Anlegget må ut pga plassmangel - er lydplanke veien videre? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 57
    Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hørte på denne rimlige 2.1 løsningen ifra Bose igår og det var meget bra til den prisen synes jeg.

Bose CineMate II Høyttalersystem - Elkjøp

Newcomer Lars_N sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vebbis
    Men siden du ikke har noen plan om å gå for surround vil jeg absolutt tro at stereo-innfellingshøyttalere vil gi en mye bedre lyd enn en lydplanke.

Jeg er ikke i tvil om hva jeg hadde gjort i hvert fall.
    Du finner Definitive technology innbyggningshøyttalere som er ganske smale og høye som du kan ha på hver side av tv'en, det vil jeg tro vil se elegang ut :-D

De her for eksempel:
    Definitive Technology UIW RLS III
    Innfelling er nok bedre en planke, men usikker på om jeg får innfelt i den aktuelle veggen. Kan velge små ikke-innfelte høyttalere, men da må de stå halvveis skjult bak TV inne i en "firkantet boks" som TV står i - vet ikke hvor bra det vil bli?

For at det skal bli lettere å forstå problemet: Her er er seksjonen som skal romme alt, bortsett fra at TV-bordet vårt er på høyde med dørene på bokhyllene. Der står det en 46" slik at plassen rundt er marginal. På hver side av hylleseksjonen vil jeg få ca 2-3 cm, så lite å gå på. Den er også såpass høy at det er vanskelig å få noe over.

Edit: Har glassdører til bokhyllene som går i hel lengde, så ikke så enkelte å henge noe rett utenfor hylla som ikke blir i veien når disse åpnes.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars_N
    Vet du mer om forskjell i lydkvalitet og signatur til musikk? Det er egentlig den viktiste preferansen ved siden av OK TV-lyd. Ser likevel det du skriver og skal sterkt vurdere DT og reciever
    Alt kommer an på musikksmak og prefereanser vedr. volum. Du skal ikke opp i mange dB før Panoramaen begynner å forvrenge seg smått, og egner seg derfor best til lytting på moderate volum og litt over. Her har DT mer å gå på, både pga konstruksjon og mulighet for langt mer effekt inn.

Jeg tror nok at den beste løsningen når det gjelder musikklytting, for begge planker, blir å kjøre alle kanaler i dolby prologic. Dette blir nok fyldigst og gir best resultat.

Begge vil gi deg mer enn god nok TV-lyd, spesielt sammens med subben din.

På film, hvor volum er langt mer viktig, og DT har flere og større elementer samt mulighet for langt mer kraft og HD-lyd, tror jeg at vi kan trygt si at vi snakker klasseforskjell.

Jeg vil tro at lydplanken fra DT også en en bedre løsning enn de rimeligste og minste veggmonterte modellene. Både pga egen senterkanal som faktisk utgjør en del på TV og film, samt dybden den kan nå. Mythos 8 og 9 spillere dypere enn planken, mens Mythos 7 anbefales og krysses på 120Hz, og dette gir da praksis 'satelitthøyttalerlyd' og sub som merkbart må gjengi stemmer etc. Ikke voldsomt optimalt. Og med plassmangelen du har til utfordring blir selv mythos 7 for store.

Det fine med stereo er jo at da kan jo du kanskje også beholde stereoforsterkeren. Men som indikert ovenfor så er jeg personlig litt mer begeistret for også å ha en senterkanal. Spesielt når hovedfokuset er TV-lyd og film. Er jo ingenting i veien for 3 vegg-/innbyggingshøyttalere heller. Så lenge man har plass :|

De fleste innbygginsmodellene ser ut til å skulle kunne spille ganske dypt (26-28Hz på de fleste), ift pris og størrelse kan får jeg da fort intrykket av at de er konstruert mer for å gjengi bakgrunnsmusikk på hhv lave volum, for å få med hele registeret. Selv subben din er målt av produsent målt til -3dB ved 27Hz, og den er ene og alene ment for dypbass og trykk(!). Har tidligere eid en sub som hadde, det jeg antar er, lignende funksjon som disse innbygginssakene. Den spilte ned til 19Hz, dypere enn min nåværende, men kun på svært moderate volum. Skulle ikke langt opp i volum for den vrengte seg totalt.

Har dog aldri testet innbyggingshøyttalere. De krysser jo du på 80Hz, eller høyere som alle andre, men hvordan akkurat disse vil høres ut på høyere volum ville jeg sett meg etter tester/erfaringer om.

Audiovector, som står mitt hjerte nært, har innbygginshøyttalere ment for å kunne spille på over middles moderat volum, og vel så det. De koster en aldri så liten penge (ca 12000 for de minste tror jeg) og de stopper på 58Hz. Noe som for min del er med på å forsterke inntrykket om at iallefall de innbyggingshøyttalere jeg har sett på DT sine sider, er mer ment for rolig bakgrunnsmusikk. Man må opp i noen ganske pragende og noenlunde kostbare gulvstående høyttalere for å får de til å spille troverdig ned i 28Hz på høyere volum. I all rettferdighet.

Er 46" festet på veggen, eller står den på benken? 2-3cm på sidene nytter ikke til noe. Og uten plass over så gjenstår jo det kun under, dersom den henger på veggen, eller fremfor hvis den står.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Er 46" festet på veggen, eller står den på benken? 2-3cm på sidene nytter ikke til noe. Og uten plass over så gjenstår jo det kun under, dersom den henger på veggen, eller fremfor hvis den står.
    Skal ikke være lett dette her. TV står per nå på fot, men kommer trolig til å henges på vegg i ny bolig. Har målt og funnet ut at jeg har ca 17 cm på hver side av TV inne i seksjonen, men på utsiden av seksjonen mot vegg/vertikale trapperibber er det kun ca 3 cm på hver side. Per nå står de gamle høyttalerene på utsiden, men hvis de skulle beholdes måtte de ha blitt flyttet foran skapdører og plassering midt på gulvet er lite familievennlig.

Newcomer Mr.dØrtie sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BILDE?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det går bra med brunt läder så är det en kanonlösning på brukten. Audio Pro Mondial 5.1
    Låter otroligt bra.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    17cm? Ikke noe problem: Dynaudio Focus 110A. Aktive høyttalere du kobler til TV-en.

Lydplanke? Aldri. Eneste unntaket er hvis man har sidevegger og symetrisk rom ellers. DA kan man benytte lydplanke. Ellers; nei. En slik planke er ment benyttet med sidevegger OG symetri.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig få tver som har volumregulering på linje-ut. Evt må man inn med en billig preamp for å styre volum.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller benytte headphone out...med 3.5 mini-jack med overgang til 2 stk. RCA. Hodetelfonutgangen er volumstyrt.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    17cm? Ikke noe problem: Dynaudio Focus 110A. Aktive høyttalere du kobler til TV-en.

Lydplanke? Aldri. Eneste unntaket er hvis man har sidevegger og symetrisk rom ellers. DA kan man benytte lydplanke. Ellers; nei. En slik planke er ment benyttet med sidevegger OG symetri.
    Helt Genialt Tiger. Du aner ikke hvor glad jeg ble!
    Kanskje ikke ideelt med bassporter bak og rett på hylla (på gummiføtter), men funker vel greit nok og mye bedre enn å gå planken!
    Dytter jeg inn skumproppene og får demmet opp bassportene litt kan dette bli veldig bra

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Evt må man inn med en billig preamp for å styre volum.
    Gode tips til en slik preamp? Eller aller helst en rimelig og grei Dac med volumkontroll (helst fjernstyrt) og gjerne hodetelefonutgang/forsterker som bonus

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og er det noen muligheter til å koble til sub?
    Ser det diskuteres bruk av sub her, men da virker det som man kobler signalet fra dac via sub og så til 110A. Hvordan kan jeg koble separat til sub og 110A direkte fra preamp e.l.? Går det an å benytte en enkel surroundreciever og koble 110A på pre-out og subben som vanlig?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det an å benytte en enkel surroundreciever og koble 110A på pre-out og subben som vanlig?
    Ja, det vil jeg da mene.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er anlegget solgt - ingen vei tilbake!
    Heller sterkt mot Focus 110, men må gå litt i tenkeboksen

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode tips til en slik preamp? Eller aller helst en rimelig og grei Dac med volumkontroll (helst fjernstyrt) og gjerne hodetelefonutgang/forsterker som bonus
    Kanskje ikke akkurat det du skal ha, men det er et alternativ
    (her er det også med høyttalere og en liten sub)

Philips CSS9211 http://download.p4c.philips.com/file...12_pss_nor.pdf

Philips CSS9211 - Hjemmekinopakke - Finn laveste pris, omtaler og informasjon

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: Har glassdører til bokhyllene som går i hel lengde, så ikke så enkelte å henge noe rett utenfor hylla som ikke blir i veien når disse åpnes.
    Monitor Audio Radius er også en fin og smal serie. De vite vil jo være boritmot usynlige i reolen.

Radius - Hi-Fi Huset AS

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Etter litt frem og tilbake er da hvite Focus 110A i bestilling. Trodde jeg måtte gi opp god lyd til musikk (som egentlig betyr mest for meg), men nå føler jeg at det ble en bra løsning i alle henseende - dette blir veldig spennende.

Kommer til å starte med å koble dem rett fra hodetelefonutgang på TV som skissert tidligere. Ideelt sett skulle jeg gjerne klinket til med Hegel HD20 etter å ha lest denne testen, men har maks 5000,- å gå på.

Inntill HD20 dukker opp billig på brukten er jeg meget takknemmelig for andre tips. Både DAC med volumkontroll, preamper og surroundrecievere med pre-out kan være aktuelt. Vil gjerne også ha mulighet til å koble på min XTZ 10.16 sub. Bruker BluRay via coax, TV via optisk og Apple TV via optisk som kilder, så preamp er kanskje ikke så aktuelt, men med reciever kan jeg evt kjøre hdmi rett i denne og lyd herfra. Dette gjør det enkelt med sub og gir også rom for eventuell surroundutbygging senere hvis jeg ønsker!

Takker for øvrig for alle innspill og ideer.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulere med fantastisk gode og små musikkformidlere. En av de beste høyttalerne jeg har hatt. Jeg vil nok på det sterkeste anbefale en god dac/pre løsning da dette er veldig avslørende høyttalere. HD20 er knall, hadde denne selv på mine. Ellers kan jeg tipse om Aune X1 dac/pre/headamp og med 1 line inn. Veldig alsidig liten boks for en billig penge. Ang sub kan en evt bruke RCA Y splitter om en bare har en utgang. Ang bass er det fine justeringsmuligheter på 110A, og lavpassfilter for integrering av sub, genialt.

Kom gjerne med tilbakemelding om hva du synes om disse.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Gratulere med fantastisk gode og små musikkformidlere. En av de beste høyttalerne jeg har hatt. Jeg vil nok på det sterkeste anbefale en god dac/pre løsning da dette er veldig avslørende høyttalere. HD20 er knall, hadde denne selv på mine. Ellers kan jeg tipse om Aune X1 dac/pre/headamp og med 1 line inn. Veldig alsidig liten boks for en billig penge. Ang sub kan en evt bruke RCA Y splitter om en bare har en utgang. Ang bass er det fine justeringsmuligheter på 110A, og lavpassfilter for integrering av sub, genialt.

Kom gjerne med tilbakemelding om hva du synes om disse.
    Spennende å høre erfaring med Focus 110A, lover jo veldig bra. Har fått gode testresultater og var så fornøyd med mine Focus 140 at jeg tok sjansen på nye og litt mindre Dynaudio, selv om jeg ikke fikk dratt og testet dem først.

Aune var et flott tips og det er i hvert fall et kupp mtp pris. Skal undersøke den litt nærmere, men har jeg forstått det riktig at en ikke kan justere volum med fjernkontroll på Aune X1?

RCA Y splitter må jeg sette meg inn i, men det virker som en god løsning. Hva gjør dette med signalet?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aune X1 DAC har ikke fjernkontroll desverre.

Y splitter deler 1 signal til 2.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •