Kjøpt brukte Dali 5005 - Har fått to stk merket Left

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Kjøpt brukte Dali 5005 - Har fått to stk merket Left

Har kjøpt meg et par brukte Dali 5005, men da jeg kom hjem ser jeg bakpå at det står Left på begge to :shock:

Vet at Dali anbefaler å ikke vinkle innover av den grunn at det har tatt høyde for det ved tuning av høyttalerne

Selger hadde bare ett par for salgs og hadde kjøpt de selv i butikk, så tenkte ikke på at det kunne være tilfelle å få to stk ventre-høyttalere :-|

Er dette helkrise?

Takker for innspill

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse er vel identiske høyre og venstre.
    Ville ikke brydd meg med det.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke, de er jo dønn like, kunne forstått det om det var speilede par.
    Har de ikke serienummer bak?
    At Dali har tatt høyde for at høyttaleren ikke trenger vinkles da de har tenkt på dette ved tuning virker litt, eh, teoretisk så ikke tenk på det i det hele tatt. Vinkling vil gi deg et annet fokus og langt mindre refleksjoner fra sidevegger bl.a.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    M.h.t til vinkling er det bare å prøve seg frem. Billig moro - det koster bare litt litt slitasje på knær og rygg. Lytterom er forskjellige - Dali vet fint lite om hvordan høyttalerne deres låter hjemme hos deg. Velg den vinklingen du synes best om.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Vet ikke, de er jo dønn like, kunne forstått det om det var speilede par.
    Har de ikke serienummer bak?
    At Dali har tatt høyde for at høyttaleren ikke trenger vinkles da de har tenkt på dette ved tuning virker litt, eh, teoretisk så ikke tenk på det i det hele tatt. Vinkling vil gi deg et annet fokus og langt mindre refleksjoner fra sidevegger bl.a.
    Jo er serienummer bak, og disse er forskjellige samt forskjellig person som har skrevet godkjent.

Eneste muligheten er jo at enten har han fått to stk ventre-høyttalere da han kjøpte de på HiFi Klubben, eller så har han hatt to par før også solgt to høyre-høyttalere uten at kjøper har merket det heller..

Men da tar jeg det med ro og prøver litt her

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    M.h.t til vinkling er det bare å prøve seg frem. Billig moro - det koster bare litt litt slitasje på knær og rygg. Lytterom er forskjellige - Dali vet fint lite om hvordan høyttalerne deres låter hjemme hos deg. Velg den vinklingen du synes best om.
    Ja får bare prøve meg frem litt

Utseendemessig er både elementer og kabinettene strøkne, så mye høyttalere for 500 kr

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk testet et par timer i går med mye forskjellig musikk, og i mine ører virker stereoperspektivet veldig bra

Hva kan grunnen være til at Dali merker høyttalere med left og right?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje de merker ALLE høyttalerne sine med Left? Det ville ha forklart alt sammen - hehe...

Men for å si det som det er: jeg vet ikke. Jeg vet bare at en del produsenter IKKE merker høyttalerne sine i det hele tatt, selv om høyttalerne er asymetriske. F.eks. ProAc, som er nøye med å presisere hvor den asymetriske diskanten skal stå, men bare i brukermanualen - ikke på selve høyttaleren.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være så enkelt som at når "mannen i gata" skal koble , så står det bak på reciever " L front " . Aha , da kobler den inn på "Left" front !

Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har, og har hatt, litt forskjellige Dali høyttalere, og alle mine er merket med L og R bak (unntatt center).

Tror neppe det har noe å si om diskanten er plassert midt på høyttaleren.
    Litt verre om diskanten står oppe til venstre på L, og opp til høyre på R, men det er jo ikke tilfelle på Blue serien.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Jeg har, og har hatt, litt forskjellige Dali høyttalere, og alle mine er merket med L og R bak (unntatt center).

Tror neppe det har noe å si om diskanten er plassert midt på høyttaleren.
    Litt verre om diskanten står oppe til venstre på L, og opp til høyre på R, men det er jo ikke tilfelle på Blue serien.
    Takker for innspill

Nei på disse er diskanten sentrert midt mellom to mellomtone/basselementer, så da vil det nok fungere bra de neste årene.

Kan heller oppgradere når småbarnsperioden er over

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i serien før (black) var mellomtone og diskant montert litt til siden (ca. 1cm) ikke lett å se på avstand.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Iallefall på nyere Dali høyttalere merker de eskene L/R fordi tilbehøret alltid legges sammen med den ene høyttaleren. Det kan da ha blitt gjort en feil i butikk og kunde har da enten fått dobbelt opp med tilbehør, eller ingen tilbehør overhodet. ( tilbehør er typisk manualer, spikes etc. )
    Du vil nok ikke merke noe forskjell på lyden..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    i serien før (black) var mellomtone og diskant montert litt til siden (ca. 1cm) ikke lett å se på avstand.
    Åja, ja da skjønner jeg at det kunne hatt noe å si dersom man har to like av de

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Iallefall på nyere Dali høyttalere merker de eskene L/R fordi tilbehøret alltid legges sammen med den ene høyttaleren. Det kan da ha blitt gjort en feil i butikk og kunde har da enten fått dobbelt opp med tilbehør, eller ingen tilbehør overhodet. ( tilbehør er typisk manualer, spikes etc. )
    Du vil nok ikke merke noe forskjell på lyden..
    Takk for innspill, ja er nok det som har skjedd..

Da bare nyter jeg musikken og tenker ikke mer på det

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •