Antall watt for å kontrollere sub'en

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Antall watt for å kontrollere sub'en

Ser at oppgitt watt i effektdelen i sub'er varierer voldsomt uavhengig av størrelse på element.

Tenker da at noen sub'er er mindre effektive enn andre og at watt ikke alltid er watt.

Dersom vi konsentrerer oss om strøm, effekt og styring og kontroll av basselementet. Hva skal til for å kontrollere elementet slik at resultatet blir best mulig?

Hvor viktig er antallet watt?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En høytalers følsomhet har mindre å si jo lengre ned i frekvensene man kommer. Stort sett alle subwoofer-element har lik følsomhet under 60Hz, da er det kassevolum og konstruksjon(BR, horn, lukket) som bestemer følsomheten istede.

En subwoofer har en tendens til å like strøm, så mit tips er å få for det meste du kan. Bra kompromi er Behringer EP4000 og EPX4000.

Den oppgitte effekten som disse elementene tåler er ofte under spesielle kriterier. For å kunne gi elementet så masse strøm så må du oppfylle sære kriterier som f.eks superlite kassevolum for å hindre elementet i å nå xmech(bunne ut). Noe som er uoptimalt da lite kassevolum senker følsomheten og dempingen(Q).

Edit: Endret for å tilfredstille Ostemannen.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For markedsavdelingen er watt den viktigste salgsparameteren. 1000w selger bedre enn 100w.

De fleste hifi subber er ganske inneffektive (i mine øyne) og trenger ofte 200-1000w for å våkne. Dette går på budsjett og bruksområde. De fleste SVSer er ineffektive(dog lang slagevne) og har høy effekttålighet. Noen f.eks Cerwin Vega sine strokere er veldig effektive, og kan derfor spille høyt med lite watt. Kassen det står i har også betydning for hvilket resultat. Men siden de fleste kassene enten er lukket eller bassrefleks så er det mindre variasjoner.

Før i tiden var hornkonstruksjoner (f.eks Klipsch la scala) mye mer utbredt pga man hadde så små forsterkere. Nå i de siste tiårene har det kommet ny teknologi som gjør at du lett får 1000-2000w per kanal i en effektforsterker. Derfor er innefektive design som bassrefleks mye mer utbredt nå. En hornsubb er ofte 15-20db mer effektiv enn en bassreflekssub. SVS sine er vel ca 86db. Lab horn er ca 105db. Men er også mange DIY BR med effektive elementer som er i nærheten av 100db.

Følsomhet>watt
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    En høytalers følsomhet har mindre å si jo lengre ned i frekvensene man kommer. Stort sett alle subwoofere har lik følsomhet under 60Hz, da er det kassevolum som bestemer følsomheten istede.
    Er vel også avhengig av kasseprinsipp (horn, BR, lukket etc). Jeg er uenig i dette.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Er vel også avhengig av kasseprinsipp (horn, BR, lukket etc). Jeg er uenig i dette.
    Har et større horn høyere følsomhet i de lave frekvensene en et lite horn?
    Har en større BR høyere følsomhet en èn liten BR?

Epler til epler.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Har et større horn høyere følsomhet i de lave frekvensene en et lite horn?
    Har en større BR høyere følsomhet en èn liten BR?

Epler til epler.
    Et større horn vil gå dypere, og ha større munning enn det mindre. Samtidig vil det store hornet også være lengre, noe som også gjør seg gjeldene på hvor dypt det går. Større munning påvirker også nedre cutoff. Derfor du ofte bruker 4 horn for å få et større totalt munningsareal. Og derfor få en forlengning av nedre cutoff.

Her er noen "ca" cutoff ved 4 kasser, ved forskjellige prinsipper.
    "Band pass horn". Hornlegnde = ca 90cm. Nedre cutoff ca *50-60hz ved 4 kasser
    "normal hornsubb". Horn lengde = ca 1,7m. Nedre cutoff ca 45hz. ved 4 kasser
    "scoops". Hornlengde = ca 2,2m. Nedre cutoff 30hz ved 4 kasser.
    "lab horn". Horn lengde = ca 3m. Nedre cutoff 25hz ved 4 kasser.

* passer best som "kickbins" over f.eks labhorn eller scoops(rear folded horn) og med hp rundt 80hz.

Horn fungerer ikke på samme måte som br, og har andre egenskaper som bestemmer cutoff og følsomhet. Hornet bestemmer elementet som trengs, ikke omvendt.

Men til BR så har også elementet noe å si for følsomheten. Det er ikke likt uavhengig av element.

Et effektivt element VS et mindre effektivt element. Det er stor forskjell i følsomheten under 60hz. Kassen er 50x50x50. Det effektive element har naturligvis et annet bruksområde enn det som er mindre effektivt.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skrev at de er mer lik jo lengre ned i frekvensene man kommer, og at under 60Hz er stort sett alle like.
    Det du nå har gjort for å motbevise meg er å ta to element med så forskjellige egenskaper som mulig å sammenlignet dem i en konstruksjon som fremhever disse forskjellene enda mer.

Jeg vil si at PD'en er mer en bass, og TcSounds'en er mer en subbass. Dehar med andre ord forskjellige bruksområder.

og ang horn og stacking for å nå lavere cutoff: Slik stacking fungerer på alle subkonstruksjoner, dog ikke likt som med horn, men effekten er der.

Sålang som jeg har forstått det så oppfører et horn seg mer som en IF når man kommer under frekvensen det var ment for å fungere ned til, og da detter følsomheten, og siden selve hornet er en del av kassen i hvermansens øyne så velger jeg å holde på min uttalelse. Større kasse, høyere følsomhet.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til trådstarter: stol på fabrikanten og kjøp en sub der passer ditt behov, og rommets størrelse, mer er der ikke å si om den sak. Ikke spør nå hvorfor subwoofere varierer så mye i pris også.....

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antall watt for å kontrollere sub'en ?

Forsterkers RMS effekt... 50% eller mer av elementets max watt.

For lukket kasse så er det en fordel og ta i så en er sikker da lukket kasse krever mere av forsterkeren.
    Også om en har sub som spiller godt nedover i frekvensene kreves det mye strøm.

PS... Subsonic filter er vært og ha på en sub

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen av valgene dine er litt rare harman/kardon.

Når man monterer et element i en kasse så augmenterer man effektåligheten til elementet, jo større kasse jo lavere blir effektåligheten. Man trenger ikke at en forsterker leverer mer en at den klarer å kjøre elementet til xmax.

Det er greit å ha reserve, men forsterkerens RMS trenger ikke å være høyere en dette, kjører man mer strøm inn så blir det bare mer ulyder, ikke mer trykk, og man løper sjangsen for å skade elementet.

Så hvis du har en EP4000, som klarer ca 2500w RMS, og en god 15" sub, så konstruerer man kassen mindre helt til den tillater elementet å tåle forsterkerens RMS(hvis elementet tillater dette rent termiskt), begrenser SPL eller får en Q over den ønskede verdi.

Da får man en fin kompromi mellom størrelse, SQ og SPL.

Man kan og la den være stor, så stor som WAF tillater, eller større hvis man er godt kjent med W's termiske egenskaper=) Men W kan med hell kjøles ned med gull og diamanter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar. Jeg vurderer å fylle på i bunn med en liten, men god sub. Vurderer denne: Definitive Technology SuperCube 4000

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •