klipsch RF7II og forsterkerspørsmål - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Jeg tror ikke at produsentene lager forsterkere med spesifikk klang lengre, alle er ute etter å være nøytral, og da passer det meste og det er mest sansynlig lite forskjell på dem.

Kansje i gamle tider at det med matching av elektronikk var et tema, i de tider da folk ikke hadde RK, digital EQ, koreskjon i tidsdomenet osv. I de tider da teknologiene var nye og det alle var ute etter å stikke seg ut fra hverandre, litt alla når du ser på forskjellige tv'er i en butikk. Feilinnstilt med vilje for å stikke seg ut.

Jeg har selv opplevd å ikke høre forskjell på forsterkere, og jeg har lest om ABX tester som viser at folk ikke hører forskjell på nøytrale forsterkere uansett prisklasser.
    Den typing "matching" en for dårlig forsterker på RF-7 II utgjør kan ikke korrigeres med selv den mest avanserte romkorreksjon. Det er ikke klangbalanse, men manglende strømleveranse/forvrengning det er snakk om. Men RF-7 II låter så bra at de ikke har noen som helst problemer med steinnøytralt forsterkeri. Det er den generelle kvaliteten som bør være bra, for svakheter blir avslørt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig i det du sier der

Da jeg har kjøpt litt kvalitet jevnt over, så tror jeg neppe jeg vil invistere i et alt for billig trinn..

Fundrer veldig på en parasound Halo a21 eller to halo a23. Litt usikker hva jeg kommer best ut av..

Om to dager så er det sikkert noe annet som frister og blir liksom ikke helt klok..

Newcomer samiboy sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ferdinan
    Må si meg enig i det du sier der

Da jeg har kjøpt litt kvalitet jevnt over, så tror jeg neppe jeg vil invistere i et alt for billig trinn..

Fundrer veldig på en parasound Halo a21 eller to halo a23. Litt usikker hva jeg kommer best ut av..

Om to dager så er det sikkert noe annet som frister og blir liksom ikke helt klok..
    nå har ikke jeg prøvd annet enn A21 på mine RF62, men du verden det ble bra lyd, og matchinga syns jeg var perfekt! A23 er sikkert et godt valg det også, selv om RF7 trenger litt av en forsterker for at den virkelig skal kose seg ;D

lyke til

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken var da å brokoble 2 a23, burde gi mer enn nok da.
    Men usikker på om det er vesentlig lydforskjell på a21 og a23..
    Er jo billigere og mere vatt på 2 a23 brokoblet.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drit i brokobling. Brokobling svekker forsterkerens evne til å takle vanskelige laster. RF-7 II krever ikke tonnevis med watt med sin høye følsomhet, så gå heller for en strømsterk og god 150 watter med god kvalitet enn 400 veike brokoblede watt (tall bare tatt fra luften).

Med andre ord vil jeg klart anbefale en A21 fremfor to stk A23. Jeg vil imidlertid tro at du kommer langt med én A23 også, litt avhengig av ambisjonsnivå.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jeg ikke klar over.. Prøver å finne litt lære om brokobling, men lite å finne ser jeg..

Er nå bare en tanke, lenge til ting skal kjøpes uansett

Er ny på dette feltet da jeg aldri har hatt trinn før, kanskje du kan svare meg på det
    Men ser at a23 har
    125wx2 i 8 ohm
    225wx2 i 4 ohm som brokoblet?
    400wx1 i 8 ohm hva er kalles så dette?

Takk for svar

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    125W x 2 i 8 ohm = leverer 125 W i to kanaler med 8 ohms belastning
    225W x 2 i 4 ohm = leverer 225 W i to kanaler med 4 ohms belastning (fordi ohmen (motstanden) er halvert kreves det dobbelt så mye strøm fra forsterkeren)

400W x 1 i 8 ohm = leverer 400 W i brokoblet modus. Brokoblingen gjør at to kanaler blir til én kanal. Du får i teorien tilgang på 4 ganger mer effekt (uoppnåelig) i bytte mot at forstkeren nå i praksis ser halvparten av motstanden (dvs en 8 ohms høyttaler blir like krevende som en 4 ohms høyttaler i ikke-brokoblet tilstand). F.eks vil ikke en forsterker som kun klarer å levere ned til 4 ohm i ikke-brokoblet tilstand være komfortabel med 4 ohms laster i brokoblet tilstand i det hele tatt. Det er nok derfor kun 8 ohms varianten er oppgitt for brokoblet tilstand.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innføringen litt klokere blitt

Får hive hue på puta å tenke videre

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Primare A32 er en kjempematch med Klipsch RF7 II, faktisk bedre enn McIntosh MA7000 i mine ører.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil du beskrive lydbildet i primare da, bortsett fra bedre match?
    Merker onkyoen kan bli litt i lyseste laget på enkelt musikk.. Skulle gjerne få justert lyden fra lys i toppen til litt over i soft. Ikke så mye som skal til tror jeg, bare finne rette trinnet..

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil justert lyden fra lys i toppen til litt over i soft, så er nok A32 det rette trinnet for deg. Nå prøvde jeg med forforsterkeren PRE30 fra samme leverandør på RF7-II, men jeg vet at effekttrinnet har den egenskapen du etterlyser. Jeg har prøvd effektrinnet hos forskjellige kompiser og jeg har sammenlingnet det men ganske mange effektrinn i ca samme klasse på mine egne Focaler.(Parasound A21, Emotiva XPA3, McIntosh 252, Hegel H4A, for å nevne noen)

At effektrinn nå om dagen er tilnærmet like, som enkelte hevder i tråden her, stemmer i hvertfall ikke med mine erfaringer. Alle jeg har testet har hatt hver sin måte å drive høyttalerne på.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok... Skal undersøke det litt nærmere

Nei, jeg tror nok alle har sitt særpeg uansett.. Det er min erfaring også.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •