5.2 eller 7.2 høyttaleroppsett?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

5.2 eller 7.2 høyttaleroppsett?

Jeg har en kjellerstue hvor jeg per i dag har 3.2.

Dette skal utvides til kringlyd, spørsmålet er som følger:

Når jeg har sofa tilnærmet klint inn til bakvegg(kan få den maks 20 cm fra), vil jeg i det hele tatt få ekstra effekt med 7 kontra 5?

Ut fra diverse oppsett jeg har sett skal surround side være 90-110 grader ift lytteposisjon, og surround back være ca 135 grader.

Til meg vil det røflig bli 60-70 grader på side og 100-105 grader på back OM jeg går for 7.

Vil dette ha noe for seg?

Frontrekka idag består av Jamo S606 fronter og Dali Lektor senter. Blir snarlig oppgradering til Klipsch Rf-82 front og RC-62 senter(RC-64 om jeg kutter smør på maten).
    Som surround vurderer jeg Orb Audio(må plassere i tak, kjellerstuen er "åpen" på venstre side)

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil da si: Gå for 5.x

I mine erfaringer så er ikke de siste to surround back kanalene de som gir for mye. Men det finnes flate høyttalere som gjør det mulig å plassere dem mye nærmere de vinklene som er anbefalt.

Høyttalerne kan om så plasseres i taket=) Det er noe jeg har gjort å har ikke opplevd at det var negativt ifohold til når jeg satte høyttalerne opp etter vinklene som er anbefalt.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5.1 der 140 - 180 grader er uten høytalere bak kan aldri bli så bra som 7.1

Sitat Opprinnelig postet av quiltmaster
    Ut fra diverse oppsett jeg har sett skal surround side være 90-110 grader ift lytteposisjon, og surround back være ca 135 grader.

Til meg vil det røflig bli 60-70 grader på side og 100-105 grader på back OM jeg går for 7.
    Du bør ikke sette surround side mindre enn 90 grader

surround back setter du i ca 60 grader vinkel V (30 ut til venstre + 30 ut til høyre bakover fra sweetspot)

Surround side
    90-110 graders anbefaling er ut fra type høytalere og plasseringsmulighet.
    feks 90 grader er bra for dipole høytalere og 110 grader passer til monopole eller bipole

surround back og kort avstand til bakvegg anbefaler jeg Bipole høytalere eller Omnipole

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo bruke Front Wide eller Front High viss du har plass og en receiver som
    kan det,da får du jo 7,1
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runefalk
    Du kan jo bruke Front Wide eller Front High viss du har plass og en receiver som
    kan det,da får du jo 7,1
    5.1 .......5.1 + wide/high

7.1........7.1 + wide/high ..............(9.1 / 11.1)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Jeg vil da si: Gå for 5.x

I mine erfaringer så er ikke de siste to surround back kanalene de som gir for mye. Men det finnes flate høyttalere som gjør det mulig å plassere dem mye nærmere de vinklene som er anbefalt.

Høyttalerne kan om så plasseres i taket=) Det er noe jeg har gjort å har ikke opplevd at det var negativt ifohold til når jeg satte høyttalerne opp etter vinklene som er anbefalt.
    Blir nok 5.2, og takmontert :-)

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som de andre nevner så sett opp et par DSX høyttalere i front. Har du muligheten så anbefaler jeg DSX Height, var en fin effekt å ha=)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Som de andre nevner så sett opp et par DSX høyttalere i front. Har du muligheten så anbefaler jeg DSX Height, var en fin effekt å ha=)
    Tar det med i vurderingen

Nå kan det være jeg får mulighet til å gå for Klipsch RS-42 og montering på bakvegg. Noen tanker rundt det?

Newcomer Stereo Light sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk en liten aha opplevelse når jeg fikk gikk fra 7.1 til 5.1 fikk naturlig nok ENDA mer følelse av å sitte mitt i lyden.

Er den billigste oppgraderingen jeg har gjort, på anlegget.

Dessverre så er det få filmer som kommer med 7.1

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stereo Light
    Jeg fikk en liten aha opplevelse når jeg fikk gikk fra 7.1 til 5.1 fikk naturlig nok ENDA mer følelse av å sitte mitt i lyden.

Er den billigste oppgraderingen jeg har gjort, på anlegget.

Dessverre så er det få filmer som kommer med 7.1
    Hjemme hos deg Stereo Light er det mulig at 5.1 er bedre enn 7.1

Er vel ikke lett å sitte midt i rettnings visende lyden uansett når man bruker omnipolar høytalere med 360 graders spredning som hovedakelig reflekterer lyd.
    Målet med diffuse lyd høytalere er å lage diffuse lyd.

Om man bruker høytalere som ikke er anbefalt for type lyd man avspiller
    Dolby Digital/Dolby Digital+/DolbyThrueHD/DTS/DTS HD/DTS HD MA/Miltichannel PCM
    eller om man aviker fra anbefalt plasseringer kan det være at noen opplever 5.1 som bedre enn 7.1.
    Riktige høytalere , riktig satt opp , ok rom kan aldri 5.1 bli så bra som 7.1
    (men man finner sikker de som også mener mono er bedre enn stereo)

7.1 lyd på disc
    6.1 lyd på disc
    6.0 lyd på disc
    ...........er vel ca 500 bd disc pr i dag med mere lyd enn 5.1
    eller
    5.1 med pro logic IIx
    eller
    5.1 med EX
    5.1 med ES

Egenlig er 7.1 lite også for å dekke 360 grader (burde hatt 8.1 til minst 11.1 discrete kanaler for bedre lyd)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, nå er det mulig at dette blir litt off topic i forhold til det som trådstarter spør om, men hvor stor "skade" mener ekspertene det gjør dersom man kutter ut centerkanalen?

Som regel må man jo plassere centerkanalen over eller under tv, eller under lærret, og jeg synes at det gjør at lyden kommet fra et "unaturlig" sted. Jeg foretrekker å få lyden fra centerkanal gjennom fronthøyttalerne, det virker mest naturlig og logisk for meg.

Når det gjelder bakhøyttalere så nevnes det mye rart her, hva er mono- bi- di- og omnipol?

Emotiva kommer med ny 7,2 processor som kan blende inn kanalene akkurat slik som man vil, jeg vil tro at mange allerede gjør dette, slik at man kan lage seg akkurat det oppsettet man selv vil.

I normalt store rom/stuer på 20-25 m2, der man mest sannsynlig vil sitte nokså nært bakveggen, vil jeg tro det er mest praktisk og hensiktsmessig å kun ha to bakhøyttalere, med mindre noen kan anbefale meg noen helt spesielle og skikkelig gode høyttalere til dette formålet??

Og, ved tak-plassering, er det tenkelig å kunne ha to stk i taket, og en på hver sidevegg? Eller er dette fy-fy?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Onkel Storm
    hvor stor "skade" mener ekspertene det gjør dersom man kutter ut centerkanalen?
    Ingen ekspert men skriver noen ord.
    Nødvendigvis ingen skade da man har phantom center
    (sitter man plassert midt mellom frontene uten center hører man ikke at den mangler)
    Sitter man ikke på midten vil "skaden" bli større...jo lengere ut til sidene jo større "skade"

med skade vil feks si......dropper man center så sendes samme mono centerlyd ut til begge fronter....sitter man ikke mellom fronter men ut til sidene vil man høre lyden som egentlig skulle vært i center i høyre og venstre fronthøytaler ...mere den ene å mindre den andre ut fra hvem side man sitter ut fra midt mellom fronter.
    Tungvint forklart kanskje men enkelt forklart forskyver man center lyden (å det er ikke bra å oppleve at feks all dialog kommer fra en av sidene når en person står midt i bilde å prater :-(

Som regel må man jo plassere centerkanalen over eller under tv, eller under lærret, og jeg synes at det gjør at lyden kommet fra et "unaturlig" sted. Jeg foretrekker å få lyden fra centerkanal gjennom fronthøyttalerne, det virker mest naturlig og logisk for meg.
    Center er ment å vinkles opp eller ned om de plasseres lavt eller høyt.
    Center anbefaling er monopole (direkte høytaler)
    Med lerret som kommer lavt vil sikkert beste valg bli center bak lydtransparent duk .
    En avstand fra center til sweetspot vil også påvirke hvor mye/lite man påvirkes av plasseringen.
    Med kort avstand fra sweetspot til center kan også høydekanaler hjelpe for å løfte lyden .
    En tv er anbefalt oppsatt med senter tv i øyehøyde sittende å da vil det for mange passe med center rett under tv (uten vinkling eller med vinkling ut fra sitteavstand)
    En monopole høytaler er ca 70% direkte og 30% refleksjoner så trenger man å løfte lyden litt er vinkling bra .
    (om man ikke sitter på gulvet da med stor tv...he he)
    Har man feks stort lerret å kort sitteavstand til center høytaler kan man med de fleste recivere bredde centerlyden.(overføre hvor stor mengde man selv ønsker fra centerlyd til fronter)

Når det gjelder bakhøyttalere så nevnes det mye rart her, hva er mono- bi- di- og omnipol?
    Det er høytalere som gir ulik spredning av lyd.
    A Guide to Bipolar, Dipolar, & Direct-Radiating Monopole Surround Speakers (PART I) - Blu-ray Forum

eller google Norsk Google Oversetter

Omnipolar er det vel bare Mirage som lager
    Mirage : Philosophy

Emotiva kommer med ny 7,2 processor som kan blende inn kanalene akkurat slik som man vil, jeg vil tro at mange allerede gjør dette, slik at man kan lage seg akkurat det oppsettet man selv vil.
    Vet ikke helt hva du mener men ekte surround er discrete kanaler helt opp til 8 stk på Blu-Ray.......Hvordan man setter opp høytalere for å få utnyttet den ekte surroundlyden er ut fra anbefalinger til de som har laget den + - litt ut fra type (dipole/bipole/monopole osv)

gjelder det å lage simmulert surround fra stereo (som langt fra er så bra som ekte surround) så kan man bruke anbefalinger av type høytalere/høytlerplasseringer som passer ekte surround.
    Det er anbefalinger til surround oppsett generelt men de passer ofte ikke til avspilling av ekte surround.

Gjelder det å blande 7.1 til 5.1 så skjer det ved at høyre surround back bakes inn i høyre surround side....å venstre back til venstre surround side.

Gjelder det å mixe 5.1 til 7.1 så er det feks pro logic IIx som lager en surroundlyd til surround back

hva heter emotiva prosessoren ?

I normalt store rom/stuer på 20-25 m2, der man mest sannsynlig vil sitte nokså nært bakveggen, vil jeg tro det er mest praktisk og hensiktsmessig å kun ha to bakhøyttalere, med mindre noen kan anbefale meg noen helt spesielle og skikkelig gode høyttalere til dette formålet??
    I surround 5.1 har man ikke bakhøytalere men surround side.
    Plassert 90-110 grader på sidene avghengig av type (dipole , bipole monopole osv)

Egentlig bør man unngå å ha sitteplasser nær bakvegg for best lydutnyttelse.
    Man vil få bedre lyd med litt avstand bak ved 5.1.
    Man vil få bedre lyd med litt avstand bak ved 7.1.

Har man liten avstand bak er det omnipole eller feks bipole høytalere passer bedre enn monopole høytalere.
    Fordi monopole høytalere vil bli for direkte om man retter dem mot lyttere på så kort avstand, vinler du langt over lyttere flyr lyden ut til liten nytte.

Tar man feks en Bipole eller Omnipole høytaler vil den ha ca 30% direkte lyd og resten refleksjoner.
    Jo mere refleksjons lyd jo mere diffuse lyd og tap av trøkk i lyden + man taper mye discrete kanal informasjon.

Meget bra er å bruke monopole høytalere til surround back men da bør man ha en avstand bak sitteplass på (min mening...minst 1,5-2 meter)

Noen bruker dipole bak å er de høytalerene med mest diffuse lyd .

Og, ved tak-plassering, er det tenkelig å kunne ha to stk i taket, og en på hver sidevegg? Eller er dette fy-fy?
    To i taket til surround back er mulig (innfelt eller takmontert)
    Min mening....pga kort avstand fra tak ned til lytter ville jeg selv ha valgt bipole/omipole variant eller noe.
    Til surround side kan man også bruke takmontert.
    Avstand fra sidevegger til sweetspot avgjør type spredning man bør velge.
    Skjelden passer en direkte (monopole) høytaler til dette men feks Klipsch wdst som sprer 60 grader (i høyden) 180 grader (i bredden) nlir mye brukt.
    eller dipole/bipole/onipolar ......
    (skulle jeg anbefalt en type høytaler måtte jeg fått ca avstand fra sidevegg til sitteplasser)
    Quadpole
    Tripole osv
    Så har man THX hjemmekino der de setter anbefalinger til spredingsmønster høytalere og anderledes høytalerplasseringer enn det som er anbefaling til de ulike Dolby og DTS codec for at man skal få THX lyden .
    Nå er ikke THX noen lyd på disc men behandling i reciver + en oppfattelse av hvordan de mener oppsett skal være.
    Selvsagt kan de ikke velge samme oppsett som Dolby/DTS .
    THX...frontrekke er monopole på samme måte som Dolby/DTS men THX har vinkling på 45 grader til fronter........helst monopole høytalere til surround back (montert ved siden av hverandre eller som anbefalingene til de nye hd codec,,60 grader bak sweetspot.
    Surround side som dipole (nullommeråde i sweetspot som man får av slike høytalere montert ved 90 grader)
    Leverer da bare diffuse lyd...monterert 2 meter opp på veggen som er noe høyere enn feks anbefalinger til Dolby/DTS som er litt over hodehøyde når man sitter (litt høyere opp om man vinkler dem ned)
    __________________________________________________ ________
    En høytaler plassering er anbefalinger av de som har laget lyden (feks dts hd ma) for at den skal bli avspillt på den måten de har mixet å laget den.

Man vil altid lese om at enkeltye syntes det blir for mye eller for lite lydspredning så de har valgt x type høytalere.
    Det sier jo ingen ting om best lyd generelt men at de har valgt den eller den løsningen fordi rommet og plasseringer har skapt problemer som de på best mulig måte (heldigvis) kan gjøre noe med siden det er så mange typer høytalere og spredningstyper å få kjøpt.
    __________________________________________________ ________

Ut fra størelse rom , plasseringer kan valg av type høytalere gjøre sweetspot større , man kan velge mere eller mindre trøkk.
    Man har valg til å velge men er jo dumt om man velger feil å kunne fått mye bedre lyd ved et annet valg.
    Det er ingen regel om høytalere/plasseringer man leser fra feks DTS , Dolby , THX men anbefalinger.
    __________________________________________________ __________
    Man kan også få kjøpt høytalere med forskjellig spredning (feks med bipole,dipole,monopole)
    Man veksler spredningsmønster med bryter på høytaler.
    Dette er praktisk da man feks kan utvide sweetspot (med diffus lyd) eller velge mere trøkk og ommeråde bestemt lyd med mindre sweetspot.
    Man får også med dette valgt spredning man ønsker i forhold til cd , dvda/sacd/dvd/blu ray osv.........best lyd til 1 lytter eller mange

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •