Avstand til subwoofer.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Avstand til subwoofer.

Har en Radionette sub, 8". Sitter ca. 3 meter fra fronthøyttalerne og tv, og hadde suben ved siden av frontene inntil i dag. Jeg har en Denon avr-1603 receiver, og spørsmålet mitt er: på receivern kan jeg stille inn avstand til de forskjellige høyttalerne. Men suben og frontene er 'sammenkoblet' på denne innstillingen. Når jeg stiller inn avstanden til frontene til 3 meter, blir også sub avstanden 3 meter. Og nå har jeg plassert suben bak sweetspot, altså betraktelig nærmere enn frontene. Og da lurer jeg på om bassen vil lide av dette? Nå sitter jeg ca. 0,5 meter fra suben, mens den er innstillt til 3 meter. Har dette noen betydning? Har lagt merke til at på nyere rimelige Denon receivere, har man mulighet til å stille sub avstand separat, men det har altså ikke jeg.

mvh
    Jørn N.

Newcomer doberman sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Tror ikke det vil ha noe å si. Fra sub blir lyden nokså ullen uansett. Tror ikke du klarer høre "hvor lyden kommer fra" eller hvilken forsenking den har.

Tut og kjør!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at man kan høre om sub'en står bak lyttepossisjon, eller forran. Bortsett fra det så er mulghetene små for å retningsbestemme lyden fra en subwoofer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ihvertfall at bassen er fyldigere og bedre etter at jeg flyttet den. Pluss at det virker som om bassen 'vet' hvor den skal. Det høres ut som om den legger seg i front når jeg hører musikk, og tilsvarende på film. Selv om den altså står bak sweetspot. Hva kommer det av? Også står den jo i et hjørne nå, det hjelper vel på å heve bassen, samt gjøre den dypere.

mvh

Jørn N.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •