Focal Electra 1027 BE?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Focal Electra 1027 BE?

Heisann. Vil sjekke med dere som har mer peil enn meg her på forumet.

Jeg har muligens mulighet til å bytte mine Usher Mini Dancer One Diamond med Focal Electra 1027. Mine er brukt i under 6 måneder og Focalene er brukt i 3 år.. Det skal derimot ikke være noe galt med de. Nypris på Focalene var rundt 47k eller noe slikt og nypris på Usherene nå er 35k.

Så lenge Focalene fungerer helt fint så bør vel dette være et lurt valg av meg? Har aldri hørt Focal, men lest mye bra, og dette bør vel være en klar oppgradering?

Alle tanker tas imot med stor takk

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det ikke lett å gi et fasitsvar. Jeg har hatt begge disse modellene, og de er ganske forskjellige lydmessig. Focal er endel mer nøytrale enn Usherne dine, og i mine ører en bedre høyttaler. Det er også et bedre valg om du ønsker å bygge ut til surround, men gi dem skikkelige arbeidsforhold. 1027 funker ikke på en middels receiver. Når det gjelder pris går 1027 ufortjent billig på brukten, så der kan man gjøre virkelig gode kjøp
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei.

Harman/Kardon HK 990'en min vil kanskje bli for svak? Dette er en midlertidig receiver så det er ikke et stort problem isåfall. Har blant annet tenkt på Bladelius Thor III. Dette bør være nok til Focalene?

Vet det ikke er noe fasit på dette, hehe. Men det er ihvertfall bedre å få litt andre synspunkter med mer erfaring enn og bare satse for min del Jeg er derimot ute etter nøytral lyd, så forhåpentligvis er de gode for meg. Focalene får vel frem detaljene i musikken i større grad enn Usher og?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen erfaring med Usher mini Dancer, så en sammenligning der kan jeg ikke uttale meg om, men jeg har meget god erfaring med Focal 1027be og Bladelius Thor III.
    Mine 1027be er nå snart 6.år (hadde Focal før dem også), og jeg har brukt Bladelius Thor til å drive dem de siste 3-4.årene. Først Thor II, så siste utgave (før III) av Thor, og nå tilslutt Thor III, som jeg vel har hatt i ca.1.år nå. Før perioden med med Thor brukte jeg Parasound A21 og Arcam C31 til mine 1027, og jeg likte helt klart Thor bedre...spesielt dybden og klarheten i bassen. Thor III skal dessuten ha litt "mykere" lyd enn sine forgjengere, uten at jeg (med normal hørsel) mener å kunne høre noen forskjell.
    Som det også står om endel andre steder på forumet, så er 1027 en høytaler hvor bassen slår inn over, og at man da får "feil fase" om f.eks. bruker YPOA til Yamaha receiver til å sette opp anlegget. Det fine ved bruk av Thor, som effekt til 1027, er at du da får "rett fase", da Thor snur dette, slik at du slipper å sette - til + for å tilfedstille oppsettet. Meridian 861 skriver endel om dette på sin hjemmeside her på forumet. Jeg klarer ikke høre forskjell, men synes det er betryggende å ha - til - og + til +.

Det eneste lille minus med Thor i mitt oppsett, er at forsterkeren reagerer på fjernstyringen til Altibox om den står for nære TV. Jeg bruker Harmony one til alle mine produkter, slik at jeg således unngår dette.

Tilslutt må jeg si meg 100% enig med Devilej ovenfor, om at 1027 går "ufortjent billig" på brukten, årsaken er sikkert flere, men mye er vel at utsalgsprisen på nye produkter ikke har vært opp mot veiledende pris, og at bruktprisen har blitt tilsvarende lav.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.

Da bør jeg ihvertfall kunne teste ut Thor på de, så satser vi på at det faller i smak

Tenker fortsatt litt på det, men jeg heller litt mot å bytte til meg Focalene. Synes de er lekre også, men han har desverre ikke fargen jeg helst kunne tenke meg. No big deal

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om fargen på Focalene du har på hånden ikke passer helt, så kan du jo forsøke en bytteannonse til den fargen som passer resten av anlegget ditt. Du skriver paret er 3-år, det er såpass nytt, at det burde være attraktivt for bytting i fall andre 1027 eiere ønsker å bytte farge.
    Forøvrig er fronten på alle 1027be like, det er bare sidene og bak som har forskjellige farger. Alle fargene i 1027 serien er uansett nokså nøytarale, og vil trolig passe det meste.

Når det gjelder Bladelius Thor III, så kan du jo ta kontakt med NAT (Norsk Audio Teknikk AS) og snakke med Morten. Han er hjelpsom og flink, og du får sikkert låne med deg et eksemplar for å prøve ut hjemme i ditt eget oppsett. Ser du bor i Skien, og da er ikke så langt til NATs lokaler sentalt i Oslo (Ullevålsveien 13).

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et veldig hjelpsomt innlegg. Kan hende jeg prøver begge deler

Newcomer OlaCola15 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken lydsignatur passer Focal? Nøytral, varm...?

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske nøytral vil jeg si. Lett å farge lyden med elektronikk og akustikk. (Og kabler )

Haddde 1007BE en periode. Angrer på at jeg solgte høyttalerne, men har hatt mye artig etter det, forsåvidt.

Newcomer OlaCola15 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott, for jeg har Vincent og Electrocompaniet og ønsker noen bra høyttalere og lurte på om Focal passer. De går jo for rundt den prisen jeg ønsker. Tenkte da på 1027 BE.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •