Har jeg sprengt den ene høyttaleren?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har jeg sprengt den ene høyttaleren?

Hei!

Litt redd for svaret i tråden her, men må nesten finne ut av det. Kjøpte ifjor Kef Q700 med en Marantz SR5006 forsterker til. Det har fungert fint, også på maks volum, men nå de siste månedene er det kommet en skrapelyd i den ene høyttaleren om jeg spiller høyt, og det er noen spesielle mellomtoner.

Jeg tok av for å se på elementene, og det er jo stor forskjell på hvordan det sitter. Den som spiller fint ser slik ut:

https://www.dropbox.com/s/pt46vwfk9o...4143009917.jpg

Og den som skraper:

https://www.dropbox.com/s/thx24oinar...4142954492.jpg

Mellomtone-elementet sitter her mye lenger inn når det er i "hvilestilling" er dette et tegn på at det kan være sprengt?

Hvis det er det, så må jeg vel sende det inn for å få elementet byttet.. Noen som tør gjette på en reparasjonskostnad her?

Takker for svar!

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mixy
    Hei!

Litt redd for svaret i tråden her, men må nesten finne ut av det. Kjøpte ifjor Kef Q700 med en Marantz SR5006 forsterker til. Det har fungert fint, også på maks volum, men nå de siste månedene er det kommet en skrapelyd i den ene høyttaleren om jeg spiller høyt, og det er noen spesielle mellomtoner.

Jeg tok av for å se på elementene, og det er jo stor forskjell på hvordan det sitter. Den som spiller fint ser slik ut:

https://www.dropbox.com/s/pt46vwfk9o...4143009917.jpg

Og den som skraper:

https://www.dropbox.com/s/thx24oinar...4142954492.jpg

Mellomtone-elementet sitter her mye lenger inn når det er i "hvilestilling" er dette et tegn på at det kan være sprengt?

Hvis det er det, så må jeg vel sende det inn for å få elementet byttet.. Noen som tør gjette på en reparasjonskostnad her?

Takker for svar!
    Om det er sprengt eller ikke skal ikke jeg svare på her og nå, men noe er galt hvertfall, er ikke vanskeli og se... Og vil tru de kan bli nødvendig med bytte her ja.
    eshop - Speaker Spares - KEF
    Såvidt jeg ser, er det 48£ for ny tweeter hvertfall

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil i utgangspunktet ikke bytte selv, selv om det er dyrere med verksted.

Dessuten er tweeteren du linket til, til Q7 og ikke Q700, min ser helt annerledes ut ser du fra bildet mitt. Tror ikke det er tweeteren det er noe galt med, heller elementet rundt, men alt byttes vel samtidig tipper jeg.

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å bytte ellement er ingen problem å gjøre selv, bare husk att du ikke må stramme til skruene alt for mye.
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det bør jo ikke være det Sitter et deksel foran skruene her, som jeg er litt usikker på hvordan jeg får løs.

Har sendt en mail til verkstedet, om jeg er heldig så kan det kanskje dekkes av garanti. Om ikke kan jeg vel sikkert kjøpe et element fra de.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, tok mot til meg idag og fikk skrudd ut elementet som er defekt. Jeg er ingen ekspert på navnene til delene så håper noen kan forstå meg. Jeg fikk ikke til å ta godt nok bilde med mobilen, og kameraet mitt er inne til service.

Uansett er det tydelig hva som er galt. Rett bak selve elementet er det en "bølgete skive", jeg antar det er for å stramme opp elementet, eller begrense hvor langt det kan slå. Dette har løsnet fra selve elementet på høyttaleren som er defekt. Jeg sjekket den andre, og der satt den fast.

Det ser ikke ut som om noe annet er defekt enn at den rett og slett har "gått opp i liminga". Det er jo faktisk lim der som skulle holde dette sammen. Er det for mye å håpe på at en Reodor Felgen løsning med å bare lime dette igjen vil være godt nok?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det verste som kan skje er jo at det forblir slik det er nå ...

Ville prøvd med kontaktlim, vær veldig nøye med å få plassert "skiven" riktig.

Lykke til
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer MMartinS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville no først ha sjekket om dette var en garantisak, så kan du kanskje få reparert det gratis. Da slipper du å bekymre deg for at limingen skal gå opp igjen!

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette burde være en garantisak, ett ellement skal ikke gå opp i limingen!! Ville ikke gjort noe med det, annet enn å ta bilde å sende inn til forhandler eller evt ta med deg ellementet til forhandler.
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk svar fra verkstedet idag.

"Elementet som skraper har nok blitt noe overbelastet ja, og det må skiftes. Det vil ikke dekkes av garanti.
    Prisen på elementet er kr 1820,- pluss porto.
    Det går vanligvis greit å skifte dette selv."

Dårlig nyheter der da.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mixy
    Fikk svar fra verkstedet idag.

"Elementet som skraper har nok blitt noe overbelastet ja, og det må skiftes. Det vil ikke dekkes av garanti.
    Prisen på elementet er kr 1820,- pluss porto.
    Det går vanligvis greit å skifte dette selv."

Dårlig nyheter der da.
    De kan da umulig fastslå at det har blitt overbelastet når det har gått opp i limingen (som er produksjonsfeil, imho). Her ville jeg forklart situasjonen, hva som har skjedd og at det er LIMINGEN som har løstet, og ikke et element som er brent.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det jeg håper de kan innse jeg og. Lite interessert i å betale 2000 for reparasjon når det er lim som ikke har holdt :P

Har sendt de en mail med de beste bildene jeg klarte ta av den som fungerer og den som ikke gjør det. Så får vi se hva de sier.

Skal oppdatere her når jeg vet noe mer! Hvis jeg ikke får det dekt kommer jeg i alle fall til å prøve med lim før jeg foretar meg noe som helst

Bransjeaktør Joakim Skovlund sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om elementet har brent spole så dekkes det ikke av garanti, men om det er som det ser ut her, at spideren har løsnet fra spoleformen, ville jeg sjekket en gang til...

Ta med deg høyttaleren (evt. elementet) til verkstedet/forhandler/leverandør og be de ta en titt på det!

Om spolen er hel - og det kun er spider som har løsnet, så bør det regnes som en fabrikasjonsfeil og dekkes av garanti.
    Har spideren derimot ikke løsnet, men "vridd seg" så er det overbelastning og du må dekke det selv. Løsne i limingen skal den uansett bruk ikke gjøre...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er pakket ned og klar til sending til Elektronisk service

Det er den delen du kaller "spider" som har løsnet ja. Den er helt flat og ser ut som den andre, den har bare løsnet innerst i festet. Får håpe det kan dekkes av garantien da

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo komme med en liten oppdatering her. 6. august tok jeg kontakt om å få fraktlapper, det tok over en halv uke. Jeg sendte samme dag.

På tross av at jeg hadde tidligere sendt bilder og en veldig detaljert feilbeskrivelse fikk jeg idag beskjed om at de "ikke kunne finne feilen". Sendte igjen feilbeskrivelse, og da fant de den med en gang. De har altså testet høyttaleren uten å vite hva de tester for..

Det skal bestilles nytt element, men det er ikke på lager i Europa så han kunne ikke si noe om hvor lang tid det kom til å ta. Og kun at han "antok at det dekkes av garanti". Ikke videre imponert.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om spideren har løsnet fra rammen skal det dekkes av garantien, samme hva de sier. det er ikke din feil, dårlig lim rett og slett!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok rett, den ble reparert forrige uke og er på vei tilbake. Snart er jeg tilbake til æraen med stereolyd!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tok sabla lang tid, mye takket være inkompetens fra Tollpost, men nå har jeg endelig fått tilbake høyttaleren min! Byttet elementet så den høres som ny ut igjen

Kjøpte meg ny senter-høyttaler før helgen, så det har blitt en del film og serier ja!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •