forslag høyttalere (bytte ut Ikon 8)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

forslag høyttalere (bytte ut Ikon 8)

Hei!

Har fått meg nye naboer som jeg er litt bekymret for at blir plaget av bass.
    (DVS at det plager meg at de kanskje hører det og sliter med å kose meg med musikken
    Driver derfor å lurer på kanskje å bytte et eller annet-trolig høyttalere.
    Det er bra med (iblandt for mye) bass når jeg sitter nærme veggen, så vil tro dette høres godt i resten av boligen.

Har vært hos en bekjent som har B&W Dm604 S3 kun drevet av Denon 3803 og synes dette høres meget bra ut. Litt behageligere å høre på og bedre midbass. Synes tidvis diskanten i Ikon 8 blir vel hørbar.

Så spørsmålet er om noe har erfaringer med f.eks 683 kontra Ikon 8?
    -683 burde vel høres mindre hos naboene da de har 6,5" i stedet for 8"?
    Har Parasound NC 2250 og Denon 3808.
    Eller er problemet forforsterkeren? Burde jeg kasta ut surrounden og kjøpt en "orntlig" forforsterker i stedet? Da blir problemet igjen vanskelig tilpassning av suben.. (Har svs pc12 plus til film/og en skjelden fest)

Har tenkt på følgende alternativer:
    B&W 683
    B&W cm9 (Tror de blir litt kjedelige til min musikkstil (rock/pop/rap/trance)
    Monitor audio gs20/gs60
    Dali mentor 6
    evt stativhøyttaler??? -Må i så fall være en litt større en

Håper på noen gode forslag og innspill her!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg klipsch . Funker veldig bra på dine sjangere . Har hatt IKON6mk2, 683 i stua. Klipsch RF82 er klart den som spiller best .

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    umm. har du spurt naboene om de er plaget med bass? :???:
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To sjeler - én tanke....

Jeg ville ha startet med en liten samtale med naboene for å høre om de er plaget av musikken din. Det var noe av det første jeg gjorde da jeg flyttet fra hus til leilighet for halvannet år siden - ringte på hos naboene og ga uttrykk for min bekymring, og gjennomførte diverse prøvespilling. Resultatet var at jeg helt problemfritt kunne spille mer enn høyt nok. Det eneste jeg trenger å tenke på, er at jeg bør lukke vinduer og terrassedører når jeg spiller om sommeren - men ellers er det nærmest fritt frem.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for råd- har aldri hørt Klipch. Får prøve på det før jeg evt bytter. Har aldri tenkt at det er noe for meg da jeg synes en stor høyttaler bør ha mellomtone.
    (PS: jeg vet innerst inne at det er bare tullball

Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre her- egentlig burde jeg gitt f... i musikken, fordi naboen parkerte ei stor trampoline foran balkongdøra mi som ikke akkurat er støyfri- har ødelagt mang en ettermiddagshvil Har planer om å høre om de kan flytte den (på min del av tomta på siden av bygget), og kan jo høre om de plages av musikken samtidig.

Men uansett så vurderer jeg å bytte høyttalere grunnet at det alltid er moro med noe nytt/ noe annet. Så da tenkte jeg å slå to fluer i en smekk.
    Spiller aldri i nærheten av hva de tåler uansett, så har derfor vurdert å gå ned en dimensjon, evt to.

Så om noen har erfaringer med det jeg spurte om ellers, så setter jeg pris på det.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Kjøp deg klipsch . Funker veldig bra på dine sjangere . Har hatt IKON6mk2, 683 i stua. Klipsch RF82 er klart den som spiller best .
    Smaken er som baken skorob. ;-)
    Jeg har hatt PSB Image T6, Klipsch RF82 og har nå DM683.
    I mine ører er DM683 den klart beste høyttaleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipsene!

Da skal jeg få tatt en tur på Oslo hifisenter og prøve Klipch før jeg tar turen til Hifiklubben og sjekker ut B&W 683, CM9 og Mentor 6.
    Skulle gjerne hørt monitor Audio GS 20/60 også. Lest mye bra om de. Men de selges ikke nye lenger, så da får jeg evt vente til de er til salgs brukt i Oslo-området.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg har selv MA gs60 og synes de spiller bra på alle sjangere, men det skal sies at jeg ikke har de samme ørene (kriteriene?) som mange andre her inne da. men de spiller både rent og tøft og har et bra lydbilde for min del. jeg kjører de sammen med en def tech sub (supercube utgaven med 10", husker ikke hvilket nr det er ) og det funker meget bra. bare nevner det siden du vurderer den. og jeg vet at din parasound funker bra sammen med de siden han jeg kjøpte de av her inne brukte den sammen med de.

lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT! mente siden du nevner at du vurderer MA gs60

mener også å huske at han jeg kjøpte de av sa at i en test så hadde de sagt at det var "high end sitt svar på en party ht"

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha, Gamleerik.
    Dette høres jo ut til å være den lydkarakteren jeg er ute etter.
    Kan jo også nevne at siden jeg aldri fant meg noen Dali Ikon On-wall, kjøpte jeg meg MA RS FX bakhøyttalere i Valnøtt.
    Synes Ikon Vocal 2 ble litt puslete etter hvert og endte opp med GS LCR senter Valnøtt.
    Sånn sett ville det blitt en fin helhet med GS20/60 som fronter

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare hyggelig

kan jo også si at jeg har de bakhøyttalerne selv.. og også senteren i samme serien. er meget bra surround til film

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er kjempeførnøyd selv. Liker lyden på bak/senterhøyttalerne og spesiellt formen/utseendet på bakhøyttalerne. De gjør ikke mye ut av seg.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da vil jeg si noe helt annet.. Av de du nevner her synes jeg at CM9 er den absolutt beste! Den er ikke noe "kjedelig" på rock/pop/trance.. De er fantastisk på alt jeg matet den med når jeg hadde de på hjemlån..

Klipsch syns jeg, blir for skarpt.. Jeg har ikke hørt klipsch+emotiva enda, men alt annet jeg har hørt så takler jeg ikke lyden i hornet på den RF mk1 serien.. RF7 er bra og rf63 har jeg ikke hørt.. Er ikke fan av rf62/82

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Interessant å høre. Det at jeg skrev at var "kjedelige" er tatt kun ut i fra noens meninger her på forumet. Man vet jo ikke allverden før man får hørt de selv.
    Har forøvrig en kompis som har CM1, og de låter rett og slett helt rått størrelsen tatt i betraktning!
    Kjenner på gikta at det ikke er lenge før jeg har vært en tur på HFK å hørt etter nå, ja..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaringer med PArasound NC 2250 mot 683/cm9 med tanke på vanskelige laster ned mot 3 ohm fra høyttalerne?

Leste at noen mente Parasound ikke likte slike laster?

Newcomer ConCon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved tanke på naboen kunne det jo være en mulighet å prøve Auralex Gramma plater under høyttalere/sub, jeg bruker slike selv og bor i leilighet. Skal visst hjelpe så lyden ikke går så lett i gulvet osv... Uansett opplevde jeg mer kontant bass fra sub, samt et ryddigere lydbilde fra høyttalerne med slike plater under. Vet ikke om de selges fremdeles, men kostet 699,- pr stk for de små, og 899,- for den store
    Dali - Auralex - Van den Hul - Yamaha - Marantz

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, concon.
    Har ikke hørt om disse før, men de skal tas opp til vurdering.
    Tror det blir først etter høyttalerbytte. Ikon 8 er høye nok som de er.

Ellers tror jeg bare jeg legger ut høyttalerne snart og kjøper det første alternativet som er til salgs og nærme nok til at de kan hentes. Kommer sikkert til å prøve diverse alternativer før eller senere uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

I går tok jeg turen innom klubben og tenkte å høre på DM 683 og CM 9.
    -Begynte med å høre CM 9. De stod ved vinduene i butikken uten vegger på sidene. Først med en litt mindre Cambridgeforsterker, og så nad 372.
    Tror plasseringen var meget dårlig, for jeg ble så skuffa at jeg ikke gadd å høre på 683 engang. -Manglet totalt pondus og fylde. (helt håpløst på Cambridge, men noe bedre på Nad 272.
    Har tidligere blitt imponert over cm1 og 604 s3, så trodde dette skulle bli en opplevelse som gjorde meg til ny eier av CM9
    Som sagt tror jeg CM9 ville vært mye bedre hjemme enn der jeg hørte de, men har vanskelig for å tro jeg ikke ville savnet trykket fra Ikon 8, så da beholder jeg de frem til jeg vinner i lotto.

Jeg var så heldig at jeg fikk ta en tur ned i kjelleren der og høre på B&W 802D på Classè monoblokker med noen egne cd'er.
    Dette var helt rått! Hørte lyder i musikken som ikke har vært der tidligere. Var meeget behagelig å høre på.

Siden det ikke blir nye høyttalere kjøper kjøper jeg nok Auralex Gramma underlag som var foreslått ev Concon og no' bananplugger bare for å bruke noen kr på stereo igjen, så kan jeg overbevise meg selv om at det er blitt myye bedre lyd

God helg!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en Parasound NC2250 så kan jeg virkelig anbefale MA GS60. Den komboen er knalltøff med fyldig bass og en ganske dempa topp med tanke på at GS60 er litt frempå i utgangspunktet.
    Men at du vurderer CM9 og GS60 er egentlig rart. De 2 høyttalerene er totalt forskjellige. De spiller omtrent like høyt og flytter omtrent like mye luft. Utover det så er de SVÆRT forskjellige.

CM9 blir jo drittkjedelige i forhold til GS60 hvis du skal spille høyt og ha det litt gøy.
    CM9 er mye varmere i klangen og oppleves som mindre kresen på hvilken musikk man spiller og kvaliteten på innspillinga.
    CM9 blir som, litt teit forklart, å sitte med lue over ørene i forhold til GS60.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at de begge har vært oppe til vurdering er at jeg ikke har hørt noen av dem. Har hørt bra om begge, så forskjellene på de vet jeg jo egentlig ikke før jeg har fått dem hjem. Skal prøve å forbedre oppsettet hjemme litt forst med plassering, vurdere teppe/demping av bakvegg.

Får se hva jeg gjør, men bestemte meg i går på HFK at jeg ikke skal bytte høyttalere med det første.
    Får se etter hvert hvis det kommer en bra pris på GS60 om jeg bytter da.
    Takk for din mening om forskjellene

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •