Plassering av høyttalere på vegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av høyttalere på vegg

Hei!

Jeg har et par Celestion 1 (små bokhyllehøyttalere med bassrefleks) som jeg skal ha på soverommet. Siden jeg ikke har plass til stativer, må jeg henge dem på veggen ved fotenden av senga.

Det jeg lurer på er om det vil lønne seg å henge dem litt høyt oppunder taket og vinkle dem nedover eller å henge dem lenger ned på veggen. Jeg har ikke så lyst til å borre masse hull i veggen for å teste hvor de låter best...noen ideer? Soverommet er på 2x2 meter med senga inntil den ene veggen.

-Audun

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg kan se har denne høyttaleren bassrefleksenporten bak, og egner seg derfor svært dårlig for veggmontering. Med mindre du bruker veggfester som flytter høyttaleren et godt stykke ut fra bakveggen. Når det gjelder plassering er det smak og behag. Få to kompiser til å holde hver sin høyttaler mens du lytter. Plasser høyttalerene der det låter best.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer at bassrefleksporten er bak. Jeg bruker høyttalerfester fra Clas Ohlson (søk på høyttalerkonsoll på www.clasohlson.no) som gjør at høyttaleren kommer ca 10 cm ut fra veggen, evt. opptil 15 cm hvis jeg vinkler dem litt nedover (bassrefleksporten sitter ganske høyt oppe på baksiden av høyttalerne).

Jeg tenkte på å la noen kompiser holde dem, men vil ikke to personer rett ved høyttalerne i et så lite rom (2x2 m) forandre lyden?

-Audun

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Jeg tenkte på å la noen kompiser holde dem, men vil ikke to personer rett ved høyttalerne i et så lite rom (2x2 m) forandre lyden?
    Helt sikkert. Men hvor nøye skal du være, hadde skjønt det hvis det var snakk om studio-monitorer til 100 laken. Alternativet er jo å borre veggen full av hull på leting etter riktig plassering.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høyttaler-konsoll fra Clas Ohlson

Jeg har kanskje samme type høyttaler-konsoll fra Clas Ohlson som du beskriver. Men idag dro jeg for å kjøpe fler, og nå har de utgått fra sortimentet. Er det noe håp for at du har byttet dem ut og har noen til overs?

Hilsen Arne Armoa

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •