIW RLS III
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars_N
    Jeg kan ta en kort oppsummering av intrykket jeg har fått av de to.

B&W har kun én diskant(som er til senter). DT har tre stk diskanter (for høyre, senter og venstre kanal).

B&W har 4stk 3" mellomtoner for surroundkanalene (2 av disse er for senter-kanalen).
    DT har 4stk 3,25" fulltoner for surroundkanalene. (ut i fra illustrasjon er alle fire også ment for bakkanalene, samt at de har benevnelsen ( surround drivers).

B&W har 1stk 3" mellomtone for hver frontkanal (høyre og venstre). Muligens* vil de 2stk 3,5" ('sub') (som har en forterkerkanal benyttes sammen med frontene i stereomodus.
    DT har 1stk 4,5" med innebygget diskant og 1stk 4,5" fulltone til hver frontkanal (høyre og venstre) og en 4,5" med innebygget diskant for senter.

Stereo-løsningen til B&W forklarer godt hvorfor lyden fort faller 6dB i stereomodus.

*Usikker på hvordan de to 'subwoofer'-elementene skal fungere. Om de tar .1-lydpsporet fra DVD/Blu-Ray og/eller med for front h og v, eller for alle kanalene.

DT veier 40% mer til tross av at B&W har innebygget elektronikk. Grunnet større, og flere, elementer.
    Denne innebygde elektronikken på 25 watt til hver kanal + 50 w for 'sub', setter virkelig sine begrensninger til volum før forvrengning i Panoramaen.

Selv en budsjettreceiver vil kunne by på alt fra 30-60 watt per kanal, avhengig av modell og antall kanaler i drift. Samt at DT-en kan fungere som ren senterhøyttaler ved fremtidig oppgradering. Denne på en Onkyo 515, eller tilsvarende, vil nok utspille panoramaen merkbart.

Panoramaen er mer ment for å bli brukt alene, og er tunet deretter, selv om den har sub-utgang.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ta en kort oppsummering av intrykket jeg har fått av de to.

B&W har kun én diskant(som er til senter). DT har tre stk diskanter (for høyre, senter og venstre kanal).

B&W har 4stk 3" mellomtoner for surroundkanalene (2 av disse er for senter-kanalen).
    DT har 4stk 3,25" fulltoner for surroundkanalene. (ut i fra illustrasjon er alle fire også ment for bakkanalene, samt at de har benevnelsen ( surround drivers).

B&W har 1stk 3" mellomtone for hver frontkanal (høyre og venstre). Muligens* vil de 2stk 3,5" ('sub') (som har en forterkerkanal benyttes sammen med frontene i stereomodus.
    DT har 1stk 4,5" med innebygget diskant og 1stk 4,5" fulltone til hver frontkanal (høyre og venstre) og en 4,5" med innebygget diskant for senter.

Stereo-løsningen til B&W forklarer godt hvorfor lyden fort faller 6dB i stereomodus.

*Usikker på hvordan de to 'subwoofer'-elementene skal fungere. Om de tar .1-lydpsporet fra DVD/Blu-Ray og/eller med for front h og v, eller for alle kanalene.

DT veier 40% mer til tross av at B&W har innebygget elektronikk. Grunnet større, og flere, elementer.
    Denne innebygde elektronikken på 25 watt til hver kanal + 50 w for 'sub', setter virkelig sine begrensninger til volum før forvrengning i Panoramaen.

Selv en budsjettreceiver vil kunne by på alt fra 30-60 watt per kanal, avhengig av modell og antall kanaler i drift. Samt at DT-en kan fungere som ren senterhøyttaler ved fremtidig oppgradering. Denne på en Onkyo 515, eller tilsvarende, vil nok utspille panoramaen merkbart.

Panoramaen er mer ment for å bli brukt alene, og er tunet deretter, selv om den har sub-utgang.
    Vet du mer om forskjell i lydkvalitet og signatur til musikk? Det er egentlig den viktiste preferansen ved siden av OK TV-lyd. Ser likevel det du skriver og skal sterkt vurdere DT og reciever

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •