Nye subber (DIY) - to dyre eller fire billigere - PPSL?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye subber (DIY) - to dyre eller fire billigere - PPSL?

God morgen, godtfolk!

Jeg driver og spekulerer på nye subber til kinoen, har hatt to selvbygde kasser med SVS 12.2-elementer i noen år nå, og har lyst til å prøve noe nytt. Ikke for det, SVS-ene har fungert utmerket

Det jeg har spekulert meg fram til så langt er:
    Alt.1:
    2stk. TC Sounds LMS-R 15"
    TC Sounds LMS-R 15" DVC Subwoofer 293-662

Alt.2:
    4stk. Dayton RSS390HF-4 15" eller Dayton RSS390HO-4 15"
    AVshop.no / Dayton RSS390HF-4 15" Reference HF Subwoofer 4 Ohm
    AVshop.no / Dayton RSS390HO-4 15" Reference HO Subwoofer 4 Ohm
    (Hva er egentlig forskjellen på disse to? Ser at de har hhv. 18 og 24Hz fs, ca. samme Qts, samme følsomhet, hhv. 500 og 800W (uten at det er av alt for stor betydning).)

Forsterkeren er en Cerwin-Vega A2.6kw2.
    Maks størrelse på kasser er ca. 200 liter (x2).

Det jeg ser for meg er enten to bassreflekskasser med hver sin LMS-R 15, eller to PPSL-kasser med 2stk. Dayton i hver. Har lest litt om PPSL og synes det virker for å være et veldig interessant konsept.
    Har dog ikke plass til mer enn maks 2x200 liter kasser, og det kan kanskje bli litt knapt til alternativ 2...?

Glad for innspill og synspunkter

Se for øvrig http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ellerstue.html for info om eksisterende utstyr, rom, osv.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellene på de to Daytonene er
    HF - High Fidelity - ment for musikk
    HO - High Output - ment for film

Anbefalt kassevolum er også annerledes, selv om begge egner seg svært godt i hhv små og lukkede kasser.
    Uansett valg ville jeg kjøpt direkte fra parts express og tatt de hit med sjøfrakt. Avshop har priset seg helt ut på de Dayton-elementene.

TC-sounds-elementet skal jo være i en annen liga, så burde kunne by på bedre bedre opplevelser.

Alle tre har jo gode tilbakemeldinger og er svært populære i sine prisklasser.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Forskjellene på de to Daytonene er
    HF - High Fidelity - ment for musikk
    HO - High Output - ment for film

Anbefalt kassevolum er også annerledes, selv om begge egner seg svært godt i hhv små og lukkede kasser.
    Uansett valg ville jeg kjøpt direkte fra parts express og tatt de hit med sjøfrakt. Avshop har priset seg helt ut på de Dayton-elementene.

TC-sounds-elementet skal jo være i en annen liga, så burde kunne by på bedre bedre opplevelser.

Alle tre har jo gode tilbakemeldinger og er svært populære i sine prisklasser.
    Jau, så det er vel sånn sett HO som er mest aktuell. Nå har AVshop 10% rabatt på Dayton-elementer, sånn at 4stk kommer på 7200kr. Fra parts express blir det $660 for dem, pluss $412 i frakt. Da kommer det på ca. 6500kr, pluss moms osv.. Båtfrakt osv. gidder jeg ikke styre med

Er klar over at LMS-R-ene er en del bedre ja. Det kunne kanskje vært et alternativ med to sånne i en PPSL-kasse...? Har litt lyst til å prøve sånn push-pull-greier

Da er alternativene altså:
    - 2x LMS-R15 i hver sin bassrefleks
    - 2x LMS-R15 i én PPSL
    - 4x Dayton i 2stk PPSL

Hva blir best? For symmetrien (visuelt) sin del har jeg mest lyst til å ha to kasser, men dette er naturligvis ikke et absolutt krav.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du regnet ut kassevolum for de ulike løsningene? Du bør gjøre dette før du bestemmer deg for den ene eller andre løsningen. Både mht om du får plass og god nok dypde ift det ønskelige.

Push pull er spennende, helt klart, men har ikke sett så mange gode DIY push pull, mest bassrefleks og lukket med enkeltelement.

Jeg ville nok heller valgt to LMS-R15 i hver sin kasse fremfor to i en PPSL.
    Kontra 4 Dayton i 2 PPSL, ville regnet ut først, så vurdert

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Har du regnet ut kassevolum for de ulike løsningene? Du bør gjøre dette før du bestemmer deg for den ene eller andre løsningen. Både mht om du får plass og god nok dypde ift det ønskelige.

Push pull er spennende, helt klart, men har ikke sett så mange gode DIY push pull, mest bassrefleks og lukket med enkeltelement.

Jeg ville nok heller valgt to LMS-R15 i hver sin kasse fremfor to i en PPSL.
    Kontra 4 Dayton i 2 PPSL, ville regnet ut først, så vurdert
    Nei, har ikke gjort det. Finner ikke så mye info om hva som anbefales av kassestørrelse til de forskjellige elementene. Ser kanskje for meg rundt 150 liter til hver av LMS-R-ene, tunet til 22-23Hz.
    Har som nevnt ikke plass til mer enn maks 200 liter, så det blir isåfall 2stk Dayton pr. 200 liter (x2), hvis jeg går for den løsningen og PPSL. Setter pris på innspill rundt kassestørrelser, hvis noen har erfaringer med disse elementene

Det trauste og trygge valget er naturligvis en helt ordinær bassrefleksløsning ja, men så er det jo litt morsomt å eksperimentere med nye ting også

Er det noen her på forumet som har erfaringer med sånne løsninger? Ser det er nevnt såvidt i denne tråden: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ikksub-xl.html

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg, personlig syns jo at 15 og 18" er mye råere i kinosammenheng enn 10-12 uansett, selv om det er SVS. Det er bare noe som kittler litt mer når du har mer areal :-)

Så ville gått for TC, men da trenger du futt.. Kanskje til og med CVen vil slite litt med de.. De har jo en sinnsyk xmax.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler deg å endre tittel til å inkludere 'DIY', samt 'hjelp til beregning'

Da er det litt enklere å se at denne gjelder et DIY-prosjekt og flere interessert i DIY vil da kunne hjelpe deg.

Du kan laste ned et program som heter WinISD HER, for beregning av kassevolum. Dersom du vil forsøke selv

Under 'spørsmål og svar' hos parts-express for hvert element spørres det ofte, og svares, på det med anbefalte kassevolum.

EDIT:
    @Moderator: Kanskje dere kan flytte over tråden til DIY-delen av forumet?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 av hver?

Da får du det beste av to verdner!
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han har nok ikke like godt med plass til subber som du har Ostemannen. Selv 60*60*60 overskrider 200 liter. Stabling går vel ikke pga lerret, og bak i rommet er det vel ikke noe plass heller. Så ut som sofaen stod tett baki veggen.

Noe budsjett har vel ikke vært nevnt, men siden kombinasjonene av elemter ender på en 7-8000 så antar jeg at det dobbelte da vil sprekke budsjettet noenlunde, kanskje? =)

Ser forresten en hos partsexpress skrev at han brukte Daytone sin HO-utgave i en 104-liters bassreflekskasse, tunet til 24Hz med særs gode resultater

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kanskje jeg var litt rask på avtrekkeren. hehe. Men er jo plass i midten da. Dersom kassene er skikkelig avstivet så rister jo kassene ingenting, så går fint ann å ha komponentene oppå.

Mener at du kan beholde SVSene, også plassere Dayton i midten.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fant også noen på TC-elementet, hvor han hadde den i en kasse på 283 liter, tunet til 19Hz, selvsagt sikkert godt mulig å komme seg under 200 liter med disse også.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere holder det gående mens jeg spiser middag, ser jeg.. hehe
    Begynner å bli noen år siden jeg drev med simulering nå, så jeg får laste ned WinISD og gjøre et forsøk

Budsjettmessig så er ca.8000 maks for elementene. Tror nok jeg vil prøve å reservere plass i midten til et utstyrsrack, men det er nok plass til 200-liters kasse på hver side. ...og det blir litt overkill med SVS-ene i tillegg, tror jeg

Riktig som du sier, galnes, stabling går ikke, og bak i rommet er det ikke plass

Som nevnt tidligere så kunne jeg tenkt meg å prøve en PPSL-løsning, men mest fordi det er morsomt å prøve noe nytt. Kunne det vært en mulighet (hvis jeg går for 4 Dayton), å snu den ene i hver kasse med magneten utover? ...så får man jo noe av fordelene som en PPSL ville gitt, i hvert fall.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TG1
    Dere holder det gående mens jeg spiser middag, ser jeg.. hehe
    Begynner å bli noen år siden jeg drev med simulering nå, så jeg får laste ned WinISD og gjøre et forsøk

Budsjettmessig så er ca.8000 maks for elementene. Tror nok jeg vil prøve å reservere plass i midten til et utstyrsrack, men det er nok plass til 200-liters kasse på hver side. ...og det blir litt overkill med SVS-ene i tillegg, tror jeg

Riktig som du sier, galnes, stabling går ikke, og bak i rommet er det ikke plass

Som nevnt tidligere så kunne jeg tenkt meg å prøve en PPSL-løsning, men mest fordi det er morsomt å prøve noe nytt. Kunne det vært en mulighet (hvis jeg går for 4 Dayton), å snu den ene i hver kasse med magneten utover? ...så får man jo noe av fordelene som en PPSL ville gitt, i hvert fall.
    Det blir da ikke overkill å ha flere subber som spiller i hvert sitt frekvensområde. Blir bare renere bass og bedre ytelse. Har du ikke plass mellom SVSene da?

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Det blir da ikke overkill å ha flere subber som spiller i hvert sitt frekvensområde. Blir bare renere bass og bedre ytelse. Har du ikke plass mellom SVSene da?
    Hehe, det blir kanskje ikke det. Men da må jeg nok investere i flere forsterkere og diverse annet (eq osv.) som jeg ikke kan ta meg råd til for øyeblikket Dessuten blir det nok litt trangt. Rommet er ca. 3m bredt, det er 45cm klaring under lerretet, og jeg vil helst ha et forholdsvis "ryddig" oppsett i front Don't get me wrong, jeg setter pris på alle forslag

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et forslag.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Bare et forslag.
    Vil ikke komponentene ta skade av å stå oppe på bassen?

Vibrasjon ol.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville prøvd ut PushPull hvis jeg var deg. Litt vrient å beskrive lydforskjeller, men det er litt som å gå fra en underdimensjonert forsterker til en med stålkontroll. Det låter "kjappere" og mer presist.

Hvis jeg ikke husker helt feil, så vil RSS380HFen helst ha kasse på rundt 150L/stk (Qtc=0,7). HO-utgaven klarer seg med mindre + EQ i bunn. Aller helst ville jeg valgt RSS315HF8 (12"/8 ohm utgave). Da klarer den seg med ca. 50L/stk, eller 100L/PP-kasse.

Litt av problemet med disse driverne med veldig lang slaglengde, er at de ofte har veldig lav følsomhet + 4 ohm imp. Dette kan fort stille høye krav til forsterkere hvis man parallellkobler for å oppnå PP.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Jeg ville prøvd ut PushPull hvis jeg var deg. Litt vrient å beskrive lydforskjeller, men det er litt som å gå fra en underdimensjonert forsterker til en med stålkontroll. Det låter "kjappere" og mer presist.

Hvis jeg ikke husker helt feil, så vil RSS380HFen helst ha kasse på rundt 150L/stk (Qtc=0,7). HO-utgaven klarer seg med mindre + EQ i bunn. Aller helst ville jeg valgt RSS315HF8 (12"/8 ohm utgave). Da klarer den seg med ca. 50L/stk, eller 100L/PP-kasse.

Litt av problemet med disse driverne med veldig lang slaglengde, er at de ofte har veldig lav følsomhet + 4 ohm imp. Dette kan fort stille høye krav til forsterkere hvis man parallellkobler for å oppnå PP.
    Etter det jeg har lest meg fram til så er det rimelig store fordeler med push-pull, ja. Har mest lyst på 15", siden jeg "alltid" har hatt 12" før. Kan vel klare å strekke meg til 220-230 liter pr kasse, kanskje 250 hvis jeg flat baffel og ikke slot loaded.

Skjønner at CV-forsterkeren min kanskje kan bli i minste laget til 4stk ja, men det er jo ikke verre enn å utvide med en til hvis behovet skulle være der

Har du mest trua på HO- eller HF-elementene til mitt bruk? Hva tror du om kasse på ca. 220 liter tunet til 23Hz? Er det stor forskjell på kjøre "slot loaded" i forhold til å bruke vanlig flat baffel (med et av elementene snudd "feil" vei)? Er det noe fasitsvar på hvor stor åpning slot'n skal ha? Mange spørsmål på rappen her nå...

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo fullt mulig å bygge to midbasser med 15" eller 18" som ikke er så altfor store, la de spille ned til 30-50 hz og så la SVS ta over der i fra? Da får du beste av to verdener innenfor budsjettet.

Jeg gikk i fra SVS til JBL 4645b og jeg angret ikke en døyt.. Og da hadde jeg ingen "særlig" dypbass :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •