Er det noen stor forskjell på 2-veis og 3-veis?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det noen stor forskjell på 2-veis og 3-veis?

Tror at disse høttalerene kan passe mitt behov. På Quadral sin hjemmeside viser de et par oppsett med forskjellige kombinasjoner av høyttalere. Til den senteren jeg allerede har skal disse to alternativene være passe. Den ene er 2-veis og den andre 3-veis. Rommet de skal stå i er lite (ca. 15 m2). De skal brukes sammen med en sub.

Er det noe stort poeng å kjøpe 3-veis fremfor 2-veis?
    Kanskje 3-veis foran og 2-veis bak?

http://www.quadral.com/en/caerul/115/t.htm
    http://www.quadral.com/en/caerul/135/t.htm

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du hørt de spille?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant og si, nei. Har hørt noen Quadral tidligere og likt dem. Samt at jeg som nevnt har en senter fra før som jeg liker godt. Saken er nå at jeg må ha noen nokså små og plasseringsvennlige ht. Men jeg har aldri vært i besittelse av 2-veis ht til hi-fi/kino bruk, og var derfor ute etter om noen kunne si noe generelt om den størst forskjellen, hvis det er noen, på 3-veis og 2-veis.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2-veis spiller i mange sammenhenger BEDRE enn 3-veis, og du skriver at du skal ha sub......så må vel 2-veis holde greit i massevis? Hvis 2-veis har 6,5" eller større, kjør på. 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det er oppgitt at største elementet er på 170 mm, noe som er vel må være ca. 6". Den går ned til 38 hz.
    Nære nok, eller........?

Hvorfor akkurat 6,5", tommelfingerregel eller naturlov ?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av t-vs
    Vel, det er oppgitt at største elementet er på 170 mm, noe som er vel må være ca. 6". Den går ned til 38 hz.
    Nære nok, eller........?

Hvorfor akkurat 6,5", tommelfingerregel eller naturlov ?
    6.5" har vel vist seg å være et svært godt kompromiss mellom flere faktorer i en 2-veis konstruksjon:

* De er små nok til å nå godt opp mot diskantområdet (opp til 3-4kHz) uten noe særlig forvrengning. Til sammenligning har en 8-tommers enhet gjerne hørbar forvrengning allerede ved 1.5 kHz, noe som i en 2-veis konstruksjon vil kreve en diskant som går ned under denne frekvensen. Det er vanskelig å lage en diskant som yter godt fra 1.5kHz og opp til 20kHz (selv om slike diskanter absolutt finnes, så krever de gjerne litt ekstra av delefilteret...).
    * De er store nok til å ha et akseptabelt membranareal i bassen. Likevel er det klart at det er begrenset hvor mye luft de kan flytte. Derfor er det blitt så populært med 2.5-veis konstruksjoner med et ekstra 6.5" element som hjelper til i de dypeste oktavene.
    * Med subwooferens inntog, så er kraftig bass mindre viktig i 2-veishøyttaleren, og da er fortsatt 6.5" et meget godt valg, siden de gjerne gir nok lyd helt ned til 80Hz. Det er alment akseptert som den magiske grensen for ikke å miste detaljering og presisjon i lydbildet.

Alt dette gjør 2-veis og 2.5-veis konstruksjoner med 6.5"-elementer til svært anvendelige høyttalere. Det er ikke dermed sagt at 7", 6" eller 5.5"-elementer i enkelte utgaver kan fungere like bra, men 6.5" er på en måte blitt "det perfekte kompromiss".

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Er det noen stor forskjell på 2-veis og 3-veis?

Sitat Opprinnelig postet av t-vs
    Tror at disse høttalerene kan passe mitt behov. På Quadral sin hjemmeside viser de et par oppsett med forskjellige kombinasjoner av høyttalere. Til den senteren jeg allerede har skal disse to alternativene være passe. Den ene er 2-veis og den andre 3-veis. Rommet de skal stå i er lite (ca. 15 m2). De skal brukes sammen med en sub.

Er det noe stort poeng å kjøpe 3-veis fremfor 2-veis?
    Kanskje 3-veis foran og 2-veis bak?

http://www.quadral.com/en/caerul/115/t.htm
    http://www.quadral.com/en/caerul/135/t.htm
    I valget mellom de to ovennevnte ville jeg gått for 2-veis konstruksjonen. Det er et par grunner til det:
    * Det er ikke noe større basselement i 3-veis versjonen. Det er derfor marginalt hvor mye mer luft som kan flyttes i den konstruksjonen.
    * Delefrekvensen ved 700Hz ligger midt i grunntoneområdet for stemmer/aksutiske instrumenter. Det er ikke dermed sagt at det blir dårlig, men det er alltid utfordringer forbundet med å få linearitet rundt en delefrekvens.

Hadde 3-veis konstruksjonen hatt større basselement og du ikke skulle ha sub, så hadde saken vært annerledes, men til syvende og sist vil jeg tro at det er lite å hente på 3-veis løsningen i dette tilfellet.

Men avgjørelsen er det bare du som kan ta. Lytt til begge og hør etter hva som lyder best. Jeg tror du vil komme til at den ekstra kostnaden for 3-veis versjonen ikke gir en forbedring verdt pengene, men det er dine ører som skal leve med høyttalerne.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tolker svarene dit hen at det ikke er noen stor prinsipiell fordel med 3-veis høyttalere. Da jeg må ta stort hensyn til størrelsen på kabinettet (og selvfølgelig pris), så blir det å satse på 2-veis variant her i gården.

Mange takk for svar og innspill!!!!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •