CBT høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 82
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CBT høyttalere

Synes CBT designet til Don Keele fortjener en egen tråd. For de som er ukjent med prinsippet, så finner man mye informasjon i linkene under:
    Audio Artistry
    The Official website of D.B.(Don) Keele, Jr.

Vi starter tråden med en liten videosnutt fra en messe.
    [YOUTUBE]?feature=player_embedded&v=ImSOzhI5JJA#![/YOUTUBE]

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    svært spennende høyttalere. Har små-siklet etter dem siden jeg så de på parts-express sin hjemmeside. Håper jeg får mulighet til å bygge de neste år :-)

Noen andre her som har bygget dem? Eller har planer om det i nærmeste fremtid?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planer i nærmeste framtid? Jo, det vil jeg si.

-diverse-004-custom-jpg

Senebetennelse i armen kommer krypene når nærmere 300 skruer skal på plass..... Men takk og lov at diskantene kommer i brett på fire!
    -diverse-007-custom-jpg

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du legge ut flere bilder fortløpende? Evt. har du en egen byggetråd?

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvordan går det med levering av deler og nye ellementer Orso? Leste på et annet forum at du hadde problemer.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke meningen at dette skulle være noe byggetråd for mine, men en generell tråd om CBT høyttalere.
    Jeg mangler fortsatt noen motstandere og kabler, men de er på vei i posten.

Det spesielle med CBT36 er den gode powerresponsen. Lyden i ulike høyder, på avstand/nærfelt og ut til sidene vil være meget lik.
    -perfect-sound-custom-jpg

Sammenligner man den vertikale målingen med B&W 801 Matrix, så ser vi stor forskjell. Flere slike sammenligningsmålinger finner man i linken i første innlegg.
    -1-yde-2-avstand-custom-jpg

Det har vært en del som har stilt seg tvilende til den horisontale responsen til CBT. Både om den måler bra nok og om den ikke sprer for mye. CBT sprer helt klart mer til sidene enn horn og waveguide, men mindre enn enn B&W høyttalerne. CBT er ingen omnipolar høyttaler alá MBL, men sprer godt ut til ca. 90 grader. Når det gjelder selve den horisontale responsen så er det er riktig at den ikke er like god som den vertikale, men fortsatt er den meget bra og mye bedre enn tradisjonelle høyttalere. Målingene er forøvrig gjort i et vanlig lagerrom med ujevnt underlag. Så dette vil se bedre ut enn hva det gjør her. Siden CBT36 er et aktivt system, så har man selvsagt mulighet til å endre på responsen. Her er den nok gjort helt flat og det ikke nødvendigvis ønskelig.
    -horisontalt-1-yde-custom-jpg

Kommentarer fra Don Keele:
    The slide shows responses measured with the test mic on the floor. The 90° curve rolls off above 5 kHz because of roughness of the concrete floor in our shop. Measured over a shiny tile floor it’s essentially flat!

We are soon going to be measuring an additional set of CBT36 measurements of the response vs. height (0 to 2.5 m, step 0.5 m) at several off-axis horizontal angles (0 to 90°, step 15°). This will included with the B&W vs CBT36 measurements. We will measure this set over a good floor however!

In lieu of these measurements, the attached CBT36 simulations show essentially the same thing but simulated at several distances from the base of the array at 0.5, 1, 2, 3, 10, and 250 m. The simulations of course do not include box diffraction effects. Note that the aspect ratio of all graphs is 25 dB/decade.

Here’s the graph at 2 m from the base of the array and 75° off-axis horizontal:
    -75-grader-axis-horisontalt-ved-grunnen-jpg

The red curve is at a height of 2 m which is 0.5 m above the top of the array (array is 1.5 m tall) and is fully 10 dB below the 1 m listening height level! All curves are normalized to the response at 1 m high (green response curve) at that specific angle. Note that the level increases towards the floor (black, blue curves) but dramatically decreases as you go up (blue, red, and yellow curves).

Here’s the corresponding 75° curves, but much closer to the array at 0.5 m. Note that the 1.5 m level at the top of the array (blue) is 6 - 7 dB below the level at the listening height of 1 m. At a point igher at 0.5 m above the top of the array (red), the level is down some 15 to 20 dB but still fairly flat!
    -horisontalt-75-grader-0-5-yde-jpg

So what’s the conclusion? Yes the CBT36 does illuminate the walls, but with essentially a spectrum that is quite flat and that decreases considerably with height at distances particularly close to the array.

The behavior of the CBT36 over the ground is completely unique and is dramatically different and extraordinarily better than any speaker that has come before!! Just repeat the same set of over-the-floor measurements on any other manufacturer’s speaker and you will find out!
    Litt reklame på slutten, men det kan virke som om Don Keele har sine ord i behold. CBT vil altså spre mer til sidene enn f.eks waveguide al'a Geddes eller hornhøyttalere, men mindre enn mange tradisjonelle høyttalere. I motsetning til høyttalere med smal spredning oppover i frekvens vil de derimot være mer konstante. Så man får mer siderefleksjoner, men med en mye uniform respons. Om man er avhengig av å dempe sideveggene avhenger nok av avstanden og hvorvidt man ønsker en super korrekt gjengivelse eller noe mer lateralt bidrag.

Her er en ytterligere kommentar fra Keele angående dette:
    The horizontal coverage of the CBT36 is a function of the horizontal off-axis angle and actually gets narrower as you go off-axis. Here’s a fig from my paper to illustrate that illustrates the sound field of a free-standing circular-arc CBT line array. Because the array is a ground-plane array the narrowing goes down to floor level, i.e. you get less and less illumination of the side walls as you go around the side. If you listen to the system on the side, it gets louder and louder as you squat down!
    -fig-horisontalt-jpg

A complete set of ±60º horizontal x ±60º vertical footprint plots at all one-third octaves over the frequency range of 630 Hz to 16 kHz. In each footprint plot, the pressure in dB is normalized to the maximum in the stated angular range and is shown as a grey-scale density plot (high pressure in white and low in black).
    -60-grader-vertikalt-og-horisontalt-polar-png

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir lyden like bra hvis jeg ligger i sofaen å lytter?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Blir lyden like bra hvis jeg ligger i sofaen å lytter?
    Alt er relativt, men det vil måle meget likt der også. CBT36 ser ut til å måle litt bedre i lavere høyde og sånt sett en fordel å ligge i sofa. Så vil du nok få litt mer ujevn respons ut på sidene, men ikke mye. Alt i alt er det en glimrende "ligge på sofa høyttaler".

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av erfaring må jeg si at, ja lyden blir mere uniform, men den er alikevell klart påvirket av møbleringen i rommet. Så sweetspot er fortsatt sweetspot.

Nå har jeg kunn hørt mine egne CBT, men forskjellen fra de konvensjonelle høytalerne jeg har hatt er:

- større sweetspot i høyde og lengde retningen. (Dette er vel fordeler som er spesifikke for CBT)
    - mye bedre dynamikk (høytalerne jeg har hørt med den beste dynamikken. Dette er vel mere linjekilde prinsippet og de mange elementer som gjør)
    - mindre lydtap på avstand (jeg kan sitte bakerst i soofan og det er omtrent like høyt som i sweetspot) (dette er pga. linjekilde prinsippet)

Som sum spiller disse høytalerne mere uanstrengt en alle høytalere jeg har hatt i hus, og de har en ekstrem dynamikk. De har også innenfor sitt arbeidsområdet mye mere å gå på før man for problemer om man justerer eq. (tidligere har jeg justert eq i enkelte områder, hvor høytalerne rett og slett ikke har klart denne økningen i dette freksvensområdet)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare påpeke at jeg først og fremst snakker om CBT36 modellen siden det er kun den jeg har sett skikkelige målinger på.
    Vet at Don Keele er klar på at CBT prinsippet fungerer best med mange små drivere.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Var ikke meningen at dette skulle være noe byggetråd for mine, men en generell tråd om CBT høyttalere.
    Jeg mangler fortsatt noen motstandere og kabler, men de er på vei i posten.

CBT. Både om den måler bra nok og om den ikke sprer for mye. CBT sprer helt klart mer til sidene enn horn og waveguide, men mindre enn enn B&W høyttalerne. CBT er ingen omnipolar høyttaler alá MBL, men sprer godt ut til ca. 90 grader. Når det gjelder selve den horisontale responsen så er det er riktig at den ikke er like god som den vertikale, men fortsatt er den meget bra og mye bedre enn tradisjonelle høyttalere. Målingene er forøvrig gjort i et vanlig lagerrom med ujevnt underlag. Så dette vil se bedre ut enn hva det gjør her. Siden CBT36 er et aktivt system, så har man selvsagt mulighet til å endre på responsen. Her er den nok gjort helt flat og det ikke nødvendigvis ønskelig.

Litt reklame på slutten, men det kan virke som om Don Keele har sine ord i behold. CBT vil altså spre mer til sidene enn f.eks waveguide al'a Geddes eller hornhøyttalere, men mindre enn mange tradisjonelle høyttalere. I motsetning til høyttalere med smal spredning oppover i frekvens vil de derimot være mer konstante. Så man får mer siderefleksjoner, men med en mye uniform respons. Om man er avhengig av å dempe sideveggene avhenger nok av avstanden og hvorvidt man ønsker en super korrekt gjengivelse eller noe mer lateralt bidrag.
    Da oppfordrer jeg gjerne til egen byggetråd
    Med målinger og fullt røkkel når de er ferdige, om du ønsker selvsagt.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm.. skjønner ikke helt poenget med konseptet. hvorfor har andre linjekilder flat baffel? fordi folk sitter når de hører på musikk, uten å bøye seg eller hoppe opp og ned (elektrostater som martin logan har skrekkelig vertikal spredning, uten at det er et stort problem for de).
    wooferene er sikkert god horisontalt pga størrelsen.. men det er en annen sak.
    hva med timingen mellom hver enhet med så mange punktkilder i varierende avstand? noen forsenker jo toppene og bruker det som salgsargument. -og da er det snakk om flat baffel og kanskje bare 2 drivere.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Her kommer noen bilder. Egentlig ikke noe poeng å beskrive prosessen da den er meget detaljert beskrevet i manualen. Manualen gjør at dette klarer de fleste. Har fått en snekker til å finere kassene/bunnplatene og lage skjulte stålbraketter under fremfor synlige. Frontene ble lakkert hos et bilverksted. Så har jeg fått god hjelp av en hyggelig person som er aktiv her. Hadde ikke loddet selv før, men nå har jeg fått litt opplæring og trening. I grunnen var dette enklere enn jeg trodde, men det er mye puslearbeid og det tar tid. Regner med de er opp og spiller i morgen. :wink:

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer noen bilder. Egentlig ikke noe poeng å beskrive prosessen da den er meget detaljert beskrevet i manualen. Manualen gjør at dette klarer de fleste. Har fått en snekker til å finere kassene/bunnplatene og lage skjulte stålbraketter under fremfor synlige. Frontene ble lakkert hos et bilverksted. Så har jeg fått god hjelp av en hyggelig person som er aktiv her. Hadde ikke loddet selv før, men nå har jeg fått litt opplæring og trening. I grunnen var dette enklere enn jeg trodde, men det er mye puslearbeid og det tar tid. Regner med de er opp og spiller i morgen. :wink:

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til å høre dine inntrykk Orso.

Jeg er vell en av de som har vært skeptisk til den horisontale responsen. Og det er jeg fortsatt. Polar responsen i første post her er ganske rufsete sammenliknet med gode waveguide design. Men for all del, det kan fungere bedre enn jeg har inntrykk av. En uavhengig ekkofi måling hadde vært meget interessant.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildene viser ikke her, hverken i IE eller Chrome. De i tidligere innlegg vises.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Gleder meg til å høre dine inntrykk Orso.

Jeg er vell en av de som har vært skeptisk til den horisontale responsen. Og det er jeg fortsatt. Polar responsen i første post her er ganske rufsete sammenliknet med gode waveguide design. Men for all del, det kan fungere bedre enn jeg har inntrykk av. En uavhengig ekkofi måling hadde vært meget interessant.
    Vi får se. Er selv ikke sikker på den horisontale responsen. Vanskelig å sammenligne sånn uten videre også.

Bildene viser ikke her, hverken i IE eller Chrome. De i tidligere innlegg vises.

Usikker på hva som skjedde, men skal være ordnet nå. Her er noen til av elementene.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fin finér og ikke minste den glossy fronten. Har selv planlagt å dekke stålbrakettene, passer ikke å ha de synlige på stuehøyttalere

Hvilken forsterkerløsning har du gått for på disse?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fin finér og ikke minste den glossy fronten. Har selv planlagt å dekke stålbrakettene, passer ikke å ha de synlige på stuehøyttalere

Hvilken forsterkerløsning har du gått for på disse?
    Tror den svarte fronten vil passe bra til en finér med litt rød farge i. Blir spennende å se helheten når de settes sammen. Det fine med DIY er dessuten at det er ganske enkelt å endre på finish senere hvis man ønsker det. Å ta ut frontpanelet med elementene fra selve kassene er lett og fort gjort.

Skal drive de med Hypex Ncore. Blir vel ikke særlig bedre enn det. Delefiterløsning er jeg mer usikker på. Behringer DCX2496 blir kun midlertidig. Kan også sette de opp med Lynx Two-B og PC basert deling, men tror ikke jeg vil ha det på sikt. Er enklere med en separat boks og helst alt i ett. Både DEQX, Trinnov, MiniDSP, Hypex sin kommende DSP og noen andre er aktuelle.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil den nok. Hypex er jo gode greier

MiniDSP er vel de som er mest folkelig i pris av de nevnte? Er ikke voldsomt kjent med aktive delefiltre, men DEQX er vel svært dyrer. Nkså lik Naim snaxo i pris? (13.100kr + FlatCap 7995)

Blir spennende å se hvordan den passive delefilterløsningen, de har nevnt litt om, kommer til å se ut.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •