Forsterker, DAC og høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker, DAC og høytalere

Hei alle sammen, dette blir min første tråd her inne. Det er bestemt at vi skal kjøpe inn litt lyd i heimen, og da er det selvfølgelig ønskelig med så god lyd som mulig for pengene

Fakta
    Stue ca 35 kvadrat
    All mulig musikk bortsett fra metall
    Må være stativ høytalere da de skal stå i reol/ henge på veggen ved siden av tv
    Vi er 4 stk i familien, voksne og to barn på 3 uker og en på 3 år
    Må ta hensyn til nabo mtp bass
    Brukes til musikk, kobles til bluray og dekoder
    Avstand vegg de skal stå mot til lytteposisjon i det daglige, 4 meter

Vi har begrenset budsjett.

Det jeg har sett på er følgende;
    Rega brio-r
    Tannoy v1
    Musical fidelity m1 / v-dac 2 / rega dac

Hva tenker dere om dette oppsettet, jeg er litt redd for at høytalerene kan bli litt slanke i lyden mtp størrelsen av rommet de skal stå i. Har ikke fått hørt på de så dette er ut i fra størrlese og datablad på høytalerene.

Vi tar i mot alle forslag til komponenter. Ønsker ikke gå over 10000 egentlig, og ja jeg vet at ved m1 og rega dac så gjør vi det med mindre jeg finner et godtmtilbud.

På forhånd takk for inspill

Kim

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden vil få et voldsomt løft om du slenger på en subwoofer, eller to. Disse kan gjemmes bort under bord el. lign. Da får du tilnermet fullfrekvens lyd fra et sett små høyttalere.
    Om du ser på subwoofere med høynivå inngang, altså høyttaler INN terminaler kan du bare route et ekstra sett billige kabler fra enten forsterker eller høyttalere til subben.
    XTZ har gode billige subwoofere, se evt. bruktmarkedet.

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta deg en lytterunde, hadde også tatt en titt på Klipsch stativhøytalere, finner nok noe på brukten til en god pris! Disse skal låte bra og samtidig ha litt bass. Erfaringen min med stativhøytalere er liten, men hørte på et par Klipsch stativhøytalere en gang og ble imponert over hva de presterte.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Det blir nok uaktuelt med en sub her i huset da det rett og slett ikke er noen sted jeg kan plassere den slik at et krypende barn eller en spinnvill 3 åring med venner på besøk herper den

Hvordan gjør derre det forresten når det skal testes høytalere til komponenter som en annen butikk fører. Feks butikk 1 har forsterker og dac mens en annen har høytalerene?

Har forresten sett litt på psb b6 også som en mulig kandidat, evt mini. Jaggu ikke lett dette her når man skal holde seg til budsjett som er såpass lavt...

Newcomer Zissou sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å lån med deg en Brio og ta den med der de har høytalere så du får hørt de i sammen. Forsterkeren er jo ganske liten så burde ikke vere så veldig stress.

Om du vurderer dac fra 2000 til 5000 og bare trenger en inngang fra Bluray ville jeg gådt for den rimeligste dac'en og vurdert å bruke litt ekstra på høytalere isteden, men du vil sikkert greie å fylle opp rommet med helt greit volum med Tannoy høytalerne. Om du vurderer andre høytalere høres det ut som du burde satsa på noe med bassport foran i hvertfall.

God fornøyelse!

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mutti
    Takker for svar. Det blir nok uaktuelt med en sub her i huset da det rett og slett ikke er noen sted jeg kan plassere den slik at et krypende barn eller en spinnvill 3 åring med venner på besøk herper den
    Kjøp deg noe brukt - lukk øynene, og tell til ti hver gang barna er i nærheten - og du venner deg forbausende fort. En herpet sub spiller fortsatt som den skal - og når barna er voksne - om en 20 år eller så - slår far ut håret og oppgraderer seg. Jeg har hatt tre spinnville småtasser - som har flyttet ut nå - og sier bare: hifi er billig moro - dette er småpenger i den store sammenhengen.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen, Mutti

Med slike småtasser, egne og andres, i heimen - lukter det Head-Fi lang vei, spør du meg

Spøk til alvor: lytt til erfarne "fjellfolk". Kjøp noe veggmontert ala Dali Fazon eller de Tannoy'ene (tror de kan kjøpes med veggfeste) og spe på med en brukt subwoofer som kan stå ved siden av anlegget og mer eller mindre se ut som et bord. Med fronttrekket på tror jeg ikke småtassene vil vise den noe særlig interesse. De vil nok ha sin oppmerksomhet opp mot skjermen og animasjonsfilmene uansett

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes suber som er nedadslående - uten noen som helst griller eller annet som frister småtasser. F.eks. både Amphion og ProAc subene mine. Allsidige saker, forresten, slike suber - ProAc suben min fungerer for tiden som underlag for printeren min på arbeidsrommet mitt.

PS - må vel ha et bilde av sistnevnte løsning:

Vedlegg 93526
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uffda, det var da en voldsom printer.......

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min gamle Sub ble brukt som nattbord

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen herlige ting subbene blir brukt til DACen er nok for blueray, dekoder samt for streaming av musikk fra wimp via appletv.

Lukk øynene løsningen ser jeg for meg rett og slett er den beste, evt herpe den litt selv først slik at jeg kan ha ro i sjelen
    Og jaggu er det sant at dette bare er småpenger i den store sammenheng.

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Fazon LCR/SAT montert på vegg og en XTZ 12" !

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Uffda, det var da en voldsom printer.......
    Den ble litt mer nusselig nå:

Vedlegg 93536

Men den scanner og fakser (ja - jeg har fortsatt steinaldermennesker som kunder og leverandører) - i tillegg til at den fungerer som kopimaskin og printer.

Støvsuging under suben er åpenbart også påkrevet - håper kona ikke ser bildet.

Men lyden er bra - fra suben, altså.....

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, jeg ser at noen fortsatt må ha slike beist. Vi har et par slike på jobben vår også - enda større faktisk.
    Privat har jeg lagt min elsk på Canon sine trådløse og prisgunstige.
    Absolutt problemfrie, mens alle de HP skriverne vi har hatt opp gjennom årene stort sett har vært problemer fra a til å.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •