Høyttalere som går dypt - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 25 av 25
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har målt mine OMD28 til under 20HZ ved litt hjelp av plassring mot hjørne ja vet det juks. De går ned til ca 25HZ til vanlig fritt i rommet.

Legger ved en måling fra gammel tråd. Ulempen med disse er meget lav følsomhet (83dB/1w/1m) og dipper på ca 4 ohm. Men de har fundament ihvertfall

http://avforum.no/forum/attachments/...l_m3abf9ec.jpg

Intermediate Hunter2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    503
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Er det noen på forumet som har sett og hørt de, og som kan formidle noen inntrykk?
    Du kan jo bare kjøre deg en tur til Heimdal så skal du få høre de hos meg
    Gjelder også alle andre som måtte være interresert.

Newcomer Stereo Light sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble jeg plutselig sugen på å kjøpe meg omd-28 igjen.

Har overbevist meg selv om at det ikke er nødvendig da stuen jeg har bare er 16kvm.

Men, blir jo litt fristet... Mulig jeg går på en smell over nyttår. Du er fortsatt fornøyd Banditt?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    Hei! Det er svært sjeldent at høyttalere som koster en normal penge har brukbar output ned til 20 hz. Hva er årsaken?
    Dette er et ganske komplekst og sammensatt spørsmål da det er en del faktorer som avgjør.

Skal et høyttalerelement spille ned mot 20hz trenger man stor kasse, stor port og forholdsvis høy masse i selve membranen får å få resonansfrekvensen ned. Med det siste ender man ofte opp med elementer som er relativt tungdrevne og med forholdsvis dårlige egenskaper oppover i frekvens. Man bør også ha en solid kasse, slik at man beholder en god kvalitet, og dette drar ofte prisen opp en del. Og om man prøver å få til dette i en normalt stor høyttaler vil man også få et kapasitetsproblem da 20hz krever 4x vandring som 40hz om man vil ha samme nivå.

Dette er litt enkelt forklart, men noe jeg føler er litt av essensen til hvorfor det er slik.

Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    Modell: CT 1000
    Baujahre: 1982-1987
    Hergestellt in: Deutschland
    Farbe: Esche schwarz, Esche weiß, Eiche, Nußbaum
    Abmessungen: 355 x 660 x 320 mm (BxHxT)
    Gewicht: 21,5 kg
    Neupreis ca.: 2000,- DM (UVP Paar)

Technische Daten
    Bauart: 3-Wege, Standlautsprecher
    Chassis: Tieftöner: 1x 310 mm
    Mitteltöner: 1x 120 mm
    Hochtöner: 1x 25 mm TitanKalotte

Belastbarkeit (Nenn-/Musikb.): 110 / 160 Watt
    Wirkungsgrad: 93,4 dB
    Frequenzgang: 20 - 30.000 Hz
    Übergangsbereiche: 450 / 3.100 Hz
    Impedanz: 4 Ohm

De er oppgitt ned til 20 hz, men sier ikke noe om det er ved -3 db eller mer.
    Uten at jeg har hørt de, eller ønsker å si noe galt om høyttalerne, har jeg mine tvil om de ville levert ned til 20hz ved måling ekkofritt. Det ville i såfall ikke vært annet en sensasjonelt med en såpass høy følsomhet. Det er dog noen rom som gir et positivt bidrag, noe som kan være en årsak. I såfall vil flere andre konstruksjoner sannsynligvis også spille dypt i dette rommet.

En annen sak er jo hvor dypt er dypt? Mange opplever det som ganske dypt bare man bikker under 40hz. Nærmer man seg 30hz syntes gjetter mange på at man er på subsonisk nivå, mens rå utfoldelse av 20hz har de færreste hørt. Det at man gjerne begynner å sette rommet i sving allerede fra omkring 40hz føler jeg er med på å lure oss litt før man opparbeider seg skikkelig erfaring.

Det er viktig å påpeke at det jeg skriver er absolutt ikke en fasit omkring temaet, men kun et bidrag i form av høyttenking fra min side.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stereo Light
    Ble jeg plutselig sugen på å kjøpe meg omd-28 igjen.

Har overbevist meg selv om at det ikke er nødvendig da stuen jeg har bare er 16kvm.

Men, blir jo litt fristet... Mulig jeg går på en smell over nyttår. Du er fortsatt fornøyd Banditt?
    Ja jeg er fortsatt meget fornøyd! Har hatt de i over 2 år nå MCACC dro jo av all bassen når jeg kjørte den... ble tynn lyd gitt! Så kjører front algin her selv om jeg vet a frekvens responsen ikke er uber jevn... Har stue på ca 22m2 selv. Ser de har på vanns.com til bra pris. Er de siste 8-10 HZ en får med OMD28 kontra OMD15. OMD15 spiller jo ikke dårlig den heller akkurat!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •