CBT høyttalere - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 82
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Har du noen linker til Hypex DCLP Orso?
    Fant en som har en her : Considering DEQX or.....something else
    Antakeligvis en av beta-testerne.

Syntes egentlig ikke den høres så innovativ ut, men Hypex kan jo elektronikk. Ingen tvil om det.
    Software derimot, er jeg mer usikker på. Basert på erfaringene fra deres plateforsterkere. Grensesnittet skal vistnok ligne på det man finner der.

Den skal vel koste rundt 875 euro. Tipper vi havner på 10.000kr importert til Norge. MiniDSP 4x10 havner på 3600kr.

Hvis miniDSP er vanskelig å skille fra et Lynx lydkort har jeg vanskeligheter med å tro at DCLP vil utklasse den.
    Men vil tro byggekvaliteten er bedre og at man bruker kraftigere prosessor med støtte for flere bånd enn miniDSP.

Flott at du deler dine erfaringer Orso. Trenger nøkterne folk som ikke fokuserer på merket på boksene i dette miljøet.
    Ikke noe annet enn denne:
    Hypex DSP module(s) - diyAudio
    Jeg har også databladene. Man kan koble sammen to enheter slik at man får 12 utganger. Det burde være nok for de fleste.

Mener å høre at det er et lite slør som forsvinner med Lynxen. Lettere å høre med veldig god innspilling. Innbiller meg også det hadde blitt enklere å høre det med umidelbar svitsing. Nå må jeg endre på innstillingere på PCen og bytte høyttalerkabler. Store forskjeller er det derimot definitivt ikke. Kommer tilbake med mer senere. Så sant man ikke mener man trenger FIR filtre og klarer seg med EQ mulighetene til minDSP, så har jeg vanskelig for å forstå hvorfor man skal velge DEQX.

miniDSP skal forresten lansere en utgave med mer prosessorkraft snart. miniSHARC:
    miniDSP - December 2012 Newsletter | miniDSP

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Ikke noe annet enn denne:
    Hypex DSP module(s) - diyAudio
    Jeg har også databladene. Man kan koble sammen to enheter slik at man får 12 utganger. Det burde være nok for de fleste.

Mener å høre at det er et lite slør som forsvinner med Lynxen. Lettere å høre med veldig god innspilling. Innbiller meg også det hadde blitt enklere å høre det med umidelbar svitsing. Nå må jeg endre på innstillingere på PCen og bytte høyttalerkabler. Store forskjeller er det derimot definitivt ikke. Kommer tilbake med mer senere. Så sant man ikke mener man trenger FIR filtre og klarer seg med EQ mulighetene til minDSP, så har jeg vanskelig for å forstå hvorfor man skal velge DEQX.

miniDSP skal forresten lansere en utgave med mer prosessorkraft snart. miniSHARC:
    miniDSP - December 2012 Newsletter | miniDSP
    Med open drc vil man jo også få FIR filtre og prisen ekstra vil vel være under kr. 2000,-

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Var ikke helt det jeg tenkte på, var mere problematikken med å bruke to forskjellige forsterkere med to helt forskjellige kraftsresurser. Kan man uten problem få syncet dette?
    Det regner jeg med er helt uproblematisk når begge er transistorer. Flere som bruker kraftigere forsterker til bassen i et aktiv system. Det må bare nivåmatches.

Greit. Da føler jeg meg ferdig (og mettet) med AB testing av miniDSP 4x10 Hd vs Lynx Two-B. miniDSPen låter utmerket både digitalt og analogt inn. Jeg mener Lynx låter ørlite mer transparent. Noe som jeg også tror jeg hører når den kobles analogt inn på miniDSP. Forskjellen er uansett meget liten. miniDSP er definitivt bedre lydmessig enn GroundSound DCN28. Der er jeg ikke i tvil. Jeg holder også en liten knapp på at den er bedre DEQX HDP-4. DEQXen hadde, i alle fall i mitt anlegg, noe som stakk seg ut i diskanten når man koblet digitalt inn. Med andre ord noe med D/A kovenverterne siden det forsvant ved analog inngang. Dette har ovehodet ikke miniDSPen. Begge har et lite slør over lyden sammenlignet med Lynx. Usikker hvem er kommer nærmest der. Omtrent uavgjort eller kanskje knepen seier til miniDSP.

Det er med andre ord et imponerende produkt når man ser på prislappen. Men jeg er også glad for at det er litt mer å hente. Det betyr at CBTene min kan låte enda åpnere. :grin: Og jeg tror forskjellen blir tydeligere med de høyttalerne.

Og hvor god er Lynx Two-B? Den kom ut i 2001 om jeg husker riktig. Har for mange vært et referanse produkt. De dyrere eksterne Aurora har målt bedre, men folk har ikke hørt forskjell. Alikevel finnes det nok noe bedre D/A konvertere. Både Lavry sin toppmodell, Weiss og andre regnes for å låte et lite knepp bedre. Lynx har også lansert Hilo som ifølge tilbakemeldingene er litt vassere. Og det finnes sikkert andre også.
    Så er spent på Hypex DLCP. Sier ikke nei takk til de siste prosentene. Eller en kommende high-end modell fra miniDSP. Utrolig artig at man kan få så gode produkter til så lav pris.

Forøvrig merker jeg at Abbey høyttalerne mine vokser med både miniDSP og Lynx kontra Marantz prosessoren min. Må nok oppgradere den også etterhvert......

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde i dag med absorbenter til å ta takrefleksjonen
    Slik så det ut først. Ja, på tide å få dekket de bossekkene.
    -cbt36-001-medium-jpg

Eneste rene demping av øvre frekvensområdet i fronten av rommet her er en halv absorbent på sidevegger og bassfellen bak.
    Venstre og høyre ETC målte da slik:

-etc-venstre-uten-tak-abs-jpg
    -etc-yre-uten-abs-jpg

Så ble to absorbenter plassert i refleksjonspunktene i taket. Sitter såpass nærmt at jeg kunne legge de på langs.

-cbt36-002-medium-jpg
    Målte på nytt og ETCen for venstre og høyre så da slik ut:

-etc-venstre-med-abs-jpg

-etc-yre-med-abs-jpg

Som man ser er det ikke noe stor forandring. Refleksjonene rundt 5-6 ms og ved 10-12 ms er senket noe. Ved ca. 2 ms så stikker de seg litt mer opp med absorbenter. Det skyldes at en absorbent ikke demper 100%. Og spesielt når den står mye skrått på i forhold til høyttalerne.

Lydmessig så låt det nå litt mer behagelig. Kunne høre på høyere volum til spesielt dårligere innspillinger uten at det ble like hardt og skarpt. Men det er ikke bare bare å miste høyde når takhøyden allerede er ganske lav. Følelsen av "luft" og "at det puster", i mangelen på bedre beskrivelse, gjorde at ble litt kjedeligere å lytte. Hjalp litt å flytte høyttalerne lengre ut, men ikke nok syntes jeg.
    Tror derfor jeg kommer til å ta de ned igjen. Og muligens gå litt på kompromiss og bruke tynnere absorbenter i tillegg til å plassere de lengre opp.

Uansett så var poenget å vise hvor lite refleksjoner man får vertikalt med CBTene. De ligger allerede veldig lavt med helt reflekterende gulv og tak. Og selv med få tiltak i fronten av rommet, så er de fleste tidlige refleksjonene under -20 dB.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å se hvordan absorbentene er plassert i forhold til h.t. Ser nesten ikke ut som de er mellom cbt'ene og deg, men mer rett over høyttalerne.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar opp denne tråden igjen. Hører kanskje til her.
    @UOB; vet du om bøyningsvinkelene på din CBT er den samme som på CBT36? Utfra AES papirene til Keele vil bøyningsvinkelen og type shading avgjøre hvor stor beamwidth CBT vil ha.
    En annen ting jeg så i Orso sin tråd; baffelen ser ut til å måtte bøyes. Er det noen spesiell fleksibilitet i frontbaffelen? Vet du hvilken tykkelse den er i?

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Tar opp denne tråden igjen. Hører kanskje til her.
    @UOB; vet du om bøyningsvinkelene på din CBT er den samme som på CBT36? Utfra AES papirene til Keele vil bøyningsvinkelen og type shading avgjøre hvor stor beamwidth CBT vil ha.
    En annen ting jeg så i Orso sin tråd; baffelen ser ut til å måtte bøyes. Er det noen spesiell fleksibilitet i frontbaffelen? Vet du hvilken tykkelse den er i?
    CBT er jo en del av en kule. Så jo større høyttaleren er, jo større kule, og jo minddre grad av bøyning. Fronten på Next step er seksjonert så du kan bruke en tykk mdf frontbaffel. Har sendt deg pm Sannax for utfyllende forklaring.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra CES messen. Uniform lyd ja.
    [youtube]McbuV1jSOs8[/youtube]

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lurt litt på dette med de dynamiske egenskapene til CBT36. Følsomheten er fallende jo høyere de stiger i frekvens. Diskantene som brukes har en følsomhet på 75 dB. Den stiger selvsagt p.g.a. bruken av mange. Alikevel blir den ganske lav i øverste diskantområdet.

Ved 8 kHz ligger den f.eks på 79 dB. Det betyr at med 200W (som jeg bruker) og en sitteavstand på 2m så vil den takle maksimum ca. 103 dB ved 8 kHz. Lytter jeg f.eks på 90 dB gjennomsnittlig, så vil med andre ord jeg få maks 13 dB av peak i det frekvensområdet.

Det høres ikke så mye ut. Men det er kanskje mer enn nok? For det første så hører vi ikke linært. For det andre så tviler jeg på at det finnes veldig høye peak i det frekvensområdet. Mest sansynlig gjør det ikke det blant annet fordi man må verne diskanter og unngå at de brenner opp. Og jeg vet ikke om det finnes verken instrumenter eller stemmer som vil gi stort sprang så høyt i frekvens.
    Eller hva sier dere?

Det er forøvrig en ny CBT høyttaler under utvikling. Den vil bruke diskanter som har en følsomhet på 91 dB. 16 dB høyere enn de som brukes i mine. Jeg tror dette er de samme diskantene som UOB har i sine. Uavhengig av dette med takling av høye nivået, så blir det spennende.
    Jeg har sagt til meg selv flere ganger at med CBT høyttalerne så er jeg i mål med høyttalere. For meg er det på mange måter den perfekte høyttaleren. Og jeg har sagt at skulle jeg oppgradere, så måtte det bli til en bedre CBT høyttaler. Så får vi se hvordan de nye blir. Holder nok døren litt åpen for det.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller hva sier dere?

Det er forøvrig en ny CBT høyttaler under utvikling.)
    Hvem står bak denne? Og hvor finnes informasjon?

Og har du link til CEStesten?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Hvem står bak denne? Og hvor finnes informasjon?

Og har du link til CEStesten?
    Finnes ingen informasjon enda. Vet bare at den er under utvikling og at det skal brukes diskanter med 91 dB følsomhet. Fikk et bilde av en prototype de lagde for et par år siden.
    -image013-jpg
    Den hadde samme diskanter som Selah Game Changer. Usikker på om det betyr at det er de diskantene som skal brukes i den nye eller ikke.
    Forstod det slik at den er laget med brett/bokser som kunne settes inn i hvilke som helst CBT konfigurasjon. Så da kan man lage ulike størrelser og sikkert enkelt endre på elementer.

CES messen tenkte du på? Nei. Har ingen link.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes ingen informasjon enda. Vet bare at den er under utvikling og at det skal brukes diskanter med 91 dB følsomhet. Fikk et bilde av en prototype de lagde for et par år siden.
    -image013-jpg
    Den hadde samme diskanter som Selah Game Changer. Usikker på om det betyr at det er de diskantene som skal brukes i den nye eller ikke.
    Forstod det slik at den er laget med brett/bokser som kunne settes inn i hvilke som helst CBT konfigurasjon. Så da kan man lage ulike størrelser og sikkert enkelt endre på elementer.

CES messen tenkte du på? Nei. Har ingen link.
    Ok. Bildet du viser er ihvertfall av Rick Craig (ingen stor mann med tenke på at høyttalerne er ca. 180) og prototypene til "Next Step" som jo er de jeg har. Samme diskanten ble brukt i "Game changer" ja. Men det er jo en senere konstruksjon. Den samme diskanten brukes også i min center, og i hvertfall en konstruksjon til som Selah audio lager.

De hadde planer om å lage et boks prinsipp, men gikk fra det igjen. Frontene er derimot plater som er satt sammen. Dette for å kunne ha en gangske tykk frontplate som jo ville være vanskelig å bøye.

Jeg tror at en av grunnene til at de bruker denne ene diskanten i alle konstruksjonene sine er at den ikke har infestningsplate, så derved vil den kunne monteres så nærme som det er ønskelig i forhold til å reduserer "loobing".

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får se. Den nye skal hete CBT36XL. Har desverre ikke noe mer info.

Her er vertikal simulert polarrespons av noen ulike høyttalere og viser hvor overlegen CBT er i forhold til disse.

-verical-sound-field-simulations-del-1-jpg

-del-2-jpg

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt info jeg fant om CBT36XL:
    At AXPONA Audio Artistry will also present a high-performance version of the CBT36 called the CBT36XL. The CBT36XL is completely self-powered with an attached four-driver subwoofer and uses 15 each 4” mid-woofers and 45 each high-sensitivity ¾” soft-dome tweeters. The CBT36XL is the same height and configuration as the CBT36. The CBT36XL will be offered only in assembled form from Audio Artistry.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende tråd, orso. Men er det noen spesiell grunn til at du legger inn å himla store bilder? Det er praktisk talt umulig å lese tråden på brett...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Spennende tråd, orso. Men er det noen spesiell grunn til at du legger inn å himla store bilder? Det er praktisk talt umulig å lese tråden på brett...
    Ser noen ble litt vel store ja. Skal skjerpe meg fremover.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En som har vært kreativ.
    I own the latest parts express CBT36 version. I have slightly modified the design to encompass a 15" parts express sub and Digamoda DSP controled 3 channel amps.

The sound is mind blowing. Much better than I heard at RMAF

Not a easy build, but I have had many a reference quality speaker and these will hang with any of them regardless of price. They have some of the best imaging I have ever expierenced.

Takes a little effort to tweek the speaker balance to your room / system. but WAY easy compared with tweeking standard passive crossovers.

Så et bilde fra en nylig Axpona messe hvor de brukte DEQX som delefilter. Har ikke hørt CBT nevnt av så mange derfra, så ikke sikkert de fikk til så bra lyd. Hvis Audioartistry gjør slik de gjorde tidligere, nemlig tunet de helt flatt og kombinert med et lite rom, så er ikke det så overraskende. Det vil garantert låte for lyst. Uansett er det vel utfordrende å få til god messelyd på kort tid.
    Earl Geddes nevnte forøvrig at CBT og de nye Linkwitz høyttalerne var de eneste som var verdt å lytte på to ganger på messen.
    -selah-audio-jpg
    -deqx-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -selah-audio-jpg   -deqx-jpg  

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser knapt mine CBT36 høyttalere lenger.
    -cbt-og-bp-med-reflekterende-plater-001-medium-jpg

Men funker bra slikt tiltak. Må bare finne bedre passende plater.

Har den siste tiden tenkt en del på den optimal høyttaleren når det gjelder spredning og polar. Har vel i stor grad havnet på at CBT er det som mest passende for meg med den uniforme spredningen langt ned i frekvens. Aberet mitt med dagens rom er skråtaket, først og fremst bak lytteposisjon, som blir mer problematisk med en høyttaler som har mange elementer vertikalt. Den vertikale direktiviteten hindrer ikke det når taket bak blir regel rett en slags bakvegg. Det gir en del kamfiltereffekt og ujevnheter i responsen som tiltak bare klarer å minimere. At rommet er smalt er mye mindre problematisk og det låter i grunnen bra selv med reflekterende sidevegger.

I dette rommet vil jeg ha fått redusert tidlige refleksjonene fra skråtaket mer med f.eks et par horn med kun noen få drivere. Horn har også bedre dynamiske egenskaper enn spesielt CBT36 versjonen. Til gjengjeld får man andre svakheter med horn. Blant annet enn kollapsende polarrespons som beamer.

Det jeg først og fremst kunne tenke meg fra horn er dynamikken. CBT36 er ikke dårlig på det området og er ikke noe man tenker på når man lytter, men det er en av grunnene til at jeg vil vurdere en dyrere CBT i fremtiden. Mye vil har mer som det heter. Har riktig nok lekt med tanken å lage et par TAD horn med TD-4003 driver og gjerne alá jubilee horn nedover i frekvens, men pr dags dato frister det egentlig ikke mer enn CBT.

En superdynamisk CBT med noe begrenset horisontal spredning (kanskje rundt 60 grader?) hadde gjerne vært det optimale, men det tror jeg kun blir av teoretisk interesse. Vet ikke om det lar seg gjøre heller uten at det går utover f.eks det vertikale.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    UOB:
    Hvor ligger delefrekvensen i dine CBTer?

Sleng gjerne ut noen bilder av høyttalerne dine :-)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper UOB synes det er greit at jeg publiserer et bilde av hans CBTer som han la ut på et annet forum. Veldig tøft oppsett. Ingen mange som har en slik kul senter høyttaler!
    -image-jpg
    -senter-jpg

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •