Da var tiden kommet, og Cerwin stod på rommet igjen! Denne gangen ser vi på høyttalere av den "gamle" sjangeren. Cerwin-Vega! AT-80 lovte godt denne gangen synes jeg! De fleste er vel kjent med Cerwin, og de legendariske røde ringene. De fleste folk av den "eldre" typen synes vel at dette er bare bråk, men for oss ungdommene (de fleste på min alder), synes at skrikete diskant, og store tunge høyttalere som ikke spiller pent i det heletatt er tingen. Har selv syntes det. AT-serien er en av den mest kjente fra Cerwin, og det hindrer ikke meg i å lage reportasje for det! Cerwin er også kjent som den perfekte party-høyttaler, MEN, er det egentlig det? Noen synes at f.eks Dali og Klipsch er de perfekte fest-høyttalerne, og noen mener selvfølgelig at Cerwin er det. Min favoritt er uansett god gammel Proson. Cerwin-Vega! AT-80 er en av de mest artige høyttalerne jeg har vært borti. For min del synes jeg at XLS-serien er noe møkk iforhold til de "ordentlige" Cerwin-modellene, sånn som AL, AT, DC og ikke minst VE-serien. Selv synes jeg at den nye modellen, VE-serien er den beste serien til Cerwin idag. Har ikke noe imot XLS-en altså! AT-80 er en god høyttaler, mye av det er oppbrukt, sånn som disse begynner å bli, men lyden er faktisk bra til alderen. Disse er forhåndsvis små, og ganske lett. Ikke helt lettplasserte, men når det er Cerwin så skal jo det ikke plasseres helt optimalt(?). Jeg synes selv at disse spiller bra til å være Cerwin, og de er som sagt ganske lett, og det passer ryggen min perfekt synes jeg. Disse ligger på brukten i dag mellom 1.500,- til 3.000,-. Noe er overpriset.

Konklusjon:

AT-80 er en kul høyttaler, og trøkker bra til alle slags musikk som rock/heavy og ikke minst Dubstep og Hardstyle. Jeg har ikke testet med f.eks Lisa Ekdahl, det pga. disse høyttalerne ikke er tilegnet noe jeg kaller ordentlig musikk. Jeg har testet med både en ny repparert H/K AVR-7000 og en AVR-4500 og nå sist en Sony TA-FB940R. På H/K låter det litt "innestengt" og på Sony låter det faktisk sånn Cerwin skal låte. Rettere sagt som noen brølebøtta som fattern sier om sine gamle AT-80. Fikk nettopp en naboklage, og det var kanskje like greit, så slapp jeg å ødelegge hørsla enda mere. Hadde storebroren AT-100 for ca. et halvår siden, men får mer glede av disse gamle AT-80'ene enn jeg fikk av AT-100. Men det pga. for lite krefter, og alt for lite rom. Dette rommet er på ca. 15 kvadrat, og det synes jeg passet utmerket til disse 12" monstrene. Satt på Tron Legacy på vanlig Stereo, og den berømte scenen da folka skal ut å "drepe" med motorsyklene på ca. 45 min. Fikk "nesten" hakeslepp da de dype tonene kom. Ganske utrolig med tanke på at jeg får hakeslepp bare på High-End produkter fra f.eks Tannoy og KEF. Hvis en liker retro, og ikke er opphengt i kvalitet, så er god gammel Cerwin tingen! For de gjærne med en skikkelig stor forsterker/receiver. Men aller helst en effektforsterker. Ren gjetting, så er nok Rotel artig på disse.

4/5 Poeng!

Bilde ser dere på minhjemmekino dersom det er av interesse.