CBT høyttalere - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 82
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kanskje dette blir mitt neste prosjekt hvis jeg får mer plass å boltre meg på. Har loddet som guttunge, er vel bare å hente frem gammel kunnskap, hehe. Ferdigprodusert vil disse koste skjorta.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bra Orso

Bra dokumentert med målinger osv, blir artig å se hvordan det ser ut når du føler deg "i mål".

Skal du kjøre multisubboppsett for å prøve å jevne ut mellombassen? 5db opp ved 100hz så blir det bra. De resterende frekvensresponsjusteringene tror jeg du kan trygt gjøre uten hørbare artifakter når du har tidlige refleksjoner og etterklang under kontroll. Denne høyttaleren har så stor kapasitet over 100hz at å legge til eller trekke fra noen db her og der tror jeg er 0 problem.

BTW: Du har et utstikkende område rundt 1ms, som er på begge høyttalerne. Hva er det? Får du vekk det begynner ETC'n å se meget bra ut.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Dette blir bra Orso

Bra dokumentert med målinger osv, blir artig å se hvordan det ser ut når du føler deg "i mål".

Skal du kjøre multisubboppsett for å prøve å jevne ut mellombassen? 5db opp ved 100hz så blir det bra. De resterende frekvensresponsjusteringene tror jeg du kan trygt gjøre uten hørbare artifakter når du har tidlige refleksjoner og etterklang under kontroll. Denne høyttaleren har så stor kapasitet over 100hz at å legge til eller trekke fra noen db her og der tror jeg er 0 problem.

BTW: Du har et utstikkende område rundt 1ms, som er på begge høyttalerne. Hva er det? Får du vekk det begynner ETC'n å se meget bra ut.
    Utsikkende frekvensene helt i begynnelsen er nok fra sofaen.

Bortsett fra en litt lys respons, så er det meget bra.
    Anlegget ender nok opp på en av kortveggene i dette rommet. Har nå hatt det på ene kortveggen slik som bilde viser. Med masse pene tiltak bak høyttalerne som man kan se......
    Dipene har blitt noe større med tiltakene. Kan være resultat av jeg fjerner noe som kansellerer hverandre ut. En dip i mellombassen økte også når jeg byttet sofaen med en enkeltstående stol. Satser på at blir bedre med mer målrettet trykkbaserte bassfeller. Det blir også langt penere.
    -subs-004-custom-jpg

Planen er i utgangspunktet to basstårn med hybrid dipol. Og de vil kunne deles høyt om det er ønskelig. Hvordan det skal integreres på best mulig måte aner jeg ikke. Jeg jobber nå litt med subene som er lånt fra hjemmekino anlegget. Med begge plassert i midten i fronten, så er det litt ujevnt. Den klart beste responsen får jeg derimot ved å plassere den ene suben bak i rommet. Da måler det slik uten at jeg har jobbet med nivået på subene.
    -subs-frequency-response-jpg

Men er det mulig å integrere bass sømnløst når den står bak lytteren? Jeg har ikke lyttet enda, men hører gjerne på erfaringen her. Den ene bandpass suben kan jeg også spille fra 130-140 Hz. Nå er begge delt ved 80 Hz. Dersom det er mulig å integrere flere suber med random plassering skikkelig til musikk, så er det absolutt et alternativ til to hybrid dipoler i front. Kanskje et/to tårn i front med deling ved 150-200 Hz og en sub (eller tårn) bak med lavere deling?

Når jeg ser hvor bra den ene suben som står bak i rommet måler, så må jeg nok prøve CBTene på den kortsiden også. Hadde egentlig slått det fra meg da det målte mer rufsete når jeg prøvde Abbeyene der. Men det kan jo fungere bedre for CBTene.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen bilder av CBT36 til en amerikaner som er nettopp ferdig å bygge de. Annerledes finish.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger ved noen bilder hvor finishen på siden av mine kommer litt bedre frem. Synes fargen er pen, men føler vel kanskje jeg ikke traff sånn helt 100%. Men ser heller ikke helt for meg hva som kunne blitt enda bedre. Kanskje brun valnøtt alá det man ser på Usher høyttalere?

Behringeren min tok kvelden og er på service. Håper den blir reparert eller jeg får ny. Behringer har visstnok rykte på seg å ikke være villig til å gi garanti utover 1 år. Ellers er Hypex sin DLCP nå nesten klar og skal være på markedet innen jul ifølge deres talsperson. Den er aktuell. Har troa på det lydmessige fra den, så spørs det om softwaren og mulighetene der blir gode nok. Med hybrid dipol, så vil jeg trenge litt gode justeringsmuligheter foruten 10 kanaler. Man kan koble sammen to DLCPer for dobbelt antall kanaler (12).

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    orso, du har litt demping i hjørne ser jeg, og sikkert flere steder - madrass(?) på bakvegg osv
    Men hva med taket? De øverste elementene peker jo nærmest rett opp i furupanelet/skråtaket? Er det et problem, eller fungerer det greit?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    orso, du har litt demping i hjørne ser jeg, og sikkert flere steder - madrass(?) på bakvegg osv
    Men hva med taket? De øverste elementene peker jo nærmest rett opp i furupanelet/skråtaket? Er det et problem, eller fungerer det greit?
    Mye av de bak høyttalerne er midlertidig. Er på vei over til trykkbaserte bassfeller som ikke bygger ut så mye og ser penere ut. Men det er alltid viktig å dempe nedre mellomtone og bass bak høyttalerne.

Verken taket eller gulvet trenger demping med disse høyttalerne. Nivået på refleksjonene er meget lavt selv om flatene er helt reflekterende. Det er jo en stor fordel med CBTer. Nivået på de øverste elementene er mye lavere. De faller i nivå jo lengre opp man kommer. Og gulvet brukes som en reflekterende flate.

Ifølge Bech sine studier i 1994 var forøvrig taket og gulvet de flatene som gav de mest plagsomme refleksjonene. Noe å tenke på for de som heller velger horn/waveguide og ikke har mulighet til å behandle takrefleksjonene. Jeg kommer nok alikevel til å prøve å se om absorbenter i taket vil senke refleksjonene ytterligere, men først må jeg finne permanent plass for høyttalerne.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var lenge uten lyd i CBTene da Behringeren gikk dukken. Fikk en miniDSP ganske nylig og deilig og ha lyd lyd igjen. Og nå er Hypex DLCP rett rundt hjørne.

Det er en energi og dynamikk i disse høyttalerne som er utrolig. Når det f.eks raspes over gitarstrengene til Keith Greeninger på albumet Make It Rain (god innspilling!) så er det veldig tydelig. Da låter det nærmere virkeligheten og mer som den dynamikken instrumenter har enn hva jeg har hørt med andre høyttalere. Hører ikke dette på samme måte i Geddes Abbey med sin B&C DE250 kompresjonsdriver.

Har sittet primært i nærfelt i det siste. Da får man ikke den helt store scenen og størrelse på lydbildet. Derfor måtte jeg teste ut å sette høyttalerne bredt som mulig i rommet. Ved en feiltakelse, i første omgang satt opp feil i forhold til høyre og venste side på bildet under. Men uansett: Dæven, det funket. Svær scene! Artig.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er vell en av de som har vært skeptisk til den horisontale responsen. Og det er jeg fortsatt. Polar responsen i første post her er ganske rufsete sammenliknet med gode waveguide design. Men for all del, det kan fungere bedre enn jeg har inntrykk av. En uavhengig ekkofi måling hadde vært meget interessant.
    Den horisontale responsen er det store spørsmålet med CBTene.
    Veldig synd er det at anekoiske målinger ikke har kommet enda. Det er lovet at de skal komme og også en 3D polarrepons alá det Geddes bruker. Personlig, og forhåpentligvis uten behov for å forsvare kjøpet, tror jeg de er mye bedre enn hva skeptikerne antar. Og hvis de er såpass bra som Don Keele påpeker, så er de i rommet målingene som er presentert ødeleggende. Og dumt er det. Å sammenligne ekkofrie målinger og gjerne med mer glatting mot disse som er presentert i "B&W" paperet under svake forhold blir jo veldig misvisende. Da sammenligner man to vidt forskjellige ting.

Her er noen relativt nye kommentarer fra Don Keele angående den horisontale og målingene i "B&W" artikkelen.
    Please pay attention to both the measurements and the measurement conditions. The measurements indicate a system that is essentially flat out to 90 degs off axis measured over a reflective ground-plane. This is very unusual in any speaker system! Some omni-directional systems like the MBL Radialstrahler 101E will measure flat out to 90 degs at a magic height (say 1 m high) but only in an anechoic chamber! The CBT36, measured over the ground-plane, is not only flat out to 90 degs at a height of 1 m but flat at all heights from on the floor up to 2 m high! Just try measuring the horizontal off-axis frequency response on any other loudspeaker on the floor! In addition, the CBT36 horizontal response will be flat when measured over the ground plane at distances from very close at 0.25 m out to beyond 3 meters!

The measurement conditions are completely unlike other loudspeaker measurement conditions. The CBT36 was measured over a reflective ground plane (the floor). Other systems are not measured over the ground plane and are the equivalent of reflection-free anechoic chamber measurements (or equivalently by using windowed techniques that minimize the reflections). Just try measuring any other speaker including those using a well-designed waveguide or constant-directivity (CD) horn over a ground plane. The frequency response curves will not look good at all! In contrast the CBT36 works extremely well under these conditions!
    Hvis dere vil, så kan jeg ta noen ferske sammenligningsmålinger om ikke så lenge av Abbey og CBT36. Jeg går utifra FredrikC at du er enig at Abbey har en meget god horisontal respons? Om ikke akkurat det gir noe fasit, siden rommet selvsagt vil spille inn, så kan det vel være en grei indikasjon.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult å høre at du er så fornøyd Orso!

Har du laget hull i veggen og bygget den om til en diger bassfelle? :twisted:

Edit: så posten under etter at jeg hadde postet.

Ta gjerne noe målinger av Abbey og CBT36 Orso. Abbey sin horisontale polar respons skal jo være ca 90 grader i WG'ens området (1,2kHz og opp) og gradvis overgang til Omni under dette.

Sett høyttalerne midt i det største rommet du har, sett opp så mye absorbenter du kan for å senke nivået på refleksjonene. Er vell få som har mer absorbenter tilgjengelig enn deg? Pass på at micen er i lik avstand til høyttaleren hele tiden.

Jeg kjenner meg ikke helt igjen angående det Keele nevner om WG høyttalere og horisontal respons. De målingene jeg har gjort og sett rundt om på diverse fora stemmer ganske godt i horisontalplanet også målt innendørs om man tar noen forhåndsregler. Som sagt, Geddes måler ikke anekoisk rom eller utendørs.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult å høre at du er så fornøyd Orso!

Har du laget hull i veggen og bygget den om til en diger bassfelle? :twisted:

Edit: så posten under etter at jeg hadde postet.

Ta gjerne noe målinger av Abbey og CBT36 Orso. Abbey sin horisontale polar respons skal jo være ca 90 grader i WG'ens området (1,2kHz og opp) og gradvis overgang til Omni under dette.

Sett høyttalerne midt i det største rommet du har, sett opp så mye absorbenter du kan for å senke nivået på refleksjonene. Er vell få som har mer absorbenter tilgjengelig enn deg? Pass på at micen er i lik avstand til høyttaleren hele tiden.

Jeg kjenner meg ikke helt igjen angående det Keele nevner om WG høyttalere og horisontal respons. De målingene jeg har gjort og sett rundt om på diverse fora stemmer ganske godt i horisontalplanet også målt innendørs om man tar noen forhåndsregler. Som sagt, Geddes måler ikke anekoisk rom eller utendørs.
    Det var et skap en gang. :roll: Nå fylt med glava. Fjernet dørene i dag for å sjekke om det endret responsen. Fikk litt mer dypbass i suben uten dører.

Jeg skal måle begge etterhvert. Bare gi meg litt tid. Kanskje både med nakent rom og med tiltak. Stort rom har jeg desverre ikke tilgang på. Vet ikke akkurat hvordan Geddes måler, men garantert ikke med mye rombidrag. Jeg ser relativ stor forskjell på hans målinger og mine egne. Nærfelt kanskje?

Men det er jo interessant dette med det horisontale og ulike kontruksjoner. Og jeg vil ikke falle i fellen ved å forsvare for mye. Skulle det vise seg at det er andre høyttalere med klart bedre horisontal respons, så er jeg åpen for å skifte. Spørs selvsagt på et vertikale også. Det ble forøvrig gjort et studie i Danmark (90 tallet?) hvor man kom frem til at de vertikale refleksjonene var mer uheldig enn de fra sidene. Det vil nok være avhengig av rommet og høyttalerne også, men er alikevel interessant. Og jeg overrasket over hvor bra CBTene spiller mer helt reflekterende sidevegger/vinduer. Inntrykket er de fungerer bedre enn Abbey under tilsvarende forhold. Samtidig er det nok liten tvil om CBT36 vil fungere bedre med god bredde i rommet. Jeg ser da at responsen over 1kHz blir jevnere. Så det er trolig fordeler og ulemper med begge kontruksjoner.

Desverre har ikke fått hørt en kompromissløs horn/waveguide høyttaler til dags dato. Selv om B&C DE250 er et bra element, så gjerne jeg meg det er noe mer å hente der. Går jeg over til aktiv deling med Abbey en gang, så åpner kanskje muligheten der for å prøve noe annet? Eller må waveguiden også da endres?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten Orso, er det eneste som betyr noe er hva du liker i ditt rom.
    Det finnes veldig liten enighet om hva som er det ideelle spredningsmønsteret til en høyttaler.
    Dette avhenger av lyttere, rommet og musikken.

Tak og gulvrefleksjoner er sett på som lite gunstige ja, derfor er smal spredning bra.

Refleksjoner fra sidevegger sees av mange på som en viktig del av bidraget til stereobildet (også Geddes som derfor ikke anbefaler absorbenter i første refleksjonen vegger, bare på tak/gulvet). Derfor er det viktig med en høyttaler som måler jevnt i det horisontale planet slik at man får en tonalt korrekt refleksjon.

At Nathan måler dårligere in room under 1kHz har jeg ingen problemer med å tro. Under den frekvensen er det en helt vanlig høyttaler uten spredningskontroll.

Støtter deg i at det er fordeler og ulemper med begge konstruksjonene, og det gjelder stort sett alt! Det gjelder bare å velge de kompromissene som passer en selv best.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Men det er jo interessant dette med det horisontale og ulike kontruksjoner. Og jeg vil ikke falle i fellen ved å forsvare for mye. Skulle det vise seg at det er andre høyttalere med klart bedre horisontal respons, så er jeg åpen for å skifte. Spørs selvsagt på et vertikale også. Det ble forøvrig gjort et studie i Danmark (90 tallet?) hvor man kom frem til at de vertikale refleksjonene var mer uheldig enn de fra sidene. Det vil nok være avhengig av rommet og høyttalerne også, men er alikevel interessant. Og jeg overrasket over hvor bra CBTene spiller mer helt reflekterende sidevegger/vinduer. Inntrykket er de fungerer bedre enn Abbey under tilsvarende forhold. Samtidig er det nok liten tvil om CBT36 vil fungere bedre med god bredde i rommet. Jeg ser da at responsen over 1kHz blir jevnere. Så det er trolig fordeler og ulemper med begge kontruksjoner.
    Det er ikke overraskende at spredningen til CBT-ene bidrar til en jevnere powerrespons, hvilket i praksis er hva du måler (summen av direkte og reflektert lyd). Med en så bred horisontalspredning som CBT-ene har så vil de naturlig nok inkludere rommet i mye større grad enn Abbey-ene i mellomtone/diskant. Om målingene til Keele viser litt hompetitten off-axis i horisontalplanet, så er det etter min oppfatning underordnet ift. at de faktisk sprer så bredt (forøvrig skyldes nok noe rommet til Keele, samt at vi må forvente noen diffraksjonsfenomen som forstyrrer off-axis responsen litt).

Ulempen med den brede spredningen er etter min oppfatning bidraget av kamfiltereffekter, spesielt i små rom eller rom med kort avstand til sidevegger. Det er ikke tvil om at CBT-ene gjør mye veldig bra, men det er heller ikke til å stikke under en stol at jeg så langt har fortrukket nærfelt lytting, nettop for å minimere rombidraget. Det hadde vært utrolig morsomt å en gang fått høre CBT i er større/videre rom.
    Videre så hadde det vært interessant å sett noen realisere en "ekte" CBT en gang hvor hele kuleskallet er anvendt og ikke bare linjen i det samme kuleskallet (som CBT36 er). Da ville man fått en smalere med fortsatt konstant horisontalspredning, tilsvarende den vertikale og samtidig ville powerresponsen sannsynligvis blitt enda et knepp penere.

Desverre har ikke fått hørt en kompromissløs horn/waveguide høyttaler til dags dato. Selv om B&C DE250 er et bra element, så gjerne jeg meg det er noe mer å hente der. Går jeg over til aktiv deling med Abbey en gang, så åpner kanskje muligheten der for å prøve noe annet? Eller må waveguiden også da endres?
    DE250 er etter min mening en helt grei driver til prisen men ikke mer enn det. For min del vil jeg bruke den kun fordi det er en av få 1" drivere man kan tyne ned i frekvens, ned mot 1kHz.
    Du skylder deg definitivt å høre en god storformatdriver i WG/horn. Lyden med slike drivere kan oppleves som organisk - en ekstrem energi og dynamikk, samtidig som de presenterer de bittesmå nyansene på en helt fantastisk måte.

Det er dessverre ikke så mange varianter å velge i om du skal beholde OS-WG som er i Abbey. Det alene å sette opp en aktiv variant mener jeg kan heve kvaliteten noe, hvis det blir gjort rett. BMS har drivere som kan brukes med da snakker vi om et steg til siden i kvalitet og ikke opp. Mulig diysoundgroup sin BA driver kan være en redning... vet FredrikC er på krigsstien her ift. å få tak på et par. Kanskje muligens kan TAD sine 1" brukes så lavt?
    Det enkleste og kanskje beste er å ta en konstruksjon fra start når tiden er inne for det.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig Tytte71.
    Du får ta deg en ny tur når plassering og tiltak er på plass. Jeg regner med rommet som 1/3 eller 1/4 behandlet slik du har hørt de. Det har vært ganske høyt nivå på refleksjonene og få basstiltak av seriøs karakter.
    Et større og bredere rom hadde helt klart vært veldig digg ja.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser du har testet minidsp Orso. Jeg kommer selv til å gå over til aktiv drift, men siden pengestrømmen min har tørket opp ganske heftig i det siste, så har jeg ikke råd til noe i DEQX pris leie. Så hvordan synes du minidsp funker? Og skal du bestille og teste Hypex sin når denne kommer?

Jeg har også noen effekt trin stående som jeg lurte på å bruke i første omgang. Dette vil være en Meridian 557 til å drive diskantene og AW400 til å drive mellomtonene. Hvordan ville dere tro dette kunne fungere?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Jeg ser du har testet minidsp Orso. Jeg kommer selv til å gå over til aktiv drift, men siden pengestrømmen min har tørket opp ganske heftig i det siste, så har jeg ikke råd til noe i DEQX pris leie. Så hvordan synes du minidsp funker? Og skal du bestille og teste Hypex sin når denne kommer?

Jeg har også noen effekt trin stående som jeg lurte på å bruke i første omgang. Dette vil være en Meridian 557 til å drive diskantene og AW400 til å drive mellomtonene. Hvordan ville dere tro dette kunne fungere?
    Inntrykket av miniDSP 4x10 Hd som jeg har er meget bra. Jeg skal ta å teste pre og DAC delen på passive høyttalere de nærmeste dagene i direkte sammenligning mot Lynx Two-B og gi en tilbakemelding.
    Selve justeringer og software er i alle bra. Det mangler noen små ting (f.eks mer nøyaktig gain justering), men det vil med all sansynlighet komme i oppgraderinger. Den fungerer også fint med en Windows fjernkontroll jeg hadde liggende.

Jeg holder øynene åpne for Hypex sin DLCP. Er tilbakemeldingene veldig gode, så er sansynligheten stor for at jeg kjøper den. Men først må jeg finne ut hvor miniDSPen egentlig er lydmessig. Da må det AB testes. Har vel en følelse av den mangler noe på åpenhet. Vi får se.

Har ingen erfaring med Meridian. EC AW400 er sikkert bra, men er vel ikke det aller mest transparente som finnes. Det trenger nå nødvendigivis ikke å gjøre så mye i en stue uten tiltak. Vet ikke om jeg personlig hadde brukt veldig nøytral elektronikk dersom jeg ikke hadde mulighet til tiltak. Synes det er vanskelig å anbefale andre elektronikk siden man i stor grad tilpasser til respons og rom.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått sammenlignet miniDSP 4x10 Hd mot Lynx Two-B litt nå. Koblet digitalt (AES/EBU) fra Lynx kortet til miniDSPen vs. Lynx rett i effektrinn. Brukte to Ncore forsterkere slik at jeg har skiftet på høyttalerkabler. Det var raskest.
    Ønsker meg forresten en switche boks som kan nivåmatche skikkelig til jul fra avforum gjengen.
    Har brukt sinustone og lydtrykksmåler, ikke spesielt nøyaktig med andre ord. Det går dessuten litt lengre tid i mellom her enn som er optimalt. Det er ingen tvil IMO at både korte intervaller og kjapp bytting er den beste metoden for å høre forskjeller.

Føler meg kanskje ikke helt i form til å drive med slik små detektering nå. For det er det vi snakker om der. Foreløpig inntrykk er at de er veldig like. Hører ingen markante og tydelige forskjeller. Mener Lynxen er bitte litt renere og klarere i gjengivelsen og resultatet at det låter litt mer som virkeligheten. Skal teste litt mer, men det er altså inntrykket så langt. Jeg kjører forresten ubalansert ut fra miniDSPen og balansert fra Lynx. Det kan faktisk litt innvirkning. Støygulvet er jo lavere balansert.
    Det som jeg i alle fall er sikker på er at miniDSPen holder veldig bra nivå og er et kupp.
    Gi meg en lyd om jeg skal teste analogt inn til miniDSPen.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har ingen erfaring med Meridian. EC AW400 er sikkert bra, men er vel ikke det aller mest transparente som finnes. Det trenger nå nødvendigivis ikke å gjøre så mye i en stue uten tiltak. Vet ikke om jeg personlig hadde brukt veldig nøytral elektronikk dersom jeg ikke hadde mulighet til tiltak. Synes det er vanskelig å anbefale andre elektronikk siden man i stor grad tilpasser til respons og rom.
    Var ikke helt det jeg tenkte på, var mere problematikken med å bruke to forskjellige forsterkere med to helt forskjellige kraftsresurser. Kan man uten problem få syncet dette?

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått sammenlignet miniDSP 4x10 Hd mot Lynx Two-B litt nå. Koblet digitalt (AES/EBU) fra Lynx kortet til miniDSPen vs. Lynx rett i effektrinn. Brukte to Ncore forsterkere slik at jeg har skiftet på høyttalerkabler. Det var raskest.
    Ønsker meg forresten en switche boks som kan nivåmatche skikkelig til jul fra avforum gjengen.
    Har brukt sinustone og lydtrykksmåler, ikke spesielt nøyaktig med andre ord. Det går dessuten litt lengre tid i mellom her enn som er optimalt. Det er ingen tvil IMO at både korte intervaller og kjapp bytting er den beste metoden for å høre forskjeller.

Føler meg kanskje ikke helt i form til å drive med slik små detektering nå. For det er det vi snakker om der. Foreløpig inntrykk er at de er veldig like. Hører ingen markante og tydelige forskjeller. Mener Lynxen er bitte litt renere og klarere i gjengivelsen og resultatet at det låter litt mer som virkeligheten. Skal teste litt mer, men det er altså inntrykket så langt. Jeg kjører forresten ubalansert ut fra miniDSPen og balansert fra Lynx. Det kan faktisk litt innvirkning. Støygulvet er jo lavere balansert.
    Det som jeg i alle fall er sikker på er at miniDSPen holder veldig bra nivå og er et kupp.
    Gi meg en lyd om jeg skal teste analogt inn til miniDSPen.
    Ja til analog test inn.

Har foresten sittet he dag og jobbet i stua med musikk på. Da sitter jeg helt bak, og sikkert 6 til 7 meter unna. Høyttalerne står vel drøy 2 meter fra hveranddre. Det overasker meg hvor bra lydbildet er selv på denne avstanden. Med andre høyttalere har det på denne avstanden bare vært "mono". Lyden er også utrolig uniform i forhold til min normale lytteposisjon. bare forsterket bass når jeg lener meg tilbake i soffan (mot vegg). Jeg har virkelig sittet og kost meg, og spilt musikk i hele dag. (føler jeg bare sitter på litt større avstand fra senen)

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen linker til Hypex DCLP Orso?
    Fant en som har en her : Considering DEQX or.....something else
    Antakeligvis en av beta-testerne.

Syntes egentlig ikke den høres så innovativ ut, men Hypex kan jo elektronikk. Ingen tvil om det.
    Software derimot, er jeg mer usikker på. Basert på erfaringene fra deres plateforsterkere. Grensesnittet skal vistnok ligne på det man finner der.

Den skal vel koste rundt 875 euro. Tipper vi havner på 10.000kr importert til Norge. MiniDSP 4x10 havner på 3600kr.

Hvis miniDSP er vanskelig å skille fra et Lynx lydkort har jeg vanskeligheter med å tro at DCLP vil utklasse den.
    Men vil tro byggekvaliteten er bedre og at man bruker kraftigere prosessor med støtte for flere bånd enn miniDSP.

Flott at du deler dine erfaringer Orso. Trenger nøkterne folk som ikke fokuserer på merket på boksene i dette miljøet.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •