Bytte ut Cerwin og kjøpe XTZ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bytte ut Cerwin og kjøpe XTZ?

Har seg sånn at jeg gjorde et impulskjøp på en Cerwin XLS-12S. Men begynner allerede nå å bli lei av buldring, ikke ikke dypbass. Den er kjøpt for et par dager siden, og er nylig innspilt. Den fremstår som strøken etter min mening. Ikke noe riper. Hva tror dere jeg kunne ha fått for den? Er som jeg har sagt tidligere villig til å teste ut en XTZ, og tror etter en del overbevisninger at jeg kommer til å bli mer fornøyd med en XTZ. Stemmer met musikken som står på profilen min det? Hva tror dere her ute?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forventet du dypbass?
    Dypbass og Cerwin Vega går ikke hånd i hånd.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte et par xtz nå, spiller meget bra. Det er stativht jeg har kjøpt. xtz 93.23

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du buldring med en CV får du det av XTZ också. I alla fall om det är buldring som jag hör. Den buldringen du hör är troligtvis stående vågor och kan i stort sett bara lösas av plassering. Har du ett litet rum har du väldigt liten sweetspot och en ändring med 20 cm i olika riktningar gör stor skillnad. GIck precis igenom det samma med en svs pb10, en äldre ,liten, portad 10" och plasseringen gör otrolig skillnad när jag ställer subben i soffan i sweespot och kryper på golvet för att höra vart det låter bäst/mest.

XTZ ger dig kanske 10hz lägre innan den börjar rulla av och vid 20hz är det nog bara "fis och pust" kvar i den.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, forventa ikke noe dypbass fra Cerwin. Har aldri forventa dypbass ut ifra noe sånn. Tenkte kanskje at en XTZ kunne være noe som kunne ta over for Cerwin.

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kalibere

Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Nei, forventa ikke noe dypbass fra Cerwin. Har aldri forventa dypbass ut ifra noe sånn. Tenkte kanskje at en XTZ kunne være noe som kunne ta over for Cerwin.
    Klarer du ikke plassere og/eller kalibrere spiller det ingen rolle åssen merke det er. CV subb spiller helt greit det. Hørt det et par ganger

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kalibrert receiveren gang på gang. Subben er blitt flyttet en del for å finne bedre plassering, og nå som den står, så synes jeg at det buldrer litt. Evnt. heletida han står på.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kalibere

Har kalibrert receiveren gang på gang. Subben er blitt flyttet en del for å finne bedre plassering, og nå som den står, så synes jeg at det buldrer litt. Evnt. heletida han står på.
    Kalibrere receiver er ikke å kalibrere subb

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    Kalibrere receiver er ikke å kalibrere subb

Jeg har jo prøvd meg fram og stilt inn gain og frekvens, da. Hvis det har noe å si. Er jo fornøyd sånn sett, men litt mye buldring synes jeg. Er til å leve med, men har så utrolig lyst til å teste ut en XTZ for engang skyld.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om gain og frekvens har noe å si?? Du har jo ikke kalibret noe tror jeg.
    Har du en Radio Shack lydtrykkmåler og en testplate med frekvenser? Det er en god investering.
    Fase, frekvens og gain skal stilles inn så subben "forsvinner" når du spiller stereo, det skal høres ut som om dine høyttalere plutselig yter meget god dybbass. Subwooferen skal egentlig ikke kunne høres.
    Ved film er det noe annet, da skal den gjerne sparke fra seg på en annen måte, problemet er å få begge deler til på samme tid.
    Noen subwoofere, som REL har to innganger, èn for LFE og èn for stereo, med hver sin volumenkontroll, da blir det enklere å tilpasse ting.
    Om du er interessert i headbanging og boom-boom er CV en veldig god ide, men som god hifi sub er der mange andre bedre alternativer derute.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jupp, men når han førstest har den cv subben tror jeg han hadde blitt tålelig fornøyd med den, etter korrekt kalibrering og pososjonering.
    løsningen er ikke å bytte subb hvis en ikke har dratt fullt nytte av det en har

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kan man kjøpe Radio Shack? Tja, headbanging og boom boom er jo noen ganger greit. Dere råder meg altså ikke å bytte til XTZ? Hvis det er sånn, så skal jeg beholde den en stund til. Men hadde jo vært morro med en egen XTZ også.

Foresten: Noen i Trondheims-området som kunne ha tatt seg en tur å gjort noe med kalibrering? Hvor mye vil det koste isåfall?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kan man kjøpe Radio Shack? Tja, headbanging og boom boom er jo noen ganger greit. Dere råder meg altså ikke å bytte til XTZ? Hvis det er sånn, så skal jeg beholde den en stund til. Men hadde jo vært morro med en egen XTZ også.

Foresten: Noen i Trondheims-området som kunne ha tatt seg en tur å gjort noe med kalibrering? Hvor mye vil det koste isåfall?
    Lsound. Alternativt kan du kjøpe klassern sin.

Du kan jo prøve med høyere deling, og slikt. Prøv deg litt frem. Lek med utsyret!
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si hva jeg mener om disse subene er at de ikke helt gir fra seg det man forventer av størrelsen. Jeg hadde en CLSC-15S, kan ikke si den imponerte stort og var veldig vanskelig å få til slik Niels skriver. Sub ble satt i sweetspot, lydtrykk i hele rommet ble lest av og sub satt på egnet sted.

Denne ble brukt som nattbord siste 3 årene og solgt med resten av CV utstyret nå i våres.

Brodern kjøpte seg en XTZ 12 tommers sak, for det første, den er mye mindre, men også tyngre enn CV suben, helt annen byggekvalitet, større kjøling(CV subben gikk i protect pga. varmgang etter kort tid med hardkjør). Portene sitter forran, og er laget for å plugges for å tilpasse kassen til eget bruk.

Denne har han med stort hell klart å "intigrere" i lydbilde i sitt oppsett.

Jeg synes denne gir en mye stramme bassgjengivelse og mer riktig til musikk om man deler filteret litt lavt, kontra CV som ikke gir noe lyd fra seg under 50Hz....

Nå spørs det da hvordan XLS er kontra CLSC..

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruttern har CLSC-15S sammen med DC-1515 og Stratego 215, trøkker godt i leiligheten hannes den synes jeg. De fleste Cerwin runner av ved 40 hertz, ganske synd. Så du synes at jeg skal gå for XTZ?

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler at du får deg radioshack som niels sa og kalibrerer cv suben skikkelig. Når du lurer på om frekvens og gain har noe og si så er det jo tydelig at du ikke har så veldig god peil på subwoofere No offense.
    Hvis du kjøper en xtz nå så får du jo ikke sett hva den er god for hvis ikke du får kalibrert den skikkelig.

Kjøp først radioshack og kalibrer skikkelig så kan du heller prøve xtz etterpå med skikkelig kalibrerings utstyr. Tror du får mer glede av det Jeg har forøvrig ikke hørt noen av de nevnte subene, men har en annen cv sub som er kalibrert og kan vel være enig i at den har en tendens til å buldre litt for mye.

Intermediate kriss66 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler deg virkelig å kjøpe deg en xtz. Fikk nettopp min andre xtz og begge spiller utrolig bra sammen.

Dypbassen er ikke noe å klage over, en av de beste i klassen.

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    Jeg anbefaler at du får deg radioshack som niels sa og kalibrerer cv suben skikkelig. Når du lurer på om frekvens og gain har noe og si så er det jo tydelig at du ikke har så veldig god peil på subwoofere No offense.
    Hvis du kjøper en xtz nå så får du jo ikke sett hva den er god for hvis ikke du får kalibrert den skikkelig.

Kjøp først radioshack og kalibrer skikkelig så kan du heller prøve xtz etterpå med skikkelig kalibrerings utstyr. Tror du får mer glede av det Jeg har forøvrig ikke hørt noen av de nevnte subene, men har en annen cv sub som er kalibrert og kan vel være enig i at den har en tendens til å buldre litt for mye.
    +1

Læringskurven er bratt, og det er til og med GØY

Denne guiden av Hellnoob har jeg brukt med hell:

http://avforum.no/forum/910109-post564.html

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill! Skal se om at ikke fattern har noe liggende som jeg kan bruke. : )

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tror ikke L-Sound selger Radio Shack lenger men AVshop selger
    AVshop.no / RadioShack Digital Lydmåler
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •