Bang-Olufsen - meninger?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 48
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bang-Olufsen - meninger?

Lurte på om det var noen meninger eller erfaringer rundt høytalerserien til Bang-Olufsen her på forumet? Tenker hovedsakelig på bruk i hjemmekino..

Jeg kan tenke meg dette er produkter man enten elsker eller hater på grunn av designet, men for de som er litt vågale, minimalistiske med litt for mye penger må det jo være midt i blinken :P

Lydfilosofi og kvalitetsnivå skulle det heller ikke være stort å utsette på. Innebygde forsterkere sparer man jo også for en del penger, men hvordan blir det med tilkobling av preamp, kabler osv da? Noen som vet?

I tillegg lurer jeg på hva som er sammenlignbart med høytalere fra bang-olufsen fra andre fabrikanter som dali, b&w osv :roll:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men for de som er litt vågale, minimalistiske med litt for mye penger må det jo være midt i blinken
    Vil det si deg det eller?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe nei, uheldigvis ikke :P

Jeg sitter her og leser om produktene, og blir imponert og forvirret på samme tid :roll:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg lurer mest på er vel om høytalerne fra denne danske fabrikanten har en kvalitet som kan forsvare prisen i forhold til andre produkter.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ikke jeg den rette til å uttale meg om, men hvis det lider av "Bose"-syndromet, så vil jeg tro at produktene ikke kan forsvare pris i forhold til ytelse. Men at det ser bra ut kan jeg være enig i.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt B&O før, og BOSE-tendenser finnes ikke. Snakker da om kvaliteten på lyden.

Når det gjelder "value for money", får hver enkelt lommebok vurdere selv.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ikke BO prioriterer det samme som musikkentusiaster i sine produkter. De kan spille relativt pyntelig, og kan lage en del bråk i en hjemmekino, men på lydkvalitet faller de gjennom i forhold til pris. Forsterkermodulene de lager er derimot noe av det råeste jeg har vært borti, om ikke det råeste, uansett pris.

Newcomer Junior74 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er iallefall meget godt fornøyd med min Beosound 9000 med tilhørende Beolab 8000 høytalere. Ikke noe å si på lydkvaliteten, men du kan helt sikkert få både bedre lyd og trykk fra andre produsenter til tilsvarende pris, men greit anlegg til stua.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vi snakker om BOSE-tendenser, hva snakker vi om da? :?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bose = manglende mellomtone.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel. Men hvorfor skulle det være spesielt aktuelt i forbindelse med BO? De er jo ikke akkurat kjent for å levere dårlig lyd, noe som må kunne sies om en høytaler med manglende mellomtone..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i at de to merkene ikke kvalifiserer for sammenlikning på annet enn at de begge prioriterer design høyt, og at du må betale skammelig mye penger for designet. B&O spiller ikke spesiellt bra, men er ikke typiske høyttalere med en stor feil og resten svært bra. De er jevnt over brukbare, men prisen er grusom. Beolab 5 regnet som BO sin første HiFihøyttaler, men hittil er vel ingen villige til å gi dem betegnelsen High End, selvom prisen skulle tilsi det.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med "Bose tendenser" mener de kanskje overprising deluxe.... eller...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det B&O har til felles med BOSE er at de tilbyr et totalkonsept, men der slutter også likhetene. Siden dette er postet i høyttaler-kategorien, så velger jeg å si noe om B&O høyttalere, selv om det er mye annet som er bra med B&O-produkter.

Som med alt annet B&O lager, så betaler men en del for designet. Er man kun ute etter å maksimere lydmessig ytelse i forhold til penger, så finner men noe annet.

Det jeg synes er litt kult med B&O høyttalere er at de ofte har innbygget forsterker, spesielt i det siste, siden B&O faktisk tilbyr svært gode digitale forsterkermoduler som også sitter i de siste B&O høyttalerne. Samme type moduler sitter i forsterkere fra Embla og Midgard Audio.

Det er klart at lyden er et kompromiss ut fra at kabinettet ofte er like mye designet ut fra estetisk utseende, men jeg synes at lyden er overraskende bra. Du kjøper ikke B&O som diskohøyttalere, men det er litt såm avslepen eleganse både i utseende og lyd. Ikke dumt for den designbevisste med litt penger mellom hendene.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De to siste skuddene på høyttalerstammen fra BO heter beolab 3 og beolab 5, dem har faktisk fått svært god kritikk for kjempelyd fra de små kulene

De benytter også en helt ny teknologi når det gjelder diskant, kalt akustisk linse - noe som sørger for å spre lyden horiontalt i 180 grader foran høytaleren. Da skulle man jo tro det ble overflødig med senterhøytaler i et hjemmekinosystem? :roll:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For mange er det helheten som teller og det er vel ikke tvil om at B& O ikke direkte er dårlig. Tror nok det finnes mye B&O på Aker Brygge.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke se bort ifra det nei - kan hende det er en høyere prosent B&O-anlegg i holmenkollåsen også, for den saks skyld :wink:

Men fra spøk til alvor, trekker du fra det du ellers ville brukt på receiver eller forforsterker og effektforsterker(e) + kabler i tillegg til høytalerne, er B&O faktisk ikke så dyrt som mange skal ha det til. For meg høres det fryktelig smart ut med aktive høytalere, men det må da være noen ulemper også? Eller?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kollega av meg har beolab 5 som fronthøytalere og 4 som bakhøytalere, og dette spiller meget godt. Beolab 5 har en oppløsning som jeg ikke har hørt maken til. Men jeg har ikke hørt så mange høytalere i den prisklassen da :wink: Jeg synes at de er verdt prisen, han fikk de for 78k for 2 stk. Dypbassen er helt rå i tillegg...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss. åssen fikk han dem til den prisen a? de er jo nesten helt nye og koster egentlig 120 000 ! hehe..

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke si at jeg har noe erfaring med BO sine produkter, men det slår meg at designet er viktig, og kanskje viktigere enn lyden.
    Det er jo ikke bra lyd de er kjent for...
    Men for den summen man må ut med for et BO-anlegg, skal jeg klare å få sammen et meget bedre anlegg. Både til stereo og kino
    Men de lager pent utstyr, jøss!

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •