System Audio Mantra 60

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

System Audio Mantra 60

Hei

Jeg kjøpte System Audio Mantra 60 for et par måneder siden fra soundgarden nettbutikk. Etter å ha fått dem, var jeg veldig i tvil om jeg skulle beholde de, eller bruke angreretten. Jeg følte at de kanskje var litt for store for mitt 12 kvm rom. Men jeg ble ganske imponert. Jeg hørte detaljer i musikken jeg aldri før har hørt. De spiller høyt og tøft. Jeg bestemte meg for å beholde de.
    Hva har skjedd? Jeg hører nesten ikke mer på musikk. Anlegget står ubrukt.
    De spiller høyt og tøft ja. Men i lengden blir det bare slitsomt. Ikke på grunn av skrikende diskant. Det er vel mer bassen eller mellombasen som er problemet. På noe musikk er det bra, annen musikk høres forferdelig ut. Jeg har forsøkt med forskjellig plassering uten at jeg føler at jeg har kommet noe videre. Jeg har de nå litt over 30 cm fra bakvegg. Å tette igjen bassporten bak har jeg også forsøkt, men da forsvinner all bass.
    Forsterker er XTZ A100D3. Tror dere en ny forsterker i samme prisklasse som høyttalerne vil løse problemene eller gjøre det enda verre?
    Jeg har lest en del her på forumet og andre nettsider. Noen anbefaler Hegel H200 til System Audio. Derfor hadde jeg egentlig tenkt å vente på H300. Men jeg er veldig i tvil etter å ha lest flere som sier de IKKE anbefaler Hegel på Mantra 60. Primare og Bladelius Thor er andre forstekere jeg har lest skal passe Mantra 60. Jeg har kun soundgarden og hifiklubben her i byen, men vet ikke om de vil låne meg en forsterker så jeg kan prøve hjemme.

Hva mener dere eksperter? Er det noe vis å prøve dyrere elektronikk, eller har jeg rett og slett kjøpt for store høyttalere?

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Du mener at du har for mye bass på enkelte sanger og for lite på andre?
    Det problemet hadde jeg med store høyttalere jeg ikke fikk plassert optimalt, ble mye bedre hos meg med mindre høyttalere.
    Veldig mange meninger og erfaringer om dette temaet, finnes nok ingen fasit.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos både Soundgarden og Hifiklubben pleier de å være grei å la en deponere (dvs en betaler og kan levere tilbake) på demo-utstyr slik at en kan teste hjemme, så prøv det.

Hvis bassen er for sterk, så prøv og trekk høyttalere så langt fra bakvegg og sidevegger du har plass til, men pass også på lytteavstand...

Hjørneplassering gir mest bass, og iom du har lite rom så kan det være mest hensiktsmessig å trekke de mest vekk vekk fra sidevegger (men samtidig bør de ikke stå for nærme hverandre).

Du bør også kanskje prøve en ommøblering hvis mulig (snu retning i rommet 90-270 grader i forhold til hva du har nå).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vanskelig å forklare men føler kanskje at lyden mangler litt dybde. De kan spille høyt og tøft, klart og åpent men det mangler noe. Jeg kan ikke mer sette meg ned å nyte musikk over lengre tid.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xnn3882
    Er vanskelig å forklare men føler kanskje at lyden mangler litt dybde. De kan spille høyt og tøft, klart og åpent men det mangler noe. Jeg kan ikke mer sette meg ned å nyte musikk over lengre tid.
    Kanskje hvis du postet noen bilder av rom og oppsett så hjelper det? Jeg tenker litt i retning at akustikken kanskje kan forbedres...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva bruker du som kilde / dac ?
    Jeg ville prøvd bedre forsterker og en god dac i oppsettet å sett om det hjelper.
    Hegel er kjempematch med SA.

Ellers er min erfaring med mantra 60 at de er veldig lette og plassere og spille fort bra. Savner mine fra tid til annen, kjempebra høyttaler.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen.

Bruker Hegel HD11 dac. Etter å ha lest ditt innlegg Quisten, og sett ditt oppsett, fikk jeg lyst til å prøve Klipsch igjen. Så jeg hentet mine gamle Klipsch F1 som er litt større enn Mantra 60, men har bassport fremme. Først hørte jeg litt på Mantra 60 før jeg raskt koblet fra og koblet til Klipsch F1. Disse fungerer langt bedre i mitt rom. Bedre og dypere bass. Ikke like mye trøkk i mellombassen som Mantra 60, men behagelig å lytte til over tid.
    Angrer på at jeg kjøpte Mantra 60 som nå står i boden og samler støv.
    Noe vits å bruke mer penger på bedre elektronikk eller bare gi opp og selge Mantra 60?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret har du allerede testet deg frem til? Det er lite en forsterker kan gjøre med høyttalerens egenskaper.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Svaret har du allerede testet deg frem til? Det er lite en forsterker kan gjøre med høyttalerens egenskaper.
    Det er jeg ikke helt enig i. En forsterker kan fremheve Høyttalerens egenskaper, eller gjemme de. F.eks en høyttaler som er meget analytisk i toppen, kan enten den fremheves med riktig valg av forsterker, eller tones ned.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, trådstarter her.

Kommer med en liten oppdatering. Jeg har byttet forsterker og bruker nå Marantz PM-K1 Pearl Lite på Mantra 60. Dette hjalp veldig på lyden. Også bassen. Spiller nydelig!

Newcomer Joppa:D sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at du ble fornøyd! Hegel og system audio er en meget bra kombo. Soundgarden bruker hegel på mantra 60. kjøpte du dem uhørt?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg kjøpte dem uhørt. Bestilte fra soundgarden nettbutikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også Mantra 60 med Marantz. Er kjempe fornøyd. Er reciever (sr6006) jeg har da, men gjør susen i stereo. Leker med tanken om reint stereo oppsett med Hegel H300 når lommeboken tilsier det.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på hifiklubben i dag og kjøpte Cambridge 851a. Veldig imponert. Rett ut av eska spiller den bedre enn Marantz Pearl Lite (som koster 2000 mer). Har 14 dager på å bestemme meg for om jeg skal beholde den eller ikke.

Da har jeg altså testet Lyngdorf TDAI 2200, XTZ A100D3, Marantz Pearl Lite og Cambridge 851a på Mantra 60. Jeg vil rangere de slik etter opplevd lydkvalitet:
    1. Cambridge
    2. Marantz Pearl Lite
    3. XTZ
    4. Lyngdorf

Har virkelig lyst til å prøve Hegel H300 også. Men 30000 er mye penger.

Newcomer Tristania sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurte på hvordan det gikk med Cambridge til 851A til mantra'ene. Beholdt du forsterkeren?

Er litt i samme situasjonen selv.
    Har kjøpe nye Mantra selv til et anlegg nr 2 som skal stå i stuen.
    Vurderer selv denne på mine.

Hvordan er lydsignaturen på Cambridge 851A?

Har også fått et ok tilbud på Naim Nait XS.

Noen som har noen innspill på hva som bør velges?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

SA Mantra 60 og Cambridge 851A fungete kjempebra sammen. Har solgt Mantra 60. Angrer litt på det nå. Jeg har beholdt Cambridge 851A. Den er veldig nøytral og passer derfor ganske mange høyttalere. Er veldig fornøyd med denne, og tviler på at du finner en bedre forsterker til den prisen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •