klipsch RF7II og forsterkerspørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

klipsch RF7II og forsterkerspørsmål

Hei!

Har tatt på meg gullbuksen for en liten stund tilbake, og investert i rf7.

Tenkte egentlig jeg skulle invistere i trinn med tiden også, da jeg tror onkyo'en blir for liten(tx-nr5009).
    Tenkte jeg skulle finne en skikkelig kraftig en for å dra disse, men så oppdaget jeg i dag at på baksiden så står det max input power 250watt. Regner da med at det er i 8 ohm.

For min del så virker dette kanskje litt lite for disse?
    Hva er det folk pleier å kjøre med her da?

og sist og ikke minst, hvilket trinn er å anbefale til max 20k?

Takker for svar!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke en 1000 watts forsterker på en hvilken som helst høyttaler, ikke noe problem.
    Desuten er Klipsch såpass effektive at de spiller sykt høyt med 20 watt.
    Klipsch mafiaen får råde deg mht. hva du skal investere i.....

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 stykk Emotiva XPA-1 :-D skulle være nok strøm for en stund da

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har XPA-1 til å drive RF-83, holder sikkert med halvparten...

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Jeg har XPA-1 til å drive RF-83, holder sikkert med halvparten...
    Og da er vi nede på en XPA-2. Har brukt den på RF-7 selv og det fungerte bra. Den koster mellom 7-8 K ny.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg klarer ikke å få meg til å anbefale XPA-1 hvis det ikke er til noe spesielt bruksområde.

Man har rett og slett ikke bruk for så mye.
    Så hvis man ikke er ute etter skryterett, har serdeles tungdrevne høyttalere eller absolut skal kjøre helbalangsert så er den overkill.

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv Parasound NC-2250 på mine RF-7mkII, den fungerer godt nokk i massevis for min del siden jeg normalt sett ikke spiller huset av grundmuren.
    Men når jeg får slike kick, så skulle jeg ønske att jeg hadde en god del mere krefter å rutte med.

NC-2250 er ganske så lik Emotiva Xpa-2 når det gjelder krefter.

Men, om du kjører 5.1/5.0 så tror jeg du skal titte på XPR-5 (it's a monster)!!!
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er jo et billig alternativ Sherbourn PA 2-250
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio
    Har selv Parasound NC-2250 på mine RF-7mkII, den fungerer godt nokk i massevis for min del siden jeg normalt sett ikke spiller huset av grundmuren.
    Men når jeg får slike kick, så skulle jeg ønske att jeg hadde en god del mere krefter å rutte med.

NC-2250 er ganske så lik Emotiva Xpa-2 når det gjelder krefter.

Men, om du kjører 5.1/5.0 så tror jeg du skal titte på XPR-5 (it's a monster)!!!
    Ja... Merket ikke så mye til dette jeg. Prøvde både med Oberon 6.1 og XPA-2, men var egentlig ikke veldig mye forskjell på disse syntes jeg. Brukte subber og deling mellom 60 og 120Hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå for tiden så kjører meg bare 5.0 grunnet boforhold. Har kjøpt inn alt så når jeg flytter så blir oppsettet 9.2.
    Vet ikke om jeg har så veldig behov for en forsterker med fler enn 2 kanaler da jeg tror onkyoen skal klare det fint.
    Mitt inntrykk er jo sikkert som folk flest sitt.. Man får det man betaler for

Hvordan er disse forsterkerene på lyd? Jeg har ikke hatt mulighet til å høre på noen av de nevnte ennå..

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hørte ikke forskjell på Onkyo recieveren min(1007) og XPA-1 før jeg dro volumet opp med basstung musikk.
    Da ble det betydelig forskjell, selv med subwoofer aktiv.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hatt mk2 selv, men hadde mk1 i noen år og konseptet er nok det samme; rf7 er en fantastisk høytaler som krever sitt av forsterkeren for å blomstre slik den er kapabel til.

Selv om det står 250w på den så BØR du pøse på med mer for å utnytte potensialet og for 20k kan du få ganske så mye artig på bruktbørsen.

For øyeblikket ligger det f.eks. ett par Midgard Oberon 6.1 til 10k på bruktbørsen her på avf. Kaprer du disse har du definitivt nok med krefter for en periode mens du kan fortsette å legge unna penger for om du VIRKELIG vil få fult utbytte av disse mastodontene så vil et par brukte parasound jc1 eller en big mac være det du bør sikte deg inn på i lengden.

En mulighet er jo også å gå for 2 brukte parasound a21 og brokoble de. Eller ett par vincent sp998. Lydmessig vil disse forsterkerne være "bedre" enn oberon, men jeg så vel som hele biiping nabolaget kan skrive under på at oberon slettes ikke var ille på rf7
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    Har ikke hatt mk2 selv, men hadde mk1 i noen år og konseptet er nok det samme; rf7 er en fantastisk høytaler som krever sitt av forsterkeren for å blomstre slik den er kapabel til.

Selv om det står 250w på den så BØR du pøse på med mer for å utnytte potensialet og for 20k kan du få ganske så mye artig på bruktbørsen.

For øyeblikket ligger det f.eks. ett par Midgard Oberon 6.1 til 10k på bruktbørsen her på avf. Kaprer du disse har du definitivt nok med krefter for en periode mens du kan fortsette å legge unna penger for om du VIRKELIG vil få fult utbytte av disse mastodontene så vil et par brukte parasound jc1 eller en big mac være det du bør sikte deg inn på i lengden.

En mulighet er jo også å gå for 2 brukte parasound a21 og brokoble de. Eller ett par vincent sp998. Lydmessig vil disse forsterkerne være "bedre" enn oberon, men jeg så vel som hele biiping nabolaget kan skrive under på at oberon slettes ikke var ille på rf7
    støtter vincent eller parasound

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meningene er som vanlig delt skjønner jeg. Jeg hadde parasound p3 og midgard oberon på mine 1.gen rf7. Får å få noe futt i bassen måtte jeg skru opp volumet til det punkt at det begynte å bli skrikete i diskanten. Og da snakker jeg om kniv-inn-i-øret skrikete. rotel ble tynt, og fortsatt ubehagelig ved høytspilling. I dag har jeg McIntosh både pre og effekt, DET er en kjempekombo. Så i din prisklasse hadde jeg kanskje gått for noe rørforsterkeri. Får da ikke allverden med effekt, men rf7 spiller massemasse likevel. Men, går ut ifra at 2.gen er litt mindre kresne på forsterkeri enn det mine er.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine RF 83 va for lyse i toppen med Vincent SP 991 blokkene.. Bytta til McIntosh MC352 og da falt alt på plass.. :-)

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører Midgard på mine Mk1 og med P3 Halo synes jeg ikke dette er noe skrikete i det heletatt, bassen er også helt med om man spiller lavt eller drar på skikkelig.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD M3 spiller nydelig på RF82mk1, har lest noen amerikanere også benytter denne rakkern på RF83 med stort hell! Anbefales en sjekk!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spør kanskje dumt her, men er det noe forskjell lydmessig ved brokobling?

Newcomer JL`Audio sin avatar
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nad på Klipsch

Sitat Opprinnelig postet av skorob
    NAD M3 spiller nydelig på RF82mk1, har lest noen amerikanere også benytter denne rakkern på RF83 med stort hell! Anbefales en sjekk!
    Nå snakker ikke jeg av erfaring, og har heller ikke prøvd Nad på Klipsch, men har hørt å lest mye om at dette abselutt ikke går i sammen. At det blir alt for skrikende å lyst i toppene?
    Men det er kanskje ikke tilfelle siden du her skriver at det spiller rått.

Tenker selv og gå over til klipsch etterhvert i front, men da vil jeg jo ha mcintosh på frontene som jeg vet går "hånd i hanske". men hadde vært fint hvis jeg kunne brukt Nad M25 på senteren eventuelt.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke at produsentene lager forsterkere med spesifikk klang lengre, alle er ute etter å være nøytral, og da passer det meste og det er mest sansynlig lite forskjell på dem.

Kansje i gamle tider at det med matching av elektronikk var et tema, i de tider da folk ikke hadde RK, digital EQ, koreskjon i tidsdomenet osv. I de tider da teknologiene var nye og det alle var ute etter å stikke seg ut fra hverandre, litt alla når du ser på forskjellige tv'er i en butikk. Feilinnstilt med vilje for å stikke seg ut.

Jeg har selv opplevd å ikke høre forskjell på forsterkere, og jeg har lest om ABX tester som viser at folk ikke hører forskjell på nøytrale forsterkere uansett prisklasser.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •